Auto verkopen, koper kan alleen contant betalen. Hoe?
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Auto verkopen, koper kan alleen contant betalen. Hoe?
Ik heb het volgende aan de hand: Ik heb een auto op marktplaats staan. Er is wel wat interesse, maar de meest concrete interesse is van een oekraïense dame die sinds de oorlog in NL woont. Is al wezen kijken, prima persoon, biedt een net bedrag.
Maar nu komt de catch: ze kan maar ongeveer 7k per bank overmaken, de rest (het grotere deel) moet cash. Dit heeft te maken met het feit dat ze nog 'buitenlander' zijn en de belastingdienst naar zeggen ook bij hen op de koffie komt als ze opeens een aanzienlijk bedrag op hun rekening hebben staan. (Aan de cash komen ze doordat ze hun eigen auto verkocht hebben)
Op zich hieft het niet zo moeilijk te zijn, even een contractje opstellen met het ID van de koper zodat ik zelf een verhaal heb voor de belastingdienst.
Dan afspreken bij een stortautomaat waar het geld ook gelijk gecheckt wordt.
Zitten natuurlijk wel kosten aan, en vaak moet het in meerdere stappen, afhankelijk van de bank.
Lastig, maar het kan.
Toch wringt het een beetje, het liefst verkoop ik natuurlijk gewoon via overschrijving en zonder gedoe. Daarbij komt dat de dame niet top NL/EN spreekt, maakt het ook lastig, want we begrijpen elkaar niet altijd helemaal.
Ben daardoor bang dat iets misschien mis gaat, of dat ik iets over het hoofd zie.
Een van jullie dit wel eens zo gedaan? Of misschien tips/zaken waar ik op moet letten?
Maar nu komt de catch: ze kan maar ongeveer 7k per bank overmaken, de rest (het grotere deel) moet cash. Dit heeft te maken met het feit dat ze nog 'buitenlander' zijn en de belastingdienst naar zeggen ook bij hen op de koffie komt als ze opeens een aanzienlijk bedrag op hun rekening hebben staan. (Aan de cash komen ze doordat ze hun eigen auto verkocht hebben)
Op zich hieft het niet zo moeilijk te zijn, even een contractje opstellen met het ID van de koper zodat ik zelf een verhaal heb voor de belastingdienst.
Dan afspreken bij een stortautomaat waar het geld ook gelijk gecheckt wordt.
Zitten natuurlijk wel kosten aan, en vaak moet het in meerdere stappen, afhankelijk van de bank.
Lastig, maar het kan.
Toch wringt het een beetje, het liefst verkoop ik natuurlijk gewoon via overschrijving en zonder gedoe. Daarbij komt dat de dame niet top NL/EN spreekt, maakt het ook lastig, want we begrijpen elkaar niet altijd helemaal.
Ben daardoor bang dat iets misschien mis gaat, of dat ik iets over het hoofd zie.
Een van jullie dit wel eens zo gedaan? Of misschien tips/zaken waar ik op moet letten?
- frankie
Re: Auto verkopen, koper kan alleen contant betalen. Hoe?
Ligt er denk ook beetje aan hoeveel cash het is. Je hebt er natuurlijk ook niks aan als de bank bij je kont informeren hoe je eraan komt. Allemaal extra gedoe.
-
TLRS
Heeft de bank daar zoveel van te vinden dan? Je kunt neem ik aan laten zien dat je een auto verkocht hebt. Daar krijg je geld voor. Waar je koper dat geld vandaan heeft lijkt me niet jouw probleem?
Maar kan me wel voorstellen dat je de boel een beetje wil checken. Als ze een ID met je wil overleggen dan kun je dat misschien verifiëren met haar rekeningnummer. Eventueel vooraf door 1 cent over te maken ofzo. Als dat dan van een normale erkende bank komt en je kunt de naam checken dan heb je je best gedaan toch.
Of je bank vragen..
Maar kan me wel voorstellen dat je de boel een beetje wil checken. Als ze een ID met je wil overleggen dan kun je dat misschien verifiëren met haar rekeningnummer. Eventueel vooraf door 1 cent over te maken ofzo. Als dat dan van een normale erkende bank komt en je kunt de naam checken dan heb je je best gedaan toch.
