Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 20 sep 2026, 09:10

Robin schreef: 20 sep 2026, 08:56 En kijk naar de ouders van tegenwoordig: Ik bepaal wat mijn kind mag op social media en niemand anders(kan ik ook wel begrijpen overigens)
Is dat niet juist (een deel van) het probleem; De huidige maatschappij waar alles mag, ouders hun kinderen niet meer corrigeren en ze een enorme druk opleggen, er moet gepresteerd worden......

JP

Bericht door JP » 20 sep 2026, 09:43

Als je als ouder je kind niet corrigeert zul je hem/haar/het ook niet veel druk op leggen.

Ik moet wel zeggen dat ik nu in de zorg toch positief verbaasd ben over de gedrevenheid van studentes Geneeskunde. Ja ze hebben de telefoon soms ook vastgelijmd aan de hand, maar bij hun heeft de opleiding er geen meetbaar last van. Wel komen diegene die deze studies volgen, uit een iets meer welvarender gezin dan gemiddeld :peace:

alt

Bericht door alt » 20 sep 2026, 09:56

Straks verbied tante Ursala ook het forum van drivefun.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 sep 2026, 11:05

:blabla:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 20 sep 2026, 11:28

alt schreef: 20 sep 2026, 09:56 Straks verbied tante Ursala ook het forum van drivefun.
Da’s niet erg, keek toch al niemand :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 sep 2026, 12:08

Arthur schreef: 20 sep 2026, 11:28
alt schreef: 20 sep 2026, 09:56 Straks verbied tante Ursala ook het forum van drivefun.
:lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 sep 2026, 12:14

Niet te ver doordraaien alt.☺️

Maar we moeten idd ervoor zorgen dat ‘onze vrijheid’ niet wordt bepaald door bepaalde entiteiten die nu ( helaas) in NL en EU de dienst uitmaken. Als een bepaalde partij een andere partij wil verbieden moet je je afvragen welke kant je kiest( imo)

Bram

Bericht door Bram » 20 sep 2026, 12:53

Arthur schreef: 20 sep 2026, 11:28
Lol :mrgreen:

TLRS

Bericht door TLRS » 21 sep 2026, 12:22

Al die (sociale) media is 95% onnodige ballast. Het is entertainment met heel weinig voedingswaarde.

Ik vraag me serieus af in hoeverre iemand een gezond en verstandig individu kan worden in die media waanzin. Volgens mij is het niets beter dan een slechte kerk.

Als we zulke zaken alleen denken te kunnen remmen met een verbod van bovenaf, zegt dat misschien meer dan genoeg over de invloed die we hebben op de jeugd. Met meiden op de basisschool die bestookt worden met makeup promotie. Het is geestelijke pedofilie.

Edit: commerciële pedofilie
Laatst gewijzigd door TLRS op 21 sep 2026, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2026, 12:57

Dat bepaalde media zo afgeven op social media is enkel en alleen omdat ze de jeugd niet meer bereiken. Die lezen geen kranten en kijken geen ouderwetse lineaire tv meer. Alleen de boomers bereiken ze nog en daarna is het klaar. Daarnaast haakt de EU er op in omdat ze een digitaal controlemiddel willen invoeren bij de complete bevolking, onder het mom van jeugd beschermen.

Toen ik jong was had je tv series met 'stoere' rokende high-school jongens met baseball shirt als ideaalbeeld, MTV waarbij alles om imago draaide (hoorde je bij de skaters, rockers, of weet ik veel wat), reclames om de jeugd van alles (commercieel) aan te praten en The Box waar je na een duur SMSje een paar nummers moest wachten of je video erop kwam. Al die media maakte zich echt geen enkel moment druk om het welzijn van jongeren, het was gewoon puur commercieel zoveel mogelijk geld verdienen aan de jeugd en een manier hebben om ze te kunnen bereiken. Niks nieuws dus met nu :)

TLRS

Bericht door TLRS » 21 sep 2026, 13:44

Nieuw is het zeker niet nee, de geschiedenis herhaalt zichzelf. Maar als ik vroeger op school zat, zat ik op school. En had ik geen tv met reclame op zak. Verder denk ik dat het makkelijk te onderschatten is hoe 'professioneel' marketing is geworden en hoe diep geworteld het tegenwoordig is.

Fastfood achtige troep is het..

