Gas, de prijzen.
-
Wimo
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Gas, de prijzen.
Ja, vooral handig in de winter.
- smiley
- Berichten: 10110
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Gas, de prijzen.
Gaat jouw thuisaccu de handelsmarkt op komende herfst/winter Elise, of is het (terugverdienen als je het zo mag noemen) meer op zomer besparing gericht?
- Arthur
- Berichten: 44724
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.52
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Gas, de prijzen.
Waar een mens al niet vrolijk van wordt… herstel; bijzonder vrolijk 
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Nee, de huidige vergoeding van 11,5 cent is zo goed dat ik gewoon blijf terugleveren.smiley schreef: 24 jun 2026, 13:01 Gaat jouw thuisaccu de handelsmarkt op komende herfst/winter Elise, of is het (terugverdienen als je het zo mag noemen) meer op zomer besparing gericht?
Helaas heeft 1 van de omvormers hier de geest gegeven, dus heb de strings waar mogelijk gekoppeld en de boel hangt nu aan 1 omvormer.
En de boel draait nog niet hé, China schiet niet heel erg op met mijn bestelling, zal blij zijn als alles dit jaar draait.
Dat handelen is met het afschaffen van de saldering ook afgelopen, dus daar gok ik niet op.
Ik zet in op wat ik op een zomerdag opwek op de dure momenten terug te leveren (het restant 's nachts) en een winterdag op de goedkope momenten de accu's vol te laden.
Ik hoor al dat er sprake is van een variabele energiebelasting in 2030, dus dan worden de pieken alleen maar duurder.
Al met al een stevige installatie met navenant prijskaartje en het zou mooi zijn als ik dat kan terugverdienen, dus hoe hoger de prijzen hoe beter het mij uitkomt.
- smiley
- Berichten: 10110
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Gas, de prijzen.
Ik neem aan dat die 11.5 cent op 1 Jan ook afgelopen is.
En als handelen dan ook niks meer wordt, zitten we allemaal in hetzelfde schuitje om een systeem te verzinnen wat het verbruik in de 6 zomermaanden buiten de zonuren kan compenseren.
Voor mij is dat een 4-5 kwh systeempje. Voor anderen zal dat een pak groter zijn.
En als handelen dan ook niks meer wordt, zitten we allemaal in hetzelfde schuitje om een systeem te verzinnen wat het verbruik in de 6 zomermaanden buiten de zonuren kan compenseren.
Voor mij is dat een 4-5 kwh systeempje. Voor anderen zal dat een pak groter zijn.
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Ja klopt, contract loopt tot 1-1-2027 en valt toevallig samen met einde salderingsregeling. Dus vanaf 1 januari moet ik ook aan een ander contract.
-
Tom
- Berichten: 22769
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Gas, de prijzen.
Een dure installatie willen terugverdienen, dure stroom… en dan te bedenken dat we tien jaar geleden nog een betrouwbare, betaalbare en constante energievoorziening hadden. Het is een knap staaltje marketing om het als vooruitgang verkocht te krijgen.
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Helemaal eens Tom.
In 2014 begonnen met panelen, 2023 flink bijgeplaatst, 2024 warmtepomp/gasloos en dit jaar de I3s en thuisaccu om de opgewerkte stroom maar op te kunnen maken / opslaan.
Het meest kwalijke vind ik dat mensen die denken goed bezig te zijn, door te vergroenen, daar zelf de rekening van krijgen gepresenteerd.
Je zult maar voor 10k aan panelen hebben laten leggen een jaar of 4 geleden, met afschaffen salderingsregeling ga je die nooit meer terugverdienen. Schandalig.
In 2014 begonnen met panelen, 2023 flink bijgeplaatst, 2024 warmtepomp/gasloos en dit jaar de I3s en thuisaccu om de opgewerkte stroom maar op te kunnen maken / opslaan.
Het meest kwalijke vind ik dat mensen die denken goed bezig te zijn, door te vergroenen, daar zelf de rekening van krijgen gepresenteerd.
Je zult maar voor 10k aan panelen hebben laten leggen een jaar of 4 geleden, met afschaffen salderingsregeling ga je die nooit meer terugverdienen. Schandalig.