Of je bank vragen..
- Martijn_bmw
Dat eerste stuk hoe het particulier is weet ik niet maar zakelijk gaat dat niet op. Je hebt wel degelijk verantwoordelijkheid daarin ook als ontvanger van veel contant geld.TLRS schreef: 08 aug 2026, 02:12 Heeft de bank daar zoveel van te vinden dan? Je kunt neem ik aan laten zien dat je een auto verkocht hebt. Daar krijg je geld voor. Waar je koper dat geld vandaan heeft lijkt me niet jouw probleem?
Of je bank vragen..
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Als particulier:
Hoeveel contant geld mag je storten zonder problemen?
Je mag tot 9.999 euro in één keer storten zonder dat de bank hier melding van maakt bij de belasting
- Elise
Ik doe zelf veel contant, maar kreeg een tijdje terug wat briefjes van 100 en die zijn toch lastig zelf weer uit te geven. Briefjes van 200 & 500 nemen ze helemaal nergens meer aan is mijn indruk.
Ook bij het afstorten van coupures groter dan 50 kun je vragen krijgen van je bank wat de herkomst van het geld is, dit omdat in Nederland de geldautomaten die coupures niet uitgeven en de bank verplicht is om navraag te doen in het kader van anti witwas.
Daar is een uitzending van Radar over geweest een paar jaar terug.
Edit; https://radar.avrotros.nl/artikel/uitze ... 2023-54928
Ik zou het zelf geen probleem vinden om contant betaald te worden, vroeger was dat de normaalste zaak van de wereld, maar grote coupures wel even opletten.
Ook bij het afstorten van coupures groter dan 50 kun je vragen krijgen van je bank wat de herkomst van het geld is, dit omdat in Nederland de geldautomaten die coupures niet uitgeven en de bank verplicht is om navraag te doen in het kader van anti witwas.
Daar is een uitzending van Radar over geweest een paar jaar terug.
Edit; https://radar.avrotros.nl/artikel/uitze ... 2023-54928
Ik zou het zelf geen probleem vinden om contant betaald te worden, vroeger was dat de normaalste zaak van de wereld, maar grote coupures wel even opletten.
- Bert ///M3
- Auto: E36 M3 & F82 M4CS
Ik zou in elk geval even iets van een koopovereenkomst opstellen zodat je de zaak op papier hebt, als er dan wel onderzoek komt heb jij je zaakjes in orde en kan je gewoon aantonen dat bankoverschrijving + contant afkomstig is van die dame.
Volgens mij ben je als particulier ook gewoon aansprakelijk als het redelijk aannemelijk is dat je met zwart geld betaald word (en dat is in dit geval zo)
Even devils advocate maar anders zou je dus je eigen geld wit kunnen wassen door een auto te verkopen, deels bank en deels contant, en daar nog even een zwik van je eigen zwarte geld bij doen. Dan is je eigen geld dus van zwart naar wit. Gaat dus niet alleen om waar het geld van die dame vandaan komt, maar jij moet ook aan kunnen tonen dat al het geld wat jij stort dus van die dame afkomstig is.
Volgens mij ben je als particulier ook gewoon aansprakelijk als het redelijk aannemelijk is dat je met zwart geld betaald word (en dat is in dit geval zo)
Even devils advocate maar anders zou je dus je eigen geld wit kunnen wassen door een auto te verkopen, deels bank en deels contant, en daar nog even een zwik van je eigen zwarte geld bij doen. Dan is je eigen geld dus van zwart naar wit. Gaat dus niet alleen om waar het geld van die dame vandaan komt, maar jij moet ook aan kunnen tonen dat al het geld wat jij stort dus van die dame afkomstig is.
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Ik zit zelf niet meer zo in de schimmige zaakjes dus ik heb niet veel aan contant geld... 
Als het inderdaad briefjes van 50 worden zit je weer snel boven het maximaal aantal biljetten dat je mag storten.
Het is boven de 10k contant dus ik ga er van uit dat de vragen wel zullen komen.
Heb een contract voorgesteld met het ID van de koper.
Koper ging nog even met de accountant (?) overleggen, maandag hoor ik meer.
@Bert, ze heeft dus zelf een auto contant verkocht. Is dat dan aannemelijk wit of zwart?
