Code rood..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NSXRS
Berichten: 1704
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Code rood..

Bericht door NSXRS » 26 jun 2026, 17:12

Nederland is helemaal aan het bezwjjken onder de hitte lijkt het..

Ik lees net:

Vandaag geen rijexamens in provincies waar code rood geldt
Keuringsstations van RDW vandaag gesloten vanwege de hitte... :roll: :duh:

Wist niet dat ze daar zwaar lichamelijk werk doen in warme ruimtes :wink:

BartMS
Berichten: 754
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Code rood..

Bericht door BartMS » 26 jun 2026, 18:53

Geen rijexamen?!? Daar zit je notabene in de airco haha. Het is hier thuis warmer dan in de auto :')

Eric Z
Berichten: 4341
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Code rood..

Bericht door Eric Z » 26 jun 2026, 19:14

Motoren afzeggen kan ik wel begrijpen. Auto’s niet.

Ik heb wel het idee dat de hele (semi) overheid hard roept dat het niet te doen is, die zullen voor het eerst zweten op het werk. :mrgreen:

Ja, we hebben het warm. Maar veel werken er onder het genot van airco. Waar dat niet gaat, veel blijven drinken en/of schuiven met planningen of werktijden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29917
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Code rood..

Bericht door Martijn_bmw » 26 jun 2026, 19:26

Eric Z schreef: 26 jun 2026, 19:14
Ik heb wel het idee dat de hele (semi) overheid hard roept dat het niet te doen is, die zullen voor het eerst zweten op het werk. :mrgreen:
:lol: :lol:

Maar eens ik vond het ook belachelijk, zit toch airco in zo’n lesauto wat is het probleem…

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 36180
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Code rood..

Bericht door JP » 26 jun 2026, 19:40

Code rood hadden ze eerder moeten afgeven, de eerste hulpen en ziekenhuizen lopen over. De algehele conditie van de gemiddelde NL'er is te slecht om met dit weer maar íets te doen buitenshuis. De warmte wordt echt onderschat.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3135
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Code rood..

Bericht door 328Ti » 26 jun 2026, 20:15

Wat ik niet helemaal begrijp is dat de meeste basisscholen (+\_6000 basisscholen in NL) niet voorzien zijn van airco's. De mond vol hebben van net congestie terwijl je dit volgens mij makkelijk kan verminderen (incl gaskosten in de winter) . Mooi al jaren praten over klimaat neutrale gebouwen (is daar geld voor?!) en onze kids laten stikken of door een tropenrooster naar huis toesturen....

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 41801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Code rood..

Bericht door Knot » 26 jun 2026, 20:17

Het klopt dat je daar de overbelasting van het net mee verminderd, echter moet het spul nog wel aangeschaft worden en kost het nog steeds € 0,25 per kilowattuur. Dat staat te malen in elk lokaal. Hoe vaak is het nu zo extreem, twee weken per drie jaar of zo gemiddeld?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3135
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Code rood..

Bericht door 328Ti » 26 jun 2026, 20:22

De temperaturen worden steevast hoger. En ipv nieuwe gebouwen te plaatsen (uitzonderingen daargelaten) kan je ook veel met PV en wellicht met batterijen wat doen.

Nog niet te noemen wat het met de leerprestaties doet.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8546
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Code rood..

Bericht door Peter Tunissen » 26 jun 2026, 20:55

Vanmiddag in de ergste hitte uit principe een stuk gaan hardlopen rond het meertje achter ons huis.
Er waren behoorlijk wat meer mensen met hetzelfde idee, dat was wel cool (figuurlijk dan, letterlijk was het warm... :mrgreen: ).
Het is warm ja en een PR zat er bij lange na niet in, maar we worden steeds meer een land van mietjes, jankers en kneusjes.
Dus shout out naar de mensen die daar niet aan mee doen en ouderwets ballen hebben; hou vol! Dan komt met de jeugd van tegenwoordig zeker niet alles goed, maar dan heeft het in ieder geval niet aan jullie gelegen. :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 36180
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Code rood..

Bericht door JP » 26 jun 2026, 21:15

Eens met dat watjes-gedrag, maar soms moet je ook beetje gezond nadenken, zeker met deze temperaturen, want als het fout gaat en ze na inspanning een lichaamstemp hebben van boven de 41graden, dan verwachten ze allemaal dat je zsm hulp krijgt. Dat wordt wel geprobeerd maar ook die lopen op hun tenen en hun materiaal begeeft het nu ook sneller dan normaal. Het zijn niet alleen de oudjes die eigenwijs zijn deze dagen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30157
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Code rood..

Bericht door Luco » 26 jun 2026, 22:05

328Ti schreef: 26 jun 2026, 20:22 De temperaturen worden steevast hoger. En ipv nieuwe gebouwen te plaatsen (uitzonderingen daargelaten) kan je ook veel met PV en wellicht met batterijen wat doen.

Nog niet te noemen wat het met de leerprestaties doet.
En wie denk je wie dat moet gaan betalen?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30157
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Code rood..

