Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 09 nov 2007, 20:11

Nouja was een combi deal.. 58K voor de M3 en 13K voor de touring.

Samen in te ruilen op toen mijn ex 130i en een e90 325i sedan. moest iets van 7K bij betalen.
Woehahahaha. Ken je die mop van twee boeren ?

Zegt de ene boer tegen de andere boer: "Ik heb nu een koe gekocht van 2 miljoen euro"

Die andere boer: "2 miljoen euro, pfff, speciale koe dan hoor. Maar hoe heb je dat kunnen betalen ?"

Zegt die eerste boer: "Heel simpel, geruild voor twee kippen van elk een miljoen euro".

:-)

Moraal van het verhaal. 2e hands op 2e hands is heel vaag en mag je nooit de "waarde" van de auto die je verkoopt op bepalen. Helemaal niet als je twee auto's inruilt en er weer twee 2e hands op terug krijgt...

Tenslotte: Voor afschrijving op auto's geldt hetzelfde als beleggen. Verlies is pas verlies als je het pakt...
(en winst is pas winst als je het pakt, maar dat komt bij auto's niet zo vaak voor...)


Mark.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 09 nov 2007, 21:14

je kan beter gaan beleggen dan een auto kopen...
Op het laatste maak je zelden winst...zeker bij nieuw of je moet een zeer unieke zeldzame wagen kopen.

Gebruikersavatar
raven14
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 feb 2007, 20:34
Locatie: Kempen, Belgie

Bericht door raven14 » 09 nov 2007, 22:10

Robin schreef:nice car to start with Michel. 1100kg en 370pk , that's more like it. Nu die reclameshit er nog af en klaar ben je. 8)
Dat kan ineens met het andere werk meegebeuren want vorige week woensdag, op een trackday in Zolder, was de wagen verhuurd en heeft de enthousiaste huurder de kont beetje beschadigd:

[img:800:600]http://www.daggie.be/gallery/albums/tra ... CN7808.jpg[/img]
[img:752:500]http://ringpictures.golfmk2.be/images/e ... %20116.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 09 nov 2007, 22:13

Mark leuke grap. Alleen slaat ie nergens op. Toen kreeg ik marktconforme inruilprijzen net als ik nu een marktconforme inruilprijs zal krijgen. Of ik de auto inruil op een nieuwe of gebruikte doet daar niks aan af. Want zoals altijd geld maar 1 ding. En dat is het bedrag wat je moet bijbetalen.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 09 nov 2007, 22:24

Doet het wel, tegen een nieuwe heb je te maken met de zeer marginale winstmarges. Met 2de hands zit dat anders, iedere maand dat hun die wagen op voorraad hebben kost centen, een nieuwe wagen blijft nieuw totdat hij verkocht wordt. Kortom bij 2de hands kan je beter onderhandelen dan bij nieuw.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 09 nov 2007, 22:53

Jelmer dat is het probleem van de dealer niet mijn probleem als klant. Je bent tenslotte niet getrouwd met een dealer. Zoiets heet vrije marktwerking. Maar nogmaals het gaat niet om de inruilprijs maar om wat je moet bijbetalen. En of je dat ook accepteerd. Rijk rekenen heb ik me nog nooit gedaan met een in te ruilen auto. Het punt is altijd hoe graag wil je bloeden voor een volgende aankoop.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 09 nov 2007, 23:14

Klopt maar indirect is het toch wel je probleem...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 09 nov 2007, 23:21

Het hangt ook erg af van wat je wilt, een 118d zoals jij hebt zit weinig marge op, een M3 van een ton veel.

Maar als ik carbase check en zie dat mijn M3 een inkoopwaarde heeft voor de handel van 57K (moment opname uiteraard), dan is dat ook minstens de prijs die ik bij een dealer er voor verwacht als ik hem inruil.

Bied een dealer dan bv 50 dan is het heel simpel, dan doen we geen zaken met elkaar. Zo ben ik in het verleden altijd te werrk gegaan en is me nooit tegengevallen. Autodealers.. geen handvol maar een landvol zeg ik altijd :lol:

Je moet je alleen nooit ergens op blind staren want dan ben je aan de beurt. En vooral niet lui zijn in handelen. Je moet ze de kost geven die alles voor zoete koek slikken omdat ze zegenaamd zo'n goede realatie met de dealer hebben. Ondertussen lacht een verkoper zich rot als jij flink bukt om het sleuteltje op te pakken.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 10 nov 2007, 11:34

idd zeker met dergelijke wagens kan de inruilwaarde nogal wat schelen..

