Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 27 nov 2007, 17:40

Andre: allereerst gefeliciteerd ! Wist natuurlijk al meteen dat je hem zou bestellen :)

Super kleur, het rode leer denk ik er zelf wel bij :)

Ferdinand schreef:
Macboy schreef: Maar de belangrijkste conclusie voor mij is dat de 135i gewoon een droomauto is geworden en dat zegt genoeg.
Op basis waarvan trek je nu deze conclusie? Als ik je zo lees is er geen enkele reden voor jou om een 135i als droomauto te zien, als je een 130i hebt. Jij hebt zoals je zegt, met een betrouwbaar testteam, vastgesteld dat een 130i sneller is dan een 135i. Waar gaat het dan om, iets van uiterlijk? Over een jaar is de 135i BMW net zo annoniem als al die andere modellen. Ik snap dat niet zo goed wat er zo droomauto is aan een BMW135i.

Groetjes, Ferdinand
He Ferdinand, ik neem aan dat je post niet aanvallend is bedoeld. Mogelijk ben ik niet duidelijk geweest, dus bij deze de uitleg.

Allereerst heb je niet goed gelezen betreffende het feit dat een 130i sneller is dan een 135i. Waar staat dit ? Ik heb alleen kenbaar gemaakt dat de gearing van de 135i niet lijkt te kloppen, hetgeen erin resulteert dat een 130i in zijn IV vanaf 100km/h lijkt te bumperen. Dat is niet gek, omdat de 130i bij die versnelling in een betere range zit dan de 135i. Maar alléén bij die snelheid en in die versnelling.

Er is overigens een simpele reden voor de gearing: het voorkomen van in-house concurrentie ! Met andere gearing is het helemaal een monster.

Kortom, tuurlijk is de 130i niet sneller dan de 135i. Als je mijn post ook goed leest, dan zie je dat ik kenbaar maak dat de 135i marginaal sneller is. Het is de vraag of je dat geld waard zou moeten zijn. Daarbij moet je niet vergeten dat de 130i niet verkrijgbaar is in de coupé en de 135i niet verkrijgbaar is in de 3/5 deurs versie.

Heb je jezelf afgevraagd waarom? Simpel. Motorisch zit er te weinig verschil in. En zo heeft BMW het perfect opgelost. 306pk in de coupe (die zwaarder is) en 265pk in de 3/5 deurs (die lichter is).

Nu nog het antwoord op waarom het voor mij een droomauto is? Simpel.

1. De auto ziet er van buiten beeldschoon uit. Mooie lijnen. De 1-serie heeft mij altijd aangesproken, maar was altijd meer een coupe man en de 1-coupe is dus de ideale oplossing.
2. Interieur vind ik mooi (ook bij 3/5 deurs natuurlijk)
3. Sportstoelen zijn nieuw en geniaal toch. Zeker voor mannen met een goddelijk lichaam zoals Hielke en ik.
4. 135i biturbo motor met 306pk is gewoon HEAVEN. Fantastische en beresterke motor. Ongelooflijk hoe snel de auto van 0-250 beweegt.
5. Heerlijk schakelen, heerlijk remmen en heerlijke koppeling. Heb echt met een genot snelweg op/snelweg af gedaan. Wat een toerenmachine en wat en power.

Nog meer redenen nodig waarom het een droomauto is ?

Nog het laatste over de "betrouwbaarheid van het testteam". Natuurlijk is dit geen zwart/witte test voor in de bladen, maar juist wel 100% een test die op de openbare weg is gedaan. Gelijk gewicht gelijk zus is leuk, maar in de praktijk utopie. Toch zou je verwachten met 2 man in een 135i coupe een 130i te kunnen voorblijven. In de praktijk is dit dus praktisch onmogelijk.

Als er 2 personen in de 130i zitten en 135i alleen is, dan zie je dat ie er sterk vandoor gaat. Op het moment dat 1 persoon in de 130i zit, dan is de 135i dus marginaal sneller.

Daarbij moet niet uit het oog worden verloren dat de 135i amper was ingereden en de coupe standaard meer gewicht meeneemt !

Gebruikersavatar
Wax-it.be
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 nov 2007, 15:36
Locatie: Oudenaarde

Bericht door Wax-it.be » 27 nov 2007, 17:42

Andre schreef:Voor iets uitspoor
Achter iets inspoor
Camber voor maximaal zal zonder aanpassingen rond 0.5 graad zijn Mooiste is 1.5 a 2 graden voor sportief straat gebruik.
Achter camber 1.4 graad.
prachtig !

