Alles over de 1 serie (part I)
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
- Robin
Kunnen we lang en breed over discussieren, maar hoe verklaar je mijn 3 wagenlengtes voorsprong op Dre beide in dezelfde 330i's toendertijd.
Wat jullie ook deden blijft irl en gewoon uit de losse pols en redelijk nauwkeurig, zonder meetapparatuur, auto+rijder=winnende of verliezende factor....
Voorbeeld: Een 335i zou normaliter een Carrera 2 aan z'n kont blijven hangen. Mijn 335i ging er voorbij.
Heerenveen zou normaliter thuis de Graafschap afdrogen, het ging andersom.

Wat jullie ook deden blijft irl en gewoon uit de losse pols en redelijk nauwkeurig, zonder meetapparatuur, auto+rijder=winnende of verliezende factor....
Voorbeeld: Een 335i zou normaliter een Carrera 2 aan z'n kont blijven hangen. Mijn 335i ging er voorbij.
Heerenveen zou normaliter thuis de Graafschap afdrogen, het ging andersom.

- RVV
Hielke schreef:
IK vind het niet belangrijk welke auto net ff sneller is dan de 1 of ander. Maar boven de 180/200 rijd een e46 M3 een 135i een heel eind zoek.. en dat is niet een paar autolengtes..
En vanaf 60 vol op het gas... thru gears is die 135i ook geen partij.. en als je de filpjes ziet tegen de 130i is het ook niet echt hogere wiskunde ofzo.. het verschil tussen een 130i en e46 M3 was ook al meer dan significant..
Nouja dat hebben Andre en ik dus al gedaan.. M3 is gewoon sneller period. Overigens had ik niet bepaald het idee dat die 135i nog niet ingereden was.. Het is een pers/testwagen.. die maken tropenkilometers.. daarbij levert die motor tussen de 2500 en 6000 toeren zijn vermogen, de laatste 1000 toeren gebeurt er eigenlijk niks.Eventueel ook nog tegen de M3 van Rico. Zo gepiept.
IK vind het niet belangrijk welke auto net ff sneller is dan de 1 of ander. Maar boven de 180/200 rijd een e46 M3 een 135i een heel eind zoek.. en dat is niet een paar autolengtes..
En vanaf 60 vol op het gas... thru gears is die 135i ook geen partij.. en als je de filpjes ziet tegen de 130i is het ook niet echt hogere wiskunde ofzo.. het verschil tussen een 130i en e46 M3 was ook al meer dan significant..
- MartijnGizmo
- Robin
Kijk Rico en Hylke, ff sprintje in een STOCK 335i vs E46 M3:
http://www.youtube.com/watch?v=D9R1M5Vq ... re=related
8)
Moet ik er nog een aantal voor jullie opzoeken? auto+rijder=factor
:twisted:
8)

