Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door smiley » 09 jul 2026, 11:40

Knot heeft een Hybride, dus zijn focus zou moeten zijn om zijn overschot overdag in die auto te krijgen.
Als dat geen optie is, en je moet via een accu als tussenstation gaan werken, dan wordt het een pijnlijke berekening.

Wat bedoel je met verliezen? Veel huishoudens hebben rustig 20 panelen liggen, waarvan ze pak hem beet 75% van 1 Jan overkil is.
Met die 75% krijg je een thuisaccu wel vol. Ook op mindere dagen.

Elise

Bericht door Elise » 09 jul 2026, 11:59

smiley schreef: 09 jul 2026, 11:40 Wat bedoel je met verliezen?
Volgens jouw berekening een 6,5kWh accu.
Dat is het netto vermogen wat je nodig hebt om aan de accu te onttrekken.
Maar als je 10% verlies rekent, heb je dus een accu van ruim 7kWh capaciteit nodig.
En om die accu van 7kWh te laden heb je ook weer verliezen, reken je weer 10% dan heb je dus 8kWh nodig om er netto 6,5kWh uit te halen.

En die verliezen zijn weer afhankelijk van o.a. temperatuur, kabeldiktes en de te laden/ontladen accu.

Verder ga je er dan vanuit de je de accu van 0% tot 100% kunt gebruiken.....

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 09 jul 2026, 12:06

Ik mag hopen dat de meesten die een thuisaccu aan willen schaffen altijd wat groter gaan zitten dan nodig (mits het niet helemaal financieel uit de klauwen loopt)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jul 2026, 12:14

Wimo schreef: 09 jul 2026, 11:27 In mijn tijd was de wet van Ohm nog gewoon onderdeel van de lesstof op de middelbare school. Maar ik ben oud..
Bij mij ook hoor HAVO natuurkunde :). Maar met 43 kan ik mijzelf ook niet meer heel jong noemen :tooth:
Dat i.c.m. wat interesse voor alles wat techniek bevat maakt dat ik ook wel redelijk wat van weet.

Elise

Bericht door Elise » 09 jul 2026, 12:16

smiley schreef: 09 jul 2026, 12:06 (mits het niet helemaal financieel uit de klauwen loopt)
Present!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jul 2026, 12:26

U = I × R dat weten we toch wel Bram?????:)

Knot

Bericht door Knot » 09 jul 2026, 12:50

Te grote thuisaccu is lekker om marge te hebben, beetje net als 100pk extra geen kwaad kan, alleen dan gaat de rekensom minder snel rendabel zijn en wordt het meer voor de heb.

Als de norm 200 dagen is prima, ik denk dat je ook de winter nog wat zonnige dagen hebt waarbij je (deels) de accu kunt vullen. Als ik nu actie zou moeten ondernemen haal ik dit ding op voor 1140 euro:

https://solarkopen.nl/products/marstek- ... -powerbank

5.12kwh waarvan ik reken met 4kwh na verliezen, is ie helemaal leeg dan betaal je wat kwh a 27ct (in mijn geval), beter dan een te grote/dure accu kopen lijkt me. Kom je op 216 euro per jaar uit, laat die 200 dagen iets meer zijn en het dagelijks verbruik soms iets minder dan 4kwh uit de accu.

Tvt is dan 5,28 jaar en dan heb je nog voordeel door een lagere terugleverboete als je 800kwh minder het net op propt, vandaar mijn richtlijn van 5 jaar. Is het een deels bewolkte dag vangt de accu overdag ook nog wat grootverbruikers op en zal je nog meer voordeel ervan hebben doordat je 1,5 cycli hebt per dag.

Heb je geen panelen dan zou je kunnen gaan voor dynamische tarieven, overdag relatief goedkoop volladen en in de avond weer verbruiken.

EvdP
Auto: Weer een BMW...

Bericht door EvdP » 09 jul 2026, 13:09

Ik loop wat achter (want noord oost Groningen)..... Qua berichten dan, maar die 3 jaar terugverdientijd vind ik wel erg enthousiast.

De "Bright" meneer heeft € 150,- bespaard in een jaar (2:20 in het filmpje). Dat is voor hem een terugverdientijd van 8 jaar.

Het hele terugverdienen is de laatste tijd ook wat vaker in het nieuws.

https://www.ad.nl/economie/ontnuchteren ... ~a54ab5db/

https://archive.ph/w0421
(Besparen met een thuisbatterij? ‘Koop het omdat je het leuk vindt, niet om terug te verdienen’)

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/56066 ... nen-pittig

https://www.solar365.nl/nieuws/onderzoe ... 7B3AC.html

Om heel eerlijk te zijn zie ik meer in die vehicle to grid autos.