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 21 sep 2026, 13:45

Een paar kipnuggets of een milkshake op z’n tijd :)

Bert ///M3
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Bericht door Bert ///M3 » 21 sep 2026, 13:51

Tom schreef: 21 sep 2026, 12:57 Dat bepaalde media zo afgeven op social media is enkel en alleen omdat ze de jeugd niet meer bereiken. Die lezen geen kranten en kijken geen ouderwetse lineaire tv meer. Alleen de boomers bereiken ze nog en daarna is het klaar. Daarnaast haakt de EU er op in omdat ze een digitaal controlemiddel willen invoeren bij de complete bevolking, onder het mom van jeugd beschermen.

Toen ik jong was had je tv series met 'stoere' rokende high-school jongens met baseball shirt als ideaalbeeld, MTV waarbij alles om imago draaide (hoorde je bij de skaters, rockers, of weet ik veel wat), reclames om de jeugd van alles (commercieel) aan te praten en The Box waar je na een duur SMSje een paar nummers moest wachten of je video erop kwam. Al die media maakte zich echt geen enkel moment druk om het welzijn van jongeren, het was gewoon puur commercieel zoveel mogelijk geld verdienen aan de jeugd en een manier hebben om ze te kunnen bereiken. Niks nieuws dus met nu :)
Wat er nieuw is, is dat er nu op individuele voorkeuren ingespeeld word.

Als ik mijn FB open staan er bijna geen updates meer van bekenden, alleen exotische dames met een leuk achterwerk, PC onderdelen en BMW's. En als je er naar blijft kijken krijg je dus alleen maar meer van dat.

Dus even kort en erg overdreven gezegd. Kind zoekt op massamoord en content veranderd dus naar massamoord en hij meer hij er op kijkt hoe meer van die content er komt. Is anders omdat social media dus een individu in een bepaalde richting drukken kan, op een veel effectievere wijze als TV dat ooit kon.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2026, 13:55

^^ heb ik de login van jou FB account Bert? :tooth:

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2026, 14:03

Dat klopt maar mijn punt is dat het nooit om het welzijn van jongeren ging. Toen niet, nu niet.

Het zijn vergane media/politici die balen dat ze jongeren niet meer bereiken en zelf niet meer kunnen beïnvloeden.

JP

Bericht door JP » 21 sep 2026, 14:21

Bert ///M3 schreef: 21 sep 2026, 13:51 (...)
Als ik mijn FB open staan er bijna geen updates meer van bekenden, alleen exotische dames met een leuk achterwerk(...)
Ik ken je algoritme niet maar zelfs ik zie die niet op FB :tooth: Ik zie alleen Iphone's en Mini's voorbij komen :hmmm:

TLRS

Bericht door TLRS » 21 sep 2026, 14:39

Tom schreef: 21 sep 2026, 14:03 Dat klopt maar mijn punt is dat het nooit om het welzijn van jongeren ging. Toen niet, nu niet.
In mijn beleving zit er een afstand tussen niet gericht op het welzijn van de jongeren.. en de knapste koppen gebruiken om je product verslavend te maken.
Tom schreef: 21 sep 2026, 14:03 Het zijn vergane media/politici die balen dat ze jongeren niet meer bereiken en zelf niet meer kunnen beïnvloeden.
Dat is ook zo. En dat zou niet erg zijn als de jongeren iets nieuws hebben wat beter is dan het oude. Maar als het allemaal ontzettend verslavend is, concentratievermogen afbreekt en hun ontwikkeling ondermijnt dan lijkt actie me gerechtvaardigd.

Bram

Bericht door Bram » 21 sep 2026, 14:48

Tom schreef: 21 sep 2026, 14:03 Dat klopt maar mijn punt is dat het nooit om het welzijn van jongeren ging. Toen niet, nu niet.

Het zijn vergane media/politici die balen dat ze jongeren niet meer bereiken en zelf niet meer kunnen beïnvloeden.
Dus de EU wil striktere regels en dat is dan omdat vergane media en politici er de balen van hebben dat ze jongeren niet meer weten te bereiken?

Ik ga het niet allemaal opzoeken maar dat social media met name voor jongeren schadelijk kan zijn, komt niet uit de lucht vallen. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Zelfs in de V.S., waar ze over het algemeen een behoorlijk broertje dood aan overheidsinmenging en -bemoeienis hebben, heeft Meta het één en ander over de verslavende werking van hun apps mogen toelichten bij de Senaat.