Volgende keer trakteer ik hé :wink:

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 nov 2007, 18:21

Oh en wax

De 130i blijft hoor. 6cil atmo blijft een parel:)

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 27 nov 2007, 18:39

Mark Nauta schreef:
Hmmm. Ongelooflijk dat de 130 zo snel is idd. Of anders gezegd, dat de 135 niet sneller is.
En hoe zou het een 123d vergaan bij dezelfde sprint van 120-200? -Ben el benieuwd

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10883
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 27 nov 2007, 18:41

Gefeli Andre. Leuke auto lijkt me. Tegen die tijd zie ik de filmpjes wel :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 nov 2007, 18:48

Starred schreef:
Mark Nauta schreef:
Hmmm. Ongelooflijk dat de 130 zo snel is idd. Of anders gezegd, dat de 135 niet sneller is.
En hoe zou het een 123d vergaan bij dezelfde sprint van 120-200? -Ben el benieuwd
100 PK minder en een langer diff (2.81) als de 135i. Do the math :)

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 27 nov 2007, 19:11

Bert ///M3 schreef:
Starred schreef:
Mark Nauta schreef:
Hmmm. Ongelooflijk dat de 130 zo snel is idd. Of anders gezegd, dat de 135 niet sneller is.
En hoe zou het een 123d vergaan bij dezelfde sprint van 120-200? -Ben el benieuwd
100 PK minder en een langer diff (2.81) als de 135i. Do the math :)
Koppel is gelijk zie ik, had in m'n hoofd dat de 123 flink wat meer koppel had

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 27 nov 2007, 19:34

Feli André

Prachtige wagen!!!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 nov 2007, 19:38

Resumerend;

130i mooie kar en rete snel

135i mooie kar en rete snel

Verschil, standaard, tussen de 2 is nihil, door meer massa met meer PK`s te compenseren, op de weg merk je er geen ruk verschil van.
Belangerijkste; wil je de 135i hebben zoals ie zou moeten rijden ( and(r)e(r) overbreningsverhouding dus), dan moet je er weer aan gaan sleutelen...........................nou, dan ben ik er weer helemaal klaar mee.

Toch veel plezier gewenst.................................

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 nov 2007, 19:53

900 euro voor een korte eindoverbrenging en hij likt aan de hielen van een nieuwe M3 Romo.

Nee, dan liever 10.000 aan opties. Ieder z'n meug zoals je al zei.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 nov 2007, 19:58

Nee romo jij snapt het nog niet.

Zou bwm een 1 serie standaard met een korter diff en sper uitvoeren dan komt ie qua tijden heel heel dichtbij een e92 m3 en dat zouden ze niet graag in de bladen hebben. Dus maken ze hem dmv geen sper lange overbrenging ietsje sneller dan een 130i. En mensen zoals jij kopen dan met alle plezier een e92 m3 en dat willen ze graag. Was je zoals mij dan kocht je een 135i of zoals jij wil een 335i kort diff sper erin je houdt 50k in de pocket en je bent bijna even snel als een m3.

Ik heb wel geleerd wil je out of the box een bijna perfecte auto dan trekken ze je zakken leeg. Is marketing technisch een goeie truc overigens. Maar ik doe er niet meer aan mee.
Laatst gewijzigd door Andre op 27 nov 2007, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 27 nov 2007, 20:00

De accerelatie metingen zijn natuurlijk niet kloppend. :? André's auto heeft een kortere overbrenging.Als je een standaard 130 tegen een 135 laat sprinten is de 135 veel sneller dan in het filmpje.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 nov 2007, 20:02

Mijn 130i heeft een standaard overbrenging leonard.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 nov 2007, 20:07

Andre schreef:Nee romo jij snapt het nog niet.

Zou bwm een 1 serie standaard met een korter diff en sper uitvoeren dan komt ie qua tijden heel heel dichtbij een e92 m3 en dat zouden ze niet graag in de bladen hebben. Dus maken ze hem dmv geen sper lange overbrenging ietsje sneller dan een 130i. En mensen zoals jij kopen dan met alle plezier een e92 m3 en dat willen ze graag. Was je zoals mij dan kocht je een 135i of zoals jij wil een 335i kort diff sper erin je houdt 50k in de pocket en je bent bijna even snel als een m3.

Ik heb wel geleerd wil je out of the box een bijna perfecte auto dan trekken ze je zakken leeg. Is marketing technisch een goeie truc overigens. Maar ik doe er niet meer aan mee.
Dat respecteer ik......................................