En als ik op dezelfde dag stort als dat ik een overschrijfbewijs én een contract heb kan ik het niet veel inzichtelijker maken.
Ik vermoed dat ik er wel mee weg kom, het is alleen zo'n gedoe.
Als het inderdaad briefjes van 50 worden zit je weer snel boven het maximaal aantal biljetten dat je mag storten.
Het is boven de 10k contant dus ik ga er van uit dat de vragen wel zullen komen.
Heb een contract voorgesteld met het ID van de koper.
Koper ging nog even met de accountant (?) overleggen, maandag hoor ik meer.
@Bert, ze heeft dus zelf een auto contant verkocht. Is dat dan aannemelijk wit of zwart?
En als ik op dezelfde dag stort als dat ik een overschrijfbewijs én een contract heb kan ik het niet veel inzichtelijker maken.
Ik vermoed dat ik er wel mee weg kom, het is alleen zo'n gedoe.
- Bert ///M3
Het is heel erg aannemelijk dat zij zwart betaald is voor haar auto en dat geld vervolgens aan jou betaald. Dat ze jou verteld dat zij haar auto verkocht heeft en de cash daar vandaan komt spreekt al boekdelen. Als dat immers zo was dan zou het geen probleem zijn om het op haar rekening te zetten omdat zij het aantonen kan.
Aannemelijk betekend natuurlijk niet waarheid. Maar het is heel erg apart dat er ergens in de ketting dus een zwik contant geld ontstaat die ergens vandaan komt. 99.9% van de auto verkopen gaan via overschrijving. Bedrijven mogen geen transacties doen met meer als 3000 contant.
Is ook niet voor niks dat de dame even met de 'accountant' overleggen moet. Auto's die overgeschreven worden zijn natuurlijk gewoon traceerbaar via kenteken registers etc.
Er is nog een andere variant mogelijk. De dame had geen auto, heeft het geld zelf zwart verdient en koopt jou auto. Als jij dus de herkomst niet aantonen kan is het ineens jou probleem.
Aannemelijk betekend natuurlijk niet waarheid. Maar het is heel erg apart dat er ergens in de ketting dus een zwik contant geld ontstaat die ergens vandaan komt. 99.9% van de auto verkopen gaan via overschrijving. Bedrijven mogen geen transacties doen met meer als 3000 contant.
Is ook niet voor niks dat de dame even met de 'accountant' overleggen moet. Auto's die overgeschreven worden zijn natuurlijk gewoon traceerbaar via kenteken registers etc.
Er is nog een andere variant mogelijk. De dame had geen auto, heeft het geld zelf zwart verdient en koopt jou auto. Als jij dus de herkomst niet aantonen kan is het ineens jou probleem.
-
Robin
Jaar of vier terug stortte ik bedrijfsmatig 20 briefjes van 100(2k dus) Een dag later een dame van ABN Amro aan de lijn die(zich wél verontschuldigend) vroeg of ik wist met wat voor klant/en ik van doen had gehad. Ik zei dat ik dat wel wist en bonafide etc. Ze zei ook dat (buiten die 3k contant max bij verkoop in winkels etc) ik 'volgend jaar' (nu dus al) bij grotere transacties a contant moet vragen naar legitimatie of iig naam. Beide vonden we 't steeds belachelijker worden, maar ok....
Wat was vroeger je bijnaam? Cor van Wout?
Wout309t schreef: 08 aug 2026, 12:06 Ik zit zelf niet meer zo in de schimmige zaakjes dus ik heb niet veel aan contant geld...
Wat was vroeger je bijnaam? Cor van Wout?
- Arthur
- Auto: Nr.52
7k overmaken naar jou. Haar eigen cash op haar eigen rekening storten, want auto toch verkocht? Dan de rest weer van haar rekening naar de jouwe 
- Knot
Kan ze niet “anders” betalen? 
- JP
- Bert ///M3
Die bedrijven moeten ook gewoon ID bijhouden van mensen waar ze goud aan verkopen. Investment grade goud is ook vrijgesteld van BTW en als eigenaar moet je dat dus ook gewoon opgeven bij de belastingdienst.
