Zuinige benzine motoren (middelklassers)
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Zuinige benzine motoren (middelklassers)
Welke fabrikanten leveren thans middeklasse auto's met bovengemiddeld zuinige motoren, dus geen folder wijsheid maar aantoonbaar goede verbruikscijfers. Ander criterium is natuurlijk dat het geen dramatisch slome bak is.
motoren die mij nu te binnen schieten zijn de 1.4 TFSI van VAG (maar is die bij normaal gebruik echt wel zuinig) de nieuwe 2.0 170PK motor van BMW. Beide auto's met een op papier leuk verbruik en zeker acceptabele prestaties. Praktijkervaring iemand? Andere motoren van andere merken?
Michel
motoren die mij nu te binnen schieten zijn de 1.4 TFSI van VAG (maar is die bij normaal gebruik echt wel zuinig) de nieuwe 2.0 170PK motor van BMW. Beide auto's met een op papier leuk verbruik en zeker acceptabele prestaties. Praktijkervaring iemand? Andere motoren van andere merken?
Michel
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Daar ben ik ook bang voor, hoor graag praktijd ervaringen of zie graag goede test voorbij komen.Martijn Koevoets schreef:Ik vraag me ook af in hoeverre die zuinige motoren wel/niet door de mand vallen bij wat meer DF-gebruik. Die Lexus RX-hybride zuipt volgens mij als een ketter als je hem flink op z'n staart trapt.
Denk zelf dat de 2.0 met 170pk van BMW het dichtst bij de folder opgaves zal uitkomen.
Michel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Echt raar, iemand vraagt om een zuinige motor en de rest praat meteen over doorstampen.
Dat is hetzelfde als roepen: Ja ik heb een V8 gekocht en rijd altijd volgas, waarom betaal ik zoveel aan de pomp?

Ik zit nu voor Marijke weleens te kijken naar alternatieven voor de 535. De enige grote auto van een paar jaar oud die zuinig is, is een Saab. De rest weet ik uit ervaring rijden met een 2.0 allemaal rond de 1:10 bij normaal gebruik. Saab rijdt dan 1:12. Ik vind de overstap van 1:8 naar 1:10 nou niet bepaald een stap voorwaarts. Van 1:8 naar 1:12 vind ik dat wel een grote stap.
Wil je zuinig dan zul je toch echt met de cylinderinhoud omlaag moeten. En dan het gebrek aan koppel/pk's compenseren met turbo's of compressors of systemen als Vtec, of als je veel files rijdt een Hybride. Wil je zuinig rijden, dan blijf je onder de 4000 rpm, wil je fun of even inhalen dan trek je hem door in de toeren. Trek je hem altijd door in de toeren, dan moet je imho niet lullen en een Diesel kopen.
Dat is hetzelfde als roepen: Ja ik heb een V8 gekocht en rijd altijd volgas, waarom betaal ik zoveel aan de pomp?

Ik zit nu voor Marijke weleens te kijken naar alternatieven voor de 535. De enige grote auto van een paar jaar oud die zuinig is, is een Saab. De rest weet ik uit ervaring rijden met een 2.0 allemaal rond de 1:10 bij normaal gebruik. Saab rijdt dan 1:12. Ik vind de overstap van 1:8 naar 1:10 nou niet bepaald een stap voorwaarts. Van 1:8 naar 1:12 vind ik dat wel een grote stap.
Wil je zuinig dan zul je toch echt met de cylinderinhoud omlaag moeten. En dan het gebrek aan koppel/pk's compenseren met turbo's of compressors of systemen als Vtec, of als je veel files rijdt een Hybride. Wil je zuinig rijden, dan blijf je onder de 4000 rpm, wil je fun of even inhalen dan trek je hem door in de toeren. Trek je hem altijd door in de toeren, dan moet je imho niet lullen en een Diesel kopen.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Klopt Dennis, maar ik denk dat gas geven in NL amper nog kan hoe graag je ook zou willen. Als ik zie hoeveel lutsers er links rijden, maar ook hoe druk het zelfs op zondag op B wegen is, dan heb je heb je aan veel vermogen niets meer, want de ergenis is alleen maar groter, door alle kruipers en linksplakkers op de weg. Bij 3 of 4 baans is het helemaal te triest voor woorden, laat de politie eens mensen dwingen om rechts te gaan rijden i.p.v. op strook 2 of 3 terwijl de baan rechts naast hen leeg is! Zou heel veel files en frustratie schelen.
