Zuinige benzine motoren (middelklassers)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Zuinige benzine motoren (middelklassers)

Bericht door Michel P » 19 nov 2007, 13:03

Welke fabrikanten leveren thans middeklasse auto's met bovengemiddeld zuinige motoren, dus geen folder wijsheid maar aantoonbaar goede verbruikscijfers. Ander criterium is natuurlijk dat het geen dramatisch slome bak is.

motoren die mij nu te binnen schieten zijn de 1.4 TFSI van VAG (maar is die bij normaal gebruik echt wel zuinig) de nieuwe 2.0 170PK motor van BMW. Beide auto's met een op papier leuk verbruik en zeker acceptabele prestaties. Praktijkervaring iemand? Andere motoren van andere merken?

Michel

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 19 nov 2007, 13:09

Fiat met de 1.4 T-jet motoren

Audi komt in de A4 met een 1.8 T motor, opvolger van de vorige 20VT, lijkt mij ook een goed blok

Of die van de Peugeot/Mini met 1.6 twin-scroll turbo ook zo zuinig is, weet ik niet.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 19 nov 2007, 13:10

Ik vraag me ook af in hoeverre die zuinige motoren wel/niet door de mand vallen bij wat meer DF-gebruik. Die Lexus RX-hybride zuipt volgens mij als een ketter als je hem flink op z'n staart trapt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 nov 2007, 13:10

1.8 turbo en 2.0 turbo enz.. leuk, maar als je een beetje gas geeft is t over. Moet wel allround zijn natuurlijk.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 nov 2007, 13:13

Die viercilinders van bmw kun je gewoon doorstampen. Er is niet veel verschil tussen stampen en normaal rijden. Ik denk dat er bij turbomotoren wat meer veschil in verbruik kan optreden.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 nov 2007, 13:16

Martijn Koevoets schreef:Ik vraag me ook af in hoeverre die zuinige motoren wel/niet door de mand vallen bij wat meer DF-gebruik. Die Lexus RX-hybride zuipt volgens mij als een ketter als je hem flink op z'n staart trapt.
Daar ben ik ook bang voor, hoor graag praktijd ervaringen of zie graag goede test voorbij komen.

Denk zelf dat de 2.0 met 170pk van BMW het dichtst bij de folder opgaves zal uitkomen.

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 nov 2007, 13:34

Echt raar, iemand vraagt om een zuinige motor en de rest praat meteen over doorstampen.

Dat is hetzelfde als roepen: Ja ik heb een V8 gekocht en rijd altijd volgas, waarom betaal ik zoveel aan de pomp?

:)

Ik zit nu voor Marijke weleens te kijken naar alternatieven voor de 535. De enige grote auto van een paar jaar oud die zuinig is, is een Saab. De rest weet ik uit ervaring rijden met een 2.0 allemaal rond de 1:10 bij normaal gebruik. Saab rijdt dan 1:12. Ik vind de overstap van 1:8 naar 1:10 nou niet bepaald een stap voorwaarts. Van 1:8 naar 1:12 vind ik dat wel een grote stap.

Wil je zuinig dan zul je toch echt met de cylinderinhoud omlaag moeten. En dan het gebrek aan koppel/pk's compenseren met turbo's of compressors of systemen als Vtec, of als je veel files rijdt een Hybride. Wil je zuinig rijden, dan blijf je onder de 4000 rpm, wil je fun of even inhalen dan trek je hem door in de toeren. Trek je hem altijd door in de toeren, dan moet je imho niet lullen en een Diesel kopen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 nov 2007, 13:54

Klopt Dennis, maar ik denk dat gas geven in NL amper nog kan hoe graag je ook zou willen. Als ik zie hoeveel lutsers er links rijden, maar ook hoe druk het zelfs op zondag op B wegen is, dan heb je heb je aan veel vermogen niets meer, want de ergenis is alleen maar groter, door alle kruipers en linksplakkers op de weg. Bij 3 of 4 baans is het helemaal te triest voor woorden, laat de politie eens mensen dwingen om rechts te gaan rijden i.p.v. op strook 2 of 3 terwijl de baan rechts naast hen leeg is! Zou heel veel files en frustratie schelen.

Maar een beetje DF als je eens mazel hebt, en dat kan prima zonder 200+ pk is als liefhebber wel weer fijn. Dit topic is dan ook mede met de gedachten dat knallen amper nog mogelijk is, en de overheid die je kaal plukt bij leuk speelgoed.

Ofwel een slimme auto keus en de tracktool voor de echte pret.

Michel

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 nov 2007, 13:58

De civic 1.6 doet het volgens mij wel aardig (de EP3 dan).

