Slurptax en occasionprijzen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Slurptax en occasionprijzen

Bericht door markk » 11 dec 2007, 04:17

Nog niets over gehoord/ gelezen :

Wat is denken jullie de invloed van de slurptax voor de occasionprijzen ?

Redenatie 1:
Leuke DF auto's worden qua aanschaf nieuw na 1/1/2008 flink duurder. Kortom dat is gunstig voor de prijs van een jonge occasions van voor 1/1/2008 want die worden dan meer gewild / zijn relatief veel goedkoper. Neem bijv. de prijs van de nieuwe loaded MY08 Subura WRX STI met slurptax: 61k ofzo. Doe mij dan maar een MY06 / MY07 Sti (heeft ook DCCD) voor weinig.

Verder een MY99/00 GT Turbo blijft natuurlijk een "power-bargain" voor rond de 10k. Koop maar eens voor minder een andere leuke bak met power, handling, etc. Sommige oudere DF auto's bereiken op een gegeven moment een bodem/drempelprijs omdat ze erg veel DF bieden voor hun geld. Inflatie en het steeds duurder worden van nieuwe DF auto's drijft dan die bodemprijs alleen maar op.

Geld natuurlijk niet alleen voor occasion Subaru's maar ook voor occasion dikke beamers, elises, S2000's, 350z's, 944's, 911's, etc.

Redenatie 2:
De slurptax is het nekschot voor leuke DF auto's. Worden nieuw minder gewenst, nieuwe verkoop markt stort in en de markt voor dikke / leuke DF auto's stort nog verder in dan dat ie al is. Neem de al huidige dramatische afschrijvingen op dikke BMW's, helemaal ///M modellen.

Als DF'er neig ik naar redenatie 1 maar realiseer me aan de andere kant ook dat we een "uitstervend ras zijn". De algemene tendens is om juist af te zien van dikke DF bakken en dat de NL mentaliteit daar steeds meer in meegaat. Qua wetgeving, qua belasting, qua normen/waarden, qua sociale acceptatie, qua files, etc.

Mark.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 08:04

De slurp tax is voor auto's die meer dan 232 g/km CO2 uitstoten. Dat is meer dan 9.7 l/100km op de ECE cyclus.
Dat betekent dat een 335i geen slurptaks betaalt. EEn Z4 doet het ook voor minder, net als een A4 3.2FSI, S3, Exige, Cayman Boxster of type-R

Blijft genoeg leuk spul over, dacht ik....

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 11 dec 2007, 09:13

Ik denk dat met name de SUV's als occasion betere prijzen krijgen.Een leuke DF auto hoeft per defenitie niet veel duurder te worden.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 09:19

Een S2000 zit trouwens slechts 2 g/km boven de norm, dat gaat ook de wereld niet kosten.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 11 dec 2007, 09:39

Waarom heb ik vorige week een 2006 Landcruiser aangekocht met weinig km's :-) omdat diezelfde auto per 1 feb en 1 apr. 11.000,=- nieuw meer gaat kosten dus de gebruikte prijzen gaan ook omhoog

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 11 dec 2007, 11:04

Dat zou ik ook denken.
Occasions in die (slurptax) klasse zullen wel mee omhoog gaan?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 11:11

Redenatie 2:
De slurptax is het nekschot voor leuke DF auto's. Worden nieuw minder gewenst, nieuwe verkoop markt stort in en de markt voor dikke / leuke DF auto's stort nog verder in dan dat ie al is. Neem de al huidige dramatische afschrijvingen op dikke BMW's, helemaal ///M modellen.

Als DF'er neig ik naar redenatie 1 maar realiseer me aan de andere kant ook dat we een "uitstervend ras zijn". De algemene tendens is om juist af te zien van dikke DF bakken en dat de NL mentaliteit daar steeds meer in meegaat. Qua wetgeving, qua belasting, qua normen/waarden, qua sociale acceptatie, qua files, etc
Ik denk dat het op middellange termijn tussen 3 en 5 jaar deze kant opgaat. Afschrijvingen op dikke ///M modellen was altijd al dramatisch en dit zal nog harder doorwerken.

Theorieën dat gebruikte auto's ineens meer waard gaan door slurptax worden geloof ik niet zo in.

De term sluprtax zal straks iets besmets over zich heen hebben.. jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 11 dec 2007, 11:16

Occasions in die (slurptax) klasse zullen wel mee omhoog gaan?
Waarom? Wellicht alleen de echt jonge occasions als mensen voor een 2e hands gaan kiezen i.p.v. een nieuwe. Voor de rest zullen de prijzen niet omhoog gaan denk ik.
Wellicht over een paar jaar als er minder aanbod van occasions komt in die klasse.
Ik vraag me trouwens af hoeveel minder er verkocht gaan worden, voor hetzelfde geld wordt een ´slurper´ een statussymbool.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 11 dec 2007, 11:27

Hoe zou dit eigenlijk bij vrachtwagens gaan ? Hebben die ook een max-uitstoot opgelegd gekregen met bijbehorende boetes ?