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 11 nov 2007, 23:45

[img:902:601]http://autopower.se/upload/bildhanterar ... 464__m.jpg[/img]

LoL dat contrast qua formaat met die m3.

[img:902:601]http://autopower.se/upload/bildhanterar ... 463__m.jpg[/img]

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 11 nov 2007, 23:58

NICE 8) Erg mooie velgen ook!

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 12 nov 2007, 00:02

Wat een contrast idd, wat is de 1-serie hoog zeg!!

:wink:

Had het er net nog met Mark over .. de TTi gaat er zeker komen. 135i laat ik varen!
Laatst gewijzigd door Sander S. op 12 nov 2007, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 12 nov 2007, 00:14

Zorg dat je hem als eerste in NL hebt, ben je HELD van DF :wink:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 12 nov 2007, 00:21

Andre en Rico zullen me wel voor wezen joh :wink:

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 nov 2007, 00:26

lol ja tis een beetje vreemd. 135i komt eraan en in de wachtkamer voor Tii.

Maar ja het zal je maar gebeuren je hebt een 135i en bmw komt met een super mooie tii.

tja

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 12 nov 2007, 00:28

Andre het boeit me weinig welke motor er nou precies in komt. 4-cyl turbo zou gaaf zijn maar lijkt me onwaarschijnlijk. .35 340pk heb je natuurlijk enorm veel power en koppel. Eventueel onbalans is makkelijk weg te halen met ander onderstel & banden.

Zou voor mij een blijvertje zijn. Ik wacht met smart af.

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 nov 2007, 19:37

Hey guys. Sam from Automobile here. I was on the GotlandRing launch with Bryan, and I have to agree with him on pretty much everything he's said. Most journalists are decent drivers, some of them really suck, and the 1-series really does handle quite decently, though it understeers a great deal more than the E90 coupe does. (More on that later.) That said, here are a few more thoughts:


Quote:
The E90/2 3 Series was built using an extended/modified version of the original 1 Series hatch chassis, the E87. There are many similarities between the E82 and E92 as the E92 is a modified E87.

Actually, even though its E-number is numerically lower (historically, BMW cars sporting E/chassis/experimental/design/project-numbers have been designed chronologically in accordance with that numbering, though it's not a hard and fast rule), the 1-series was designed alongside the E90 and its variants, and not before them. The two cars were always intended to share parts, and neither one came before the other. If there's any bias in the development—designing a platform to be common between two cars inherently has its drawbacks, especially when one is four or five inches longer than the other and has a different weight/track/customer orientation—it's towards the 3-series, as that car is far more important to BMW from both a sales and a philosophical standpoint. (I drove to the track with Tom Purves, BMW NA's CEO, and spent a couple of hours talking to him, so you can consider this straight from the horse's mouth. Incidentally, the dude is quite cool, and a car freak of the highest order. He truly wants the company to produce good cars.)

Essentially, the E90 isn't a "modified" E87; given the scale involved (and in spite of the fact that the 1er came to market first), if one car came from the other, it'd be the E87 that originated from the E90. (That fantastic turbo six and those complex/expensive front and rear subframe assemblies, along with most of the interior hardware/software, wouldn't have ever seen the light of day if they were designed for a base-market car. They're just too expensive to put on a small hatch, even a BMW-badged small hatch, unless there's some shared economy of scale.) We have the 3-series to thank for the 1-series, and the 335i to thank for the 135i. :)



Quote:
From some of the videos I have seen from the Gotland ring event, I cannot fully agree with that statement. I saw missed shifts, people completely missing the apex of a turn(not good for the understeer situation in most cases), and other things that characterize more novice drivers, IMO.

Sadly, most journalists are just that: journalists. Most of them are fairly safe drivers, if not necessarily fast ones. Bryan's right: there are exceptions. Gillies is an intelligent, competent, and downright blazingly fast vintage racer with a knack for dissecting vehicle dynamics. Bryan is a talented driver. And Shaun Bailey from Road & Track is (along with being one of the few people to get the 135i stupid—and artfully—sideways repeatedly at Gotland) a decent 'shoe himself, and a pretty successful Spec Miata club racer. There are others, but they're the exception rather than the rule—fact is, most people in this business are writers, and while they're good at reviewing a car's fundamental qualities (you drive everything on the market, eventually you get a decent idea of what's good and what's not), track driving is not their forte. It doesn't make them bad at what they do; some people are better writers than others, and some people are better engineers than others. It's life. In the end, as far as reviewing cars goes, most people come to the same consensus on any given vehicle, regardless of whether they're Schumacher or not.


Quote:
If you wanted to track a 135i where would you start in the process of reducing understeer; tires, sway-bar, front camber?