-
Tom
- Berichten: 22769
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Gas, de prijzen.
Hier ook zonnepanelen en binnenkort dus een EV, maar dat is in beide gevallen gewoon een rationele aankoop. De techniek is goed en betrouwbaar genoeg om er voordeel mee te hebben, de rest van het besluit is dankzij Excel. Ik heb nul intentie om de wereld te redden.
Maar uit niets van die hele energietransitie blijkt er sprake van ratio te zijn, het is wensdenken van een kliek D66 politici. We wonen in een rijk en ontwikkeld land. En dan gaan we van een betrouwbare, betaalbare en constante energievoorziening naar wiebelstroom met gigantische prijspieken, een overheid die ons moet waarschuwen dat de stroom uit kan vallen (dat verwacht ik in een derdewereldland) en miljardeninvesteringen om de capaciteit op te hogen. Niet omdat we die capaciteit nodig hebben, maar omdat er een overschot is dat we op bepaalde momenten niet kwijt kunnen. Een groot deel van die schone energie wekken we op met obscure subsidies omdat al die windparken niet opzichzelfstaand rendabel zijn. Heeft dan niemand dit scenario ooit vooraf bedacht?
Maar uit niets van die hele energietransitie blijkt er sprake van ratio te zijn, het is wensdenken van een kliek D66 politici. We wonen in een rijk en ontwikkeld land. En dan gaan we van een betrouwbare, betaalbare en constante energievoorziening naar wiebelstroom met gigantische prijspieken, een overheid die ons moet waarschuwen dat de stroom uit kan vallen (dat verwacht ik in een derdewereldland) en miljardeninvesteringen om de capaciteit op te hogen. Niet omdat we die capaciteit nodig hebben, maar omdat er een overschot is dat we op bepaalde momenten niet kwijt kunnen. Een groot deel van die schone energie wekken we op met obscure subsidies omdat al die windparken niet opzichzelfstaand rendabel zijn. Heeft dan niemand dit scenario ooit vooraf bedacht?
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Hier ook geen intentie om de wereld te redden, maar wel netjes afval scheiden enzo, kost geen moeite en alles wat het helpt is mooi meegenomen. Maar alles wat ik investeer gaat hier ook een spreadsheet in met als doel er beter van te worden, niet om groen bezig te zijn.
Ik zie best wel de voordelen van de energietransitie, maar ze forceren dat het allemaal veel te snel gaat en moet. Dus inderdaad wiebelstroom of helemaal geen stroom, die 2 smaken zijn er in dit eens rijke en welvarend land. Want dat we flink op retour zijn is wel duidelijk. Kan iemand nog even die 2000 miljard naar de eu overmaken, alvast bedankt
Ik zie best wel de voordelen van de energietransitie, maar ze forceren dat het allemaal veel te snel gaat en moet. Dus inderdaad wiebelstroom of helemaal geen stroom, die 2 smaken zijn er in dit eens rijke en welvarend land. Want dat we flink op retour zijn is wel duidelijk. Kan iemand nog even die 2000 miljard naar de eu overmaken, alvast bedankt
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Energieprijzen gaan verder stijgen bij aanhoudende onrust Midden-Oosten: ’Consument zal moeten wennen aan grote schommelingen’
Huishoudens zullen op korte termijn moeten wennen aan enorme schommelingen in de energieprijzen zoals we afgelopen dagen hebben gezien. Daarnaast zullen, gestuwd door de gasprijzen, de energieprijzen nog wel enige tijd stijgen als onrust in Midden-Oosten aanhoudt.
-
Wimo
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Gas, de prijzen.
Blij met mn panelen 
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Snap ik, maar wat is je plan van aanpak als de saldering eraf gaat?
-
Wimo
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Gas, de prijzen.
Niets, gewoon laten draaien en gedurende de dag gebruiken wat ik kan. Auto laden, warmtepomp etc. Kilowatjes wat duurder verkopen aan de bv als ik op de verkeerde momenten moet laden etc.
Wat overblijft , helaas pindakaas.
Wat overblijft , helaas pindakaas.
