Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2007, 20:33

[img:585:439]http://img47.imageshack.us/img47/2272/m ... to2oo8.jpg[/img]

De 535 is onder voorbehoud verkocht. Zoals jullie wellicht weten gaat die puur weg vanwege het benzineverbruik. Mijn vriendin gebruikt de auto voor woon-werk en daarom moest er iets zuinigers/goedkopers voor terugkomen, niet zo moeilijk als je nu gemiddeld 1:7 rijdt (file + stad).

Van de week zag ik een Saab 900 op marktplaats, met een advertentie die me wel aansprak. 900 Classic, 2.0, LPG, weliswaar geen turbo of Coupé, maar hij oogde heel erg strak en het verbaal erbij sprak me erg aan. Marijke was nog wat huiverig, maar vond de auto wel erg mooi. Na mijn rekensom was ze wel overtuigd dat dit voor haar stukken goedkoper is. Het omslagpunt tussen de 535 en deze 900 op lpg ligt al op een paar duizend km, het omslagpunt tussen een 900 lpg en een non-lpg ligt op zo'n 10k.

Via de mail contact gelegd en de auto stond vlakbij mijn ouders. Dus die zijn een rondje om de auto heen gelopen en ontdekten geen enkel deukje of krasje. De auto had 5 jaar stil gestaan in een geventileerde loods. Het hele verhaal eromheen zal ik jullie besparen, maar die mensen hadden zo hun redenen om de auto destijds te bewaren toen ze leaseauto's kregen, maar nu werd de stalling verkocht en besloten ze om toch maar afstand te nemen.

Van tevoren een prijsje afgesproken, gisteren wezen kijken en de knoop doorgehakt, dit moet 'm worden. Alle aankooppapieren, onderhoudsboekjes etc. zitten erbij. Voor en nadelen van die 5 jaar stilstand neem ik voor lief. Hij ziet er in ieder geval piekfijn uit en technisch kon ik zo snel niets vinden, maar dat is verder even afwachten. De auto is direct naar mijn oude vertrouwde garage in Bunnik gebracht en morgen krijg ik te horen of de auto technisch mee, of tegenvalt. Ik heb een lijst gemaakt wat ik sowieso vervangen wil hebben naast een hele uitgebreide servicebeurt en apk, maar het kan zijn dat het blok van binnen te lang is geoxideerd en dat de boel vast zit. Dat is een gok geweest. Best spannend dus.

Alvast wat foto's van de advertentie:
[img:585:439]http://img70.imageshack.us/img70/6513/m ... to1mt7.jpg[/img]
Voorband is lek, maar alle 4 de banden vervang ik door nieuwe, want die zijn echt vierkant geworden. De turbolip mist aan beide zijden een strookje plastic. Ooit gepikt door een Saab-onverlaat? :)
Geen lichtmetaal. Ook geen open dakje of airco, maar dat heeft even geen prioriteit. Zolang ze niet in een Starlet hoeft te rijden vind ik alles best. Knipoog@knot natuurlijk, maar een kleine kale auto komt er bij mij echt niet in.

[img:585:439]http://img122.imageshack.us/img122/9107 ... to5gu2.jpg[/img]
Interieur is 100% goed. Radio is een Blaupunkt, lijkt silver maar is zelfde kleur als het dashboard.

[img:585:439]http://img70.imageshack.us/img70/8374/m ... to4oi1.jpg[/img]

[img:585:439]http://img155.imageshack.us/img155/1507 ... to3jw3.jpg[/img]
Trekhaak is altijd handig. De gastank ligt in de lengterichting rechts achterin.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2007, 20:36

Dit was de advertentie:

Prijs: Bieden
Datum: 02-12-07 10:36
Gezien: 0 keer

Kenmerken en beschrijving Kaart

Model: 900 Bouwjaar: tot en met 1994
Brandstof: LPG Kilometerstand: boven 150.000 km
Carrosserie: Hatchback (3/5-deurs) Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zilver of Grijs

Merk: Saab
Model: 900 (classic)
Bouwjaar: 1992
Carrosserie: Hatchback 5-deurs
Brandstof: LPG G2 (automatisch omschakelen van benzine naar gas etc.)
Gewicht: 1230 kg
Kleur: Grijs
Vermogen: 92kW
Cylinderinhoud: 1985cc

Perfect in de lak zittende Saab 900 classic met 293.600 kilometers op de teller. Zowel interieur als exterieur zijn in prima staat. Geen deuk of kras te bekennen. Auto heeft volledige lakglans behouden, geen dof plekje oid. In het interieur geen noemenswaardige beschadigingen aan dashboard of bekleding van stoelen. Geen uitgedroogde rubbers etc. Gewoon een hele mooie Saab.

