Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 29-12-09)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
944 guy

Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 29-12-09)

Bericht door 944 guy » 02 dec 2007, 23:33

Naar aanleiding van deze topic:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto" onclick="window.open(this.href);return false; ... c&start=25
Hier dan eindelijk de diagnose vd 944 :(
Dacht eerst dat het de kleplichters waren (goed, er waren er 3 stuk), maar na het warmdraaien daarna bleef het maar tikken. Toen besloten om het blok uit elkaar te halen, een revisie in het achterhoofd houdende.

Afgelopen zaterdag ochtend eindelijk begonnen met de motor uit elkaar halen. Het blok uit de auto halen was lichtelijke ellende met het vervoeren naar huis, vervolgens kon ik m niet aan de steun hangen ivm rare draadmaten die porsche gebruikt. En het studeren werkt natuurlijk ook tegen ;) Maar de aanhouder wint :D

Het begin:
Afbeelding
Afbeelding

Uurtje verder (natuurlijk vooral VEEL labelen, al die bedrading etc).
Afbeelding
Afbeelding

Nog es een uur of 2 verder:
Afbeelding
Afbeelding

Na nog een uur ploeteren waren het carter eraf, en de kop, en nog wat ander apparatuur aan de voorkant. Duidelijk metaal in de olie...
Afbeelding

Kort daarna (verwijderen zuigers)
Ietwat versleten lagerschaal...
Afbeelding

Kruk nummer 2:
Afbeelding

Kruk nummer 3 (verkeert duidelijk in betere conditie):
Afbeelding

Ondertussen vond mn ma de vloer wat vol raken :D
Afbeelding

Na nog een uurtje of 2 a 3 klooien (resterende apparatuur voorkant eraf, motorsteunen eraf, olie/water warmtewisselaar).
En de cilinders (nog wel het meest balen trouwens).
Nummers 1 en 2 aan de inlaat kant
Afbeelding

Nummers 3 en 4 aan de inlaat kant
Afbeelding

Nummers 1 en 2 aan de uitlaat kant
Afbeelding

Nummers 3 en 4 aan de uitlaat kant.
Afbeelding

Al dat gekras is nog niet eens diep, met de nagel amper te voelen. Dat kan misschien met honen weggewerkt worden. Maar die omcirkelde kras is echt rete diep en dan kunnen we de boel wel een maatje groter frezen en overmaatse zuigers plaatsen.
Vanwege de coating in de cilinders (alusil, silicium korrels in het aluminium steken uit, de zuiger loopt dus op de toppen vh silicium, niet de aluminium bulk vd wand) is ophonen niet 1 2 3 te doen, moet weer speciale apparatuur voor komen, eens kijken wat de local revisietoko kan en wil. Maargoed, die kras is wellicht fataal omdat die zeker een paar tienden diep is, tis de vraag of de eerste overmaat wel voldoende is.
Zuigers zijn dus iig nodig, maar dat gecombineerd met nieuwe lagerschalen (ondermaats), de krukas slijpen, nieuwe oliepomp, nieuwe drukregelaar, nieuwe warmtewisselaar (olie-water), en nog wat randspul dan zijn we duizenden eu's verder...
maar dan kan ik er beter een tafel van gaan maken zoals de versnellingsbak denk ik ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 944 guy op 29 dec 2009, 20:16, 11 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 02 dec 2007, 23:42

Mooie foto's al is dat misschien niet helemaal lekker om te horen nu... :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2007, 00:05

Mooie goeie foto's...maar ik wist het wel...reparatie erg duur...? misschien een dikkere motor kopen en erin ploffen beter?
Immers je oliepomp enz enz moet je ook vervangen met al die delen in je blok rondgeslingerd...

Tristan

Bericht door Tristan » 03 dec 2007, 01:39

Daarom heeft MDM Motorsport bij mij uit voorzorg alle krukas en drijfstang lagers en schalen vervangen, omdat deze delen nu eenmaal het snelst slijten bij wat oudere motoren. Als ik dit niet had laten doen, had het waarschijnlijk ook zo geeindigd.

Net zoals voor de wedstrijd in Oschersleben. Toen ze gingen checken waarom de motor niet verder wilden dan 5500 rpm, brak er een klepstoter af. Toen ze die gingen vervangen, bleek dat de krukas compleet op was. :shock: Hoe bedoel je geluk bij een ongeluk, anders had ik waarschijnlijk tijdens de 1e race weer stilgestaan.

Suc6 met de wederopbouw van je blok.
Laatst gewijzigd door Tristan op 03 dec 2007, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Kazimir

Bericht door Kazimir » 03 dec 2007, 01:40

Klote, toch zonde! :( ... Was wel mooi jullie rond te zien gaan!

Gooi er maar snel een andere motor in!..