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
Dan neem ik aan dat je geen dynamisch contract hebt, dus alles wat je teruglevert krijg je per saldo 0,5 cent voor ofzo.
Dat wordt een flinke pot pindakaas
Dat wordt een flinke pot pindakaas
-
Wimo
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Gas, de prijzen.
Zeker, maar dat wisten we al jaren. In de tussentijd maximaal profijt van gehad. Daarnaast is mijn verbruik en opbrengst echt heel fors dus zodra de zon schijnt is stroom gratis en dek ik vrijwel meteen het totale verbruik.
Warmtepomp is met dit weer echt een uitvinding.. hele kiet is 22 graden max.
Warmtepomp is met dit weer echt een uitvinding.. hele kiet is 22 graden max.
- Bram
- Berichten: 17430
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Gas, de prijzen.
11.5K, 3.5 jaar geleden, presentElise schreef: 24 jun 2026, 15:49 Helemaal eens Tom.
In 2014 begonnen met panelen, 2023 flink bijgeplaatst, 2024 warmtepomp/gasloos en dit jaar de I3s en thuisaccu om de opgewerkte stroom maar op te kunnen maken / opslaan.
Het meest kwalijke vind ik dat mensen die denken goed bezig te zijn, door te vergroenen, daar zelf de rekening van krijgen gepresenteerd.
Je zult maar voor 10k aan panelen hebben laten leggen een jaar of 4 geleden, met afschaffen salderingsregeling ga je die nooit meer terugverdienen. Schandalig.
- Elise
- Berichten: 9840
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gas, de prijzen.
^^
Schandalig, dat is je burgers een mes in de rug steken.
Wat een heerlijk onbetrouwbare overheid hebben we toch
Schandalig, dat is je burgers een mes in de rug steken.
Wat een heerlijk onbetrouwbare overheid hebben we toch
- Bram
- Berichten: 17430
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Gas, de prijzen.
En dan heb ik nog op Rop gestemd ook 
-
Wimo
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Gas, de prijzen.
Begin maar alvast te schuimen want de komende jaren gaat het bukken worden.
- De fiscalist
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: Gas, de prijzen.
Precies, hier ook het condens op de vloerWimo schreef: 25 jun 2026, 16:57 Zeker, maar dat wisten we al jaren. In de tussentijd maximaal profijt van gehad. Daarnaast is mijn verbruik en opbrengst echt heel fors dus zodra de zon schijnt is stroom gratis en dek ik vrijwel meteen het totale verbruik.
Warmtepomp is met dit weer echt een uitvinding.. hele kiet is 22 graden max.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29916
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Gas, de prijzen.
Dat is het nadeel van deze warmte icm hoge luchtvochtigheid. Airco ontvochtigd ook dat doet een warmtepomp niet dus krijg je sneller condens vorming op de vloer.De fiscalist schreef: 25 jun 2026, 21:52Precies, hier ook het condens op de vloerWimo schreef: 25 jun 2026, 16:57 Zeker, maar dat wisten we al jaren. In de tussentijd maximaal profijt van gehad. Daarnaast is mijn verbruik en opbrengst echt heel fors dus zodra de zon schijnt is stroom gratis en dek ik vrijwel meteen het totale verbruik.
Warmtepomp is met dit weer echt een uitvinding.. hele kiet is 22 graden max.![]()
- Arthur
- Berichten: 44724
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.52
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Gas, de prijzen.
Dat lijkt me zeker een nadeel. Meer kans op schimmelvorming wellicht?
- De fiscalist
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: Gas, de prijzen.
Is maar een klein stukje op de tegelvloer in het toilet, daar komt ook de aanvoer het koudst langs, en ik heb de WP wat teruggedraaid ook al , precies om die reden…
-
Wimo
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Gas, de prijzen.
Geen vocht hier... Maar je moet het water natuurlijk niet op 14 graden zetten...
Vandaag bijna 15kWh opgemaakt door de koeling.
Alles is vorig jaar vernieuwd met kunstof verdelers en goede isolatie. Erg blij mee nu!
Vandaag bijna 15kWh opgemaakt door de koeling.
Alles is vorig jaar vernieuwd met kunstof verdelers en goede isolatie. Erg blij mee nu!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 11 gasten