Auto heeft de afgelopen 5 jaar stilgestaan. Stond opgeslagen in een (niet vochtige) ruimte met goede ventilatie. Helaas moeten we hem nu verkopen omdat deze ruimte niet meer beschikbaar is.

We hebben zelf jararenlang zonder problemen met deze auto gereden. Hij is altijd onderhouden bij Saab Dealer Gol in Veenendaal en Saab Specialist Rob Arrijjanse inUtrecht. Onderhoudshistorie en NAP gegevens zijn bekend en in te zien. Alle boekjes, inclusief orginele instructieboekje aanwezig. Tevens is de orginele aankoopnota aanwezig.

Auto is voorzien van een Blaupunkt Radio - CD speler.

Auto heeft de afgelopen jaren stilgestaan en dient dus technisch goed nagekeken te worden natuurlijk voordat je er weer mee gaat rijden.

Kom hem gerust even bekijken in Zeist.

Als je een (goed) bod wilt doen kun je ook altijd even bellen (in het weekend of in de avonduren).


----

R.D.W. Gegevens:

Datum eerste toelating 24-01-1992
Datum aanvang laatste tenaamstelling 11-11-1998
Datum eerste afgifte Nederland 24-01-1992

Voertuig
Kenteken DR - GP - 63
Voertuigsoort personenauto
Merk SAAB
Handelsbenaming 900 I 16 U9
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)

Vervaldatum APK 29-01-2002
Overzicht
Datum aanvang tenaamstelling 11-11-1998

BPM € 0
WAM verzekerd geregistreerd Nee
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 10 dec 2007, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 dec 2007, 20:45

Jij ook gefeliciteerd Dennis :wink:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 09 dec 2007, 20:47

gefeli!

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Bericht door Desmond Prins » 09 dec 2007, 21:21

Mooie aankoop Dennis. Kan ik je nu ook weer terugverwachten op SF?

Succes met de kleine dingetjes aan deze bolide.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2007, 21:28

Hoi Desmond. Ik ben nooit weggeweest op 't Saab Forum. Post daar niet zoveel als hier of op gummen omdat 't merkgerelateerd is. Ik lees daar liever dan dat ik post. (enige merkgerelateerde forum naast Dafclub forum waar ik kom).

Ik heb daar al in het 'te koop gespot' draadje van deze auto gereageerd. Morgen maak ik daar een draadje aan als ik wat van de garage heb gehoord. De foto's en het verhaal van die auto hadden ze al, meer nieuws heb ik nog niet.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 09 dec 2007, 21:32

Prima bak! Wat heb je dr voor betaald als ik vragen mag ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 21:50

Mooie kar!

HSR
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 10 dec 2007, 10:38

gefeliciteerd Dennis. wat blijven die 900's toch mooie wagens!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2007, 16:48

Casper: een paar knaken. Het geld gaat zitten in de eerste servicebeurt. Vandaag gehoord wat er voor de APK gedaan moet worden. Paar kleine dingetjes, 1 band (ik doe er 4) en de einddemper (de middendemper doen we misschien ook direct, afhankelijk van de prijs, want lassen kan tzt altijd nog, die is nu nog wel goed zeggen ze). Maar ik wacht de prijs van alle zaken even af en dan weet ik of de auto goedkoop, 'normaal' of duur was. Het is wel zo, dat als je zo'n 900 zoekt op LPG (G2) gewoon met apk etc. dat je er ook altijd nog vanalles aan moet laten doen en dat je basisbedrag vaak toch de volle mep is. Ik betaal liever de volle mep aan het onderhoud, zodat ik weet dat 'ie echt goed is. Vanaf dat moment kan ik meeste van onderhoud zelf, totdat er echt grote dingen gebeuren.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 10 dec 2007, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 10 dec 2007, 17:32

Kijk zelf liever tegen een driedeurs aan met een mooi setje Aero wielen. Maar dit mag er toch ook wel zijn. Met nog een echte Saab interieur!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 dec 2007, 18:00

Mooi ding Dennis! Een coupe is idd mooier evenals een turbo maar je hebt tenminste die met een 3/5e deur en dat vind ik toch echt het mooist! Verder moet je het altijd een beetje treffen wat je gebruikt tegenkomt :wink:

Bij lange stilstand ben ik nooit zo bang voor het blok maar het zijn meer de rubber dingen zoals benzine leiding e.d. wat je even goed moet checken evenals de verdamper als die bij een G3 tenminste gebruikt wordt wat me niet zo lijkt :wink: Maar zoek het in dat soort zaken, voor de rest gaat dat ding gewoon starten en draaien 8) Verder loop je kans op wat remschijven die verroest of ingevreten zijn maar als er nog genoeg "vlees" op zit dan is dat meestal een kwestie van goed schoonmaken.

