Alles over de 1 serie (part I)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dagelijks voelt de 135i en ook de 335i aan als de koning. dat sleuren bij lage toerentallen is wel gaan hoor..
Geen geintjes met niet opletten want dan is het gewoon shaken.. waar je ook nog een van het verassingseffect kan profiteren.
In eerste instantie maakt zo'n 135i in de binnenspiegel je de pis ook niet lauw.
Geen geintjes met niet opletten want dan is het gewoon shaken.. waar je ook nog een van het verassingseffect kan profiteren.
In eerste instantie maakt zo'n 135i in de binnenspiegel je de pis ook niet lauw.
- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Een ronduit geniale post Macboy!!! Een 10!
Voor zo'n test incl. opnames hoef je niet naar Duitsland. Tussen de 80 en 200 km/h kun je het op een zondag prima in het Noorden afdoen. De momenten dat je echt een heel stuk te hard rijdt zijn dan bijzonder kort. Met de juiste instelling merken andere weggebruikers er niets of nauwelijks iets van. En je hoeft geen Andre of Ilija te heten om het goed te doen. Gewoon vooraf goede afspraken maken. 1. Bij handsignaal direct vol op het gas in de juiste versnelling. 2. Tot max. toerental doortrekken (net niet in de limiter) en dan snel opschakelen. Klaar.
Voor zo'n test incl. opnames hoef je niet naar Duitsland. Tussen de 80 en 200 km/h kun je het op een zondag prima in het Noorden afdoen. De momenten dat je echt een heel stuk te hard rijdt zijn dan bijzonder kort. Met de juiste instelling merken andere weggebruikers er niets of nauwelijks iets van. En je hoeft geen Andre of Ilija te heten om het goed te doen. Gewoon vooraf goede afspraken maken. 1. Bij handsignaal direct vol op het gas in de juiste versnelling. 2. Tot max. toerental doortrekken (net niet in de limiter) en dan snel opschakelen. Klaar.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13021
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hielke schreef:Een ronduit geniale post Macboy!!! Een 10!
Voor zo'n test incl. opnames hoef je niet naar Duitsland. Tussen de 80 en 200 km/h kun je het op een zondag prima in het Noorden afdoen. De momenten dat je echt een heel stuk te hard rijdt zijn dan bijzonder kort. Met de juiste instelling merken andere weggebruikers er niets of nauwelijks iets van. En je hoeft geen Andre of Ilija te heten om het goed te doen. Gewoon vooraf goede afspraken maken. 1. Bij handsignaal direct vol op het gas in de juiste versnelling. 2. Tot max. toerental doortrekken (net niet in de limiter) en dan snel opschakelen. Klaar.
Hielke het grootste voordeel in die heimatt is dat je niet druk hoeft te maken om snelheids controlles/politie.. en je hebt echt alle tijd en ruimte.. Ook in het noorden word het druk op de weg

en ook 200 tot 250 is interessant !
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Rico, vanaf 200 tot 250 is er niet veel verschil. Ook dat hebben we in Duitsland gewoon uit kunnen proberen.
Laatst gewijzigd door Macboy op 29 nov 2007, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leen
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
- Locatie: Katwijk aan Zee
- markk
- Berichten: 3895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Zo, pff, ff bijgelezen.
1) Andre, gefeliciteerd, wit is gaaf en ben heel benieuwd naar de 1-coupe in het echt. Kan best wel eens gaaf zijn
2) Geluid van x35i moter is dikke prima. Erg mooi. Dit op basis van een 335Ci die ik volle polle hoorde wegspuiten.
3) Kracht en souplesse van x35i is ook dikke prima. Heb meegereden op Zandvoort in een 335 en was snel.
4) 130i/135i filmpje is verrassend. Ben wel benieuwd hoe het gevoel (!) is. Ik schat in dat 135i sneller aanvoelt vanwege turbo-koppel. En het gaat IRL vaak toch om gevoel. Je zit niet continue op het circuit...
5) e46 M3 is inderdaad soms erg rauw/kabalerig. Maar ach, in vergelijking met de EVO is zelfs een e46 M3 een gesapige, comfi en trage bak
Mark.
1) Andre, gefeliciteerd, wit is gaaf en ben heel benieuwd naar de 1-coupe in het echt. Kan best wel eens gaaf zijn
2) Geluid van x35i moter is dikke prima. Erg mooi. Dit op basis van een 335Ci die ik volle polle hoorde wegspuiten.
