Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 29 aug 2026, 14:30

Ik zie Anders Breivik een beetje als de Europese Pol Pot/Stalin/Mao. Maar dan een light versie.....

Elise

Bericht door Elise » 29 aug 2026, 15:25

Robin schreef: 29 aug 2026, 14:30 Ik zie Anders Breivik een beetje als de Europese Pol Pot/Stalin/Mao. Maar dan een light versie.....
Met 77 doden is hij het stadium light al voorbij .....

Robin

Bericht door Robin » 29 aug 2026, 15:35

Elise schreef: 29 aug 2026, 15:25
Robin schreef: 29 aug 2026, 14:30 Ik zie Anders Breivik een beetje als de Europese Pol Pot/Stalin/Mao. Maar dan een light versie.....
Met 77 doden is hij het stadium light al voorbij .....
Niet tov de bovengenoemden :P

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 16:16

Robin schreef: 29 aug 2026, 13:43 Kortom wie is de boosdoener in Pim's wereld? Hijzelf?
Er zijn tal van mogelijke invalshoeken. Maar bekeken met het idee van wat had hij zelf misschien kunnen doen:

Het zou denk ik geholpen hebben als hij door had dat een collegezaal en studenten een heel ander publiek is dan de stemgerechtigde bevolking. En ik denk eigenlijk ook dat hij niet echt concurrentie gewend was. Omdat het allemaal zo snel ging ontnam hij zichzelf de tijd om daar wijs mee om te gaan. En ik denk dat zijn ijdelheid daar niet bij geholpen heeft.

En ondanks dat hij zo open kon zijn naar een gesprekspartner met een andere mening.. denk ik dat zijn ijdelheid hem verblinde op het moment dat hij melkert finaal de grond in boorde. Ik bedoel.. heb je ooit iemand zo klein zien worden? Ik betwijfel of Fortuyn de bedoeling had om iemand zo klein te maken. Misschien wel op het onderwerp, maar niet om hem als persoon, en publiek.. zo te vernederen en het daar bij te laten.

Als een fysiek extreem sterk persoon een scharminkel compleet aan barrels mept dan zouden de meeste mensen daar absoluut geen respect voor hebben. En misschien wel begrijpen dat dat scharminkel op een andere manier harder terugpakt. Misschien is dat een interessant vergelijk.

Verder begint het idee te ontstaan dat zijn aantrekkingskracht (ook op mij) voorkwam uit zijn relatieve superpower om eloquent en snel van repliek te dienen. Ten opzichte van introverte mensen die verbaal moeite hebben om voor zichzelf op te komen.

Waarbij voor mij de vraag ontstaat hoeveel mensen op hem stemden omdat ze in meer of mindere mate een aantrekkingskracht voelden. En hoeveel het ook echt eens waren met zijn plannen. Als ik het goed heb waren zijn plannen voor integratie redelijk assertief/aggresief/ambitieus. Wat hijzelf misschien in zijn eigen collegezaal in goede banen had weten te leiden. Maar misschien zou hebben overschat wat de mensen die dat toen faciliteerden konden bereiken.

Robin

Bericht door Robin » 29 aug 2026, 16:21

^Melkert (en Rosenmöller) zijn JUIST debet aan de demonisering van én moord op Fortuijn. We moeten de boel niet gaan omdraaien toch?

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 16:31

Elise schreef: 29 aug 2026, 14:21 Vijftien jaar na gruwelijke aanslag zit Anders Breivik er zo bij: cavia’s, Xbox om te gamen en zelfs fitnessruimte

Noorwegen doet het precies zoals jij graag ziet; veel empathie voor daders :bloemetje: :bloemetje: :bloemetje:
Je weet niet wat hij ervoor heeft moeten doen. Alles wat hij daar heeft stelt voor een vrij mens geen reet voor. Hij heeft misschien wel twee jaar lang dag in dag uit moeten werken voor één privilege die je daar ziet. Iets waar jij misschien maar twee dagen voor hoeft te werken.

Maargoed, misschien kan ik beter vragen of er iets is waar je voor open zou stellen. Meest succesvolle gevangenissysteem doet je schijnbaar niet zoveel?

