ik heb het hele PDF document van de FIA doorgelezen
http://www.fia.com/resources/documents/ ... 130907.pdf
ja, er staan pittige dingen in zoals "In total, at least 288 SMS messages and 35 telephone calls appear to have passed between Coughlan and Stepney between 11 March 2007 and 3 July 2007."
en pedro de la rosa blijkt specifiek om bepaalde info te hebben gevraagd en heeft daar antwoord op gekregen [remmen, gewichtsverdeling, aerodynamische effecten etc.]
maar ja, is het 100mln boete waard? is het een vooropgezet plan en een geinstitutionaliseerd iets of zijn het gewoon twee engineers die wat teveel lullen?
ik vond F1 de laatste jaren al steeds minder leuk, nu met de gang naar 1 motormanagementsysteem wordt de techniek ook al niet meer exclusief per team, maar als je deze ruling van de FIA strak doortrekt naar alle teams, is het toch niet meer te doen?
zoals ook gezegd werd, Raikonen gaat van McLaren naar Ferrari, denk je dat die geen debriefing sessie heeft gehad bij Ferrari? evenals Alonso bij McLaren trouwens om de Renault ervaring te benutten
ik ben niet zozeer pro of anti wie dan ook, maar Ferrari is degene met een loslippige werknemer, ik vind het vreemd dat McLaren op deze manier wordt gestraft terwijl er nog steeds geen enkel hard bewijs lijkt te zijn waaruit blijkt dat ter beschikking gestelde info ook echt is gebruikt
dit is voor mij het sleutelstuk van waarom ik niet begrijp dat ze McLaren veroordeeld hebben, het komt uit hun eigen stuk, het is gewoon een ordinaire speculatie dat het wel zo geweest MOET zijn dat er iets is gebruikt, ondanks dat er geen bewijs is gevonden:
"The WMSC does not have evidence that any complete Ferrari design was copied and subsequently wholly incorporated into the McLaren car as a result of Coughlan passing confidential from Stepney to McLaren. However, it is difficult to accept that the secret Ferrari information that was within Coughlan’s knowledge never influenced his judgement in the performance of his duties. It is not necessary for McLaren to have copied a complete Ferrari design for it to have benefited from Coughlan’s knowledge. For example, the secret Ferrari information cannot but have informed the views Coughlan expressed to others in the McLaren design department, for example regarding which design projects to prioritise or which research to pursue. The advantage gained may have been as subtle as Coughlan being in a position to suggest alternative ways of approaching"different design challenges"."
wat een gelul zeg!
Frank