3) Kracht en souplesse van x35i is ook dikke prima. Heb meegereden op Zandvoort in een 335 en was snel.
4) 130i/135i filmpje is verrassend. Ben wel benieuwd hoe het gevoel (!) is. Ik schat in dat 135i sneller aanvoelt vanwege turbo-koppel. En het gaat IRL vaak toch om gevoel. Je zit niet continue op het circuit...
5) e46 M3 is inderdaad soms erg rauw/kabalerig. Maar ach, in vergelijking met de EVO is zelfs een e46 M3 een gesapige, comfi en trage bak

Mark.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
@ Hielke. Die testjes van jullie is wel leuk, maar niet zo representatief. Een beetje op de snelweg, twee mensen in de ene auto, dan weer overzetten. Gas geven. Wat weet je dan? In een 130i met twee is de 135i weer sneller, maar zitten er twee in de 135i dan houdt de 130i hem wel bij, maar zit er in de 130i een persoon dan .... en als je dan uistapt en weer met bijvoorbeeld drie (!) in een 135i stapt dan is een 130i weer sneller, maar zit je met 4 in een, en als , en als, etc. etc. Ik wacht daadwerkelijk op de vakbladen met hun bevindingen. Hoe leuk en goed bedoeld jullie pogingen ook zijn.Hielke schreef: Met alle respect hoor Ferdinand, maar vwb de testjes met de filmpjes geldt "What you see is what you get". Daar kan geen verhaal tegenop. Er kwam geen hocuspocus aan te pas. Zowel Ilija, Andre als ik zaten in eenzelfde versnelling, wisten het gas exact op het goeie moment vol in te drukken en wisten ook bij het maximale toerental snel naar een volgend verzet op te schakelen. DE ingrediënten voor een goede vergelijkende acceleratietest. Dat je het eindresultaat niet leuk vindt en iets anders had verwacht, so be it. Wij hadden het verschil vooraf ook groter ingeschat. Maar we hebben je de verklaring mbt de erg lange gearing ook al gegeven. Het is allemaal vrij logisch en simpel beredeneerbaar en berekenbaar. Kom daar maar eens voor in zo'n wat jij noemt "onafhankelijke serieuzere test". Ik kan je op een briefje geven dat je bij die bladen onze relatief objectieve, bijna wetenschappelijke benadering niet terug zult vinden. Daar is het vaak hausanna en veel beter dan bij het vorige model. De realiteit is meestentijds veel weerbarstiger. En die krijg je hier op Driving Fun voorgeschoteld. Gratis en voor niets in full color en stereo
Bijv. Zet je zes man in een porsche Cayenne S (past makkelijk) dan is een een Golf GTI uit 1972 ook weer sneller. Vervoer je vervolgens een Sinterklaas in je Golf, die zijn mijter (vastgeplakt op zijn hoofd) door het open dak steekt, is de Cayenne S met zes man weer sneller, want de luchtweerstand is hoger van de Golf. Natuurlijk zijn omstandigheden in real live variabel en wisselend, dus testen heeft geen zin.
Wat ik wel wil weten is het verschil van beide auto's onder gelijke test omstandigheden, door de mensen van de vakbladen. Dan weten we echt wat.
Snap je wel?
- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Nee, dat snap ik niet.
Ik zou bij god niet weten wat ik qua 3e, 4e en 5e versnelling acceleratie vanaf zo'n 110 km/h naar hogere snelheden via de mensen van de vakbladen nog meer te weten zou moeten komen.
Maar misschien hebben ze wel een andere manier van gasgeven. Wie weet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Maar als jij van mening bent dat een schrijver voor een blaadje beter geschikt is om een oordeel over het verschil in acceleratie tussen een 130i en 135i te vellen, be my guest.
Ik zou bij god niet weten wat ik qua 3e, 4e en 5e versnelling acceleratie vanaf zo'n 110 km/h naar hogere snelheden via de mensen van de vakbladen nog meer te weten zou moeten komen.
Maar misschien hebben ze wel een andere manier van gasgeven. Wie weet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Maar als jij van mening bent dat een schrijver voor een blaadje beter geschikt is om een oordeel over het verschil in acceleratie tussen een 130i en 135i te vellen, be my guest.