Moet ik er nog een aantal voor jullie opzoeken? auto+rijder=factor
Laatst gewijzigd door Robin op 28 nov 2007, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als je de volgende keer dan ook beide auto's *edit: de hele tijd* NAAST elkaar laat rijden, scheelt ook nogal wat...Hielke schreef:Punt is dat als je een serieuze uitspraak over de acceleratie van een auto tov van een andere auto wilt doen, je ook een serieuze test op poten moet zetten. Zo'n acceleratietest die wij gedaan hebben was kort, krachtig en met vermelding van de omstandigheden erbij volledig.
Het haalt de charme er misschien een beetje uit, da's waar.
Laatst gewijzigd door Martijn op 28 nov 2007, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin
Martijn schreef:Als je de volgende keer dan ook beide auto's NAAST elkaar laat rijden, scheelt ook nogal wat...Hielke schreef:Punt is dat als je een serieuze uitspraak over de acceleratie van een auto tov van een andere auto wilt doen, je ook een serieuze test op poten moet zetten. Zo'n acceleratietest die wij gedaan hebben was kort, krachtig en met vermelding van de omstandigheden erbij volledig.
Het haalt de charme er misschien een beetje uit, da's waar.
Mee eens 100%
- Bert ///M3
Nee het is wel nauwkeurig maar je moet er gewoon doorheen kijken, en niet je hele conclusie aan de hand van 1 filmpje trekken.
Dat testje in 4 om aan te tonen dat een 130i bijna net zo snel is door zijn kortere overbrenging klopt als een bus, maar iedereen neemt meteen de conclusie over dat de 130i ten alle tijden even snel is, terwijl dat niet waar is als je zorgt dat de 135i goed in zijn versnelling staat. Filmpje van de sprint uit 3 bewijst dat ook. Neemt niet weg dat je daar uit concluderen kan dat een 135i voor dagelijks verkeer niet veel voordelen bied omdat je in de praktijk niet altijd zin hebt om terug te schakelen van 6 naar 3 op de snelweg bijvoorbeeld.
Vervolgens komen er uitspraken als een 135i met kortere eindoverbrenging houd een 135i met 380 PK bij. Is ook niet waar zolang de 135i 380 PK bestuurder maar ver genoeg terugschakeld. Zo komen ook alle verhalen in de wereld dat een Seat 1.4 diesel een M3 bijna bij kan houden
Net wat Hielke al zegt er is niks magisch aan gewoon beredeneer & berekenbaar.
Dat testje in 4 om aan te tonen dat een 130i bijna net zo snel is door zijn kortere overbrenging klopt als een bus, maar iedereen neemt meteen de conclusie over dat de 130i ten alle tijden even snel is, terwijl dat niet waar is als je zorgt dat de 135i goed in zijn versnelling staat. Filmpje van de sprint uit 3 bewijst dat ook. Neemt niet weg dat je daar uit concluderen kan dat een 135i voor dagelijks verkeer niet veel voordelen bied omdat je in de praktijk niet altijd zin hebt om terug te schakelen van 6 naar 3 op de snelweg bijvoorbeeld.
Vervolgens komen er uitspraken als een 135i met kortere eindoverbrenging houd een 135i met 380 PK bij. Is ook niet waar zolang de 135i 380 PK bestuurder maar ver genoeg terugschakeld. Zo komen ook alle verhalen in de wereld dat een Seat 1.4 diesel een M3 bijna bij kan houden

- RVV
Robin ik ga verder niet beweren dat een e46 M3 sneller is dan een 335i.. dat zou best kunnen. Mischien moeten we maar eens testen :twisted:Robin schreef:Kijk Rico en Hylke, ff sprintje in een STOCK 335i vs E46 M3:
8)
Moet ik er nog een aantal voor jullie opzoeken?