Knot

Bericht door Knot » 09 jul 2026, 14:24

3 jaar is wat optimistisch maargoed, laat het 5/6/7/8 jaar zijn, het komt jou kant op en je vermindert de kans op stroomuitval, niks vervelender dan dat het er een paar uur uit ligt.

Auto die V2L of V2G heeft is mooi meegenomen maar zou het er niet speciaal voor aanschaffen, dat kost vele malen meer dan die 1140 euro die ik aanhaalde.

Elise

Bericht door Elise » 09 jul 2026, 15:04

EvdP schreef: 09 jul 2026, 13:09 Om heel eerlijk te zijn zie ik meer in die vehicle to grid autos.
Met het oog op een R5 heb ik daar ook aan zitten denken, maar heb het snel uit mijn hoofd gezet.
Naast het onpraktische, je kunt de auto niet gebruiken als die aan het opladen is, is het mijns inziens zonde&inefficiënt om van zo'n dure batterij de cyclische levensduur te spenderen als thuisacccu.

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 09 jul 2026, 15:39

TerLeerEnVermaak heb ik sinds begin dit jaar een Marstek 5.12 kWh accu draaien.
Mijn simpel sommetje gaf dat ik met een accu van effectief ~2.5 kWh in mijn geval de sweetspot had.

En wat praktijkervaringen:
Het rendement (laden vs ontladen) tot nu toe is ~77%
De accu kan je niet tot 0% ontladen en stopt bij 11%

In de winter is er te weinig opbrengst en is het mooi om er wat peik-shaving mee te doen. (Accu begrenst op 800W ontladen)
Verder als het echt vriest, hou ik de accu vol en is het de backup voor de monoblock WP'en.
Mocht de stroom volledig uitvallen zal de WP op zijn minst water blijven rondpompen.
De warmte capaciteit van het huis zorgt ervoor dat de WP'en niet kapot vriezen.

In de lente lukte het regelmatig om met de accu inclusief verwarmen met mijn eigen stroom de dag door te komen.

Nu in de zomer heb ik natuurlijk veel teveel stroom opbrengst.
En in NOM mode uiteindelijk ~0.2-0.3 kWh uit het net nodig (traagheid van NOM regeling).
De accu (als hij achter een aparte groep) zit is maximaal op 2.5 kW ontladen begrenst en dat past bij ons verassend goed.

TVT zie ik wel over een jaar, want het blijft een glazen bol.
Ik ben vooral benieuwd wat de energieprijzen gaan doen in 2027.

JP

Bericht door JP » 09 jul 2026, 16:38

Hoeveel loadcycli doet zo’n thuisaccu?

maurizio

Bericht door maurizio » 09 jul 2026, 17:02

JP schreef: 09 jul 2026, 16:38 Hoeveel loadcycli doet zo’n thuisaccu?
Je ziet typisch opgegeven levensduur getallen van 6000 laadcycli
Laatst gewijzigd door maurizio op 10 jul 2026, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 09 jul 2026, 19:47

Mooie data, effectief dus 3,5kwh bruikbaar met 90% accu bereik en 77% rendement.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 jul 2026, 23:41

