Auto verkopen, koper kan alleen contant betalen. Hoe?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Auto verkopen, koper kan alleen contant betalen. Hoe?

Bericht door Elise » 08 aug 2026, 14:14

Richardt. schreef: 08 aug 2026, 13:51 Mevrouw spreekt amper NL of Engels, maar snapt wel hoe onze regelgeving en belastingdienst werkt. Dat vind ik wel opmerkelijk eigenlijk.
Opvang vertelt mensen precies welke rechten ze hebben.....

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 08 aug 2026, 14:20

Tom schreef: 08 aug 2026, 14:12 Je denkt teveel in problemen.

Kun je er niet mee met een taxi naar Parijs gaan?

:lol:

Bert ///M3
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Bericht door Bert ///M3 » 08 aug 2026, 14:21

Elise schreef: 08 aug 2026, 14:10
Bert ///M3 schreef: 08 aug 2026, 13:43
Elise schreef: 08 aug 2026, 13:28
Ik denk dat mevrouw bang is om de gemeentelijke bijdrage kwijt te raken?
https://www.rijksoverheid.nl/themas/mig ... n-oekraine

Dat verklaart wel waarom die contant wil betalen en het niet op haar rekening kan storten.
Dat kan heel goed, maar die eigen bijdrage is enkel gebaseerd op inkomen en niet wat er op je rekening staat. Plus die bijdrage is maar een paar honderd euro. Kom je dus bij dezelfde vraag terug, waar komt dat geld dus ineens vandaan als er geen of een laag inkomen opgegeven is.
Misschien zit ze in de bijstand?
Die 7000 zit tegen de grens van de bijstand aan.
Ja maar dan helpt het niet om een auto te kopen, die tellen namelijk mee als vermogen voor de bijstand. Voor de waarde staat gewoon een geschatte economische waarde. En had ze dus ook geen auto op haar naam kunnen hebben. Hoewel daar wel een grens aan zit, ze gaan pas boven een bepaalde dagwaarde meetellen. Maar als er 7K via bank afgetikt word en een veelvoud contant, gaat het dus ruim over die waarde heen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 aug 2026, 14:39

Arthur schreef: 08 aug 2026, 14:20
Tom schreef: 08 aug 2026, 14:12 Je denkt teveel in problemen.

Kun je er niet mee met een taxi naar Parijs gaan?

:lol:
Geweldige wat een sjappie joh. :lol:
@wesleyd9885
6 jaar geleden (bewerkt)
hij ziet eruit als The Joker uit Batman

101

Beantwoorden
Hij lijkt wel wat op Joaquin Phoenix idd.

vester86

Bericht door vester86 » 08 aug 2026, 16:12

kun je geen afspraak maken bij een kantoor van jouw bank om het geld aan de balie te storten? dan zit je niet met maximaal aantal briefjes in de stortingsautomaat.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 08 aug 2026, 19:20

Zou wel haar ID willen zien, geen kopie, maar het origineel, en het geld heel erg goed checken, met de stift etc.

Contract idd ook belangrijk, verder zie ik ook geen bezwaren…

Banken beloven vaak instant overboekingen maar naar het buitenland kan het ook zomaar een dag duren…., sta je dan met je goeie gedrag bij de verkoper, geld afgeschreven maar niet bijgeschreven, en dus geen auto mee….

En dan, wachten, als het tegen zit een dag ofzo….

Dan is contant zo gek niet.

Knot

Bericht door Knot » 08 aug 2026, 21:47

Over die banken, dat had ik met de 630 ook, geld overgemaakt maar na 18:00 dus moest goedkeuring op komen, zat ik daar in Berkel. Gelukkig kende ik nog een direct contact bij abn van een detachering die het even erdoor kon rammen.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 08 aug 2026, 21:53

Transactie via een bedrijf laten doen en het bedrijf een comissie laten rekenen?

bartb

Bericht door bartb » 09 aug 2026, 10:20

Ik zou me er persoonlijk ook niet zo druk om maken, geld checken door direct af te storten. Contractje opstellen en klaar.

Ik kocht vorig jaar mijn huidige daily in duitsland, de beste man was eerder verbaasd dat ik niet contant betaalde maar wilde overboeken.
Gelukkig was het er direct maar toch is het niet prettig als je zou moeten wachten op de overboeking.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 09 aug 2026, 10:57

Ik zal de enige wel zijn die wantrouwend is. Natuurlijk wil je de auto verkopen maar het geld moet niet jouw probleem worden. Ik zou zeggen; “laamaa”.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 aug 2026, 11:00

Ik kan me hier wel enigszins in vinden ja. Hoop gedoe...

bartb

Bericht door bartb » 09 aug 2026, 13:10

Tuurlijk is het een hoop gedoe, en ja het stinkt hier en daar wel een beetje. Maar je wilt inderdaad wel graag je auto verkopen.

Tom

Bericht door Tom » 09 aug 2026, 13:32

Normaal zou ik cash niet direct weigeren, het blijft gewoon een wettig betaalmiddel. Dus als je als particulier een auto verkoopt en daardoor een groot bedrag in cash hebt is wel te verklaren, zeker als je wat op papier hebt staan (ANWB heeft zo'n standaard koopovereenkomst tussen particulieren).

