Smart roadster heeft chargecoolers, die zou je samen met het in en uitlaatkanaal kunnen inpakken of coaten. Is wel een vies klusje, zeker bij een Smart omdat je weinig werkruimte hebt.Stéphane schreef:Ik zit zelf te denken aan iets bij de intercooler, meer directe luchttoevoer. Nog eens kijken of er wat voor te vinden is.partyondude schreef:Heb ik ook, moet eigenlijk iets om het luchtfilter heen bouwen, scheelt zo 20 graden en dus vermogen!
Turbo bij koud weer !
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
- Locatie: Baghdad
- Ed vd Werken
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
- Auto: Subaru wrx
- Locatie: Barendrecht
Hallo,
Dat is interressant, ik test dit nu al zo'n 2 jaar. 8)
Eerst 2 weerrapporten tijdens de meting, de luchtvochtigheid was maar 19%, ik dacht dat dat ook een record was in Nederland?:
[img:640:480]http://www.edjewrx.nl/Weerstation%20Bar ... Small).jpg[/img]
[img:640:480]http://www.edjewrx.nl/Weer%20Barendrech ... Small).jpg[/img]
En hier het Multi-Dynoplot:
[img:640:413]http://www.edjewrx.nl/Ed%20tijdens%20hi ... Small).jpg[/img]
Hier een verschil met een dag later (29 en 30 Juli), let op het verschil in luchtdruk en vochtigheid:
KLIK
Ook mooi om te zien de verschillen in vermogen en koppel bij 0-30 graden:
[img:640:439]http://www.edjewrx.nl/Ed%20wrx%200-30%2 ... koppel.jpg[/img]
En de bijbehorende tussentijden van 80-120 en 100-140km/uur in 3e versnelling:
[img:640:439]http://www.edjewrx.nl/Ed%20wrx%200-30%20speed.jpg[/img]
En het Multi-Dynoplot van de run's met bijbehorende tijden in 3e versnelling:
[img:640:413]http://www.edjewrx.nl/Wrx%20Ed%20Multi%200-+30.jpg[/img]
En nog eentje bij dezelfde temperatuur, maar een lagere luchtvochtigheid en hogere luchtdruk, zie het verschil in vermogen en koppel:
[img:640:412]http://www.edjewrx.nl/Wrx%20Ed%20Multi% ... Small).jpg[/img]
Het verschil is enorm en niet alleen in vermogen en koppel, je voelt dit dus zeer goed, ik test nu al een jaar of 5 met de G-Tech ( alleen Subaru's en EVo's) en heb zeker 40.000km alleen al met testen gemaakt.
Het heeft totaal geen zin om met een zeer lage luchtdruk of hoge luchtvochtigheid te testen, het resultaat valt dan altijd erg tegen.
Die ouwe van 95 jaar (opa) heeft al zeker 150 keer zijn Gtt getest, die weet van geen ophouden. 8)
Die wil alles weten, hoe zijn wagen het doet met 1.35bar turbodruk of met 1.4bar, 1.45bar, 1.5bar etc.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?
Grtz Edje wrx
Dat is interressant, ik test dit nu al zo'n 2 jaar. 8)
Een lage luchtvochtigheid is zeer goed te merken, ik zal een test laten zien van 19- 07-2006 met de hittegolf van + 34,6 graden.Een turbomotor heeft 't liefst koude lucht, met een lage luchtvochtigheid en hoge luchtdruk!
Eerst 2 weerrapporten tijdens de meting, de luchtvochtigheid was maar 19%, ik dacht dat dat ook een record was in Nederland?:
[img:640:480]http://www.edjewrx.nl/Weerstation%20Bar ... Small).jpg[/img]
[img:640:480]http://www.edjewrx.nl/Weer%20Barendrech ... Small).jpg[/img]
En hier het Multi-Dynoplot:
[img:640:413]http://www.edjewrx.nl/Ed%20tijdens%20hi ... Small).jpg[/img]
Hier een verschil met een dag later (29 en 30 Juli), let op het verschil in luchtdruk en vochtigheid:
KLIK
Ook mooi om te zien de verschillen in vermogen en koppel bij 0-30 graden:
[img:640:439]http://www.edjewrx.nl/Ed%20wrx%200-30%2 ... koppel.jpg[/img]
En de bijbehorende tussentijden van 80-120 en 100-140km/uur in 3e versnelling:
[img:640:439]http://www.edjewrx.nl/Ed%20wrx%200-30%20speed.jpg[/img]
En het Multi-Dynoplot van de run's met bijbehorende tijden in 3e versnelling:
[img:640:413]http://www.edjewrx.nl/Wrx%20Ed%20Multi%200-+30.jpg[/img]
En nog eentje bij dezelfde temperatuur, maar een lagere luchtvochtigheid en hogere luchtdruk, zie het verschil in vermogen en koppel:
[img:640:412]http://www.edjewrx.nl/Wrx%20Ed%20Multi% ... Small).jpg[/img]
Het verschil is enorm en niet alleen in vermogen en koppel, je voelt dit dus zeer goed, ik test nu al een jaar of 5 met de G-Tech ( alleen Subaru's en EVo's) en heb zeker 40.000km alleen al met testen gemaakt.