Veel plezier ermee :!:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2007, 19:53

Ik had G3 opgeschreven in de originele advertentie, maar 't is G2 natuurlijk (had ik in mijn wb-rekensommetje ook meegenomen, want ik wist niet eens dat je daar korting op kreeg).

Net de lijst gekregen van mijn garagebedrijf van mijn neef. Uiteraard waar meer punten dan ik zelf had voorspeld, inclusief wat zaken die binnen 2 jaar aandacht nodig hebben, maar die nog niet aan vervanging toe zijn, maar eventueel meegenomen kunnen worden.

Grootste domper is de koppeling. Die lekt. Die kan ik vervangen (375), of laten repareren (25 euro en dan moet 't nog ingebouwd worden zeg 100 euro in totaal). Motor draait prima in ieder geval en technisch is 'ie volledig nagekeken nu. Dus dat geeft een goed beeld van de auto en van de kosten.

Ik weet niet hoe ik een excel bestandje kan uploaden. Ik heb alles in Excel gezet zodat ik samen met mijn vriendin heb gekeken wat ik eventueel zelf kan/zal doen en wat we laten doen door het garagebedrijf.

Optie 1 is om alles uit te besteden. Inclusief wat onderdelen preventief vervangen (Advies is binnen 2 jaar).

Optie 2 is om zelf 4 banden te bestellen op autobandenmarkt.nl (mijn voorkeur) of 2e hands setje scoren (zie ik niet zitten, tenzij er meteen Aero velgjes bij zitten en redelijk nieuwe banden) en om het preventieve onderhoud binnen 2 jaar uit te laten voeren (zijn geen spannende dingen).

Optie 3 is om wat dingen zelf te doen, zoals remblokjes vervangen (niet nodig voor apk, wel over 10k), slangklemmetjes (binnen een jaar) bougies + kabels, verdelerkap en diverse filters. En om bijvoorbeeld geen nieuwe koppeling te plaatsen maar de huidige gewoon laten repareren.

Optie 1 = +- 1950 (waarvan 500 euro dingen zijn die eigenlijk nu niet nodig zijn en incl nieuwe koppeling a 375 euro)
Optie 2 = +- 1450 euro. Incl volledig nieuwe koppeling. En dan binnen 2 jaar nog 500 euro aan vervanging naast regulier onderhoud of zaken die onvoorzien stuk gaan.
Optie 3 = +- 900 tot 1050 euro. Dan is het nog wel veilig en is alles wat ik noodzakelijk vind vervangen/ververst of gerepareerd. Maar dan moet ik zelf gaan klussen. En daar heb ik nu ff geen trek in.

We gaan denk ik voor optie 2. Zelf autobandjes bestellen, of onderhandelen met mijn neef dat ik het verschil als korting krijg bij totaalopdracht. Hij had nu richtprijzen doorgegeven voor korting, zeg maar. Dat komt wel als ik mijn definitieve lijstje heb doorgegeven aan hem. In ieder geval was het in eerste instantie even schrikken als je alles op een rijtje hebt gezet en uitgaat van het maximale. Want voor dat geld koop je ook een 2e hands 900 met zelfde specs met apk, rijdend en wel. Maar aan de andere kant heb je dan ook altijd nog wat dingen die je moet doen. In ieder geval is de waarde van deze 900's relatief hoog, mits ze goed zijn onderhouden. De aanschafprijs + al 't onderhoud wat we doen zit denk ik wel een paar honderd euro onder de gangbare marktwaarde. En dat is toch wel mooi meegenomen in deze deal (lees: gok).