Maar een beetje DF als je eens mazel hebt, en dat kan prima zonder 200+ pk is als liefhebber wel weer fijn. Dit topic is dan ook mede met de gedachten dat knallen amper nog mogelijk is, en de overheid die je kaal plukt bij leuk speelgoed.
Ofwel een slimme auto keus en de tracktool voor de echte pret.
Michel
Maar een beetje DF als je eens mazel hebt, en dat kan prima zonder 200+ pk is als liefhebber wel weer fijn. Dit topic is dan ook mede met de gedachten dat knallen amper nog mogelijk is, en de overheid die je kaal plukt bij leuk speelgoed.
Ofwel een slimme auto keus en de tracktool voor de echte pret.
Michel
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Ik heb zo'n nieuwe 1.4 T-JET motor van Fiat. Blok is wellicht nog niet helemaal los (3000 km nu) maar echt zuinig istie ook (nog?) niet. Rij momenteel ongeveer 1 op 11 ermee en dat is afwisselend rustig als wat vlotte stukjes. Niet bepaald denderend. Nou hoor ik velen die zeggen dat het na verloop van tijd beter wordt (bij meer km's) dus we wachten het af.
Ik heb hoge verwachtingen van het DiesOtto blok van Mercedes: http://www.autowereld.com/techniek/deta ... tikel=5035
Ik heb hoge verwachtingen van het DiesOtto blok van Mercedes: http://www.autowereld.com/techniek/deta ... tikel=5035
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
En wat roept de folder?Wouter81 schreef:Ik heb zo'n nieuwe 1.4 T-JET motor van Fiat. Blok is wellicht nog niet helemaal los (3000 km nu) maar echt zuinig istie ook (nog?) niet. Rij momenteel ongeveer 1 op 11 ermee en dat is afwisselend rustig als wat vlotte stukjes. Niet bepaald denderend. Nou hoor ik velen die zeggen dat het na verloop van tijd beter wordt (bij meer km's) dus we wachten het af.
Ik heb hoge verwachtingen van het DiesOtto blok van Mercedes: http://www.autowereld.com/techniek/deta ... tikel=5035
Micheltopsnelheid 195 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,3 s
verbruik binnen beb. kom 8,7 l/100km
verbruik buiten beb. kom 5,4 l/100km
verbruik gecombineerd 6,6 l/100km
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Grapjassen bij de fabrikanten, dat haal je echt nooit. Ja, met 80 op de cruise op de snelweg misschien.
Vrij onzinnig die officiële cijfers. Dat meten ze volgens mij met bejaarden achter het stuur, bergafwaarts, voor de wind en niet harder dan 78 km/u.
Hoop toch wel rond de 1 op 14 uit te komen als het blok echt los is, zeker met die benzineprijzen van tegenwoordig.
Vrij onzinnig die officiële cijfers. Dat meten ze volgens mij met bejaarden achter het stuur, bergafwaarts, voor de wind en niet harder dan 78 km/u.
Hoop toch wel rond de 1 op 14 uit te komen als het blok echt los is, zeker met die benzineprijzen van tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door Wouter81 op 19 nov 2007, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
Volgens mij wordt de discussie als snel kansloos wanneer je het over 'trappen' gaat hebben.
Wanneer je een auto op zijn staart trapt zal deze natuurlijk altijd onzuinig rijden, ook de zogenaamde zuinige auto's. Natuurlijk is dit bij een Diesel minder, maar daar ging het nu niet over.