-
- Berichten: 22380
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Het is gewoon gerommel in de marge. Verschillen zijn bijzonder klein en daar gaat het om. Voor mij zou de keuze qua snelheid niet uitmaken, wel het type motor (hoe die aan het gas hangt, beleving, max. toerental etc.). Die drie keer per jaar dat ik een andere auto tegenkom die gewaagd is boeit mij niet, grootste tijd rijd ik toch alleen en heb je uberhaubt niks om te vergelijken.
De 135i lijkt mij een prachtig apparaat maar een 130i lijkt mij ook dikke prima. Grootste nadeel is dat je weet dat er een model hoger is, maar dat is meer een probleem wat tussen je oren zit. Maargoed zou es met de .35 moeten rijden want dat heb ik nog nooit gedaan, hoor er enkel goede verhalen over.
Zo in het zwart vind ik een 335i wel goed eruit zien. Nu die kikkerogen weg (wachten op een facelift, durf te wedden dat ze dan weg zijn) en het is een geinig model.
De 135i lijkt mij een prachtig apparaat maar een 130i lijkt mij ook dikke prima. Grootste nadeel is dat je weet dat er een model hoger is, maar dat is meer een probleem wat tussen je oren zit. Maargoed zou es met de .35 moeten rijden want dat heb ik nog nooit gedaan, hoor er enkel goede verhalen over.
Zo in het zwart vind ik een 335i wel goed eruit zien. Nu die kikkerogen weg (wachten op een facelift, durf te wedden dat ze dan weg zijn) en het is een geinig model.
-
- Berichten: 22380
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Waar ik alleen weinig over hoor is het gewicht? Is dat ineens geen probleem meer? Een maand terug hadden we het nog over grote boten als ze aankwamen met dat gewicht. Helemaal toen die geruchten waar bleken te zijn en het ding echt zo zwaar was. Hoor er nu weinig over. Enige wat ik lees zijn rechtuitbrandcijfertjes 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Tom zo'n 135i is wel zwaar hoor.. 1560 kilo en met Hielke en Macboy erin 1930 kilo...Dan praten we niet meer over bochten rijden want dat is toch alleen maar dan onderstuurd het maaien in ..nee beter is gewoon rechtuit branden.. boven de 150 maakt het gewicht dan ook niet meer uit heb ik wel eens gelezen 

- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik zou ook niet weten wat je nog verassend zou vinden aan de tijden uit een blaadje. Je kan een aardige schatting maken aan de hand van het vermogen, gewicht & verschil met de 335i. Gearset 1 tandje langer, auto iets lichter.
Neem hier in mee dat niet elke autojournalist even goed rijden kan EN je vooral bij 0-100 afhankelijk bent van hoeveel tractie je hebt. Tel daarbij de buitentemperatuur op ivm je turbo's en of je voor of tegenwind hebt en dan vraag ik me af hoe objectief je het hebben wil
Neem hier in mee dat niet elke autojournalist even goed rijden kan EN je vooral bij 0-100 afhankelijk bent van hoeveel tractie je hebt. Tel daarbij de buitentemperatuur op ivm je turbo's en of je voor of tegenwind hebt en dan vraag ik me af hoe objectief je het hebben wil

- romo
- Berichten: 27098
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Er is al een paar keer gezegd dat BMW niet voor niets in de 1 serie hatchback niet verder gaat dan de 130i, en dat voor de 1 serie coupe bewust weer geen 130i leverbaar is omdat deze elkaar teveel in de weg zouden kunnen zitten.
Maar hoe zit het dan in de 3 serie. Is een 335i ook marginaal sneller dan de 330i?
Misschien heb ik het filmpje gemist van jullie, maar hebben jullie ook een accelaratiemeting (tussensprint 80/100 richting 180+) met de 130i & 135i gedaan in de meest gunstige versnelling voor beide auto's, maw...zo snel mogelijk?
Maar hoe zit het dan in de 3 serie. Is een 335i ook marginaal sneller dan de 330i?
Misschien heb ik het filmpje gemist van jullie, maar hebben jullie ook een accelaratiemeting (tussensprint 80/100 richting 180+) met de 130i & 135i gedaan in de meest gunstige versnelling voor beide auto's, maw...zo snel mogelijk?