Ik ben ook al een tijdje bezig met een thuisaccu. Had een mooie offerte, maar bedrijf was net begonnen, of ik 90% meteen wilde aanbetalen. Nu een bekend bedrijf uit dorp naast me, hebben mooie aanbieding gedaan. Ik ben nog even aan het dubben, nu een conversie in de garage, kan op 4 groepen voor noodstroom. 4 groepen kan ik de koelkast/vriezer, woonkamer met pelletkachel, de CV en nog eentje gebruiken als er een totale stroomstoring is. Alleen geen inductie, das te zwaar. De thuisaccu kijkt naar gebruikspatroon en icm dynamisch contract trekt hij de accu vol als stroomprijs laag is. (Zal gelden voor de maanden november/december t/m februari/maart.. Alle andere maanden dekken de zonnepanelen het verbruik zo goed als 100%. Inmiddels hebben we twee EV’s voor woon/werk dus alleen laden rond de 4500/5000 KW/u per jaar. Maar waar stop je, ik wil niet gaan handelen in stroom, wordt me afgeraden. Deze levert alleen terug bij overschot stroom van panelen als het geen geld kost. Geen idee wanneer ik hem precies terugverdien, ik wil graag wat meer onafhankelijk zijn van de energieleveranciers en noodstroom is ook prettig. Ik heb besloten geen HID laadpaal te nemen, ik wacht maar even af of die regeling over jaar of twee nog bestaat. Ik vind het een hele puzzel, er zijn zoveel mogelijkheden je ziet door de bomen het bos niet meer. Als ik ff 2x 30 meter dikkere kabel laat leggen kan ik heel het huis op noodstroom zetten. Dat is weer + zoveel euro. Nog meer accucapaciteit is weer + zoveel euro. Het zal dus een redelijk basic thuisaccu worden, vooral voor zoveel mogelijk gebruik van eigen opgewekte stroom in de rendabele maanden van de zonnepanelen en in de wintermaanden goedkoop inkopen en gebruiken wanneer ons dat uitkomt. Enige wat ik nog moet beslissen is wel of geen zwaardere kabels, dan kan de installatie in de toekomst ook nog worden uitgebreid en heb ik alles functionerend bij stroomuitval. De thuisaccu wil ik in de garage, heb ik ruimte in de opslag boven de garagedeur en heb ik geen last van gebrom en gezoem in huis. Voordeel meteen verwarmde garage in de winter! Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat zonder de BTW teruggave en het verduurzamingsbudget van de werkgever deze thuisaccu wel heel erg lastig terug te verdienen is. Brandstofkosten tikken wel aan, maar ik weet niet of ik het dan zou doen. Komend weekend de mantelbuis bij de buurman eens opmeten en kijken of er nog ruimte is voor twee kabels.

Gr Ron

Knot

Bericht door Knot » 09 jul 2026, 23:45

Klinkt als iets van 20kwh wat je wil hebben of nog zwaarder?

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 jul 2026, 23:52

Knot schreef: 09 jul 2026, 23:45 Klinkt als iets van 20kwh wat je wil hebben of nog zwaarder?
Deze is 32Kw. Das ruim voldoende om dagelijks de twee EV’s ook op te laden.

Knot

Bericht door Knot » 10 jul 2026, 00:21

Twee auto’s kan je er natuurlijk nooit compleet van laden, dan zou je bijna 100kwh moeten hebben alleen als je vroeg start kun je het inderdaad wel aanvullen ermee.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 10 jul 2026, 00:54

We rijden de EV’s niet compleet leeg, elke dag aan de laadpaal zal ongeveer 10-12 kw per dag in de zomer zijn, 14-16 in de winter. Is de Raval weer op 80% en de Mii vol. Der staat eigenlijk altijd wel 1 auto aan de laadpaal voor de garage. Als ik na avonddienst thuis kom om 22:30 is auto van mijn vrouw al weer vol en staat naast het huis. Met onze oude lullen dagen ook steeds meer dag erna opladen, want vrij. Een enkele keer per jaar na de vakantie zal ik er wat netstroom bij moeten pakken om hem weer op 80% vol te laden. Dat is wat mij betreft prima.

Elise

Bericht door Elise » 10 jul 2026, 07:58

RS-Ron schreef: 09 jul 2026, 23:41 Als ik ff 2x 30 meter dikkere kabel laat leggen kan ik heel het huis op noodstroom zetten.
Afgezien van de kabel komt er ook nog kosten bij voor aanpassing groepenkast, maar het is wel iets waarvan ik me afvraag of je achteraf geen spijt krijgt als je het niet doet?
Die kabel zou je in eigen beheer kunnen (laten) voorbereiden, kabel kopen op marktplaats en via werkspot ofzo iemand zien te vinden die de boel wil ingraven?

Bijvoorbeeld
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... mm2-2x4mm2
4x10mm2 €8 p/m
2x4mm2 €2,50 p/m
4x16mm2 €12,00 p/m
3x25mm2 vraag naar prijs
Blijft geld natuurlijk.... maar een heel stuk goedkoper dan kabel laten leveren/ingraven door een elektra bedrijf. Afmonteren natuurlijk wel door een gecertificeerde elektromonteur.

Elise

Bericht door Elise » 10 jul 2026, 08:14

Iets om rekening mee te houden bij een thuisaccu: De verzekering!!!

Thuisbatterij steeds populairder, maar verzekering onduidelijk: een op de drie verzekeraars zegt er niets over
Nu het laatste jaar van de huidige salderingsregeling is aangebroken, kiezen steeds meer Nederlanders voor een thuisbatterij. Maar wie de kleine lettertjes van zijn woonverzekering leest, komt vaak van een koude kermis thuis. Onderzoek van duurzaamheidsplatform Slimster onder negentien grote woonverzekeraars toont aan dat een op de drie verzekeraars helemaal niets vermeldt over batterijen in hun polisvoorwaarden. En áls er al iets over gezegd wordt, dan gaat het vaak over schade aan de batterij zelf.

