McLaren

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Michel P

Bericht door Michel P » 14 sep 2007, 12:58

Arthur schreef:Ze hadden gewoon de auto's ook uit competitie moeten nemen.
Lullig voor de rijders, dat wel.
Maar nu wordt McL toch nog wereldkampioen (rijders) ondanks (of dankzij?) die spionage.
ALS het allemaal waar is, en daar lijkt het wel op...
Mijn idee!

Michel

Maik

Bericht door Maik » 14 sep 2007, 13:18

+1

Hopelijk heeft het team nu toch een grote klap gekregen en is dat terug te zien in de resultaten voor de komende races. Grote kans dat de focus van het team nu wat verslapt en dat ze de auto's minder goed voor elkaar krijgen de komende races... zou een schrale troost zijn :wink:

frankv

Bericht door frankv » 14 sep 2007, 22:24

ik heb het hele PDF document van de FIA doorgelezen

http://www.fia.com/resources/documents/ ... 130907.pdf

ja, er staan pittige dingen in zoals "In total, at least 288 SMS messages and 35 telephone calls appear to have passed between Coughlan and Stepney between 11 March 2007 and 3 July 2007."

en pedro de la rosa blijkt specifiek om bepaalde info te hebben gevraagd en heeft daar antwoord op gekregen [remmen, gewichtsverdeling, aerodynamische effecten etc.]

maar ja, is het 100mln boete waard? is het een vooropgezet plan en een geinstitutionaliseerd iets of zijn het gewoon twee engineers die wat teveel lullen?

ik vond F1 de laatste jaren al steeds minder leuk, nu met de gang naar 1 motormanagementsysteem wordt de techniek ook al niet meer exclusief per team, maar als je deze ruling van de FIA strak doortrekt naar alle teams, is het toch niet meer te doen?

zoals ook gezegd werd, Raikonen gaat van McLaren naar Ferrari, denk je dat die geen debriefing sessie heeft gehad bij Ferrari? evenals Alonso bij McLaren trouwens om de Renault ervaring te benutten

ik ben niet zozeer pro of anti wie dan ook, maar Ferrari is degene met een loslippige werknemer, ik vind het vreemd dat McLaren op deze manier wordt gestraft terwijl er nog steeds geen enkel hard bewijs lijkt te zijn waaruit blijkt dat ter beschikking gestelde info ook echt is gebruikt

dit is voor mij het sleutelstuk van waarom ik niet begrijp dat ze McLaren veroordeeld hebben, het komt uit hun eigen stuk, het is gewoon een ordinaire speculatie dat het wel zo geweest MOET zijn dat er iets is gebruikt, ondanks dat er geen bewijs is gevonden:

"The WMSC does not have evidence that any complete Ferrari design was copied and subsequently wholly incorporated into the McLaren car as a result of Coughlan passing confidential from Stepney to McLaren. However, it is difficult to accept that the secret Ferrari information that was within Coughlan’s knowledge never influenced his judgement in the performance of his duties. It is not necessary for McLaren to have copied a complete Ferrari design for it to have benefited from Coughlan’s knowledge. For example, the secret Ferrari information cannot but have informed the views Coughlan expressed to others in the McLaren design department, for example regarding which design projects to prioritise or which research to pursue. The advantage gained may have been as subtle as Coughlan being in a position to suggest alternative ways of approaching"different design challenges"."

wat een gelul zeg!

Frank

Rebel

Bericht door Rebel » 15 sep 2007, 00:28

Maik schreef:+1

Hopelijk heeft het team nu toch een grote klap gekregen en is dat terug te zien in de resultaten voor de komende races. Grote kans dat de focus van het team nu wat verslapt en dat ze de auto's minder goed voor elkaar krijgen de komende races... zou een schrale troost zijn :wink:

Misschien werkt het juist andersom en zijn ze extra gemotiveerd en geprikkeld....

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 17 sep 2007, 10:49

Zo kun je het ook bekijken...

[img:400:301]http://img252.imageshack.us/img252/784/ ... irejj5.jpg[/img]

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 17 sep 2007, 21:09

Maar dat doen alleen bekrompen mensen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 18 sep 2007, 11:25

Proud to be bekrompen in dit geval.