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Marcel ik had een E90 330i en nu dus een E90 335i en de 335i is gewoon M3 E46 snel,(met de Z4M proefrit in 't achterhoofd ook nog eens....) de 330i was vlot. Verschil is groter dan de 40pk ofzo doen vermoeden, althans bij mijn 330i en 335i.
Wat de 130 vs de 135 doet is voor mij niet(meer)relevant. 8)
Wat de 130 vs de 135 doet is voor mij niet(meer)relevant. 8)
-
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/ ... post-12273
[img:450:221]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_1.jpg[/img]
We begonnen ons al een beetje af te vragen waar BMW tuner AC Schnitzer bleef, want voor ieder BMW model heeft de Duitse tuner uit Aken wel wat opsmuk beschikbaar. De BMW 1-serie Coupé vormt hierop geen uitzondering en wordt voor de gelegenheid omgedoopt tot de AC Schnitzer ACS1.
Persoonlijk moet ik nog heel erg wennen aan de BMW 1-serie en ben er nog steeds niet uit of ik ‘m echt mooi vind. Terwijl ik nog in de gewenningsfase zit, moet je de 1-serie het liefst nog even met rust laten, tenzij de upgrade natuurlijk een wereld van verschil maakt en dan liefst in positieve zin. Hier is in dit geval wat mij betreft geen sprake van, maar oordeel vooral zelf.
AC Scnitzer heeft de 1-serie aangekleed met een gewijzigde voor- en achterbumper, een dak- en kofferbakspoiler voor betere downforce en optioneel aluminium sportveren. Om de extra downforce ook een doel te geven, werd de 306 pk van de 135i verhoogd naar 360 pk, waarmee de acceleratie van 5,3 seconden nu onder de 5 seconden duikt. Het koppel steeg van 400 naar 450 Nm en waar de topsnelheid begrensd was op 250 km/u is dit nu 300 km/u. Een gewijzigde uitlaat zorgt voor een lekker sound en om het geheel af te maken zijn verschillende 19 inch velgen beschikbaar.
[img:450:217]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_2.jpg[/img]
[img:450:206]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_3.jpg[/img]
[img:450:268]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_4.jpg[/img]
[img:450:249]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_5.jpg[/img]
[img:450:221]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_1.jpg[/img]
We begonnen ons al een beetje af te vragen waar BMW tuner AC Schnitzer bleef, want voor ieder BMW model heeft de Duitse tuner uit Aken wel wat opsmuk beschikbaar. De BMW 1-serie Coupé vormt hierop geen uitzondering en wordt voor de gelegenheid omgedoopt tot de AC Schnitzer ACS1.
Persoonlijk moet ik nog heel erg wennen aan de BMW 1-serie en ben er nog steeds niet uit of ik ‘m echt mooi vind. Terwijl ik nog in de gewenningsfase zit, moet je de 1-serie het liefst nog even met rust laten, tenzij de upgrade natuurlijk een wereld van verschil maakt en dan liefst in positieve zin. Hier is in dit geval wat mij betreft geen sprake van, maar oordeel vooral zelf.
AC Scnitzer heeft de 1-serie aangekleed met een gewijzigde voor- en achterbumper, een dak- en kofferbakspoiler voor betere downforce en optioneel aluminium sportveren. Om de extra downforce ook een doel te geven, werd de 306 pk van de 135i verhoogd naar 360 pk, waarmee de acceleratie van 5,3 seconden nu onder de 5 seconden duikt. Het koppel steeg van 400 naar 450 Nm en waar de topsnelheid begrensd was op 250 km/u is dit nu 300 km/u. Een gewijzigde uitlaat zorgt voor een lekker sound en om het geheel af te maken zijn verschillende 19 inch velgen beschikbaar.
[img:450:217]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_2.jpg[/img]
[img:450:206]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_3.jpg[/img]
[img:450:268]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_4.jpg[/img]
[img:450:249]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_5.jpg[/img]
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
hahah geweldig !Rico v Velzen schreef:Tom zo'n 135i is wel zwaar hoor.. 1560 kilo en met Hielke en Macboy erin 1930 kilo...
Ferdinand: nogmaals, voor jou verzoek kun je gewoon de tabellen erbij pakken. 80-120 kun je lezen voor alle versnellingen en 0-100 en 0-200 ook. Dat is objectief genoeg en daaruit kun je afleiden dat de 135i gewoon sneller is dan de 130i. Punt.