Tot voor kort was de thuisbatterij een nicheproduct, maar door de naderende afbouw van het salderen is de vraag geëxplodeerd. De verzekeringswereld lijkt echter stil te staan: veel voorwaarden dateren nog uit 2020 of 2022 en reppen met geen woord over energieopslag. Bij grote partijen als a.s.r., Allianz en Univé ontbreken de termen ‘thuisbatterij’ of ‘accu’ zelfs volledig in de polissen.

Uit de analyse van Slimster blijkt dat vrijwel elke verzekeraar de standaardregel hanteert dat schade aan een apparaat door interne kortsluiting of een technisch mankement (het ‘eigen gebrek’) niet is gedekt. Omdat een thuisbatterij juridisch als apparatuur wordt gezien, betekent dit dat een defect exemplaar van pakweg 7.000 euro zelden wordt vergoed, zolang er geen uitslaande brand ontstaat.

Zodra er wél brand ontstaat, wordt de gevolgschade aan de woning meestal vergoed, maar ook hier zit een addertje onder het gras: de installatie. Verzekeraars als ANWB en Univé sluiten schade door montagefouten expliciet uit. Als de batterij door een niet-gecertificeerde installateur is geplaatst, kan de verzekeraar bij een woningbrand de volledige claim afwijzen.

Ook de bevestiging van de batterij is bepalend. De meeste verzekeraars dekken een ‘aard- en nagelvaste’ batterij via de opstalverzekering. De opkomende ‘plug-in’ batterijen (met stekker) vallen echter vaak onder de inboedelverzekering, waar de dekking voor duurzame installaties vaak beperkter is. Verzekeraars uit de Achmea-groep (Centraal Beheer, FBTO en Interpolis) noemen wel specifiek ‘een losse thuisaccu’ in de voorwaarden van hun inboedelverzekering, maar dan gaat het dus om schade aan het apparaat zelf, niet zozeer gevolgschade veroorzaakt door het apparaat in het geval van brand.
Top 3 ‘batterijgunstige’ verzekeraars

Op basis van de huidige voorwaarden bieden deze partijen de meeste zekerheid:

ZLM: zeer coulant; dekt brandschade zelfs als deze het gevolg is van een constructie- of installatiefout.
Klaverblad: gunstige uitzondering; vergoedt bij brand vaak ook de schade door een ‘eigen gebrek’, waardoor ook de batterij zelf gedekt kan zijn.
Nationale-Nederlanden/ING: bieden een vangnet voor brandschade die ontstaat door montagefouten, wat veel andere verzekeraars uitsluiten.

Slimster adviseert consumenten om voor aanschaf hun polis te checken en altijd te kiezen voor een gecertificeerd installateur om hun dekking veilig te stellen. Bij twijfel kun je het best via de mail je vraag voorleggen aan de verzekeraar, zodat je zwart-op-wit bewijs hebt, mocht het ooit misgaan.
Voor de hoger opgeleiden onder ons :wink:
Promovendum
Zeer streng: dekking alleen bij max 20 kWh en bewijs van installatie volgens NEN-1010 norm. Bij foutieve installatie vervalt de volledige dekking.
De Goudse kan er ook wat van:
Strikte eisen: alleen dekking tot 20 kWh, met CE-keurmerk en vaste montage. Plugin-batterijen expliciet uitgesloten op de opstalverzekering.
Dus voor wie een thuisbatterij heeft of overweegt is het verstandig goed naar de opstalverzekering & voorwaarden te kijken.

Vergeet ook niet dat vaak in de kleine lettertjes staat dat je (grote) veranderingen moet melden, dus ook al staat er niets in de voorwaarden over een thuisaccu kan het toch verstandig zijn om e.e.a. te melden aan de verzekeraar. Voorkomen is beter dan genezen. Ik verwacht zelf dat de verzekeringspremie voor mensen met een thuisaccu wel omhoog zal gaan de komende jaren als er wat huizen afgebrand zijn :coffee:

maurizio

Bericht door maurizio » 10 jul 2026, 08:29

RS-Ron schreef: 09 jul 2026, 23:41 Ik vind het een hele puzzel, er zijn zoveel mogelijkheden je ziet door de bomen het bos niet meer.
Hier hetzelfde "onafhankelijk mogelijk" doel....
Ik vind het heel erg lastig vooruit kijken en toekomstbestendige keuzes maken.
Er zijn te veel onzekere variabelen.