Of restaureer deze! je gaat die auto anders zo missen! :)

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 dec 2007, 08:28

Ik denk vooral dat het olietekort was. Alle andere schalen zijn nog in orde, en ook de 928 schijnt een dergelijk probleem te hebben: te hard de bocht om en de aazuigbuis komt bloot te liggen, en meestal gaat 1 vd middelste lagers (krukaslager of drijfstanglagers) aan gort. En als 1 daarvan al een beetje is uitgesleten dan loopt het hard natuurlijk.
Qua vervangen: het lijkt erop dat het een nieuw onderblok kopen of de auto verkopen in onderdelen zal worden :( Cilinders ophonen vereist ook weer een oppervlakte behandeling (alusil, moet een silicium bewerking krijgen zodat de zuigers op het silicium loopt en niet de aluminium bulk materiaal), gaat flink in de euros lopen. Als we een onderblok kunnen regelen spoelen we de rest goed uit en dan kan die weer. Maar anders vrees ik dat het einde verhaal is na 21 jaar :(

Tristan

Bericht door Tristan » 03 dec 2007, 08:37

Bij mij is er een plaat in de oliecarter geplaatst om te zorgen dat er nog smering is in de bochten. Misschien een handige mod voor je.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 03 dec 2007, 08:40

Jammer om te horen, Alusil etc blijft een lastig verhaal bij honen/opboren.

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 dec 2007, 10:38

Tristan schreef:Bij mij is er een plaat in de oliecarter geplaatst om te zorgen dat er nog smering is in de bochten. Misschien een handige mod voor je.
Klopt ja, dat zijn baffle plates. Had ik wel es vaker gelezen, maar ook dat dat met straatbanden niet nodig is (of je moet een dry sump systeem hebben). Wat heb ik er toch een hekel aan om een voorbeeld te zijn :shock: Dat zal ik mn pa ook maar vertellen: een 928 overleeft een circuit dan namelijk ook niet.
Geeft aan de andere kant ook aan dat ik best hard kan, ik heb toen 2:15 gereden en daarvoor nog geen minuutje circuit ervaring gehad (als ik dan lees dat geprepareerde 944's met de juiste banden 2:08 rijden onder optimale omstandigheden...)

funnyname

Bericht door funnyname » 03 dec 2007, 15:57

Kijk eindelijk een echte vier cilinder :-)

Mooi project, leuk dat je het allemaal zelf doet.
Over het hoonen van AluSil/NikaSil lopen de meningen nogal uiteen. De een zegt het kan totaal niet, de ander zegt alleen bij zeer lage slijtage en een derde zegt kan atlijd .. Op het Porsche forum en het 944 forum is hier veel info over te vinden. Ik zou Oscar van het 944 forum eens aanspreken, die schijnt heel betaalbare adres(sen) te hebben voor motor revisie van de 944.

Mijn turbo heeft nu bijna 280K km gelopen inclusief een aantal trackday's en loopt nog prima. Volgens mij kan de 944 prima tegen circuit gebruik, mits je maar niet bij het terug schakelen de begrenzer in knalt. Deze blokken vinden het niet lekker om hoge toeren te lopen.

Succes ermee verder

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 dec 2007, 16:17

Nouja, het kan natuurlijk wel. Je moet ze alleen opnieuw coaten. Staat allemaal in de werkplaatshandleiding, alleen het honen omvat 6 pagina's, inderdaad een prijzige aangelegenheid.
Je kan ze maximaal 1 mm (in diameter) vergroten, daar zijn nog zuigers voor verkrijgbaar (zou ook nog eens, gezien het extra volume, 4pk op moeten leveren :D). Daarboven heb je bovendien veel te weinig vlees in de cilinderwand om een duurzame constructie te behouden.
Heb jij trouwens ook baffle plates onderin, funnyname? Rijd je op slicks, en wat voor tijden heb je op zandvoort? Even een beetje ter vergelijking.

funnyname

Bericht door funnyname » 03 dec 2007, 16:26

De 2.5l motor schijnt idd veel te weinig 'vlees' te hebben om verder op te boren, de 3l motor schijnt wat dat betreft beter in het vlees te zitten.
Ik ben een amateur die op en met gewone banden en standaard motor rijd. Ik schat dat mijn ronde tijden rond de 1.20 lagen, dit heb ik niet getimed. Volgens mij rijden de 944 cup rijders ook zonder Baffle plates, moet wel kunnen denk ik. Van de turbo's, S2's en 968's weet ik dit niet zeker.
Tom hoe zit dat met jullie racer?

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 dec 2007, 17:48

1:20 op zandvoort? Da's vast niet de volle lengte :D

funnyname

Bericht door funnyname » 03 dec 2007, 18:18

2:20, typo

De auto moet veel sneller kunnen, zeker op semi-slicks. Ach wie weet op een dag, als ik groot en sterk ben.