Ik kan me een Autovisie test herinneren van een stel sport auto's en een 307 1.8 SW volg auto met de apparatuur en banden.
Alle sportauto's (GT3, M3 CSL, Corvette, enz) reden ongeveer 1 op 10 a 11. De 307 die amechtig het tempo probeerde bij te benen haalde amper 1 op 8.
Ook die nieuwe motoren zoals de 1.4 TFSI rijden alleen spaarzaam wanneer men er heel rustig mee rijdt. Ga je ‘trappen’ dan zullen ook die motoren veel gaan gebruiken.
Wanneer je een auto op zijn staart trapt zal deze natuurlijk altijd onzuinig rijden, ook de zogenaamde zuinige auto's. Natuurlijk is dit bij een Diesel minder, maar daar ging het nu niet over.
Ik kan me een Autovisie test herinneren van een stel sport auto's en een 307 1.8 SW volg auto met de apparatuur en banden.
Alle sportauto's (GT3, M3 CSL, Corvette, enz) reden ongeveer 1 op 10 a 11. De 307 die amechtig het tempo probeerde bij te benen haalde amper 1 op 8.
Ook die nieuwe motoren zoals de 1.4 TFSI rijden alleen spaarzaam wanneer men er heel rustig mee rijdt. Ga je ‘trappen’ dan zullen ook die motoren veel gaan gebruiken.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Cijfers weet ik niet meer maar de 307 was bij 160 km/h idd minder zuinig dan de kanonnenfunnyname schreef:
Ik kan me een Autovisie test herinneren van een stel sport auto's en een 307 1.8 SW volg auto met de apparatuur en banden.
Alle sportauto's (GT3, M3 CSL, Corvette, enz) reden ongeveer 1 op 10 a 11. De 307 die amechtig het tempo probeerde bij te benen haalde amper 1 op 8.

Ik wel eens in een GDI gereden en ook wel in een FSI en alleen contant op de cruise is dat spul zuiniger. Gecombineerd wordt het al een heel ander verhaal. Voor de gemiddelde DF-er kan het niet uit om een meerprijs te betalen voor een FSI bijvoorbeeld

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Dinkel
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
- Locatie: Leusden
Ik reed laatst een 5 cilinder V70 van een paar jaar oud en die deed netje 1:12. Veel lange stukken snelweg en de helft provinciale weg. Dus 80-120 met een par lekkere trekkers erin. Geen redline, wel 5k. Geen idee of 'r een turbo op zat . . . Voelde niet zo.
Hoe ik rij: uitrollen, snel naar z'n 5, terugschakelen ipv remmen. geen debiele toerentallen.
M'n Civic 1.3 ros ik af en toch geeft dat gemiddeld 1:15 met uitschieters naar 1:17.
Wat heel veel scheelt: de eerste 10 minuten als opa rijden. Koude motoren zuipen als tempeliers.
Ik had hiervoor een Golf 1.6 (1:14) en een 307 1.7 (1:12) en een Corolla D4D 2.0 (1:20,5). Die Toyota was echt een fijne bak. Altijd 140 en nooit gezeik. Bochtjes waren een uitdaging . . .
Hoe ik rij: uitrollen, snel naar z'n 5, terugschakelen ipv remmen. geen debiele toerentallen.
M'n Civic 1.3 ros ik af en toch geeft dat gemiddeld 1:15 met uitschieters naar 1:17.
Wat heel veel scheelt: de eerste 10 minuten als opa rijden. Koude motoren zuipen als tempeliers.
Ik had hiervoor een Golf 1.6 (1:14) en een 307 1.7 (1:12) en een Corolla D4D 2.0 (1:20,5). Die Toyota was echt een fijne bak. Altijd 140 en nooit gezeik. Bochtjes waren een uitdaging . . .
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Met een kleinere motor moet je eerder stampen. Ik rijd met de 5 (6 cilinder) op de snelweg beduidend zuiniger dan m'n 316 (nu 318). In full attack mode, voor zover dat met mijn auto's kanDennis Cavallino schreef:Echt raar, iemand vraagt om een zuinige motor en de rest praat meteen over doorstampen.