Kan er nog over nadenken, niets staat vast, niets is beslist.....................

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6832
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 27 nov 2007, 20:21

Eerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst André! :)

Hielke schreef:Ferdinand, nu even niet kijken :wink:

Ik haal dit filmpje vanavond weer weg. Doet er eigenlijk ook niet toe gezien het in Duitsland gemaakt is en het weggedeelte nagenoeg leeg was. Acceleratie vanuit de 4e versnelling bij 3 x 40 peren naar 3 x 80 appels. 130i had geen passagiers, 135i camera-auto had 1 passagier.

Luister op het eind ook naar de verwondering van Ilija die zich afvraagt of er aan de motor van de 130i getuned is.

http://www.youtube.com/watch?v=y_r11wE4rb0
Het is natuurlijk helemaal niet vreemd dat die 130i gewoon aan de kont van de 135i blijft snuffelen.
Ten eerste moet je voor elke 100 kg. meer gewicht ongeveer 20 pk meer aan boord hebben om net zo snel te zijn....met rechtuit branden alleen dan hè. :wink:
Hoe hoger de snelheid, hoe minder 't gewicht gaat meetellen.

Ook moet je niet uitvlakken wat 't scheelt als je in de slipstream van de voorgaande auto hangt en dat scheelt juist weer meer op hogere snelheid.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 27 nov 2007, 20:46

Gefeliciteerd Andre!

Wordt vast een erg mooie uitvoering :D

In dit filmpje is de kracht goed te zien van de motor:
http://www.youtube.com/watch?v=DWwPsW8xZvM&feature=user
Zelfs in 6 sleurt hij er flink aan!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 nov 2007, 20:52

Haha gevonden voor Hielke hem gepost heeft :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 nov 2007, 21:05

Bert ///M3 schreef:Haha gevonden voor Hielke hem gepost heeft :)
Wat is dat nou weer voor fillempie?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 27 nov 2007, 21:11

Macboy schreef:Er is overigens een simpele reden voor de gearing: het voorkomen van in-house concurrentie ! Met andere gearing is het helemaal een monster.
De langere overbrenging kan ook gewoon gekozen zijn om het brandstofverbruik te beperken en het geluidsniveau in het interieur zo laag mogelijk te krijgen. Brandstofverbruik is tegenwoordig ook belangrijk voor de fabrikanten ivm allerlei regelgeving en belastingen die er op onzuinige auto's worden geheven.

Volgens de reviews is de 135i standaard meer afgesteld als cruiser dan als bommetje. Dit verklaart ook de keuze voor een lange eindoverbrenging.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 27 nov 2007, 21:12

Haha alde youtube geilerd 8)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 nov 2007, 21:16

Rene / Hazze schreef:Haha alde youtube geilerd 8)
Ik ga 'm maar als startpagina instellen denk 8) :wink:

Ben er nog steeds niet achter wat nou het beste format is voor youtube. Ben nu datzelfde filmpje met de tacho's aan het uploaden in 640/480 en 30 fps format. Die er al staat is in 320/240 en 25 fps geupload. Vond 'm behoorlijk vlekkerig.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10883
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 27 nov 2007, 21:18

Hielke schreef:
Rene / Hazze schreef:Haha alde youtube geilerd 8)
Ik ga 'm maar als startpagina instellen denk 8) :wink:

Ben er nog steeds niet achter wat nou het beste format is voor youtube. Ben nu datzelfde filmpje met de tacho's aan het uploaden in 640/480 en 30 fps format. Die er al staat is in 320/240 en 25 fps geupload. Vond 'm behoorlijk vlekkerig.
Inkopper: het is ook een geile auto natuurlijk

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 nov 2007, 21:19

Tsja hogere startresolutie geeft een beter resultaat na compressie zou je zeggen. Hoe meer detail hoe nauwkeuriger de output zou ik denken.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 27 nov 2007, 21:24

Meestal neem ik mijn filmpjes op in 1024*768, komt er best scherp uit te zien:

b.v. http://www.youtube.com/watch?v=wPyoiouZckM

http://www.youtube.com/watch?v=XFeutKx6-V4

Alleen red mijn camera dan geen 30fps, dus voor filmpjes met veel snel bewegende beelden is 640*480 weer beter.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 27 nov 2007, 21:32

Zo scherp zie je filmpjes bijna nooit op Youtube :shock: Doe je goed Erik.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], GRzep, Joost H., Majestic-12 [Bot], SlowCo en 3 gasten