De 535 is onder voorbehoud verkocht. Zoals jullie wellicht weten gaat die puur weg vanwege het benzineverbruik. Mijn vriendin gebruikt de auto voor woon-werk en daarom moest er iets zuinigers/goedkopers voor terugkomen, niet zo moeilijk als je nu gemiddeld 1:7 rijdt (file + stad).
Van de week zag ik een Saab 900 op marktplaats, met een advertentie die me wel aansprak. 900 Classic, 2.0, LPG, weliswaar geen turbo of Coupé, maar hij oogde heel erg strak en het verbaal erbij sprak me erg aan. Marijke was nog wat huiverig, maar vond de auto wel erg mooi. Na mijn rekensom was ze wel overtuigd dat dit voor haar stukken goedkoper is. Het omslagpunt tussen de 535 en deze 900 op lpg ligt al op een paar duizend km, het omslagpunt tussen een 900 lpg en een non-lpg ligt op zo'n 10k.
Via de mail contact gelegd en de auto stond vlakbij mijn ouders. Dus die zijn een rondje om de auto heen gelopen en ontdekten geen enkel deukje of krasje. De auto had 5 jaar stil gestaan in een geventileerde loods. Het hele verhaal eromheen zal ik jullie besparen, maar die mensen hadden zo hun redenen om de auto destijds te bewaren toen ze leaseauto's kregen, maar nu werd de stalling verkocht en besloten ze om toch maar afstand te nemen.
Van tevoren een prijsje afgesproken, gisteren wezen kijken en de knoop doorgehakt, dit moet 'm worden. Alle aankooppapieren, onderhoudsboekjes etc. zitten erbij. Voor en nadelen van die 5 jaar stilstand neem ik voor lief. Hij ziet er in ieder geval piekfijn uit en technisch kon ik zo snel niets vinden, maar dat is verder even afwachten. De auto is direct naar mijn oude vertrouwde garage in Bunnik gebracht en morgen krijg ik te horen of de auto technisch mee, of tegenvalt. Ik heb een lijst gemaakt wat ik sowieso vervangen wil hebben naast een hele uitgebreide servicebeurt en apk, maar het kan zijn dat het blok van binnen te lang is geoxideerd en dat de boel vast zit. Dat is een gok geweest. Best spannend dus.
Alvast wat foto's van de advertentie:
[img:585:439]http://img70.imageshack.us/img70/6513/m ... to1mt7.jpg[/img]
Voorband is lek, maar alle 4 de banden vervang ik door nieuwe, want die zijn echt vierkant geworden. De turbolip mist aan beide zijden een strookje plastic. Ooit gepikt door een Saab-onverlaat?

Geen lichtmetaal. Ook geen open dakje of airco, maar dat heeft even geen prioriteit. Zolang ze niet in een Starlet hoeft te rijden vind ik alles best. Knipoog@knot natuurlijk, maar een kleine kale auto komt er bij mij echt niet in.
[img:585:439]http://img122.imageshack.us/img122/9107 ... to5gu2.jpg[/img]
Interieur is 100% goed. Radio is een Blaupunkt, lijkt silver maar is zelfde kleur als het dashboard.
[img:585:439]http://img70.imageshack.us/img70/8374/m ... to4oi1.jpg[/img]
[img:585:439]http://img155.imageshack.us/img155/1507 ... to3jw3.jpg[/img]
Trekhaak is altijd handig. De gastank ligt in de lengterichting rechts achterin.