Maar dit zaakje stinkt wel. Het zou mij niet verbazen als die Oekraïense zich laat misbruiken door criminelen (of anders genoemd, haar 'boekhouder') en na deze daad 250 euro zelf mag houden. De meeste mensen willen iemand die de oorlog is ontvlucht toch graag helpen.
Heeft ze geen kennis die haar kan helpen en via een eigen bankrekening kan overmaken?

TLRS

Bericht door TLRS » 09 aug 2026, 14:11

Stinkt het nou echt of is dat misplaatst wantrouwen. Iemand uit een heel ander land is toch onbekend met onze bureaucratie en gewoontes? Degene die haar helpt kan ook gewoon een landgenoot zijn met wat kennis en beste bedoelingen.

Even los van het feit dat cash niet per definitie fout hoeft te zijn. Misschien hebben ze dat meegenomen voor het vluchten. Dachten ze dat ze smeergeld nodig hadden onderweg.

Elise

Bericht door Elise » 09 aug 2026, 15:08

bartb schreef: 09 aug 2026, 10:20
Ik kocht vorig jaar mijn huidige daily in duitsland, de beste man was eerder verbaasd dat ik niet contant betaalde maar wilde overboeken.
Wij zijn hier helemaal verpest door de pinpas & tikkies.
In Duitsland is contant betalen de gewoonste zaak van de wereld, ook met grote coupures.

Ik doe zelf bij voorkeur alles cash afrekenen, en als ik wat korting kan krijgen omdat ik contant betaal zal ik het niet nalaten.

En deze auto, die verkocht ik gewoon aan die mevrouw. Misschien dat ik wat geld zou afstorten, maar anders houd ik het gewoon thuis, met de huidige benzineprijzen is het sneller op dan je denkt :mrgreen:

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 09 aug 2026, 17:02

Lol @Wout van Hout :blink:
TLRS schreef: 09 aug 2026, 14:11 Stinkt het nou echt of is dat misplaatst wantrouwen. Iemand uit een heel ander land is toch onbekend met onze bureaucratie en gewoontes? Degene die haar helpt kan ook gewoon een landgenoot zijn met wat kennis en beste bedoelingen.

Even los van het feit dat cash niet per definitie fout hoeft te zijn. Misschien hebben ze dat meegenomen voor het vluchten. Dachten ze dat ze smeergeld nodig hadden onderweg.
Dit is precies hoe ik hoop dat het is, ik wil ook niet per se achterdochtig zijn en ga uit van het goede van de mens. Maar het wijkt natuurlijk nogal af van de norm zoals men die in NL heeft gecreëerd.
Ik ben inmiddels wel zo ver dat als zij mee willen werken aan een overeenkomst en het overleggen van een ID dat ik het dan gewoon ga doen. Dan hebben ze waarschijnlijk niks te verbergen.
En dan het geld storten bij een geldmaat, eventueel op meerdere rekeningen als de limiet bereikt wordt.

Dank iedereen voor de input.

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2026, 17:11

Pakken die poen. Inderdaad wat in kleinere bedragen afstorten bij verschillende banken en desnoods wat poen thuis houden voor vakantie etc.

TLRS

Bericht door TLRS » 09 aug 2026, 18:05

Wout309t schreef: 09 aug 2026, 17:02 Dit is precies hoe ik hoop dat het is, ik wil ook niet per se achterdochtig zijn en ga uit van het goede van de mens. Maar het wijkt natuurlijk nogal af van de norm zoals men die in NL heeft gecreëerd.
Ik ben inmiddels wel zo ver dat als zij mee willen werken aan een overeenkomst en het overleggen van een ID dat ik het dan gewoon ga doen. Dan hebben ze waarschijnlijk niks te verbergen.
En dan het geld storten bij een geldmaat, eventueel op meerdere rekeningen als de limiet bereikt wordt.

Dank iedereen voor de input.
Goed bezig, weet ze dat je deze zorgen had? Kan helpen als ze weet dat je terughoudendheid te maken had met de onduidelijkheid van de situatie en niet met haar als persoon.

Als je elkaar daar een beetje in kan vinden dan kom je er ook wel uit hoe je (samen) je verantwoordelijkheids gevoel gerust stelt.

Succes

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 09 aug 2026, 20:22

Ja dat heb ik zo goed mogelijk geprobeerd duidelijk te maken. Maar zoals gezegd, de taal is moeizaam.

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 09 aug 2026, 20:57

Zelf wel eens de helft cash aangenomen. Overeenkomst, vrijwaring en storting op dezelfde dag.

Briefjes van 200 stond het serienummer van gesignaleerd, gigantische problemen van gekregen wat 2-3 jaar heeft geduurd. De verstrekkende partij ontkende de briefjes te hebben afgegeven. Ik ben genezen.

Knot

Bericht door Knot » 09 aug 2026, 23:09

Zo heb ik dus ooit met een vals briefje van € 50 bij de BP gestaan en Alphen, de ene was oké en de ander was vals. Had het briefje nb van een bekende gekregen maar hij had het ook weer van Marktplaats aan de deur, ze heeft het wel aangenomen na het tanken, maar je staat wel met je bek op de camera met een vals biljet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 aug 2026, 07:54

^De caissiere van de BP heeft het valse 50je wel voor 'echt' aangenomen???

Plaats reactie