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 19 nov 2007, 14:01

Ik heb zo'n nieuwe 1.4 T-JET motor van Fiat. Blok is wellicht nog niet helemaal los (3000 km nu) maar echt zuinig istie ook (nog?) niet. Rij momenteel ongeveer 1 op 11 ermee en dat is afwisselend rustig als wat vlotte stukjes. Niet bepaald denderend. Nou hoor ik velen die zeggen dat het na verloop van tijd beter wordt (bij meer km's) dus we wachten het af.

Ik heb hoge verwachtingen van het DiesOtto blok van Mercedes: http://www.autowereld.com/techniek/deta ... tikel=5035

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 nov 2007, 14:04

1 op 11? Zo dat valt even tegen dan. Schakel je weleens naar zijn 3? :lol:

Ik had zo'n ding bij normaal/rustig verbruik op 1:15 en zuinig geschat.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 nov 2007, 14:06

Die DiesOtto motor klinkt goed. Combinatie van de Mitsubishi GDI techniek met BMW ETA. Alleen dan in een heel modern jasje + turbo's etc. Slim.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 nov 2007, 14:30

Wouter81 schreef:Ik heb zo'n nieuwe 1.4 T-JET motor van Fiat. Blok is wellicht nog niet helemaal los (3000 km nu) maar echt zuinig istie ook (nog?) niet. Rij momenteel ongeveer 1 op 11 ermee en dat is afwisselend rustig als wat vlotte stukjes. Niet bepaald denderend. Nou hoor ik velen die zeggen dat het na verloop van tijd beter wordt (bij meer km's) dus we wachten het af.

Ik heb hoge verwachtingen van het DiesOtto blok van Mercedes: http://www.autowereld.com/techniek/deta ... tikel=5035
En wat roept de folder?
topsnelheid 195 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,3 s
verbruik binnen beb. kom 8,7 l/100km
verbruik buiten beb. kom 5,4 l/100km
verbruik gecombineerd 6,6 l/100km
Michel

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 19 nov 2007, 14:37

Grapjassen bij de fabrikanten, dat haal je echt nooit. Ja, met 80 op de cruise op de snelweg misschien.

Vrij onzinnig die officiële cijfers. Dat meten ze volgens mij met bejaarden achter het stuur, bergafwaarts, voor de wind en niet harder dan 78 km/u.

Hoop toch wel rond de 1 op 14 uit te komen als het blok echt los is, zeker met die benzineprijzen van tegenwoordig. :roll:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 19 nov 2007, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 19 nov 2007, 14:38

Volgens mij wordt de discussie als snel kansloos wanneer je het over 'trappen' gaat hebben.
Wanneer je een auto op zijn staart trapt zal deze natuurlijk altijd onzuinig rijden, ook de zogenaamde zuinige auto's. Natuurlijk is dit bij een Diesel minder, maar daar ging het nu niet over.

Ik kan me een Autovisie test herinneren van een stel sport auto's en een 307 1.8 SW volg auto met de apparatuur en banden.
Alle sportauto's (GT3, M3 CSL, Corvette, enz) reden ongeveer 1 op 10 a 11. De 307 die amechtig het tempo probeerde bij te benen haalde amper 1 op 8.

Ook die nieuwe motoren zoals de 1.4 TFSI rijden alleen spaarzaam wanneer men er heel rustig mee rijdt. Ga je ‘trappen’ dan zullen ook die motoren veel gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 nov 2007, 14:43

Tussen trappen en kruipen zit aktief rijden, en dat verbruik is natuurlijk van belang. Ofwel wat gaat de Fiat van Wouter echt scoren bijvoorbeeld.

Michel

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 14:45

funnyname schreef:
Ik kan me een Autovisie test herinneren van een stel sport auto's en een 307 1.8 SW volg auto met de apparatuur en banden.
Alle sportauto's (GT3, M3 CSL, Corvette, enz) reden ongeveer 1 op 10 a 11. De 307 die amechtig het tempo probeerde bij te benen haalde amper 1 op 8.
Cijfers weet ik niet meer maar de 307 was bij 160 km/h idd minder zuinig dan de kanonnen :D

Ik wel eens in een GDI gereden en ook wel in een FSI en alleen contant op de cruise is dat spul zuiniger. Gecombineerd wordt het al een heel ander verhaal. Voor de gemiddelde DF-er kan het niet uit om een meerprijs te betalen voor een FSI bijvoorbeeld :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 19 nov 2007, 15:09

E46 M3 van Nick deed het gister anders ook best goed met 1 op 9 gemiddeld bij 150km/h.

