Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kadett

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 16 sep 2026, 18:34

Bij mij gaat nieuw energie contract pijn doen. Loopt nog tot eind november. Had eigenlijk 3 jaar vast moeten zetten maar ja wist ik veel dat dat oranje konijn rare fratsen ging uithalen en dat NL vulbeleid gewoon ruk is.

Maar net even gekeken. Tot nu toe dit jaar 900kwh uur verbruikt... kan geen zonnepaneel en thuisaccu tegenop qua terugverdienmodel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 sep 2026, 20:24

Richardt. schreef: 16 sep 2026, 17:40
Het blijft rommelen in de marge natuurlijk maar alle beetjes helpen.
Dat dus.
Ik doe lekker helemaal niets. Energielasten zijn prima te overzien, ook als ze bij wijze van verdubbelen.
Liggen een paar panelen op het dak, zijn al wat ouder en is dus ook geneuzel in de marge. Als het straks meer kost dan het oplevert, dan trek ik de stekker er uit. Ook prima.

Binnenkort loopt mijn energiecontract af, dan maak ik wel weer een rekensommetje welke aanbieder het voordeligste is en hoe lang ik dat vast zet.

Een milde winter bespaart meer in euro's dan panisch moet opletten wanneer mijn accu vol geladen kan worden en wanneer ik de wasmachine aan kan zetten. Sterker nog, de was in een gezin met twee kleine kinderen gebeurt gewoon wanneer het uitkomt en niet wanneer dat een paar cent voordeliger is.
Haha eens allemaal leuk die theorieën van stroom verbruiken wanneer de zon schijnt maar als je een gezin hebt met kinderen en 2 fulltime banen is het vooral apparaten aanzetten wanneer het moet/kan en dat is vooral s avonds als je thuis bent uit werk en kinderen in bed liggen.

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2026, 21:04

En ook als je die wasmachine gewoon aanzet wanneer jou het uitkomt, helpt het mee mocht er toevallig nog iets in de accu zitten toch?

Fabian

Bericht door Fabian » 16 sep 2026, 22:00

Dat dus. Ik heb 14kw Anker gekocht, zeker icm laden PHEV (en vergoeding van 0,52 euro per kw van de baas) is het vlotjes terugverdiend.

Of ik dynamisch ga ben ik nog niet helemaal uit, al kan de Anker 3,5kwh laden, dus goed vol te krijgen op de lagere prijs momenten.

Zag dat ze nu net ook met een model komen met 3x mmt-ongang tot 10kw, en kan 5kw leveren aan net. Die hou ik in gedachten als mn solaredge het een keer opgeeft..

Plaats reactie