Wat heb je liever, een hoekwoning met achterstallig onderhoud en badkamer/keuken etc. uit de jaren 70 OF een goed onderhouden tussenwoning voorzien van de laatste trends....Knot schreef: 18 sep 2026, 07:24 Hoe kan anders een tussenwoning zonder garage een hogere waarde hebben dan een hoekhuis waar wel een garage bijzit?
Nu een huis kopen
- Elise
Re: Nu een huis kopen
- Elise
Hoe kom je daar bij?Knot schreef: 18 sep 2026, 07:25 Het leuke daarvan is dat het alleen opgaat bij energielabel A, het maakt niet uit hoe hij daar onder zit met B, C, D, E dan wordt er niks gedaan.
Als je de standaard bezwaren procedure doorloopt wordt juist gevraagd naar leeftijd badkamer/keuken etc.
En dat staat los van het energielabel.
- Elise
Ik begin nieuwsgierig te worden naar die goede argumenten.......Knot schreef: 17 sep 2026, 11:53 WOZ ben ik tot aan hoger beroep in de rechtbank gegaan met goede argumenten
-
OnlineMartijn_bmw
Dat was altijd zo ja maar hier in Baarn is de WOZ inmiddels gelijk aan de verkoopprijs geworden.Elise schreef: 18 sep 2026, 07:21Het is een heel pervers systeem die schadevergoedingen, die de maatschappij handen vol met geld kost.
Gisteren ook weer een stukje in de krant : Activist Frank van der Linde ontving al zeker half miljoen euro aan schadevergoedingen van overheid
En voor wat betreft de hoogte van de WOZ; Iedereen loopt de klagen dat de WOZ zo hoog is, maar niemand wil zijn huis voor de vastgestelde waarde verkopen.
En daar zit misschien wel de oplossing, ben je het niet eens met de wozwaarde dan is de gemeente verplicht de woning van je over te nemen voor het aangeslagen bedrag en kun je het huren voor bepaald percentage van dat bedrag (je hoeft dus niet je huis uit).
- Elise
Als ik naar mijn eigen woning kijk is de WOZ een paar ton lager dan de marktwaarde....
- Knot
Die tussenwoning heeft ook gewoon oude houten kozijnen met rot erin, dus de status niet veel beter. Alleen men heeft het altijd gewoon gepikt dus is die prijs torenhoog ook veel hoger dan buren die wel alles vernieuwd hebben in dezelfde rij.
Staat van onderhoud is bij mij al gezakt naar twee, dus dat is onder gemiddeld maar omdat je dan energielabel A hebt, tellen ze daar weer een bij op en zit je weer op drie net of het hele binnenwerk gerenoveerd is.
Die argumenten heb ik eerder in dit topic volgens mij al eens aangedragen, meer grond twee dakkapel aangebouwde serre, blokhut grote extra berging aan de zijkant van het huis, nieuwe cv ketel, nieuwe badkamer, nieuwere keuken, geen enkel glas maar alles op orde. Toch maakt het dan niks uit want het enige wat ze kunnen verzinnen is wij hebben een garage.
Staat van onderhoud is bij mij al gezakt naar twee, dus dat is onder gemiddeld maar omdat je dan energielabel A hebt, tellen ze daar weer een bij op en zit je weer op drie net of het hele binnenwerk gerenoveerd is.
Die argumenten heb ik eerder in dit topic volgens mij al eens aangedragen, meer grond twee dakkapel aangebouwde serre, blokhut grote extra berging aan de zijkant van het huis, nieuwe cv ketel, nieuwe badkamer, nieuwere keuken, geen enkel glas maar alles op orde. Toch maakt het dan niks uit want het enige wat ze kunnen verzinnen is wij hebben een garage.
- Knot
En als je dan zegt hoe kan het dat de hele rij 8% stijging heeft en wij 23%, dan hebben jullie dus de afgelopen jaren ons huis niet goed beoordeeld en dan stop er nu even een ton bij op om het recht te trekken. Dan krijg je het verhaal, tja we kijken niet naar het verleden, we beoordelen het elk jaar opnieuw 
Lijkt wel of er per huis dan een argument uitgepakt wordt waardoor het het beste huis van het dorp is, in mijn geval is dat de garage waar ze opgooien maar ingeval van een andere kan het een vrije plant in de voortuin zijn waardoor de waarde 50.000 stijgt dat jaar zo lijkt het wel.