Aram

Bericht door Aram » 18 sep 2007, 13:03

Gefeliciteerd knul. :roll:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 18 sep 2007, 20:43

Ach, bij de tegenovergestelde vraag komt Mr. Todt met hetzelfde antwoord hoor.

Soms moet je humor ook niet te serieus nemen. :D

Aram

Bericht door Aram » 19 sep 2007, 00:15

Nee maar in dit geval leek mij het nogal duidelijk dat het hier niet aan Ferrari ligt een keer ;).

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 19 sep 2007, 21:42

alonso, de la rosa en hamilton hadden er toch ook wat mee te maken?
uit de mails van die figuren hebben se geconcludeerd dat er wat aan de hand was

dan snap ik niet dat de rijders geen straf krijgen

Dutch

Bericht door Dutch » 20 sep 2007, 13:31

Die hebben amnestie gekregen in ruil voor hun getuigenis.

in juridisch opzicht begrijpelijk, krom vanuit sportief oogpunt (en daar zit de FIA er in eerste instantie voor).

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 09 nov 2007, 11:58

PARIJS - De Formule 1 heeft er weer een spionageschandaal bij. Renault wordt beschuldigd van spionage bij McLaren. De Franse renstal zou in 2007 in het bezit zijn geweest van vertrouwelijke informatie van de concurrent.

bron: Dagblad v/h Noorden

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2007, 12:22

Mike schreef:PARIJS - De Formule 1 heeft er weer een spionageschandaal bij. Renault wordt beschuldigd van spionage bij McLaren. De Franse renstal zou in 2007 in het bezit zijn geweest van vertrouwelijke informatie van de concurrent.

bron: Dagblad v/h Noorden
Alonso? die gaat nu weer terug naar Renault waarschijnlijk en dan met nog meer info :lol: ik mag die Alonso toch niet meer de laatste 2 jaar...vind hem erg veranderd helaas die laatste 2 jaar...a snitch :roll:

Dutch

Bericht door Dutch » 13 dec 2007, 20:58

frankv

Bericht door frankv » 13 dec 2007, 22:24

Dutch schreef:*schopt en linkdropt*

http://www.autosport.com/news/report.php/id/64369
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64370
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64373
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64374

Nou, zegt u maar wat u ervan vindt. Ik weet inmiddels niet meer wat ik ervan moet vinden... :?
ik vind het te triest voor woorden, ze zouden bij F1 blij moeten zijn met McLaren, het enige niet-automerk-team [ok, daar valt wel iets op af te dingen] dat echt aan de top meedraait

F1 heeft mazzel dat A1-GP helemaal niks is, anders waren ze hun hegemonie al lang kwijt

ze onderschatten bij F1 was twijfel bij het publiek kan doen met de populariteit en financien van een sport, zie het wielrennen waar het al jaren nog veel fouter gaat dan in de F1

F1 merkt het over twee jaar wel, dan gaan de fabrikanten groen, is F1 nauwelijks sneller dan A1-GP, valt al het sponsorgeld weg en krijg je zo'n reizend circus als die amerikaanse klassen die [waarom???] als een circusact in europa rondjes komen rijden

overigens begrijp ik net zo min wat van de positie van alonso

frank

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 14 dec 2007, 12:21

Dutch schreef:Ik weet inmiddels niet meer wat ik ervan moet vinden... :?
Dat vat het goed samen.
Ik wacht nu alleen nog op de twist dat Stepney eigenlijk helemaal niet in ongerede was gevallen bij Ferrari, maar dat dit allemaal een zorgvuldig vooropgezet plan is van de Scuderia (en dan waarschijnlijk onder regie van Michael S.) om zich van hun lastigste concurrent te ontdoen; dan zijn we compleet. :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 14 dec 2007, 13:08

Waarna blijkt dat Mosley op de loonlijst van de FIA staat? You wish... :lol:

Nee, met die gedachte over Stepney heb ik ook nog een tijd gespeeld, maar nu zijn maatje Brawn naar Honda is vertrokken, geloof ik daar niet meer in. Sterker nog, ik geloof juist dat ook Brawn ervan afwist dat Stepney met Coughlan sprak en vervolgens met Honda. Die sabbatical past zo mooi in het verhaal...

Plaats reactie