Dat we niet voor een dubbeltje op de eerste rang gingen zitten (zoals ooit met mijn vorige Saabs en enkele andere auto's) dat wisten we. Alleen of het heel goedkoop, of heel duur zou worden, dat was even een gok, ik hoopte natuurlijk op heel goedkoop. 8) Het wordt nu niet heel goedkoop en ook niet heel duur. De auto moet netjes, veilig en betrouwbaar zijn en blijven de komende jaren (in ons geval zal dat +- 2 jaar duren denk ik???). Dat is belangrijker dan de kosten, want de kostenbesparing moet puur uit de zuinigere motor + als kers op de taart, de lpg komen.

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 10 dec 2007, 19:59

Gefeliciteerd Dennis.

Jij gaat echt GtRene achterna qua hoeveelheid auto's :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 dec 2007, 22:20

En een hele koppeling vervangen voor een lekke koppelingcilinder (zoals ik begrijp) zou ik zeker niet doen. Is het de cilinder aan koppeling of aan pedaal zijde? Die aan de kant van de bak/koppeling is vrij eenvoudig te doen meestal aangezien je er vrij gemakkelijk bijkunt. Als je banden geen droogte scheuren hebben zou ik eerst kijken hoe ze rijden. Vier nieuwe banden hakken er gewoon financieel in en als het niet echt nodig is dan zou ik nog ff wachten. Bandenmarkt.nl is een goede optie tenzij je neef ze ook voor dat geld wil leveren.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Erik dB » 10 dec 2007, 22:43

Dennis Cavallino schreef: De auto moet netjes, veilig en betrouwbaar zijn en blijven de komende jaren (in ons geval zal dat +- 2 jaar duren denk ik???). Dat is belangrijker dan de kosten, want de kostenbesparing moet puur uit de zuinigere motor + als kers op de taart, de lpg komen.
Heb je uitgerekend wat je break-even punt is nu? (als in, de genoemde kosten hierboven gedeeld door het verschil in variabele kosten (met name brandstof) per km?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 11 dec 2007, 11:15

Ten opzichte van de 535, of ten opzichte van een willekeurige andere 900 op bezine?

In 't verleden had ik met de eerste Saab 9000 wel mazzel. Die had ik gekocht voor 600 euro, omdat ik na een jaar leasen zelf een auto moest kopen en daar geen geld voor over had omdat ik een bedrijf was gestart. Hij kostte 220 euro aan onderhoud en apk, reed gemiddeld 1:13 (!) en na heel veel relaxte km's (meer dan 30.000) verkocht ik die 9000 voor 660 euro. Geen slechte deal.

Nu is de aanschaf minder belangrijk dan het verbruik. Alles draait bij deze keuze om de lage gebruikskosten. Onderhoud en WB neem ik voor lief, maar mijn vriendin moet toch echt zelf tanken. Dat was niet leuk meer met de 535. Je werkt niet om te tanken. En ik zit ook niet in de situatie dat ik haar kan sponsoren. Anders was de 535 echt niet weggegaan hoor.

Qua aanschaf + dit onderhoud blijf ik onder ons budget sowieso. We zijn alleen bezig om zoveel mogelijk geld over te kunnen houden, zodat we wat meer kunnen sparen voor bruiloft. Dus daarom was het leuker als de Saab voor 600 euro klaar was geweest natuurlijk en dat je dan 2 jaar onbezorgd kan rijden tegen lage kosten. Maar dat is een illusie, daar moet je dan zoveel geluk bij hebben, zoals toen met die 9000.

Maar deze auto is dermate mooi, strak en hard, dat ik het wel de moeite waard vind om er nog geld in te stoppen. Als 'ie zo blijft, dan blijft 'ie het geld ook waard. En ja, dan kost het je alleen wat regulier onderhoud en goedkope brandstof. En daar gaat 't om.

Mensen zien soms niet hoeveel goedkoper LPG is. Daar hoef je geen 40k voor te rijden, maar dankzij de dure Euro95 ben je met een laag jaar kilometrage al snel lachend aan het tanken.

Gebruikersavatar
taaffert
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 jun 2006, 22:57
Locatie: A16, A27, A59, A58

Bericht door taaffert » 16 dec 2007, 22:36

Mooi Dennis!
Gefeliciteerd met de aankoop van een wagen met écht karakter :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2007, 13:56

De Saab staat thuis, de 535 is verkocht (snik snik) en we gaan na de kerstborrel/hap op vakantie met de 900. Hij rijdt in ieder geval goed.

Ik kreeg nog wel te horen dat 35 slangklemmetjes vervangen best een langdurige rotklus is. :)

De ruitensproeier doet 't echter niet, maar die kijk ik zo nog even na. Misschien is het reservoir leeg of zat er een restantje water in wat bevroren is. Komt goed.