Elise

Bericht door Elise » 21 sep 2026, 14:50

Ik heb geen facebook, maar ik lees hierboven dé tip om het dan toch maar te nemen :crazy:

Ga wel zoeken op exotische dames met dikke tetten ipv een leuk achterwerk

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2026, 14:58

Elise schreef: 21 sep 2026, 14:50 Ik heb geen facebook, maar ik lees hierboven dé tip om het dan toch maar te nemen :crazy:

Ga wel zoeken op exotische dames met dikke tetten ipv een leuk achterwerk
:tooth: :tooth:

Bert ///M3
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Bericht door Bert ///M3 » 21 sep 2026, 15:26

JP schreef: 21 sep 2026, 14:21
Bert ///M3 schreef: 21 sep 2026, 13:51 (...)
Als ik mijn FB open staan er bijna geen updates meer van bekenden, alleen exotische dames met een leuk achterwerk(...)
Ik ken je algoritme niet maar zelfs ik zie die niet op FB :tooth: Ik zie alleen Iphone's en Mini's voorbij komen :hmmm:
FB denkt dat je niet van dames houd :tong:

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2026, 16:58

Bram schreef: 21 sep 2026, 14:48
Ik ga het niet allemaal opzoeken maar dat social media met name voor jongeren schadelijk kan zijn, komt niet uit de lucht vallen.
Dat ontken ik ook niet. Het is een feit dat het een verslavende werking heeft. Maar ik zie de legacy media er alles aan doen om ons te waarschuwen voor hoe slecht het allemaal is. Zogenaamd om het welzijn van jongeren. Sure :) Diezelfde media komen met domme formats zoals mensen in een huis stoppen en domme opdrachtjes uit laten voeren of opgepompte gasten en vrouwen met volgespoten lippen op een strand omdat ze elkaar moeten verleiden. Speciaal voor jongeren want daar hebben we het beste mee voor.

Games hebben ook een verslavende werking. Ik moest vroeger eerst m'n huiswerk maken en mocht daarna pas gamen. Afleiding voor jeugd is van alle tijden. Social media, games, MTV, domme tv programma's, die afleiding was er altijd al en inherent aan opgroeien.

JP

Bericht door JP » 21 sep 2026, 18:14

TLRS

Bericht door TLRS » 21 sep 2026, 19:04

Tom schreef: 21 sep 2026, 16:58 Dat ontken ik ook niet. Het is een feit dat het een verslavende werking heeft. Maar ik zie de legacy media er alles aan doen om ons te waarschuwen voor hoe slecht het allemaal is. Zogenaamd om het welzijn van jongeren. Sure :) Diezelfde media komen met domme formats zoals mensen in een huis stoppen en domme opdrachtjes uit laten voeren of opgepompte gasten en vrouwen met volgespoten lippen op een strand omdat ze elkaar moeten verleiden. Speciaal voor jongeren want daar hebben we het beste mee voor.
Omdat nuttig niet aan de man te brengen is zonder een zekere dosis entertainment. Tenzij school, want verplicht. Dus ook 'goeie' media moet relatieve troep maken om te concurreren met de sensatietroep. Anders verliezen ze de aandacht van jongeren compleet.

Het risico van steeds meer gemak, vermaak en grenzeloosheid is dat het gemiddelde steeds verder zakt. En we hebben heel, heel veel gemak tegenwoordig. Electrische fietsen, kant en klaar maaltijden, relatief veilige automatisch rijdende en remmende auto's, telefoons die ons geheugen en denkwerk uit handen neemt. Voor ons vertalen en navigeren.

Dat is tot daar aan toe voor mensen die ook weten hoe het kan zonder. Die het gebruiken als hulpmiddel. Maar op welk vlak ontwikkeld de nieuwe generatie nog zelfstandigheid?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 sep 2026, 05:53

@Bender video: Na 10 min was 't me wel weer duidelijk; wat een ongelovelijk triest volk. Wist ik ook wel natuurlijk. De polarisatie doet prima z'n werk. Sophie Straat kan rustig blijven slapen. Die heeft d'r werk 'goed' gedaan. In samenwerking met....

Bender en z'n makkers heb ik zéker sympathie voor.

koffieapparaat kapot....

Plaats reactie