Essentially, Bryan's right. Like all BMWs, the 1-series is a little underbraked (pedal feel changes as the brakes get hot, and travel increases/varies from corner to corner as the active fade compensation nonsense adjusts itself), a little too softly sprung, and burdened with sway bars front and rear that are a little on the small side. (It also needs a limited-slip, but that's beside the point, as the current lack of rear roll stiffness/tiny rear bar ensures that the inside wheel never gets hugely unloaded unless you drive like an idiot.) It would benefit greatly simply from more bar and equal-sized tires front and rear. (215s up front and 245s in the rear? Jesus.) And, like all BMWs, more negative camber up front would reduce camber change and roll understeer.

That said, the biggest issue the sport-packed 135i (this is the only car BMW provided for our drive) has, however, is that tiny rear bar. The rear end simply doesn't do enough work, and inexperienced drivers then ask the front to do too much, compounding the problem. (Most people responded to the understeer by simply mashing the throttle and trying to make the car turn regardless—and while that initially SORT of works, it also does little but overheat the front rubber and exacerbate things.) Couple that with a track that most people had never been to before—a place where people trusted the apex- and track-out cones too much, cones that were placed driver-understeer-inducing-early for safety—and you have a recipe for a bunch of reviewers screaming about untamable front-end push.

Here's the interesting bit, though: I mentioned the rear roll stiffness to the chassis engineer BMW had brought for the occasion, and he shrugged a little, and then admitted something: They did it on purpose. As you'd expect, the E90's suspension geometry was tuned for a car only slightly heavier but much longer in wheelbase. The engineer admitted that a larger rear bar and stiffer rear shocks helped the limit understeer—bringing the car's balance back in line with that of the gets-sideways-even-on-its-open-diff 335i—but it also trashed ride quality, as the 1-series's shorter wheelbase produced more pitch and toss with more rear stiffness. In the notoriously ride-sensitive US market (we complained about the E46 M3, for chrissakes, and that car is fantastically comfortable), BMW was sales-paranoid and took the safer of two options. In retrospect, you or I or the average enthusiast dork (I use that term lovingly) may not agree with their choice, but it certainly makes sense from their point of view. Especially given their bungling of the 318ti (they believe the market failed them, not the other way around) and the subsequent in-house paranoia surrounding premium-level small cars.

THAT said—and I promise, I'm about to shut up—the 1-series's understeer isn't disgusting, it isn't unfixable, and it isn't going to kill the car. Nor should it keep you from buying one, especially when it's a change of bars and springs (and a limited-slip) away from being a drift-happy burnout machine. (Remember, tune the opposite end of the car.) Yes, the lack of front-end grip hurts the car on the track. And yes, on the street, in hugely tight and cambered corners (with traction off), the 135i is probably going to hike its skirt and spin the hell out of the inside rear wheel. But that doesn't change the fact that it's still a hell of a decent road car, and a damn good basis for a stupidly fast track car if you build it right.


As for my own credentials, I'll admit, I'm somewhat outside the norm. I've road raced a '68 2002 (ITB) with the SCCA for the past four years, I share a Spec Miata with a friend of mine for endurance races and longer sprints, and I've also been a BMWCCA and PCA instructor for several chapters since 2003. I worked in a series of restoration and race prep shops for several years after leaving college and before I got the job with Automobile. Cars that I have built or helped tune have won races and championships, and I've even been lucky enough to be in the right place/right time/right car situation more than a few times and win more than a few races myself. Does any of this mean I don't make mistakes? No. And to be honest, when it comes down to absolute limit dynamics and their dissection—bump steer, the fine mechanics of shock valving or diff clutch tuning, and the like—there are a great many people in the industry better than I am (Gillies is one. Bailey is another.) To say nothing of the countless amateur, semi-pro, and pro racers or mechanics who can blow me into the weeds eight days a week. Like Bryan, I'll never claim to be the fastest on any given day at any given track, but I'm confident enough to say that I'm competent, and qualified enough to evaluate a car.


Just food for thought. And remember, not all journalists are a**holes. Just the guys from MWerks.


-Sam
'88 M3
'88 325iX
'68 2002, ITB
'69 2000


p.s. Yes, I'm a BMW freak. No, I'm not biased—the company builds a lot of crap cars, has built a lot of crap cars, and will continue to build a lot of crap cars. It's just that the 1-series isn't one of them :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 nov 2007, 19:48

Wat een lang verhaal weer,......................................bottom line, je moet er weer (te) veel aan veranderen om er wat van te maken..................

