http://www.driving-fun.com/forum/viewto" onclick="window.open(this.href);return false; ... c&start=25
Hier dan eindelijk de diagnose vd 944

Dacht eerst dat het de kleplichters waren (goed, er waren er 3 stuk), maar na het warmdraaien daarna bleef het maar tikken. Toen besloten om het blok uit elkaar te halen, een revisie in het achterhoofd houdende.
Afgelopen zaterdag ochtend eindelijk begonnen met de motor uit elkaar halen. Het blok uit de auto halen was lichtelijke ellende met het vervoeren naar huis, vervolgens kon ik m niet aan de steun hangen ivm rare draadmaten die porsche gebruikt. En het studeren werkt natuurlijk ook tegen

Het begin:
Uurtje verder (natuurlijk vooral VEEL labelen, al die bedrading etc).
Nog es een uur of 2 verder:
Na nog een uur ploeteren waren het carter eraf, en de kop, en nog wat ander apparatuur aan de voorkant. Duidelijk metaal in de olie...
Kort daarna (verwijderen zuigers)
Ietwat versleten lagerschaal...
Kruk nummer 2:
Kruk nummer 3 (verkeert duidelijk in betere conditie):
Ondertussen vond mn ma de vloer wat vol raken

Na nog een uurtje of 2 a 3 klooien (resterende apparatuur voorkant eraf, motorsteunen eraf, olie/water warmtewisselaar).
En de cilinders (nog wel het meest balen trouwens).
Nummers 1 en 2 aan de inlaat kant
Nummers 3 en 4 aan de inlaat kant
Nummers 1 en 2 aan de uitlaat kant
Nummers 3 en 4 aan de uitlaat kant.
Al dat gekras is nog niet eens diep, met de nagel amper te voelen. Dat kan misschien met honen weggewerkt worden. Maar die omcirkelde kras is echt rete diep en dan kunnen we de boel wel een maatje groter frezen en overmaatse zuigers plaatsen.
Vanwege de coating in de cilinders (alusil, silicium korrels in het aluminium steken uit, de zuiger loopt dus op de toppen vh silicium, niet de aluminium bulk vd wand) is ophonen niet 1 2 3 te doen, moet weer speciale apparatuur voor komen, eens kijken wat de local revisietoko kan en wil. Maargoed, die kras is wellicht fataal omdat die zeker een paar tienden diep is, tis de vraag of de eerste overmaat wel voldoende is.
Zuigers zijn dus iig nodig, maar dat gecombineerd met nieuwe lagerschalen (ondermaats), de krukas slijpen, nieuwe oliepomp, nieuwe drukregelaar, nieuwe warmtewisselaar (olie-water), en nog wat randspul dan zijn we duizenden eu's verder...
maar dan kan ik er beter een tafel van gaan maken zoals de versnellingsbak denk ik