Enrico

Bericht door Enrico » 29 aug 2026, 16:33

Enrico schreef: 29 aug 2026, 09:09 Jeeez zo veel agressie.

Stel je dochter wordt aangereden en sterft. Het was een automobilist die te veel gedronken had. Wat is volgens jullie een gepaste straf?

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 16:57

Robin schreef: 29 aug 2026, 16:21 ^Melkert (en Rosenmöller) zijn JUIST debet aan de demonisering van én moord op Fortuijn. We moeten de boel niet gaan omdraaien toch?
Dat is wat je uit m’n reactie haalt. Een klein ingangetje om bij je oude standpunt te kunnen blijven, is dat het?

Zo ja, denk je dat je oude standpunt het verdedigen waard is.. en waarom.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 29 aug 2026, 17:01

Je weet niet wat hij ervoor heeft moeten doen. Alles wat hij daar heeft stelt voor een vrij mens geen reet voor. Hij heeft misschien wel twee jaar lang dag in dag uit moeten werken voor één privilege die je daar ziet. Iets waar jij misschien maar twee dagen voor hoeft te werken.
Nog een klein ingangetje? Wat hij ervoor heeft moeten doen?? Mss wel 2 jaar weken dat I dag uit voor 1 privilege?? Gewoon dag in dag uit werken, of gewoon permanent in z’n cel, en NUL privileges lijken me meer op z’n plek.
Maar goed da’s meer een mening. Jij pareert alles met een vraag. Daar kan een mens ook geen ene zak mee. Of moet daar ook een vraagteken achter?
Laatst gewijzigd door Arthur op 29 aug 2026, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 17:03

Enrico schreef: 29 aug 2026, 16:33
Enrico schreef: 29 aug 2026, 09:09 Jeeez zo veel agressie.

Stel je dochter wordt aangereden en sterft. Het was een automobilist die te veel gedronken had. Wat is volgens jullie een gepaste straf?
Help… HELP.. menselijkheid en vergeving..

PANIEK!!

:tooth:

Robin

Bericht door Robin » 29 aug 2026, 17:04

TLRS schreef: 29 aug 2026, 16:57
Robin schreef: 29 aug 2026, 16:21 ^Melkert (en Rosenmöller) zijn JUIST debet aan de demonisering van én moord op Fortuijn. We moeten de boel niet gaan omdraaien toch?
Dat is wat je uit m’n reactie haalt. Een klein ingangetje om bij je oude standpunt te kunnen blijven, is dat het?

Ja omdat het zó is gegaan. En Pim is dood en Melkert en Rosenmöller en Volkert leven nog.

Oh ja, waarom denk jij wat jij denkt?

Arthur @PC Robin :P
Laatst gewijzigd door Robin op 29 aug 2026, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 29 aug 2026, 17:05

Robin schreef: 29 aug 2026, 17:04
TLRS schreef: 29 aug 2026, 16:57

Ja omdat het zó is gegaan. En Pim is dood en Melkert en Rosenmöller en Volkert leven nog?
Fixed :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 29 aug 2026, 17:05

?

;-)

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 17:17

Arthur schreef: 29 aug 2026, 17:01
Nog een klein ingangetje? Wat hij ervoor heeft moeten doen?? Mss wel 2 jaar weken dat I dag uit voor 1 privilege?? Gewoon dag in dag uit werken, of gewoon permanent in z’n cel, en NUL privileges lijken me meer op z’n plek.
Maar goed da’s meer een mening. Jij pareert alles met een vraag. Daar kan een mens ook geen ene zak mee. Of moet daar ook een vraagteken achter?
Als je niet met vragen om kan gaan dan ben je voer voor de mensen die jou van antwoorden willen voorzien.

Arthur

Bericht door Arthur » 29 aug 2026, 17:24

?

