Zuinige benzine motoren (middelklassers)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 nov 2007, 14:34

Rico v Velzen schreef:Boordcomputers in mijn e46 zijn griezelig nauwkeurig.

En ja turbo's.. mooi voor de emissie eisen, maar onder de streep zijn het toch allemaal zuipschuiten.
Zuipschuiten zijn het allemaal bij stevig sporten, turbo of non turbo.

En dagteller en tanken is ook niet alles.
Ik merk dat de ene keer er meer in wil dan de andere.
Lijkt met de stand van de wagen te maken te hebben.
En hoe lang tank je door.
Allemaal natte vingerwerk.
Maar ongeveer zal het wel kloppen.
En daar ben ik het met Sander eens, het interessert me geen hol...
Gelukkig kan ik me dat veroorloven.
Komen ze in de buurt van de 1:10 (onderzijde) ben ik al gauw tevreden :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 20 nov 2007, 14:39

@Dennis die 1.4 D4D is echt een pareltje kwa loop ed. in mijn ogen de mooiste Toyo-diesel!

ps. de Landcruiser haalt het ook makkelijk NL > StTropez volle pijp met 10.4lt op de 100.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 nov 2007, 14:51

Heren, bezine motoren graag.

Michel

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Bericht door jaydee » 20 nov 2007, 15:05

Rico v Velzen schreef: En ja turbo's.. mooi voor de emissie eisen, maar onder de streep zijn het toch allemaal zuipschuiten.
Een turbomotor moet in veel gevallen ook relatief rijk lopen om de temperatuur binnen de perken te houden. Dat komt het verbruik natuurlijk niet ten goede (omdat er dus meer benzine in gaat dan gezien de omstandigheden nodig zou zijn om het gevraagde vermogen op te wekken).

Mijn 2.8 24V in de Leon GT (;)) 'doet' gemiddeld 1 op 10 à 11. Dat is met veel snelweg km's en vrijwel alleen maar lange ritten (60 km). Vorig weekend in de Eifel (R-K-A kp's en Nürburgring) 1 op 5 en op de verbindingsstukken 1 op 7 gereden :)

De reden waarom de dikke 6 cilinders relatief zuinig rijden is volgens mij dat er het grootste deel van de tijd (in dagelijks verkeer) maar een klein deel van het vermogen gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 20 nov 2007, 15:08

sorry Michel, wist niet dat het petrol-only was(titel niet aandachtig gelezen :lol: ).

M3 loopt bij afwisselend gebruik mooi 1:10. Op autostrade erboven, binnendoor iets eronder.

e90 320i(150 pk versie) van mijn ouders gemiddeld 1 op 13.5.

Auris 1.6 MMT met moeite 1 op 9 :lol:
Laatst gewijzigd door Downforce Dennis op 20 nov 2007, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 20 nov 2007, 15:40

jaydee schreef:
Een turbomotor moet in veel gevallen ook relatief rijk lopen om de temperatuur binnen de perken te houden. Dat komt het verbruik natuurlijk niet ten goede (omdat er dus meer benzine in gaat dan gezien de omstandigheden nodig zou zijn om het gevraagde vermogen op te wekken).
Aan de andere kant leveren turbo motoren ook weer een hoop koppel zodat je met minder toeren toekunt. Een motor is nu eenmaal het zuinigst daar waar het rendement het hoogst is en dat is waar het koppel het hoogst is (want spoeling is optimaal). Als je een 20VT neemt is dat al bij 2000RPM waardoor je hem dus behoorlijk zuinig kan rijden in de praktijk. En voordat iedereen nu begint dat het allemaal niet zo werkt en dat een auto niet zuinig is wanneer je met 4000RPM rijdt in z'n twee i.p.v. 2000RPM in z'n 4........alles hangt af van motor belasting en gasklep stand en bijbehorende geinjecteerde brandstof :wink: En daar zit em de truuk. Heb je koppel dan hoef je maar relatief weinig gas te geven.

Daarom verbaast het mij ook dat mijn BMW zo'n zuipert is :P

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 20 nov 2007, 22:08

Als iedereen dan met cijfertjes van z'n auto gaat smijten......

Impreza GTT 300+pk:

-Gemiddeld: 1 op 7 à 1 op 8.
-Circuit: 1 op 2,5
-Lange afstand, cruisen tussen de 160 en 190 km/h: 1 op 9

:wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 21 nov 2007, 00:36

Volgens mij hebben hier toch een bak gasten een verkeerde definitie van 'zuinige' auto's met por... :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 21 nov 2007, 08:26

@Niels, verbruik zal deels door de automaat hoger zijn. Weet je hoe het verbruik van Fabian zijn Z3 is? Zou een mooi vergelijk zijn.

Michel

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 nov 2007, 11:46

Klopt Michel, ik weet alleen niet of Fabian zijn rijstijl ook overeenkomt met die van mij :wink:

Gecombineerd verbruik is volgens Autoweek.nl bijna 1 op 10 voor een handgeschakelde dus het scheelt allemaal weinig. En of zo'n auto nou 1 op 9 of 1 op 10 loopt daar lig ik ook niet wakker van. Het zijn puur cijfers maar ik had eigenlijk niet slechter verwacht t.o.v. mijn ex-VR6 omdat het een modernere motor is maar het is dus wel iets slechter. Het gewicht zal daar ook bij helpen trouwens aangezien mijn Qp 1315kg weegt terwijl de VR6 1160kg was.

