B3, M3 en X3: update 13-07
- Martijn_bmw
Re: Update 27-05: Alpina B3 erbij
Ik ben ook echt een alpina fan het speciale gevoel wat ze geven is niet echt te beschrijven maar ze zijn altijd beter dan het afgeleide BMW product.
- MParallel
- Auto: BMW
Het zit net tegen/net onder de M topmodellen. Alleen dan ook meer afgestemd op comfort/toeren op koppel, dan toeren jagen.
- Martijn_bmw
Ik vind het niet eronder maar gelijkwaardig aan M modellen maar met andere insteek.
M model is meer circuit georiënteerd en Alpina meer straat gebruik georiënteerd.
M model is meer circuit georiënteerd en Alpina meer straat gebruik georiënteerd.
- MParallel
Ja zo kan je het zeker ook vertalen. Het is niet 'minder' maar gericht op een andere demografie.
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Op ouwe lullen bedoel je?.
Meer op ander gebruik…. Een alpina doet het minder goed op zaterdagavond op de Coolsingel maar beduidend beter op ma-vrij in de spits…?
Meer op ander gebruik…. Een alpina doet het minder goed op zaterdagavond op de Coolsingel maar beduidend beter op ma-vrij in de spits…?
- Mark 320iS
Nee op hele intiliegente mensen zoals mij 
-
Str8Six
- Auto: E90 330i
Ja en een stuk meer mogelijkheden. Op een 3-serie is vanuit BMW niet superveel mogelijk, of je moet full individual gaan.Martijn_bmw schreef: 01 jun 2026, 16:27 Ik vind het niet eronder maar gelijkwaardig aan M modellen maar met andere insteek.
Maar dan nogsteeds, vanaf de F3X zal je bijv geen Nappa leer op je stuurwiel vinden, alleen op de M3.
En tweedehands nog lastiger, probeer maar eens een 3-serie met merino leer te vinden.
Als je dat soort dingen belangrijker vind dan de meest potente/hoogtoerige motor, zit je met een Alpina al snel goed, en er is simpelweg meer mogelijk (sper af-fabriek, lavalina leer, alcantara hemel op een touring, etc etc).
- Mark 320iS
Re: B3, M3 en X3: update 13-07
Kleine update maar weer eens. Eigenlijk terug waar ik ooit begon met een BMX
.
De Alpina heb ik nu ruim een maand op kenteken. De import ging heel soepel, maar ik moest wel redelijk lang wachten tot ik de kentekenpapieren had, bleek dat ze het bij de lokale RDW op de stapel hadden laten liggen.
Het is echt een leuke en fijne auto vind ik. Het geeft me toch het gevoel in iets enigszins speciaals te rijden. Hij is precies zoals ze ze omschrijven, het is een hele beschaafde auto om mee te rijden, maar als je er dan eens voor gaat zitten op een bochtige weg levert ie wel en valt ie niet door de mand. De Cooper S had dat wel, die leek heel sportief, maar als je doorduwde leverde dat alleen maar terminaal onderstuur op. Over de Cooper S gesproken, die had ik nu wat realistischer geprijsd en die was binnen een week weg gelukkig.
De M3 gaat nog altijd lekker, afgelopen periode op Mettet geweest, in de regen op Spa geboenderd een paar uurtjes en vorige week een hele dag op de Nordschleife. De auto is met de Custom Racetec setup wat softer geworden, klein beetje onderstuur, niet echt storend, maar daardoor wel makkelijker op de grens te rijden. Op de Nordschleife gaat ie nu heel lekker, itt het verleden toen ie best een hand vol was daar. Een paar weken geleden is er ook weer een setje nieuwe banden op gekomen, Bridgestone Potenza Race dit keer, die waren met een DOT uit 2024 in de aanbieding voor EUR 115,- per stuk (nu weer EUR 350,-). Nu ff zomerstop
.
De X3 doet wat ie moet doen: in deze hitte de auto voorafgaand aan de rit koelen via de BMW-app en af en toe een kar trekken
.