Lijkt wel of er per huis dan een argument uitgepakt wordt waardoor het het beste huis van het dorp is, in mijn geval is dat de garage waar ze opgooien maar ingeval van een andere kan het een vrije plant in de voortuin zijn waardoor de waarde 50.000 stijgt dat jaar zo lijkt het wel.
Laatst gewijzigd door Knot op 18 sep 2026, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineLuco
Ja, een garage is ook best wel geld waard.
-
OnlineLuco
gewoon de cv nog een graadje lager Knot, heb je die verhoging er zo weer uit.
- Knot
Tja, maar die andere woning heeft ook gewoon een berging en meer rond en die serre en een betere staat en twee dakkapel en een blokhut, en dan is alleen die garage hetzelfde waard omdat het hun wel mooi uitkomt voor de inkomsten?
Ook als ik het energielabel opnieuw laat beoordelen en ik ga terug naar B dan ging die 25.000 niet van de WOZ af want het was nu eenmaal zo beoordeeld. Maar we keken toch niet naar vorige jaren?
Lijkt wel een beetje een rechtszaak waarbij je onschuld hebt bewezen, maar toch ben je schuldig, zeg maar want het had zo moeten zijn…
Ook als ik het energielabel opnieuw laat beoordelen en ik ga terug naar B dan ging die 25.000 niet van de WOZ af want het was nu eenmaal zo beoordeeld. Maar we keken toch niet naar vorige jaren?
Lijkt wel een beetje een rechtszaak waarbij je onschuld hebt bewezen, maar toch ben je schuldig, zeg maar want het had zo moeten zijn…
- Elise
Luco schreef: 18 sep 2026, 08:05 gewoon de cv nog een graadje lager Knot, heb je die verhoging er zo weer uit.
- Knot
De waarde die we hebben is op zich niet heel verkeerd, ik denk dat ik er bij verkoop wel 50.000 meer voor kan krijgen maar het probleem is gewoon dat het vergelijken met andere woningen totaal niet klopt, ik vind het ook sneu voor andere mensen die gewoon nog 10 duizenden euro’s hoger zitten met een minder huis.
Ze vinden het volgens mij gewoon niet fijn als je zelf op onderzoek uitgaat en dan krijg je de wind van voren. Twee woningen naast elkaar bij de tussenwoning waarvan een een paar jaar terug compleet gerenoveerd is en het huis ernaast is 30 jaar lang niks aangedaan, de gerenoveerde heeft toch een lagere waarde die er 40.000 onder ligt hoe kan dat dan?
Ze vinden het volgens mij gewoon niet fijn als je zelf op onderzoek uitgaat en dan krijg je de wind van voren. Twee woningen naast elkaar bij de tussenwoning waarvan een een paar jaar terug compleet gerenoveerd is en het huis ernaast is 30 jaar lang niks aangedaan, de gerenoveerde heeft toch een lagere waarde die er 40.000 onder ligt hoe kan dat dan?
-
OnlineLuco
Overheids wegen zijn ondoorgrondelijk.
Maar goed je hebt protest aangetekend, nu naar de rechter, wat gaat het schelen als je gelijk krijgt?
Maar goed je hebt protest aangetekend, nu naar de rechter, wat gaat het schelen als je gelijk krijgt?
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
In het grote verhaal is die garage van jou echt de 'boosdoener' Rody....wees er blij mee bij wederverkoop!
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Dan staat die op -8, lijkt me wat frisLuco schreef: 18 sep 2026, 08:05 gewoon de cv nog een graadje lager Knot, heb je die verhoging er zo weer uit.
- JP
Dat de WOZ-waardebepaling een gok is die vaak in je nadeel uitpakt, daar ben ik het mee eens, maar wil je dan soms elk jaar een WOZ-Gestapo op de stoep hebben die komt opmeten hoe dik de lak op je meranti-kozijnen is, of je visgraat nog in de goede hoek ligt zonder onregelmatige naden, en of al je porselein nog blinkt in je sanitairdepartement?
Of wil je een TUV, waar je alle huiselijke veranderingen met bonnetje laat "eintragen"......
Of wil je een TUV, waar je alle huiselijke veranderingen met bonnetje laat "eintragen"......
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Choose your battles. Deze ga ik in ieder geval niet aan, echt totaal geen zin in...