Het heeft totaal geen zin om met een zeer lage luchtdruk of hoge luchtvochtigheid te testen, het resultaat valt dan altijd erg tegen.

Die ouwe van 95 jaar (opa) heeft al zeker 150 keer zijn Gtt getest, die weet van geen ophouden. 8)

Die wil alles weten, hoe zijn wagen het doet met 1.35bar turbodruk of met 1.4bar, 1.45bar, 1.5bar etc.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?
Grtz Edje wrx
-
OnlineOpa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Die snap ik ff niet. [img:37:15]http://www.speedcars.nl/forum/images/sm ... etniet.gif[/img]Kan ook niet, want de S4 (ook een RS4) regelt de druk.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Mijn Brabus heeft inderdaad een chargecooler, maar de andere een gewone lucht-lucht koeler. Chargecooler is alleen standaard op de Brabus. Op mijn zwarte heb ik nu een grotere (2,6l i.p.v. 1,7l) intercooler, maar dat is nog niet helemaal goed.Mustafa al-Sahaf schreef:Smart roadster heeft chargecoolers, die zou je samen met het in en uitlaatkanaal kunnen inpakken of coaten. Is wel een vies klusje, zeker bij een Smart omdat je weinig werkruimte hebt.
Ben al bezig met iemand om te kijken of we i.i.g. een chargecooler in mijn zwarte zouden kunnen inbouwen. Bedankt voor de tips alvast. Coaten heb ik ook al naar gekeken in het topic wat daar over ging.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
- Locatie: Baghdad
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
-
OnlineOpa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Het ligt er maar net aan hoe sterk de veer is die in de actuator zit.
Bij de turbo die er bij mij opzit zit bijv. een vrij zwakke veer in de actuator, dus dat heb ik opgelost door aan de buitenkant van de actuator een extra veertje te plaatsen.
Je hebt ook actuators met een verstelbaar stangetje, waarmee je de veer strakker of losser kunt zetten.
Bij de turbo die er bij mij opzit zit bijv. een vrij zwakke veer in de actuator, dus dat heb ik opgelost door aan de buitenkant van de actuator een extra veertje te plaatsen.
Je hebt ook actuators met een verstelbaar stangetje, waarmee je de veer strakker of losser kunt zetten.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Duidelijk. In mijn geval een Forge actuator met een sterkere veer. Blijft de druk ook stabieler.Opa schreef:Het ligt er maar net aan hoe sterk de veer is die in de actuator zit.
Bij de turbo die er bij mij opzit zit bijv. een vrij zwakke veer in de actuator, dus dat heb ik opgelost door aan de buitenkant van de actuator een extra veertje te plaatsen.
Je hebt ook actuators met een verstelbaar stangetje, waarmee je de veer strakker of losser kunt zetten.