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 dec 2007, 11:58

Ik denk dat we weinig gaan merken van de slurptax behalve dat de prijzen gewoon omhoog gaan. Alsof het merk zelf de auto duurder maakt zonder een stukje verkoop te verliezen (omdat elk merk dat moet doen).
Mensen die dure auto's kopen leggen die 10.000 euro meer gewoon op tafel en zien een gedeelte ervan ook terug in de restwaarde.
Misschien dat je bij bepaalde modellen (waar de slurptax echt erop inhakt, auto's als de Hummer) in de overgangsperiode (dus binnen nu en drie jaar) dat je wat verschillen krijgt. Na die drie jaar is dat verschil aardig afgevlakt dat je er weinig meer van merkt.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 11 dec 2007, 12:01

Ik koop dus GEEN nieuwe auto s die boven de slurptax zitten. Das een principe kwestie geworden. Dat heeft dus niks met de uitstoot te maken maar ik verrek het om de overheid extra geld te doneren boven alle buitensporige belastingen die ze nu al heffen.

Ik zou evt alleen een 2e hands auto boven de slurptax kopen.

En als de slurptax straks nog meer wordt aangescherp dat je niks leuks meer kunt kopen. Dan haal ik me gewoon een 116i en zet er een m3 motor in. Want dat wordt dan echt intressant.

Als je in de markt bent voor een m3 of m5 of andere excoot koop hem dan snel. Je bent gek als je zo n ding koopt met de slurptax erop. Overheid zegt dank u wel. Ik zeg doe ik niet aan mee. Ik heb net zoveel fun met auto s die wel binnen de slurptax vallen en anders bouw ik zelf wel wat.

Maar over 1 ding kunnen we duidelijk zijn. Driving fun zoeken in nieuwe auto s wordt er voor ons niet leuker en beter op.

Je denk heel even de bpm gaat eraf. Nu kunnen we minder geld leuke driving fun auto s kopen. Nee hoor slurptax erop. Dus driving fun auto s worden helemaal niet goedkoper in tegendeel die worden duurder.

Maar ja dat wil communistisch nederland. Iedereen gelijk iedereen in het karrespoor niemand op een zijspoor.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 11 dec 2007, 12:13

@ Andre, amen..... helemaal mee eens.

Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze in den haag om zeep helpen wanneer de auto helemaal uitgemolken is.
Ik wordt al helemaal misselijk als ik er aan denk dat er in Den Haag nu al iemand waarschijnlijk al weer andere regeltjes of belastingen zit te verzinnen om het nog moeilijker te maken om in dat ding te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 11 dec 2007, 12:23

Waarom doet er niemand dan wat aan?

Ga staken, ga de wegen blokeren of weet ik het.

Ik vind dat er in NL veels te weinig gedaan word, hoop geklaag, maar weinig actie.

Word het niet eens tijd voor mensen om in actie te schieten en iets te regelen?

Schut de overheid eens lekker wakker.

Hier was het plan om het offroad rijden in te perken en een hoop plekken off limits te maken. Binnen een week was er een actie van alle 4x4 clubs en is het hele centrum "legaal" afgezet door 4x4's die de hele dag exact de minimum snelheid overal gingen rijden, en daarmee een flinke verkeerschaos maakten. En kijk eens aan, die wet is er nooit gekomen...

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 11 dec 2007, 12:31

Met een groepje DF'ers zal je geen potten gaan breken, das het probleem :( Het gros van (lease)autorijdend Nederland interesseert het geen biet. Of ze vallen onder de slurptax norm of de baas betaalt.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 dec 2007, 12:40

Nouja, denk dat je best wat kunt bereiken. Paar auto fora spammen (merkenclubs, algemene autofora, autoweek, flitsservice) en je hebt zeker een groot bereik. Moet je wel concreet iets van plan zijn.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 11 dec 2007, 13:33

Waarom men (nog) niets doet omdat ze de prijzen doorvoeren tot een nivo waarmee we nog net kunnen leven.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 dec 2007, 13:38

De BPM wordt lager en daardoor zal de invloed door import toenemen.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 11 dec 2007, 13:46

Ar schreef:De BPM wordt lager en daardoor zal de invloed door import toenemen.
De slurptax heft die verlaging op EN maakt het meteen een stuk duurder. Uiteraard geld dat voor het gros van de DF auto's =)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 14:01

Ar schreef:De BPM wordt lager en daardoor zal de invloed door import toenemen.
Als ik het goed heb is die slurptax ook van toepassing op import auto's.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 14:37

Rico v Velzen schreef:
Ar schreef:De BPM wordt lager en daardoor zal de invloed door import toenemen.
Als ik het goed heb is die slurptax ook van toepassing op import auto's.
Ja maar denk alleen van auto's met bouwjaar van na 2008 als de regeling ingaat voor nieuwe auto's :roll:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 dec 2007, 14:44

Volgens mij niet Rene, wat ik er van begreep is dat de datum kenteken aanvraag/uitgifte van toepassing is op de slurptax.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 dec 2007, 15:24

Rico v Velzen schreef:
Ar schreef:De BPM wordt lager en daardoor zal de invloed door import toenemen.
Als ik het goed heb is die slurptax ook van toepassing op import auto's.
Is dat al bekend dan? Ik weet het niet.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 11 dec 2007, 15:25

Alle auto's buiten NL die na 31jan 2008 geregistreerd zijn vallen hier ook onder, anders zouden wij hier geen auto meer verkopen........

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 11 dec 2007, 16:02

Goeie shit....dan wordt mijn RS4 dus meer waard.....

*gauw nog effe eentje kopen* :wink:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 11 dec 2007, 16:17

Marc RS4 schreef:Goeie shit....dan wordt mijn RS4 dus meer waard.....

*gauw nog effe eentje kopen* :wink:
Die van jou? Tientje meer misschien :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], BMWDennis, Estoque, EvdP, Google [Bot], Martijn M, MParallel, SlowCo en 4 gasten