- Knot
Klopt, maar het heeft mij wel veel informatie gebracht, er met BSGR niet uitkomen, zitting en daarna hoger beroep.
Had er vrede mee gehad als ze beide hoekhuizen gelijk hadden gewaardeerd, dat was in 2025 dus niet zo maar na de zitting in 2026 hebben we WEL ineens dezelfde WOZ waarde. Beide huizen is niks aan veranderd maar toch stond het andere hoekhuis (dat met de serre, blokhut, dakkapellen, groter perceel, betere staan van onderhoud etc) in 2025 een 40.000 lager. Antwoord van de BSGR vertegenwoordiger bij de zitting, dat huis hebben we wat laag ingeschaald.... ja WTF, zo kan ik het ook naar mezelf goedpraten.
Had er vrede mee gehad als ze beide hoekhuizen gelijk hadden gewaardeerd, dat was in 2025 dus niet zo maar na de zitting in 2026 hebben we WEL ineens dezelfde WOZ waarde. Beide huizen is niks aan veranderd maar toch stond het andere hoekhuis (dat met de serre, blokhut, dakkapellen, groter perceel, betere staan van onderhoud etc) in 2025 een 40.000 lager. Antwoord van de BSGR vertegenwoordiger bij de zitting, dat huis hebben we wat laag ingeschaald.... ja WTF, zo kan ik het ook naar mezelf goedpraten.
-
TLRS
Hoeveel belastinggeld zou zo’n traject nou kosten.. haal je toch ook niet met een paar tientjes.

- Knot
Gaat om het principe toch, of de kachel nou op 15 of 25 staat, of er nu een cuore voor de deur staat of een 599 GTO....
Moeten ze zorgen dat die hele rekensom/xls matrix van hun kloppend is.
Garageboxen zelfde verhaal, 1 persoon maakt een deal met een verbouwing en betaalt op papier de hoofdprijs voor de box (dik 40k toen), hele zwik in de wijk gaan allemaal naar 40k.... met goed verhaal heb ik het in 2022 toen terug laten zetten van 40k naar 23k, vonden ze niet zo gaaf want moest voor een heleboel boxen.... maar doe je niks gebeurt er ook niks.
Garageboxen zelfde verhaal, 1 persoon maakt een deal met een verbouwing en betaalt op papier de hoofdprijs voor de box (dik 40k toen), hele zwik in de wijk gaan allemaal naar 40k.... met goed verhaal heb ik het in 2022 toen terug laten zetten van 40k naar 23k, vonden ze niet zo gaaf want moest voor een heleboel boxen.... maar doe je niks gebeurt er ook niks.
-
OnlineMartijn_bmw
Dat was hier in verleden ook nu niet meer enorme inhaalslag gemaakt en bezwaar maken heeft geen nut wordt allemaal afgewezen met verwijzing naar recente verkoop prijzen.Elise schreef: 18 sep 2026, 07:55 Als ik naar mijn eigen woning kijk is de WOZ een paar ton lager dan de marktwaarde....
Mijn WOZ is nu hooguit 20-30k onder laatste verkoopprijs
-
Robin
Speciaal voor Knot:
Muzikaal intermezzo!
Muzikaal intermezzo!
-
TLRS
Zoals ik het lees mag jouw voordeel ontzettend veel belastinggeld kosten. Opzich begrijp ik de behoefte om je eigen economie op orde te hebben. Maar in mijn beleving heb je die al lang op orde. Als je ergens in de 40 bent en je behoort tot de 10% rijksten, dan ben je er financieel toch.Knot schreef: 18 sep 2026, 11:13 Gaat om het principe toch, of de kachel nou op 15 of 25 staat, of er nu een cuore voor de deur staat of een 599 GTO....
Voor degene die er royaal bij zitten en dan nog niet tevreden zijn.. vraag jezelf eens af of geld het antwoord is op je onvrede.
-
Robin
Algemeen:
Geld IS het antwoord op 's wereld's onvrede.....
Omgekeerd: Er is onvrede omdat er geen geld(lees armoe) is.
Maar dat wordt een te complex verhaal:)
-
OnlineEric Z
- Auto: BMW G31 530d, E46 323Ci
Dus omdat we het goed hebben mogen ze maar wat aanrommelen met de WOZ? Rare gedachte.