135i is geen 335i. luchtweerstand zal ook nog wel een bepaalde rol spelen. Lijkt me dat een 335i een betere luchtweerstand kan hebben dan een 135i.
- Robin
Bert ///M3 schreef:Nee het is wel nauwkeurig maar je moet er gewoon doorheen kijken, en niet je hele conclusie aan de hand van 1 filmpje trekken.
Vervolgens komen er uitspraken als een 135i met kortere eindoverbrenging houd een 135i met 380 PK bij. Is ook niet waar zolang de 135i 380 PK bestuurder maar ver genoeg terugschakeld. Zo komen ook alle verhalen in de wereld dat een Seat 1.4 diesel een M3 bijna bij kan houden![]()
Inderdaad. In de dagelijkse praktijk rijd ik 100 in 5. Rijdt Rico ook 100 in 5 heeft ie een hele kluif aan mij, ergo dat wint de 335i. een E46 M3 moet 2000rpm later z'n toerentalvermogen hebben dan een.35i motor....
- RVV
Absoluut. bij 80 in de 5 zag je ook de 135i eerst wegrijden tot circa 3 wagenlengtes.. maar toen kwam de M3 langszij om te profiteren van zijn hogere toerentallen..Robin schreef:
Inderdaad. In de dagelijkse praktijk rijd ik 100 in 5. Rijdt Rico ook 100 in 5 heeft ie een hele kluif aan mij, ergo dat wint de 335i. een E46 M3 moet 2000rpm later z'n toerentalvermogen hebben dan een.35i motor....
Dat verschil viel me nog het meest mee, eerlijk gezegd ik had echt verwacht dat de 135i tientallen meters zou uitlopen.
-
-
- Hielke
Zou kunnen. Maar ik zie vooral bij de nog lage snelheden een 130i achter een 135i rijden en op hoge snelheid zit ie alweer in de vuile lucht. Als er al een verschil is, dan is dat marginaal.Martijn schreef:Als je de volgende keer dan ook beide auto's *edit: de hele tijd* NAAST elkaar laat rijden, scheelt ook nogal wat...
Maar we zien aan bovenstaande posts alweer dat uitspraken zonder bewijzen (fillempies) een eigen leven gaan leiden. De uitspraken spreken elkaar tegen en zijn daarmee van zeer geringe waarde. Is die 335i dan toch sneller dan een E46 M3? Rijdt een E46 boven 180/200 een 135i helemaal zoek? Dat strookt natuurlijk niet met elkaar (al knipogend naar Robin en Rico

Ach, ik kan zeggen dat het er niet toe doet, ik kan zeggen dat het er wel toe doet, uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat het volk FILMPJES wil zien!

-
- Macboy
Heren ik moet jullie even tot de orde roepen want het gaat weer even helemaal mis hier met argumenten over en weer, tegenstellingen en ander geneuzel.
Even wat opmerkingen:
1. Voor mensen die willen weten wat de stopwatchtijden zijn, koop een autoblad. Daar staan ALLE tijden in, zowel voor de 130i als voor de 135i. Leg die tijden naast elkaar en geniet van het verschil.
2. Voor mensen die willen weten hoe het in de PRAKTIJK aan toe gaat, kijk naar onze filmpjes. Hoe werkt het in de praktijk? Als je met je 135i op de snelweg rijdt, hoe werkt dat dan als je plotseling iemand tegenkomt? Dan ga je toch ook geen passagiers tellen? Dan ga je toch ook niet seinen om te vragen hoeveel brandstof er in de tank zit? Ga je dan ook overleggen of je naast elkaar gaat rijden of achter elkaar?
Op de snelweg kom je gewoon iemand tegen. Take it as it comes. Zo is de praktijk gewoon. De ene gaat een seconde eerder op het gas, de ander heeft het in de verkeerde versnelling.
Wij hebben het nu nog eerlijker gedaan, door gelijktijdig gas te proberen te geven en in dezelfde versnelling te staan. Eerlijker en leuker kan niet.
Het lijkt verdomme wel een omgekeerde wereld: in de praktijk niet sneller zijn, maar verwijzen naar de theorieboeken
3. Het moet duidelijk zijn dat de 135i sneller is. Punt uit. de 135i is gewoon sneller, maar het verschil is marginaal. Robin verwijst terecht naar het filmpje toen de 135i gefilmd werd. Die 135i was op dat moment ook zeker VEEL sneller. Das echt wagenlengtes voorsprong en gewoon conclusie is dan: die rijdt DIK weg van de 130i. Daarbij moet je dus niet vergeten dat toen in de 130i opeens 2 volslanke goed gevormde personen zaten.
4. Belangrijkste is nog wel dat de 135i toch ook helemaal niet veel sneller hoeft te zijn dan de 130i? Daar lijkt het op uit te komen. Niet voor niets heeft BMW ervoor gekozen in de coupe geen 130i te brengen en in de 3/5 deurs geen 135i. Daarbij komt nog het verschil tussen atmosferische motor en biturbo. Kortom: twee "verschillende" types motoren.
Kortom: alles is beredeneerbaar en uit te leggen:
De feiten zijn gewoon simpel:
- de 135i (biturbo) is sneller dan de 130i (atmosferisch)
- de coupe is zwaarder dan de 3/5 deurs
- de 135i voelt veel sneller aan (das ook een feit, want hoe het aanvoelt is ook een wereld van verschil)
- de 135i zal in de praktijk marginaal sneller zijn
- de 135i heeft een niet ideale overbrengingsverhouding (lange gearing)
- voor personen die NIET driften is dit volstrekt onnodig om aan te passen, omdat de auto voldoet voor de meer dan gemiddelde sportieve rijder/niet drifter, (waar wij ons onder scharen)
- met de 135i is gewoon te driften, daarvoor is enige aanpassing NIET nodig, voor ideale drifts is aanpassing wel GEWENST.
Ik hoop dat hiermee alle onzin uit de wereld is geholpen en de zaak nu gewoon duidelijk is
Even wat opmerkingen:
1. Voor mensen die willen weten wat de stopwatchtijden zijn, koop een autoblad. Daar staan ALLE tijden in, zowel voor de 130i als voor de 135i. Leg die tijden naast elkaar en geniet van het verschil.
2. Voor mensen die willen weten hoe het in de PRAKTIJK aan toe gaat, kijk naar onze filmpjes. Hoe werkt het in de praktijk? Als je met je 135i op de snelweg rijdt, hoe werkt dat dan als je plotseling iemand tegenkomt? Dan ga je toch ook geen passagiers tellen? Dan ga je toch ook niet seinen om te vragen hoeveel brandstof er in de tank zit? Ga je dan ook overleggen of je naast elkaar gaat rijden of achter elkaar?
Op de snelweg kom je gewoon iemand tegen. Take it as it comes. Zo is de praktijk gewoon. De ene gaat een seconde eerder op het gas, de ander heeft het in de verkeerde versnelling.
Wij hebben het nu nog eerlijker gedaan, door gelijktijdig gas te proberen te geven en in dezelfde versnelling te staan. Eerlijker en leuker kan niet.
Het lijkt verdomme wel een omgekeerde wereld: in de praktijk niet sneller zijn, maar verwijzen naar de theorieboeken