De dikke kabels heb ik allemaal al voorbereid.
Vandaar mijn aanpak: simpel beginnen met een kleine stekker accu en data verzamelen.
En als er meer zicht is op een stabiele situatie (prijzen, netwerk, VTG met een EV, enz...) en de technologie wat volwassener is, doorpakken.

Ev wil ik nog niet aan. Woonwerk is 80 km enkel 3a4 dagen in de week en carpool regelmatig met iemand. De opstapplek is 25 min fietsen, dus voor ~70% zou ik overdag van April tot September kunnen laden uit eigen stroom. Met 15 kWh/100km zouden er (zonder accu) nog panelen bij moeten om zelfvoorzienend te zijn.

Mijn diesel is al lang niet meer rendabel, maar ook zeker niet aan zijn einde mbt levensduur.
Het trekgewicht heb ik nog regelmatig nodig.
En mocht de Alfa 75 nog een keer echt afkomen is het wel zo prettig om met de aanhanger naar een trackday te gaan.
Dus met een EV moet er weer wat met fatsoenlijk trekgewicht en lage vaste lasten bij.

Keuzes, variabelen, etc .... altijd leuke puzzels :mrgreen:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 10 jul 2026, 08:52

Elise schreef: 10 jul 2026, 07:58
RS-Ron schreef: 09 jul 2026, 23:41 Als ik ff 2x 30 meter dikkere kabel laat leggen kan ik heel het huis op noodstroom zetten.
Afgezien van de kabel komt er ook nog kosten bij voor aanpassing groepenkast, maar het is wel iets waarvan ik me afvraag of je achteraf geen spijt krijgt als je het niet doet?
Die kabel zou je in eigen beheer kunnen (laten) voorbereiden, kabel kopen op marktplaats en via werkspot ofzo iemand zien te vinden die de boel wil ingraven?

Bijvoorbeeld
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... mm2-2x4mm2
4x10mm2 €8 p/m
2x4mm2 €2,50 p/m
4x16mm2 €12,00 p/m
3x25mm2 vraag naar prijs
Blijft geld natuurlijk.... maar een heel stuk goedkoper dan kabel laten leveren/ingraven door een elektra bedrijf. Afmonteren natuurlijk wel door een gecertificeerde elektromonteur.
Daar zit ik ook over te dubben, die twee nieuwe kabels moeten door de kruipruimte van drie woningen, dan door een mantelbuis van 6 meter naar de garages en via twee garages naar die van mij. Gelukkig is mijn kruipruimte geïsoleerd, dus lekker ruim...... :nah: ik moet even de mantelbuis opmeten in de 1e garage en kijken of daar nog twee kabels bij passen. Zal wel eens rondvragen in mijn kennissenkring of ze iemand weten die wel een vak heeft geleerd. Moeten we dat maar eens doen op een zaterdag. Groepenkast is al behoorlijk aangepast en 5 jaar geleden compleet vernieuwd incl. 3x25a. Dat viel wbt kosten erg mee. Met nieuwe kabels is de conversie wel echt af en heb je een energielabel A woning met thuisaccu, complete noodstroom en eigen laadplek. Als we het mogen beleven gaan we over jaartje of 7 met pensioen en dan willen we toch eens kijken of we niet uit de randstad weg kunnen. Ik laat alles van en in elkaar schroeven door een erkend bedrijf met stapel benidigde certificaten.

Ik ga weer eens even aan de slag met de voorbereidingen! Nu eerst even bericht van mijn Chinese vriendin bekijken, die heeft een velg in elkaar geflanst voor mijn Mii.......

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 10 jul 2026, 10:29

RS-Ron schreef: 10 jul 2026, 08:52 Nu eerst even bericht van mijn Chinese vriendin bekijken, die heeft een velg in elkaar geflanst voor mijn Mii.......
Ik hoop dat jouw Chinese vriendin iets vlotter is dan de mijne :bag:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 jul 2026, 10:54

Waar wacht jij dan op Elise?

RS-Ron schreef: 10 jul 2026, 08:52 Nu eerst even bericht van mijn Chinese vriendin bekijken, die heeft een velg in elkaar geflanst voor mijn Mii.......

Gr Ron
En remmerij toch ook? 4 geventileerde nassischijven rondom? :P

Plaats reactie