- Knot
Ik heb ook wel cash aangenomen, 10k vaak zoiets maar wel overschrijven aan een Nederlander.
- Martijn_bmw
-
TLRS
Juist.. burgers worden zo pion in het spel tegen zwart geld 
- Bert ///M3
Dat klopt, daarom is de KYC wetgeving er ook.
De belastingdienst weet namelijk exact van de hoed en de rand, waar ze zoeken moeten, bij wie het zwarte geld zit enz maar zijn niet bij machte om het allemaal zelf te controleren. Dus dat gaat steekproefgewijs, of als je ergens door in de kijker loopt. Als je dus veel met zwart geld van doen hebt maar niet gepakt word dan is dat meestal meer geluk als wijsheid, of het moet moeilijk aantoonbaar zijn. Eigenlijk is het ook van de zotte dat banken dus boetes krijgen omdat ze de KYC wetgeving niet genoeg naleven, banken worden zo ongeveer als opsporingsinstantie gebruikt.
Stel dus in dit geval, je stort 15K. Bank vraagt waar het vandaan komt. Je geeft aantoonbaar aan dat je je auto verkocht hebt aan de dame in kwestie. Die info gaat naar de belastingdienst. En die bepalen dan aan de hand van hun caseload of ze de dame in kwestie verder onderzoeken.
Als je het verhaal uit de openingspost nog eens leest. Dame is nieuw in Nederland, en is bang dat ze de belastingdienst op bezoek krijgt bij grote bedragen op haar rekening. Als vreemdeling heeft ze gewoon een verblijfsstatus en mag gewoon werken. Als je veel geld verdient staat niks je in de weg. Dat ze dus al aangeeft bang te zijn bezoek te krijgen van de belastingdienst is een giga red flag. Mijn vrouw is vreemdeling in Nederland, enige waar die zich druk over maakt is dat de belastingdienst te veel geld inpikt
-
Robin
@Bert laatste zin: De mijne idem hoor. 
KYC /UBO allemaal controle controle control(wel logisch, maar het voelt toch wel erg Big Brother de laatste jaren)
KYC /UBO allemaal controle controle control(wel logisch, maar het voelt toch wel erg Big Brother de laatste jaren)
- Elise
Ik denk dat mevrouw bang is om de gemeentelijke bijdrage kwijt te raken?Bert ///M3 schreef: 08 aug 2026, 13:13 Als je het verhaal uit de openingspost nog eens leest. Dame is nieuw in Nederland, en is bang dat ze de belastingdienst op bezoek krijgt bij grote bedragen op haar rekening. Als vreemdeling heeft ze gewoon een verblijfsstatus en mag gewoon werken. Als je veel geld verdient staat niks je in de weg. Dat ze dus al aangeeft bang te zijn bezoek te krijgen van de belastingdienst is een giga red flag. Mijn vrouw is vreemdeling in Nederland, enige waar die zich druk over maakt is dat de belastingdienst te veel geld inpikt![]()
https://www.rijksoverheid.nl/themas/mig ... n-oekraine
Dat verklaart wel waarom zij contant wil betalen en het niet op haar rekening kan storten.
- Bert ///M3
Dat kan heel goed, maar die eigen bijdrage is enkel gebaseerd op inkomen en niet wat er op je rekening staat. Plus die bijdrage is maar een paar honderd euro. Kom je dus bij dezelfde vraag terug, waar komt dat geld dus ineens vandaan als er geen of een laag inkomen opgegeven is.Elise schreef: 08 aug 2026, 13:28Ik denk dat mevrouw bang is om de gemeentelijke bijdrage kwijt te raken?Bert ///M3 schreef: 08 aug 2026, 13:13 Als je het verhaal uit de openingspost nog eens leest. Dame is nieuw in Nederland, en is bang dat ze de belastingdienst op bezoek krijgt bij grote bedragen op haar rekening. Als vreemdeling heeft ze gewoon een verblijfsstatus en mag gewoon werken. Als je veel geld verdient staat niks je in de weg. Dat ze dus al aangeeft bang te zijn bezoek te krijgen van de belastingdienst is een giga red flag. Mijn vrouw is vreemdeling in Nederland, enige waar die zich druk over maakt is dat de belastingdienst te veel geld inpikt![]()
Dat verklaart wel waarom die contant wil betalen en het niet op haar rekening kan storten.