3. Het moet duidelijk zijn dat de 135i sneller is. Punt uit. de 135i is gewoon sneller, maar het verschil is marginaal. Robin verwijst terecht naar het filmpje toen de 135i gefilmd werd. Die 135i was op dat moment ook zeker VEEL sneller. Das echt wagenlengtes voorsprong en gewoon conclusie is dan: die rijdt DIK weg van de 130i. Daarbij moet je dus niet vergeten dat toen in de 130i opeens 2 volslanke goed gevormde personen zaten.
4. Belangrijkste is nog wel dat de 135i toch ook helemaal niet veel sneller hoeft te zijn dan de 130i? Daar lijkt het op uit te komen. Niet voor niets heeft BMW ervoor gekozen in de coupe geen 130i te brengen en in de 3/5 deurs geen 135i. Daarbij komt nog het verschil tussen atmosferische motor en biturbo. Kortom: twee "verschillende" types motoren.
Kortom: alles is beredeneerbaar en uit te leggen:
De feiten zijn gewoon simpel:
- de 135i (biturbo) is sneller dan de 130i (atmosferisch)
- de coupe is zwaarder dan de 3/5 deurs
- de 135i voelt veel sneller aan (das ook een feit, want hoe het aanvoelt is ook een wereld van verschil)
- de 135i zal in de praktijk marginaal sneller zijn
- de 135i heeft een niet ideale overbrengingsverhouding (lange gearing)
- voor personen die NIET driften is dit volstrekt onnodig om aan te passen, omdat de auto voldoet voor de meer dan gemiddelde sportieve rijder/niet drifter, (waar wij ons onder scharen)
- met de 135i is gewoon te driften, daarvoor is enige aanpassing NIET nodig, voor ideale drifts is aanpassing wel GEWENST.
Ik hoop dat hiermee alle onzin uit de wereld is geholpen en de zaak nu gewoon duidelijk is