De Alpina heb ik nu ruim een maand op kenteken. De import ging heel soepel, maar ik moest wel redelijk lang wachten tot ik de kentekenpapieren had, bleek dat ze het bij de lokale RDW op de stapel hadden laten liggen.
Het is echt een leuke en fijne auto vind ik. Het geeft me toch het gevoel in iets enigszins speciaals te rijden. Hij is precies zoals ze ze omschrijven, het is een hele beschaafde auto om mee te rijden, maar als je er dan eens voor gaat zitten op een bochtige weg levert ie wel en valt ie niet door de mand. De Cooper S had dat wel, die leek heel sportief, maar als je doorduwde leverde dat alleen maar terminaal onderstuur op. Over de Cooper S gesproken, die had ik nu wat realistischer geprijsd en die was binnen een week weg gelukkig.
De M3 gaat nog altijd lekker, afgelopen periode op Mettet geweest, in de regen op Spa geboenderd een paar uurtjes en vorige week een hele dag op de Nordschleife. De auto is met de Custom Racetec setup wat softer geworden, klein beetje onderstuur, niet echt storend, maar daardoor wel makkelijker op de grens te rijden. Op de Nordschleife gaat ie nu heel lekker, itt het verleden toen ie best een hand vol was daar. Een paar weken geleden is er ook weer een setje nieuwe banden op gekomen, Bridgestone Potenza Race dit keer, die waren met een DOT uit 2024 in de aanbieding voor EUR 115,- per stuk (nu weer EUR 350,-). Nu ff zomerstop
De X3 doet wat ie moet doen: in deze hitte de auto voorafgaand aan de rit koelen via de BMW-app en af en toe een kar trekken
Laatst gewijzigd door Mark 320iS op 13 jul 2026, 13:56, 4 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
Leuke update en zon B3 erbij als hobby is natuurlijk super gaaf. Blijft mooi speciaal spul een Alpina 
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Heerlijke kleur ook op de X3!
- Bert ///M3
- Auto: E36 M3 & F82 M4CS
Lol van elk type 3 een model beschikbaar
Die Potenza Race kende ik niet maar komt idd goedkoop tevoorschijn. Misschien goed alternatief voor Michelin Cup 2's
Die Potenza Race kende ik niet maar komt idd goedkoop tevoorschijn. Misschien goed alternatief voor Michelin Cup 2's
- MParallel
Dat is een beste collectie.
- Mark 320iS
Ik vind ze eigenlijk beter dan de Cup2's. Ook op nat waren ze heel goed, al was dat op een baan die van droog naar nat ging, dus er zat veel temperatuur in de banden en dat scheelt een slok op een borrel. Echter, vind ik het vergelijken van banden altijd moeilijk, omdat er zoveel tijd tussen het rijden met verschillende compounds zit. De Cup2's zijn voor mij alweer 2 jaar geleden, daarna Zeknova's gereden en tot enkele weken geleden de AD09 van Yokohama. Zal zo ff een foto uploaden van het profiel, dat is best serieus...Bert ///M3 schreef: 13 jul 2026, 15:04 Lol van elk type 3 een model beschikbaar![]()
Die Potenza Race kende ik niet maar komt idd goedkoop tevoorschijn. Misschien goed alternatief voor Michelin Cup 2's![]()
- Bert ///M3
- Auto: E36 M3 & F82 M4CS
Inderdaad even gekeken, het is meer op het niveau van Cup2 R in plaats van de gewone Cup 2, profiel is bijna hetzelfde als de Cup 2 R.
- Mark 320iS
Ik denk dat het meer een Cup2 dan een Cup2r concurrent is. Volgens mij heeft Bridgestone nog een snellere semi-slick boven de Race, maar die wordt dan weer niet in Europa geleverd.Bert ///M3 schreef: 14 jul 2026, 09:11 Inderdaad even gekeken, het is meer op het niveau van Cup2 R in plaats van de gewone Cup 2, profiel is bijna hetzelfde als de Cup 2 R.