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 nov 2007, 19:57

Yep net zoals de 130i eigenlijk. Maar dan heb je wel een lekkere rijmachine. Als je maar wat met de basis kan doen das het belangrijkste. Dan is niet alles meteen verloren zeg maar.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 nov 2007, 20:03

Andre schreef:Yep net zoals de 130i eigenlijk. Maar dan heb je wel een lekkere rijmachine. Als je maar wat met de basis kan doen das het belangrijkste. Dan is niet alles meteen verloren zeg maar.
Wat dan wel weer voor jou spreekt; de suggesties in het Engelse stuk zijn overeenkomstig je eigen adviezen, ere wie ere toekomt :lol: . .......................

Robin
Berichten: 56307
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 12 nov 2007, 20:15

inderdaad.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9429
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 12 nov 2007, 20:26

Klinkt gewoon als het standaard verhaal dus. E36 M3 / E46 M3 enz hebben allemaal diezelfde minpunten aan het onderstel, alleen dan met sper. Maar de onderstelafstelling van BMW is zo ongeveer gelijk.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 12 nov 2007, 21:07

Prachtig inside stuk van die Sam Smith van Automobilemag.com. Hoe hij worst maakt van het gros van zijn "collega" medejournalisten 8)

Indirect toont ie ook de blunder aan die BMW gemaakt heeft door de 135i op het Gotland circuitje te introduceren. Daar hoeft maar één keer een onderstuur "ik hoepel er nog maar eens 180 graden bij" fetishist in zo'n auto gezeten te hebben om de voorbanden naar het banden walhalla te hebben gestuurd. En die persoon heeft er voor alle auto's beslist één of meerdere keren ingezeten.

Lijkt erop dat automobilemag.com toch wel hele goede reviews maakt. Zo'n 135i verslag zou je eigenlijk ook in de Autovisie mogen verwachten. Nu wordt ie gratis op internet door een stel Amerikanen aangeboden :? :D

Jason Camissa weet het toetsenbord ook wel te gebruiken:

As journalists, we're accustomed to hearing well thought out, carefully planned marketing spin from expertly trained PR professionals. And we're usually very good at ignoring it. We smile at the nice PR rep, grab the keys, and formulate our own opinion.

Porsche reps don't give us lines of BS, though - their company is one of precious few that sell their cars based on engineering merit, not marketing slogans. So when Porsche product reps speak, we listen. And when they say that the GT3 is the closest thing to a race car you can get for the street, they ain't kidding.

We all know that the 911 is the quintessential sports car. You've heard us say it over and over again. It's an everyday supercar. It's rewarding, capable, yadda, yadda, yadda.

Well, I've just driven the 911 GT3 on the track, and to hell with everyday cars. To hell with supercars. In fact, to hell with my own personal 911. By comparison, the GT3 makes it (and just about every other car on the planet) feel like a softly sprung Buick Roadmaster.

I've driven open-wheel cars with less communicative steering. I've driven race cars whose engine sounded only a fraction as testosterone-laden as a GT3's. But I have never, ever driven a car that likes to dance like the GT3.

The GT3's handling is so fluid it could win Dancing With the Stars. Its engine sings so powerfully that it could win American Idol. And it's so down-to-business that it would win The Apprentice in one episode.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 12 nov 2007, 21:37

romo schreef:Wat een lang verhaal weer,......................................bottom line, je moet er weer (te) veel aan veranderen om er wat van te maken..................
Nou, achter een andere stabilisatorstang monteren is zo'n beetje de simpelste en goedkoopste mod die je kunt doen.

Eigenlijk wil je toch wel 19 inch wielen voor de looks en dan zijn bredere voorbanden ook zo te regelen.

BMW schijnt een sperdifferentieel als optie te gaan leveren. Dit zal wat duurder worden, echter wil je een BMW aff-abriek met sper ben je 35.000 euro meer kwijt op de basisprijs.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 nov 2007, 21:47

Femme schreef:
romo schreef:Wat een lang verhaal weer,......................................bottom line, je moet er weer (te) veel aan veranderen om er wat van te maken..................
Nou, achter een andere stabilisatorstang monteren is zo'n beetje de simpelste en goedkoopste mod die je kunt doen.

Eigenlijk wil je toch wel 19 inch wielen voor de looks en dan zijn bredere voorbanden ook zo te regelen.

BMW schijnt een sperdifferentieel als optie te gaan leveren. Dit zal wat duurder worden, echter wil je een BMW aff-abriek met sper ben je 35.000 euro meer kwijt op de basisprijs.

Als het allemaal zo te regelen is, waarom kan dat dan niet gelijk goed?

Dat is wat ik er mee bedoel..................QED

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion, GRzep, KoenM en 1 gast