Elise

Bericht door Elise » 29 aug 2026, 18:05

TLRS schreef: 29 aug 2026, 16:31
Elise schreef: 29 aug 2026, 14:21 Vijftien jaar na gruwelijke aanslag zit Anders Breivik er zo bij: cavia’s, Xbox om te gamen en zelfs fitnessruimte

Noorwegen doet het precies zoals jij graag ziet; veel empathie voor daders :bloemetje: :bloemetje: :bloemetje:

Maargoed, misschien kan ik beter vragen of er iets is waar je voor open zou stellen. Meest succesvolle gevangenissysteem doet je schijnbaar niet zoveel?
Hij heeft er exact 77 mensen voor moeten vermoorden, 8 in Oslo en 69 in Utoya.

Wellicht doe je er voor jezelf goed aan om de volgende poll te starten.
Poll vraag:
Ben jij bereidt om meer belasting te betalen zodat we alle gevangen in Nederland net zo kunnen verzorgen als Breivik in Noorwegen
Ja
Nee

TLRS schreef: 28 aug 2026, 17:49 Jij en je geliefde extremen.
Begint het al door te dringen dat je zelf de man van de extremen bent?

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 18:15

Robin schreef: 29 aug 2026, 17:04Ja omdat het zó is gegaan. En Pim is dood en Melkert en Rosenmöller en Volkert leven nog.

Oh ja, waarom denk jij wat jij denkt?

Arthur @PC Robin :P
Het lijkt erop dat je gehecht bent aan je eigen perspectief. Als je mening goed genoeg is voor jezelf, prima. Lekker verder doen.

Maar in de publieke discussie: “Don’t get overly attached to a hypothesis just because it’s yours”. Met andere woorden, ik heb weinig emphatie voor hoe gehecht iemand is aan zijn mening. Het zegt vrij weinig over de kwaliteit ervan.

Net zoals de retailwereld geen emphatie heeft voor iemand die overtuigd is van zijn zelf bedachte product als het niet over de juiste kwaliteiten beschikt.

TLRS

Bericht door TLRS » 29 aug 2026, 18:44

Elise schreef: 29 aug 2026, 18:05 Hij heeft er exact 77 mensen voor moeten vermoorden, 8 in Oslo en 69 in Utoya.

Wellicht doe je er voor jezelf goed aan om de volgende poll te starten.
Poll vraag:
Ben jij bereidt om meer belasting te betalen zodat we alle gevangen in Nederland net zo kunnen verzorgen als Breivik in Noorwegen
Ja
Nee
Begint het al door te dringen dat je zelf de man van de extremen bent?
Gedreven, mag dat ook. Maar als je het ziet als extreem dan begrijp ik dat.

Als het systeem daar echt zo effectief is dan lijkt me dat een reden om het een kans te geven. Dat je zo vast lijkt te houden aan het idee dat een zekere mate empathie zinloos is begrijp ik niet zo.

Hoewel.. misschien lijkt het empathie zinloos, als we het in nederland op de verkeerde manier toepassen. Dat zou best kunnen. Dat de empathie niet in het rehabilitatie traject zit, maar in de straf. Daar zou ik dan ook m’n twijfels bij hebben bij het nut.

Elise

Bericht door Elise » 29 aug 2026, 19:06

TLRS schreef: 29 aug 2026, 18:44 Als het systeem daar echt zo effectief is dan lijkt me dat een reden om het een kans te geven. Dat je zo vast lijkt te houden aan het idee dat een zekere mate empathie zinloos is begrijp ik niet zo.
Wellicht zie jij door je gedrevenheid over het hoofd dat de gevangenis een straf is.
Want als ik het goed begrijp wil jij er een soort partycentrum van maken met veel empathie, zodat ze niet teveel lijden.

Wellicht is het leuk als iedere gevangene zijn eigen dier kan uitkiezen, beetje zoals Breivik zijn hamsters heeft. Kunnen ze er een kinderboerderij van maken. En uiteraard een netwerkje aanleggen zodat ze tegen/met elkaar kunnen gamen, wellicht kunnen we er nog wat extra belastingcenten tegenaan gooien zodat we iedere week een MVP award kunnen uitreiken. Maar wellicht heb je zelf nog meer empatische ideeën wat er allemaal aan die verschrikkelijke gevangenissen hier in Nederland te veranderen is. Alles om het ze maar naar het zin te maken, en als dan het recidive percentage naar beneden gaat zijn we helemaal goed bezig :thumbup:

Plaats reactie