Dat is hetzelfde als roepen: Ja ik heb een V8 gekocht en rijd altijd volgas, waarom betaal ik zoveel aan de pomp?

Oh ja, het verbruiksverschil tussen stampen en het nieuwe rijden is bij een V8 echt dramatisch hoor.

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Heel toevallig dit. Vandaag zat ik precies hetzelfde te denken. Wat als ik een nieuwe auto wil die met het oog op de toekomst zuinig is maar toch nog fun is om te rijden zonder helemaal blauw te liggen kwa prijs.
Dan kom ik op:
Golf 1.4 TSI
Fiat Grande Punto 1.4T
BMW 118i/120i (met wat opties ga je wel huilen van de prijs 45k oid)
Audi A3 1.4 TSI
Audi A2 (toekomstmuziek)
Dan kom ik op:
Golf 1.4 TSI
Fiat Grande Punto 1.4T
BMW 118i/120i (met wat opties ga je wel huilen van de prijs 45k oid)
Audi A3 1.4 TSI
Audi A2 (toekomstmuziek)
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Idd, Volgende wordt gewoon een Civic type-R. Over die V-tech blokken is echt goed nagedacht. Janken en aan het gas hangen maar rustig op cruise control gewoon 1 op 12-13 rijden.volvoc30 schreef:Mijn C30 2.0d (136pk) is verre weg van zuinig. gemiddeld 7.2 liter op 100 en ik rijd voornamelijk snelweg.
- Paul Broere
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
- Locatie: The Netherlands
woon-werk verkeer met een Panda 100Hp (45km met 10km 80-weg, 125 op de snelweg0 Tot 125 altijd snel optrekken en sportief weggedrag, wél rustig warmrijden
1:13,5 (valt iets tegen)
Sneller auto's zijn op de snelweg relatief ERG zuinig als je rustig rijdt.
Met de Porsche 993 Carrera 4 haal je ongeveer 1:10 wanneer je 140 rijdt op de snelweg op langere afstanden.
De Panda doet bij veel 140: 1:13
BMW schijnt zuinige motoren te hebben, die ook nog redelijk vermogen hebben.
Denk aan een 118i/120i 318i/320i (en uiteraard de diesel versies)
oh ja: met een vrij krachtige motor, of dat nou turbo is of niet: als je door gaat rijden schiet het verbruik omhoog.
We hadden trouwens een VOlvo v70 T-5 250pk (2,3l high pressure turbo) die reed bij sportieve rijstijl (maar niet te gek), met langere EN kortere stukjes door elkaar en 140 op de snelweg altijd nog 1:10 tot 1:10,5
Was wel een handgeschakelde versie EN we rijden redelijk anticiperend, dus sportief, maar wel vooruit kijken!, niet zenuwachtig rijden e.d.
1:13,5 (valt iets tegen)
Sneller auto's zijn op de snelweg relatief ERG zuinig als je rustig rijdt.
Met de Porsche 993 Carrera 4 haal je ongeveer 1:10 wanneer je 140 rijdt op de snelweg op langere afstanden.
De Panda doet bij veel 140: 1:13
BMW schijnt zuinige motoren te hebben, die ook nog redelijk vermogen hebben.
Denk aan een 118i/120i 318i/320i (en uiteraard de diesel versies)
oh ja: met een vrij krachtige motor, of dat nou turbo is of niet: als je door gaat rijden schiet het verbruik omhoog.
We hadden trouwens een VOlvo v70 T-5 250pk (2,3l high pressure turbo) die reed bij sportieve rijstijl (maar niet te gek), met langere EN kortere stukjes door elkaar en 140 op de snelweg altijd nog 1:10 tot 1:10,5
Was wel een handgeschakelde versie EN we rijden redelijk anticiperend, dus sportief, maar wel vooruit kijken!, niet zenuwachtig rijden e.d.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hielke en 5 gasten