Bericht door Luco » 26 jun 2026, 22:09

JP schreef: 26 jun 2026, 21:15 Eens met dat watjes-gedrag, maar soms moet je ook beetje gezond nadenken, zeker met deze temperaturen, want als het fout gaat en ze na inspanning een lichaamstemp hebben van boven de 41graden, dan verwachten ze allemaal dat je zsm hulp krijgt. Dat wordt wel geprobeerd maar ook die lopen op hun tenen en hun materiaal begeeft het nu ook sneller dan normaal. Het zijn niet alleen de oudjes die eigenwijs zijn deze dagen.
Nounou het valt allemaal wel mee hoor, het is een keer drie dagen warm en heel het land is in paniek, code rood, niet de weg op als het niet hoeft, blablablabla
Er zijn genoeg landen waar het warmer is, stel je niet aan.

Ik had ook weer collegas, klagen over de warmte, het is zo warm, ik kan niet werken, terwijl we gewoon een graad of 6 terug kunnen koelen, ja dat is te weinig, het is te warm om te werken bleef ze maar zeuren, dus ik vraag heb je thuis airco, nee had ze niet, dus dan is het ook te warm om te koken thuis zeker.
Flikker toch op met dat gezeur.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 36180
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Code rood..

Bericht door JP » 26 jun 2026, 22:35

Ik ben ook tegen elke bemoeienis van de overheid, en het land is niet in paniek, maar een feit is, er vallen nu eenmaal meer mensen om dan normaal en of dat te wijten is aan hun eigen stommiteit is om met dit weer een te grote inspanning te gaan verrichten tov hun gesteldheid, dat is aan ieder om zelf te bepalen. Er hebben vandaag genoeg SEH's een opnamestop uitgeroepen en den meldkamers lopen ook elke keer over met aanvragen.

Wij zitten trouwens op het werk met uniform, S3 schoenen en een vest aan (no kidding) bij een 19graden. Temp is centraal geregeld, daar kunnen we niets aan veranderen.

TLRS
Berichten: 3179
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Code rood..

Bericht door TLRS » 26 jun 2026, 23:02

Lol @ airco bij een rijexamen. Sommigen slapen dagen slecht met die hitte.. die zet je gewoon in een auto met airco en alles is gereset :lol:

Eric Z
Berichten: 4341
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Code rood..

Bericht door Eric Z » 27 jun 2026, 01:50

Ja, net als de rest die het papiertje al wel heeft. Of denk je dat die ook thuisblijven omdat ze een keer slecht slapen?

Tom
Berichten: 22770
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Code rood..

Bericht door Tom » 27 jun 2026, 07:03



Die mestkar :lol:

TLRS
Berichten: 3179
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Code rood..

Bericht door TLRS » 27 jun 2026, 13:59

Eric Z schreef: 27 jun 2026, 01:50 Ja, net als de rest die het papiertje al wel heeft. Of denk je dat die ook thuisblijven omdat ze een keer slecht slapen?
Die hebben meer ervaring slash automatisme lijkt me. En een hoop rijden een bekende route. En hebben geen examinator in de auto.

Verder kun je je afvragen of het een vorm van projectie betreft. DF’ers hebben plezier aan auto rijden. Dat suggereert dat de benodigde zintuigen e.d. efficient zijn. En de informatie verwerkingssnelheid. Waarschijnlijk efficienter dan gemiddeld, misschien ook al bij de rijlessen destijds.

Niet iedereen is daarmee gezegend.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 44732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.52
Locatie: Boven Barcelona

Re: Code rood..

Bericht door Arthur » 27 jun 2026, 14:07

Zo is dat!

Eric Z
Berichten: 4341
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Code rood..

Bericht door Eric Z » 27 jun 2026, 15:10

Slapen ze niet slecht vanwege het weer dan zijn het wel de zenuwen. Schaf maar af die examinator?

Zo’n lesser heeft weken lang in de wijken rondgereden waar het examen plaats vind. Is al 100x gewaarschuwd voor alle instinkers. Merendeel van de rijscholen stuurt je pas op examen als je er echt klaar voor bent omdat anders het slagingspercentage zakt. En voor het examen rij je meestal al een uurtje met je eigen instructeur, dan zie ik al helemaal het probleem niet in je lesauto met airco.

Zijn de wachtlijsten al weggewerkt bij het CBR? Of mag je je over een maand of 3 weer eens melden…

Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 9843
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Code rood..

Bericht door Elise » 27 jun 2026, 15:56

Ik begreep dat tegenwoordig een kleine 50 lessen heel normaal is om voordat je de eerste keer gaat afrijden :shock:
Dan heb je zeker alle hoeken en gaten al gezien.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 36180
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Code rood..

Bericht door JP » 27 jun 2026, 15:59

Nu dát weer. Vanavond code oranje, niet voor de warmte, maar extreem weer.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 44732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.52
Locatie: Boven Barcelona

Re: Code rood..

Bericht door Arthur » 27 jun 2026, 16:41

Hagelstenen van 2 tot 5 cm. Ik heb een vermoeden dat m’n auto’s die niet aankunnen. Gelukkig heb ik geen caravan. Maar ja, 2 auto’s met deukjes word je niet vrolijk van :(

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1236
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Code rood..

Bericht door Alexsti » 27 jun 2026, 17:42

5 cm is een behoorlijk serieus steentje, kan maar 1 auto binnen zetten over die andere gooi ik dan wel een deken....

Online
Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 4342
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Code rood..

Bericht door Enrico » 27 jun 2026, 19:38

Tip voor de mensen die het niet aan kunnen, de Albert Hein heeft mega goede airco. Veels te koud voor mij maar welicht een walhalla voor anderen 😉

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nico e39, Semrush [Bot] en 3 gasten