Tom: dat de 130i niet het hoogst haalbare is klopt niet, zoals Marcel ook stelt. De 130i is wel degelijk de topmotorisering, want de .35 is daar niet leverbaar. Dat geldt ook voor de 135i coupe, daar is immers geen .30 leverbaar. De 1 coupe is immers een ándere auto dan de 1-serie 3/5 deurs.
@Starred: AC Schnitzer is volgens velen al de weg kwijt en dit past mooi in dat rijtje. Ik moet zoiets in het echt zie.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Mag ik zeggen, bah, wat een vies ding? De voorkant is leentjebuur van de audi S3. Rare uitlaat die ovaal, met die twee rondingen er in. Taartschep op de kofferbak. Te wit. Te protserig. Maar goed, dat is AC Schnitzer. Wel interessant is de 350pk/450Nm en de snelheidsbegrenzer er af!Starred schreef:http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/ ... post-12273
[img:450:221]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_1.jpg[/img]
We begonnen ons al een beetje af te vragen waar BMW tuner AC Schnitzer bleef, want voor ieder BMW model heeft de Duitse tuner uit Aken wel wat opsmuk beschikbaar. De BMW 1-serie Coupé vormt hierop geen uitzondering en wordt voor de gelegenheid omgedoopt tot de AC Schnitzer ACS1.
Persoonlijk moet ik nog heel erg wennen aan de BMW 1-serie en ben er nog steeds niet uit of ik ‘m echt mooi vind. Terwijl ik nog in de gewenningsfase zit, moet je de 1-serie het liefst nog even met rust laten, tenzij de upgrade natuurlijk een wereld van verschil maakt en dan liefst in positieve zin. Hier is in dit geval wat mij betreft geen sprake van, maar oordeel vooral zelf.
AC Scnitzer heeft de 1-serie aangekleed met een gewijzigde voor- en achterbumper, een dak- en kofferbakspoiler voor betere downforce en optioneel aluminium sportveren. Om de extra downforce ook een doel te geven, werd de 306 pk van de 135i verhoogd naar 360 pk, waarmee de acceleratie van 5,3 seconden nu onder de 5 seconden duikt. Het koppel steeg van 400 naar 450 Nm en waar de topsnelheid begrensd was op 250 km/u is dit nu 300 km/u. Een gewijzigde uitlaat zorgt voor een lekker sound en om het geheel af te maken zijn verschillende 19 inch velgen beschikbaar.
[img:450:217]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_2.jpg[/img]
[img:450:206]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_3.jpg[/img]
[img:450:268]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_4.jpg[/img]
[img:450:249]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... tzer_5.jpg[/img]
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
-
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Maar hoe zit het dan in de 3 serie. Is een 335i ook marginaal sneller dan de 330i?
Jullie lezen ook niet alles moet je alles weer dubbel vertellen
een 330i heeft 3.15 overbrenging een 130i heeft 3.46 overbrenging.
Daarom is de stap van een 330i naar een 335i groter qua trekkracht en kunnen ze wel samen bestaan.
130i naar 135i is kleiner omdat er een kortere overbrenging op 130i zit. Daarom zal er wel geen 130i naast 135i coupe komen incl hatch.
Jullie lezen ook niet alles moet je alles weer dubbel vertellen
een 330i heeft 3.15 overbrenging een 130i heeft 3.46 overbrenging.
Daarom is de stap van een 330i naar een 335i groter qua trekkracht en kunnen ze wel samen bestaan.
130i naar 135i is kleiner omdat er een kortere overbrenging op 130i zit. Daarom zal er wel geen 130i naast 135i coupe komen incl hatch.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
zodra die 130i uit de slipstream van de 135i is haakt hij af. In deze 135i zaten twee mensen, in de 130i een. kortom, is wel duidelijk.Hielke schreef:Ferdinand, nu even niet kijken![]()
Ik haal dit filmpje vanavond weer weg. Doet er eigenlijk ook niet toe gezien het in Duitsland gemaakt is en het weggedeelte nagenoeg leeg was. Acceleratie vanuit de 4e versnelling bij 3 x 40 peren naar 3 x 80 appels. 130i had geen passagiers, 135i camera-auto had 1 passagier.
Luister op het eind ook naar de verwondering van Ilija die zich afvraagt of er aan de motor van de 130i getuned is.
http://www.youtube.com/watch?v=y_r11wE4rb0