HansD

Bericht door HansD » 03 dec 2007, 18:53

Ik rij ook zo´n 2.20 op zandvoort met mijn standaard 944 en straatbanden (is al wel 2 jaar geleden, ik hoop bijgeleerd te hebben :wink: )

Casper

Bericht door Casper » 03 dec 2007, 20:42

Alu cilinderwanden kun je gewoon laten sealen, kost een paar knaken. Weet van vroeger nog dat een 70cc scootercilindertje al snel €100 was. Als je een mooie adresje kan vinden is het misschien nog wel de moeite waard....

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 dec 2007, 22:04

funnyname schreef:2:20, typo

De auto moet veel sneller kunnen, zeker op semi-slicks. Ach wie weet op een dag, als ik groot en sterk ben.
Hij moet inderdaad sneller kunnen ;) Als ik met een ongeblazen 2.5 al ~2:15 doe... ;) Maar laat t ff weten als je onder de 2:15 rijdt en je oliedruk wegvalt :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 dec 2007, 14:31

Mooi project en super foto's maar ik zou me toch ook verdiepen in het aanschaffen van een ander blok. Ze staan goed bekend dus de vraag is niet erg groot wat de prijs ten goede komt :wink: Zoals ze jaren geleden werden weggeven zal het niet meer zijn maar een gebruikt blok bij een betrouwbaar adres zal toch wel behoorlijk goedkoper zijn dan het reviseren van deze ben ik bang :cry:

Gezien je circuit talent zeg ik 16V :D

Probeer het eens bij porsche classic center. Ik ben er wel eens geweest en ook wel positieve verhalen over gehoord.

944 guy

Bericht door 944 guy » 09 dec 2007, 12:09

Klopt, ik kijk al her en der rond. Rond de kerst komt mn pa weer (aka de geldschieter, hehe), en dan gaan we ff goed het blok bekijken en de opties bespreken.

Ik heb al motoren gezien voor 600-750 euro (zelfs 1 met slechts 1 ton als ik de verkoper moet geloven :shock: ), wat inderdaad geen geld is, reviseren van deze gaat het zeker de 4 cijfers in. En met een 2e blok hebben we nog reserve onderdelen ook ;)

944 guy

Bericht door 944 guy » 23 dec 2007, 23:06

Zo, tijdje stil geweest ;)
Ondertussen ALLES los gehaald en nagekeken. Oliepomp zou nog bruikbaar moeten zijn, maar de drijfstang zelf is ook beschadigd, fijn joh... :shock:
Hopelijk gaan we vd week na kerst een ritje naar zeeland maken om daar enkele motoren te bekijken!

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 24 dec 2007, 13:28

Jammer man, als student ben je ook zo gruwelijk snel door je knaken heen met dit soort akefietjes :( . Kost toch al vlot een jaar volop bieren :shock: .

En dat de threadstarter kan sturen was me al bekend (kartrace newton :D ).

944 guy

Bericht door 944 guy » 03 jan 2008, 17:46

Nou, maandag een ander onderblok gekocht! Vreemd genoeg was deze amerikaanse import (waarom je een 944 zou importeren uit de VS is mij een raadsel), maar de zuigers uit ons blok kunnen we nog prima gebruiken.
Over een maand komen mijn zus en moeder terug uit de VS bij mn pa vandaan met een koffer vol met onderdelen (lagers, zuigerveren, en veel pakkingen) en dan kan het opbouwen weer beginnen!
Mn pa geeft hun volgens mij zelfs een hypermoderne motormanagement mee die ik dan ook mag installen, meer powerrrrr!. De 944 heeft namelijk een grote klep die door het vacuum in de motor open wordt getrokken en zo een potmeter verdraait. Dit geeft dus een trage responsie op het gas en vormt een fikse belemmering in het inlaat traject. Dit systeem doet het met een inlaatdruk- en -temperatuur meter, het heeft op de 928 wonderen verricht!! (vooral extra bakken met koppel onderin).

944 guy

Bericht door 944 guy » 24 jan 2008, 09:43

Nou, de vaart zit er niet echt in ivm de studie en het wachten op onderdelen, maar ondertussen alles even opgepoetst :D
Het zijn ietwat schrale foto's (telefoon...), maar het idee moge duidelijk zijn ;) Over 2,5 week kan ik weer gaan assembleren!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 jan 2008, 09:49

Je krijgt dus minder gasrespons, maar wel meer koppel?

Om de gasrespons weer wat te verbeteren (want ik snap dat dat nu dus slechter wordt??) kun je ook weer een andere throttle body aanschaffen. Dexter had deze in zijn S2 en dat beviel hem erg goed. Dan heb je dus wel een goede gasrespons en toch meer koppel (al vind ik 't vreemd klinken tot nu toe).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 11:21

Ik denk dat het meer om de beleving van een sneller gasrespons is te doen dan dat het om significant meer koppel gaat. Een stukje gevoel lijkt me :wink: Prima aangezien het om de beleving gaat natuurlijk :D

Plaats reactie