Op vakantie iets van 700,- aan brandstof verstookt en ik heb er echt niet minder gas om gegeven. Je rijdt zes cilinder of je rijdt het niet natuurlijk :D

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 21 nov 2007, 11:51

Op vakantie iets van 700,- aan brandstof verstookt en ik heb er echt niet minder gas om gegeven. Je rijdt zes cilinder of je rijdt het niet natuurlijk
AMEN! 8)

Iedereen op de blote knietjes en knielen :wink:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Bericht door RutgerK » 21 nov 2007, 12:27

De 1.4T (140pk) van VAG werd onlangs getest tegen de 1.4T T-jet (150pk) van Fiat.
De 'praktijk'-test was 6l/100km voor de Golf en 7l/100km voor de Bravo.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 21 nov 2007, 15:16

Ik heb zojuist een mooie formule bedacht!



Benzineverbruiktopic @ DF.com = Kansloos

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 21 nov 2007, 15:37

Kleine correctie Sander, sta me toe:

Benzineverbruiktopic @ DF.com = Kansloos³

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 21 nov 2007, 15:42

Doe me dan deze maar :D

Snelste LPG-auto ter wereld

Een LPG-auto die snelheden van bijna 320 kilometer per uur kan halen? Autotuner AC Schnitzer heeft het voor elkaar gekregen. De AC Schnitzer GP3.10 is een wagen die laat zien dat alternatieve brandstoffen niet altijd resulteren in slappe prestaties.

De GP3.10 heeft de carrosserie van een BMW 3 Serie Coupé. De Duitse tuner heeft ervoor gekozen de V10 uit de BMW M5 en M6 in deze wagen te lepelen. Daarmee is de snelste LPG-auto ter wereld geboren.

Autogas
Uiteraard werd het blok wel opgewaardeerd, namelijk van 507 naar 552 pk. De maximum trekkracht ligt op 540 Nm. Naast de zestig liter benzinetank ligt een tachtig liter gastank. Tijdens de rit kan naar wens gewisseld worden tussen benzine en LPG. Rijden op gas geeft een hoger verbruik, maar daar staat tegenover dat de uitstoot van CO2 met zo'n vijftien procent omlaag gaat. Verantwoord rijden dus!

Prestaties
Volgens AC Schnitzer is vermogensverlies bij het rijden op gas geen issue. De topsnelheid van de wagen ligt op 318,1 kilometer per uur, geklokt op de Italiaanse hogesnelheidsbaan van Nardo. De standaard sprint vindt plaats in 4,5 seconden. Binnen 13,9 tellen wijst de naald de tweehonderd kilometer per uur al aan.

Deze topbolide heeft een waarde van ongeveer 198.000 euro. Helaas gaat de GP3.10 waarschijnlijk niet in serieproductie.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 21 nov 2007, 15:50

[Jacco mode on]

Gas is om op te koken!!!!

[/Jacco mode off]

Mooie prestatie van ACS, ben wel benieuwd of dit boeltje nog betrouwbaar is en blijft.
Lijkt me wel een leuk alternatief...

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 21 nov 2007, 19:05

Snelste LPG-auto ter wereld
Dat is iig niet deze AC Schnitzer;die eer kwam een Bugatti EB110 in 1993/94 toe met 344 km/u,ook op Nardo en de LPG tank stond op de passagiersstoel :lol: ;op benzine reed ie exact dezelfde snelheid.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 21 nov 2007, 22:42

Voorlopig is m'n T-JET heel erg zuinig, is er net mee opgehouden. Reed met een lekker gangetje naar huis en ineens viel het vermogen weg, alle lampjes (ESP, ASR, Hill holder etc.) op het dashboard knipperen als een kerstboom en dood wastie, 3200 km oud. Collega heeft me net naar huis gesleept.

Morgen dealert maar bellen. :?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 nov 2007, 23:32

TJee da's pech, raar eigenlijk met een nieuwe auto :?

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 22 nov 2007, 11:47

Lullig, waardeloos Wouter...

Wouter81 schreef: Collega heeft me net naar huis gesleept.
En je FIAT staat nog in de berm? :roll:

:wink:

sterkte.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 22 nov 2007, 12:27

ANWB heeft me vanochtend vanuit Sneek naar de dealert (Jelle Talsma Heerenveen) gesleept. Voorlopige conclusie: distributieriem één of meerdere tandjes versprongen waardoor de timing niet meer klopt. Bougie 1 heeft iig. een flinke tik gehad. :!: De dealer keek wel even raar op.

Anyway, ik hoor het vanzelf wel. :) Heb nu een Bravo diesel mee.

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Bericht door Dinkel » 22 nov 2007, 13:37

Auto's rijden tegenwoordig pas na 80k, dan zijn de lulligheidjes d'r uit.

Een zeer goede reden om 2e hands te kopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 5 gasten