Bij dit soort berichten zie ik de bui alweer fors hangen. Want hoe zit het met het type band wat de gemiddelde DF'er onder zijn wagen heeft zitten ? We zoeken/willen high performance banden, die veel grip geven, veel grip betekend automatisch meer kontakt met het oppervlak = minder stil.Nederland wil stille banden verplichten in EU
ANP
BRUSSEL - Nederland wil dat stillere banden verplicht worden voor nieuwe auto's in de gehele Europese Unie. Minister Jacqueline Cramer (Milieu) zal daarvoor pleiten tijdens overleg met haar EU-collega's dinsdag in Luxemburg.
De plannen moeten de geluidsoverlast van rollende banden met de helft terugbrengen. Stille banden worden al volop geproduceerd door de meeste bandenproducenten. Door een andere samenstelling van het rubber en het gebruik van andere profielen kan het geluid dat een band maakt flink omlaag.
Volgens onderzoek gaat het om ongeveer 3 decibel. Dat betekent voor de omgeving de helft minder geluid. Ook in de auto wordt het stiller.
Als dat op massale schaal gebeurt, zijn investeringen in geluidswallen en woningisolatie een stuk minder nodig. Ook de gezondheidsschade als gevolg van geluidsoverlast in de buurt van snelwegen zal dalen. Volgens onderzoek kan dat in de hele EU een besparing opleveren van tussen de 48 en 100 miljard euro.
Moeten ze "stil" worden, dan worden ze OF een stuk duurder, OF ze bieden minder grip. Kortom gaat dit proefballontje door zijn we weer de gebeten hond.