Turbo bij koud weer !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Merken jullie dat ook? De turbo die beter aanvoelt ?

Ja dat merk ik ook! Heerlijk !
38
52%
Ja, maar denk dat het tussen mijn oren zit !
3
4%
Nee, ik merk er geen kloot van !
10
14%
Nee, maar heb ook geen turbo maar wilde toch stemmen !
22
30%
 
Totaal aantal stemmen: 73

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 09 nov 2007, 12:19

Stéphane schreef:
partyondude schreef:Heb ik ook, moet eigenlijk iets om het luchtfilter heen bouwen, scheelt zo 20 graden en dus vermogen!
Ik zit zelf te denken aan iets bij de intercooler, meer directe luchttoevoer. Nog eens kijken of er wat voor te vinden is.
Smart roadster heeft chargecoolers, die zou je samen met het in en uitlaatkanaal kunnen inpakken of coaten. Is wel een vies klusje, zeker bij een Smart omdat je weinig werkruimte hebt.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 09 nov 2007, 22:30

ik merk het behoorlijk met de diesel
met de subaru rijd ik momenteel niet zo veel :roll:
zal morgen de paarden eens laten draven (op onverhard natuurlijk)
E

Gebruikersavatar
Ed vd Werken
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
Auto: Subaru wrx
Locatie: Barendrecht

Bericht door Ed vd Werken » 12 nov 2007, 21:14

Hallo,
Dat is interressant, ik test dit nu al zo'n 2 jaar. 8)
Een turbomotor heeft 't liefst koude lucht, met een lage luchtvochtigheid en hoge luchtdruk!
Een lage luchtvochtigheid is zeer goed te merken, ik zal een test laten zien van 19- 07-2006 met de hittegolf van + 34,6 graden.
Eerst 2 weerrapporten tijdens de meting, de luchtvochtigheid was maar 19%, ik dacht dat dat ook een record was in Nederland?:
[img:640:480]http://www.edjewrx.nl/Weerstation%20Bar ... Small).jpg[/img]
[img:640:480]http://www.edjewrx.nl/Weer%20Barendrech ... Small).jpg[/img]
En hier het Multi-Dynoplot:
[img:640:413]http://www.edjewrx.nl/Ed%20tijdens%20hi ... Small).jpg[/img]
Hier een verschil met een dag later (29 en 30 Juli), let op het verschil in luchtdruk en vochtigheid:
KLIK
Ook mooi om te zien de verschillen in vermogen en koppel bij 0-30 graden:

[img:640:439]http://www.edjewrx.nl/Ed%20wrx%200-30%2 ... koppel.jpg[/img]
En de bijbehorende tussentijden van 80-120 en 100-140km/uur in 3e versnelling:
[img:640:439]http://www.edjewrx.nl/Ed%20wrx%200-30%20speed.jpg[/img]
En het Multi-Dynoplot van de run's met bijbehorende tijden in 3e versnelling:
[img:640:413]http://www.edjewrx.nl/Wrx%20Ed%20Multi%200-+30.jpg[/img]
En nog eentje bij dezelfde temperatuur, maar een lagere luchtvochtigheid en hogere luchtdruk, zie het verschil in vermogen en koppel:
[img:640:412]http://www.edjewrx.nl/Wrx%20Ed%20Multi% ... Small).jpg[/img]
Het verschil is enorm en niet alleen in vermogen en koppel, je voelt dit dus zeer goed, ik test nu al een jaar of 5 met de G-Tech ( alleen Subaru's en EVo's) en heb zeker 40.000km alleen al met testen gemaakt. :oops: :wink:
Het heeft totaal geen zin om met een zeer lage luchtdruk of hoge luchtvochtigheid te testen, het resultaat valt dan altijd erg tegen. :cry:
Die ouwe van 95 jaar (opa) heeft al zeker 150 keer zijn Gtt getest, die weet van geen ophouden. 8) :wink:
Die wil alles weten, hoe zijn wagen het doet met 1.35bar turbodruk of met 1.4bar, 1.45bar, 1.5bar etc.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?
Grtz Edje wrx

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 13 nov 2007, 20:48

Ed vd Werken schreef:Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?
Volgens mij snappen ze d'r niks van. :lol: :wink:

HaDries
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2007, 07:53

Bericht door HaDries » 13 nov 2007, 20:56

Merk dit ook met de Clico, niet zo erg als met de Leon 20vt.

Auto is levendiger, feller aan. Het beste resultaat ervaar ik bij een graad of 3, 4 en droog.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 13 nov 2007, 22:38

Nou ik merk er absoluut niets van.

Kan ook niet, want de S4 (ook een RS4) regelt de druk. ;)
(Kort samengevat dus)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 13 nov 2007, 22:48

Kan ook niet, want de S4 (ook een RS4) regelt de druk.
Die snap ik ff niet. [img:37:15]http://www.speedcars.nl/forum/images/sm ... etniet.gif[/img]

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 13 nov 2007, 23:19

Mustafa al-Sahaf schreef:Smart roadster heeft chargecoolers, die zou je samen met het in en uitlaatkanaal kunnen inpakken of coaten. Is wel een vies klusje, zeker bij een Smart omdat je weinig werkruimte hebt.
Mijn Brabus heeft inderdaad een chargecooler, maar de andere een gewone lucht-lucht koeler. Chargecooler is alleen standaard op de Brabus. Op mijn zwarte heb ik nu een grotere (2,6l i.p.v. 1,7l) intercooler, maar dat is nog niet helemaal goed.

Ben al bezig met iemand om te kijken of we i.i.g. een chargecooler in mijn zwarte zouden kunnen inbouwen. Bedankt voor de tips alvast. Coaten heb ik ook al naar gekeken in het topic wat daar over ging.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 13 nov 2007, 23:26

Nee, maar heb ook (nog) geen turbo maar wilde toch stemmen !

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 14 nov 2007, 00:25

Waarom zou je een chargecooler willen als je ook een "gewone" intercooler kan hebben?

Chargecoolers worden vooral gebruikt bij een gebrek aan ruimte niet omdat ze zo ontzettend efficiënt zijn.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 28 nov 2007, 19:47

Toch nog een vraagej. De meeste turbo's hebben ook een actuator. Deze staan ingesteld op een bepaalde psi. Dan zou het toch niet mogelijk moeten zijn dat er met koud weer meer turbodruk is?

Overigens merk ik ook dat de motor bij koud weer lekkerder trekt.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 28 nov 2007, 20:34

Het ligt er maar net aan hoe sterk de veer is die in de actuator zit.
Bij de turbo die er bij mij opzit zit bijv. een vrij zwakke veer in de actuator, dus dat heb ik opgelost door aan de buitenkant van de actuator een extra veertje te plaatsen.

Je hebt ook actuators met een verstelbaar stangetje, waarmee je de veer strakker of losser kunt zetten.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 29 nov 2007, 18:20

Opa schreef:Het ligt er maar net aan hoe sterk de veer is die in de actuator zit.
Bij de turbo die er bij mij opzit zit bijv. een vrij zwakke veer in de actuator, dus dat heb ik opgelost door aan de buitenkant van de actuator een extra veertje te plaatsen.

Je hebt ook actuators met een verstelbaar stangetje, waarmee je de veer strakker of losser kunt zetten.
Duidelijk. In mijn geval een Forge actuator met een sterkere veer. Blijft de druk ook stabieler.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Estoque, Martijn M, SlowCo en 4 gasten