Tot over een week!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 21 dec 2007, 14:01

Dennis Cavallino schreef:De Saab staat thuis, de 535 is verkocht (snik snik) en we gaan na de kerstborrel/hap op vakantie met de 900. Hij rijdt in ieder geval goed.

Ik kreeg nog wel te horen dat 35 slangklemmetjes vervangen best een langdurige rotklus is. :)

De ruitensproeier doet 't echter niet, maar die kijk ik zo nog even na. Misschien is het reservoir leeg of zat er een restantje water in wat bevroren is. Komt goed.

Tot over een week!
Veel plezier, en hou de boel heel!

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 dec 2007, 16:11

Zo we zijn weer thuis na onze rondreis door de drie noordelijke provincies, Friesland (Harlingen, Dokkum en Esonstad/Lauwersmeer), Groningen (stad e.o.) en Drenthe (Emmen, Dalen, Coevorden). Heen reden we vanuit Den Haag via Amsterdam en de afsluitdijk. Terug via de wateren bij Giethoorn en de kale, saaie maar heerlijk stille Zuid-Oostpolder, Batavia Stad en Utreg (mien statjie) naar onze 'residentie' in de hofstad.

1000 kilometer gereden en deze Saab bevalt heel erg goed. De ruitensproeier werkte gewoon. Er zal dus inderdaad een restant water zijn vastgevroren. De auto rijdt lekker. De koppeling is vervangen, de remmen zijn als nieuw, de motor voelt heerlijk fris aan en de bak schakelt goed (voor een bak met bijna 3 ton achter de tandwielen).

De auto is eindelijk gewassen, de volle service inclusief bodem reiniging. Daar knap zo'n auto wel van op na 5 jaar. Nu al het stof verwijderd is zie je pas hoe netjes deze auto echt is. Mooi bewaard gebleven, daar ben ik erg blij mee.

Alles werkt prima. De radio had wat kuren de eerste twee dagen, maar die had ook 5 jaar niet gefunctioneerd, dus dat nemen Herr Blaupunkt niet kwalijk. Hij doet het nu top, we hebben maar meteen wat nieuwe CD's aangeschaft, lekkere relaxte platen, dat past wel goed bij deze auto.

Onderweg op dag 1 in het donker verloren we nog een wieldop. Helaas niets van gemerkt anders was ik gestopt natuurlijk. We krijgen een nieuwe van Garage Goes, dat noem ik nog eens service! En er liet een stripje van de voorbumper los. Kwestie van een keer onder de neus liggen en dat metalen ding erachter goed vastzetten en het stripje weer daarop monteren. Het was nu te koud en te nat om er onderweg aan te lopen pielen. Mijn vriendin vroeg bij een pomp om plakband. De man achter de kassa zei dat toch niet zou houden, maar mooi wel, het stripje en de plakbandjes zitten er nog keurig op.

Ik mis wat gadgets waar ik aan gewend was. Electrische ramen, maar goed, die heb ik de Lada Niva en Daf 66 ook niet natuurlijk. Maar de Saab komt op ons parkeerterrein te staan en dat werkt met een magneetstrip, dus (one touch) electrische ramen waren wel erg fijn. Het open dakje zou met dit weer, maar vooral in de zomer ook wel lekker zijn geweest, maar goed. Echt een gemis vind ik dat er geen boardcomputer in zit. Je gemiddeld verbruik, de nog af te leggen afstand en nog wat andere functies vond ik altijd erg handig in de 535 en 9000 turbo. Ook mis ik de ventilatie naar de achterbank. Niet dat daar vaak iemand zit, maar in de BMW hoefde je bijna nooit de achterruitverwarming te gebruiken tijdens het rijden. In de 900 wel, maar het zijn natuurlijk allemaal geen redenen om zo'n auto te laten staan. We zijn er echt heel erg tevreden over. Hier gaan we nog heel veel fijne kilometers mee maken hopen we.

De auto rijdt in ieder geval heel fijn. Hij rijdt net zo fijn als onze oude 9000 2.0 en dat was de bedoeling. Lekker rustig aan, lage snelheden in hoge versnellingen zijn goed te doen. Hij pakt onderin goed op (we rijden continu op LPG). Boven de 130 km/u ben ik nog niet geweest, volgens mij heb ik dat met de 9000 ook nooit gereden. Ik geloof dat allemaal wel, snel is 'ie toch niet. :lol: Het is juist heerlijk onthaasten, ook op leuke bochtige binnenwegen. Niet spannend en niet snel, maar wel plezierig autorijden. Je zit heerlijk, ook als je een paar uur moet sturen. Deze 900 doet wat dat betreft niet onder voor de 9000's die ik heb gehad. Al was de turbo natuurlijk heel wat rapper.