Maar die getal zal nog wel niet echt meetellen neem ik aan ;)

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Bericht door Dinkel » 19 nov 2007, 15:35

Ik reed laatst een 5 cilinder V70 van een paar jaar oud en die deed netje 1:12. Veel lange stukken snelweg en de helft provinciale weg. Dus 80-120 met een par lekkere trekkers erin. Geen redline, wel 5k. Geen idee of 'r een turbo op zat . . . Voelde niet zo.

Hoe ik rij: uitrollen, snel naar z'n 5, terugschakelen ipv remmen. geen debiele toerentallen.

M'n Civic 1.3 ros ik af en toch geeft dat gemiddeld 1:15 met uitschieters naar 1:17.

Wat heel veel scheelt: de eerste 10 minuten als opa rijden. Koude motoren zuipen als tempeliers.

Ik had hiervoor een Golf 1.6 (1:14) en een 307 1.7 (1:12) en een Corolla D4D 2.0 (1:20,5). Die Toyota was echt een fijne bak. Altijd 140 en nooit gezeik. Bochtjes waren een uitdaging . . .

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 nov 2007, 16:36

Dennis Cavallino schreef:Echt raar, iemand vraagt om een zuinige motor en de rest praat meteen over doorstampen.

Dat is hetzelfde als roepen: Ja ik heb een V8 gekocht en rijd altijd volgas, waarom betaal ik zoveel aan de pomp?
Met een kleinere motor moet je eerder stampen. Ik rijd met de 5 (6 cilinder) op de snelweg beduidend zuiniger dan m'n 316 (nu 318). In full attack mode, voor zover dat met mijn auto's kan :lol:, verbruikt de 5 weer beduidend meer. Michel heeft het over een zuinige auto die niet sloom mag zijn. Met zo'n opmerking vraag je om stampen. En dat kan dus met bijv. een 320si. Zuinig stampen!

Oh ja, het verbruiksverschil tussen stampen en het nieuwe rijden is bij een V8 echt dramatisch hoor.
:wink:

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 19 nov 2007, 17:50

Mijn C30 2.0d (136pk) is verre weg van zuinig. gemiddeld 7.2 liter op 100 en ik rijd voornamelijk snelweg.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 19 nov 2007, 18:58

Heel toevallig dit. Vandaag zat ik precies hetzelfde te denken. Wat als ik een nieuwe auto wil die met het oog op de toekomst zuinig is maar toch nog fun is om te rijden zonder helemaal blauw te liggen kwa prijs.

Dan kom ik op:

Golf 1.4 TSI
Fiat Grande Punto 1.4T
BMW 118i/120i (met wat opties ga je wel huilen van de prijs 45k oid)
Audi A3 1.4 TSI
Audi A2 (toekomstmuziek)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 19 nov 2007, 19:00

En toch zijn de opmerkingen over kleine motoren zijn net zo onzuinig niet helemaal waar. Die nieuwe turbo 1.4-tjes zijn onderin heel sterk dus schakellui te rijden. De ongeblazen motoren daar moet je meer mee trappen ja.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 19 nov 2007, 19:04

volvoc30 schreef:Mijn C30 2.0d (136pk) is verre weg van zuinig. gemiddeld 7.2 liter op 100 en ik rijd voornamelijk snelweg.
Idd, Volgende wordt gewoon een Civic type-R. Over die V-tech blokken is echt goed nagedacht. Janken en aan het gas hangen maar rustig op cruise control gewoon 1 op 12-13 rijden.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 19 nov 2007, 20:20

woon-werk verkeer met een Panda 100Hp (45km met 10km 80-weg, 125 op de snelweg0 Tot 125 altijd snel optrekken en sportief weggedrag, wél rustig warmrijden

1:13,5 (valt iets tegen)

Sneller auto's zijn op de snelweg relatief ERG zuinig als je rustig rijdt.

Met de Porsche 993 Carrera 4 haal je ongeveer 1:10 wanneer je 140 rijdt op de snelweg op langere afstanden.
De Panda doet bij veel 140: 1:13

BMW schijnt zuinige motoren te hebben, die ook nog redelijk vermogen hebben.
Denk aan een 118i/120i 318i/320i (en uiteraard de diesel versies)

oh ja: met een vrij krachtige motor, of dat nou turbo is of niet: als je door gaat rijden schiet het verbruik omhoog.

We hadden trouwens een VOlvo v70 T-5 250pk (2,3l high pressure turbo) die reed bij sportieve rijstijl (maar niet te gek), met langere EN kortere stukjes door elkaar en 140 op de snelweg altijd nog 1:10 tot 1:10,5
Was wel een handgeschakelde versie EN we rijden redelijk anticiperend, dus sportief, maar wel vooruit kijken!, niet zenuwachtig rijden e.d.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 5 gasten