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Mevrouw spreekt amper NL of Engels, maar snapt wel hoe onze regelgeving en belastingdienst werkt. Dat vind ik wel opmerkelijk eigenlijk.
Verder zou ik mij als particulier niet zo druk maken om eenmalig een grote som geld, volgens mij is dat prima uit te leggen aan de belastingdienst ALS ze al bij je langskomen.
Belangrijker is denk ik om goed te checken of al dat contant echt is. 10k+ is al snel een flinke stapel papier.
Veel briefjes van 100+ zou ik ook niet doen, want hoewel het een wettig betaalmiddel is kom je er maar lastig vanaf in NL.
Toen ik 15 jaar geleden een bijbaantje had mochten we prima briefjes van 100/200/500 aannemen (zou nu best anders kunnen zijn). Die moesten we net zo checken als de briefjes van 50 bijv.
Probleem was alleen dat in een kassalade doorgaans maar 200eu wisselgeld zat, waarvan het grootste deel kleingeld. Toch lastig als de klant 250eu terug moet krijgen
Verder zou ik mij als particulier niet zo druk maken om eenmalig een grote som geld, volgens mij is dat prima uit te leggen aan de belastingdienst ALS ze al bij je langskomen.
Belangrijker is denk ik om goed te checken of al dat contant echt is. 10k+ is al snel een flinke stapel papier.
Veel briefjes van 100+ zou ik ook niet doen, want hoewel het een wettig betaalmiddel is kom je er maar lastig vanaf in NL.
Toen ik 15 jaar geleden een bijbaantje had mochten we prima briefjes van 100/200/500 aannemen (zou nu best anders kunnen zijn). Die moesten we net zo checken als de briefjes van 50 bijv.
Probleem was alleen dat in een kassalade doorgaans maar 200eu wisselgeld zat, waarvan het grootste deel kleingeld. Toch lastig als de klant 250eu terug moet krijgen
- Elise
Misschien zit ze in de bijstand?Bert ///M3 schreef: 08 aug 2026, 13:43Dat kan heel goed, maar die eigen bijdrage is enkel gebaseerd op inkomen en niet wat er op je rekening staat. Plus die bijdrage is maar een paar honderd euro. Kom je dus bij dezelfde vraag terug, waar komt dat geld dus ineens vandaan als er geen of een laag inkomen opgegeven is.Elise schreef: 08 aug 2026, 13:28Ik denk dat mevrouw bang is om de gemeentelijke bijdrage kwijt te raken?Bert ///M3 schreef: 08 aug 2026, 13:13 Als je het verhaal uit de openingspost nog eens leest. Dame is nieuw in Nederland, en is bang dat ze de belastingdienst op bezoek krijgt bij grote bedragen op haar rekening. Als vreemdeling heeft ze gewoon een verblijfsstatus en mag gewoon werken. Als je veel geld verdient staat niks je in de weg. Dat ze dus al aangeeft bang te zijn bezoek te krijgen van de belastingdienst is een giga red flag. Mijn vrouw is vreemdeling in Nederland, enige waar die zich druk over maakt is dat de belastingdienst te veel geld inpikt![]()
Dat verklaart wel waarom die contant wil betalen en het niet op haar rekening kan storten.
Die 7000 zit tegen de grens van de bijstand aan.
-
Tom
Je denkt teveel in problemen.
Kun je er niet mee met een taxi naar Parijs gaan?
Kun je er niet mee met een taxi naar Parijs gaan?
- Bjeffindividual
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Vorig jaar een raceauto verkocht met een koopovereenkomst aan een Duitse autosport tent. 50 briefjes van 200,-. Heb ze gewoon gestort bij een geldmaat, helft ABN en andere helft Rabo. Niks gehoord.
Kreeg bij elk restaurant en winkel moeilijke blikken dus geen zin om het als portemonnee te gaan gebruiken.
Ik zou me niet zo druk maken en lekker de knaken aanpakken.
Kreeg bij elk restaurant en winkel moeilijke blikken dus geen zin om het als portemonnee te gaan gebruiken.
Ik zou me niet zo druk maken en lekker de knaken aanpakken.