Wat mij opvalt is de verlichting. Op die hele donkere Drentse wegen heb je met deze auto amper groot en bermlicht nodig. De verlichting is erg goed. Xenon kan me gestolen worden, monteer gewoon op iedere auto Saab 900 koplampen en je hebt een stuk veiliger wagenpark. 8)

De stoelverwarming is met deze temperaturen natuurlijk erg lekker. In de 9000 kon je ze zelf bedienen, hier gaat het automatisch. Niet ideaal, maar wel lekker. De verwarmde buitenspiegels was ik ook al gewend, maar voor het eerst sinds tijden zijn de temperaturen er ook naar om ze als nuttig te ervaren. Brr wat was het koud afgelopen week zeg! :shock:

Met een hele rustige rijstijl viel het verbruik (op LPG) mij wat tegen. 1:8 a 1:9. Dat had ik enerzijds wel verwacht, aan de andere kant had ik gehoopt dat ik toch wat meer richting het verbruik van mijn oude 9000 kon gaan, die reed 1:13 op benzine weliswaar. Maar desalniettemin zijn we per km de helft kwijt aan kosten en dat scheelt behoorlijk.

We hebben nog wat foto's gemaakt. En we kwamen nog een fraaie 900 tegen in de parkeergarage in Grun zoals je kunt zien.

[img:800:533]http://img168.imageshack.us/img168/100/ ... iumje6.jpg[/img]

[img:800:533]http://img166.imageshack.us/img166/483/ ... iumvh0.jpg[/img]

[img:400:600]http://img169.imageshack.us/img169/8310 ... iumfi5.jpg[/img]

Zo zou ik het hier thuis wel willen zien. De 5-deurs voor mijn vriendin, de 3drs Turbo voor mezelf. Kleur en uitvoering is al helemaal goed!
[img:800:533]http://img166.imageshack.us/img166/1023 ... iumqb9.jpg[/img]

[img:800:533]http://img185.imageshack.us/img185/607/ ... iumdh0.jpg[/img]

Vanuit 'ons' vakantiehuisje in Harlingen
[img:450:600]http://img184.imageshack.us/img184/530/ ... iumph5.jpg[/img]

Lekker rustig aan (je mag er 100). De rest van de weggetjes waren veel smaller en bochtiger. Geen tijd om foto's te nemen.
[img:800:600]http://img341.imageshack.us/img341/9655 ... iumhv9.jpg[/img]

De motor, in lengterichting (!)
[img:2048:1536]http://img352.imageshack.us/img352/459/ ... 540rv4.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 27 jan 2008, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterB
Berichten: 3384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Bericht door PeterB » 29 dec 2007, 17:39

Noordoostpolder Cav ?? :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 29 dec 2007, 17:55

Emmen,Dalen en Coevorden ;)

Niet geflits hopelijk :D

Volgende keer ff een belletje geven Cav :D hek de koffie klaar staan haha, kan ik die Saab ff bewonderen :)

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Bericht door Desmond Prins » 29 dec 2007, 22:51

Mooie reportage Dennis. Maarre had je niet liever die rooie meegepakt? Als de sloten een beetje vrsleten zijn past jouw eigen sleutel ook wel....

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 dec 2007, 22:01

Zuidoostpolder klinkt een stuk aangenamer. :)

Is het beduidend niet overigens! 8)


Tijdens de volgende rondreis ga ik wel alleen, want nu hadden we geen tijd, omdat mijn vriendin geen zin had in al die:
- heej hier woont JPD
- Heej hier is de kartbaan van André
- Heej hier woont Rico
- Heej hier werkt Rico
- Heej daar rijdt Frank
- Heej hier woont Niels Kroeze, of zit ie weer met z'n luie reet in Engeland
etc. etc.
DF is goed vertegenwoordigd in 't Noorden, want in alle plaatsen die in jullie Avatars staan zijn we wel zo'n beetje (in de buurt) geweest.

:)

@Desmond: Ja zo'n rode zou ik wel willen kopen. Met nadruk op 't laatste. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bombadil, Diebels_alt, Louwe bos en 2 gasten