Feit is dat de 135i gewoon sneller is op 250 en bovenal dat de 135i veel sneller AANVOELT. Das ook erg belangrijk voor mij. Hij blijkt niet superveel sneller te zijn, maar voelt wel sneller aan !Ferdinand schreef:O ja, en Macboy, toch nog een vraagje: maar wat is dan het verschil tussen 0-250 voor een 130i tov. 135i, een 130i doet dat toch ook indrukwekkend? Wat is dan het verschil? Doet een 135i dat wat sneller of anders? Ik snap dat niet zo goed.
Feit is dat ik als ik een 135i kon leasen, ook absoluut niets veranderd hoeft te worden !Ferdinand schreef:Maar een kortere gearing doe ik niet. Helemaal niet nodig voor mij.
Absoluut Robin, er is niemand die dit ontkent. Zie mijn vorige lange post hierover.Robin schreef:http://www.youtube.com/watch?v=3E3sNDQezyc
Kortom, ik vind dit wel een verschilletje voor een nog niet ingereden 135i en 1 passagier meer in de 130i(135 weegt stock al 100kg meer)
Dit noem ik niet afdrogen, maar er wel duidelijk bij wegrijden en niet zo'n beetje ook naarmate de snelheid vordert.
Laatst gewijzigd door Macboy op 28 nov 2007, 17:01, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Macboy
-
Duidelijk macboy
Vandaag de 135i teruggebracht. De 135i is in het dagelijkse verkeer sneller dan een 130i. Een 130i moet je in het juiste toerental hebben. Met de 135i zit je dmv de turbo meestal in het goeie toerental. Bij een 130i moet je eerst over de 5000 toeren jengelen voor dat ie echt goed trekt.
Met die test zat de 130i perfect in zijn toeren en ja dan loopt een 135i met 2 personen in de auto niet weg.
In de dagelijkse praktijk kan je het vergeten om een standaard 135i bij te houden met een 130i.
Vandaag de 135i teruggebracht. De 135i is in het dagelijkse verkeer sneller dan een 130i. Een 130i moet je in het juiste toerental hebben. Met de 135i zit je dmv de turbo meestal in het goeie toerental. Bij een 130i moet je eerst over de 5000 toeren jengelen voor dat ie echt goed trekt.
Met die test zat de 130i perfect in zijn toeren en ja dan loopt een 135i met 2 personen in de auto niet weg.
In de dagelijkse praktijk kan je het vergeten om een standaard 135i bij te houden met een 130i.
- RVV
Hielke schreef: Maar we zien aan bovenstaande posts alweer dat uitspraken zonder bewijzen (fillempies) een eigen leven gaan leiden. De uitspraken spreken elkaar tegen en zijn daarmee van zeer geringe waarde. Is die 335i dan toch sneller dan een E46 M3? Rijdt een E46 boven 180/200 een 135i helemaal zoek? Dat strookt natuurlijk niet met elkaar (al knipogend naar Robin en Rico).
Knipoog is prima, maar Andre kan net even beter een potje rechtuitbranden dan mij en toch is de M3 sneller.
Dan nog een keer betreffende of een 335i sneller is dan een M3.. tot nu toe heb ik alleen nog maar van die Amerikaanse filmpjes gezien. Waaruit niet blijkt hoe grondig men gereden/getest heeft..
Bij jullie filmpje Hielke, hoef ik er gewoon niet aan te twijfelen hoe grondig jullie te werk zijn gegaan. De beelden liegen niet en jullie (de testers) ook niet.
Eigenlijk moet je dit soort testen met filmwerk een keer op een rustige zondag ochtend op de Duitse autobahn uitvoeren, bij droog weer uiteraard. Dan kun je grondig te werk gaan.