Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wimo

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Wimo » 24 jun 2026, 12:06

Ja, vooral handig in de winter.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 jun 2026, 13:01

Gaat jouw thuisaccu de handelsmarkt op komende herfst/winter Elise, of is het (terugverdienen als je het zo mag noemen) meer op zomer besparing gericht?

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 24 jun 2026, 13:43

Waar een mens al niet vrolijk van wordt… herstel; bijzonder vrolijk :stom:

Elise

Bericht door Elise » 24 jun 2026, 14:45

smiley schreef: 24 jun 2026, 13:01 Gaat jouw thuisaccu de handelsmarkt op komende herfst/winter Elise, of is het (terugverdienen als je het zo mag noemen) meer op zomer besparing gericht?
Nee, de huidige vergoeding van 11,5 cent is zo goed dat ik gewoon blijf terugleveren.
Helaas heeft 1 van de omvormers hier de geest gegeven, dus heb de strings waar mogelijk gekoppeld en de boel hangt nu aan 1 omvormer.

En de boel draait nog niet hé, China schiet niet heel erg op met mijn bestelling, zal blij zijn als alles dit jaar draait. :bag:

Dat handelen is met het afschaffen van de saldering ook afgelopen, dus daar gok ik niet op.
Ik zet in op wat ik op een zomerdag opwek op de dure momenten terug te leveren (het restant 's nachts) en een winterdag op de goedkope momenten de accu's vol te laden.
Ik hoor al dat er sprake is van een variabele energiebelasting in 2030, dus dan worden de pieken alleen maar duurder.

Al met al een stevige installatie met navenant prijskaartje en het zou mooi zijn als ik dat kan terugverdienen, dus hoe hoger de prijzen hoe beter het mij uitkomt.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 jun 2026, 14:52

Ik neem aan dat die 11.5 cent op 1 Jan ook afgelopen is.
En als handelen dan ook niks meer wordt, zitten we allemaal in hetzelfde schuitje om een systeem te verzinnen wat het verbruik in de 6 zomermaanden buiten de zonuren kan compenseren.
Voor mij is dat een 4-5 kwh systeempje. Voor anderen zal dat een pak groter zijn.

Elise

Bericht door Elise » 24 jun 2026, 15:32

Ja klopt, contract loopt tot 1-1-2027 en valt toevallig samen met einde salderingsregeling. Dus vanaf 1 januari moet ik ook aan een ander contract.

Tom

Bericht door Tom » 24 jun 2026, 15:41

Een dure installatie willen terugverdienen, dure stroom… en dan te bedenken dat we tien jaar geleden nog een betrouwbare, betaalbare en constante energievoorziening hadden. Het is een knap staaltje marketing om het als vooruitgang verkocht te krijgen.

Elise

Bericht door Elise » 24 jun 2026, 15:49

Helemaal eens Tom.
In 2014 begonnen met panelen, 2023 flink bijgeplaatst, 2024 warmtepomp/gasloos en dit jaar de I3s en thuisaccu om de opgewerkte stroom maar op te kunnen maken / opslaan.

Het meest kwalijke vind ik dat mensen die denken goed bezig te zijn, door te vergroenen, daar zelf de rekening van krijgen gepresenteerd.
Je zult maar voor 10k aan panelen hebben laten leggen een jaar of 4 geleden, met afschaffen salderingsregeling ga je die nooit meer terugverdienen. Schandalig.

Tom

Bericht door Tom » 24 jun 2026, 16:21

Hier ook zonnepanelen en binnenkort dus een EV, maar dat is in beide gevallen gewoon een rationele aankoop. De techniek is goed en betrouwbaar genoeg om er voordeel mee te hebben, de rest van het besluit is dankzij Excel. Ik heb nul intentie om de wereld te redden.

Maar uit niets van die hele energietransitie blijkt er sprake van ratio te zijn, het is wensdenken van een kliek D66 politici. We wonen in een rijk en ontwikkeld land. En dan gaan we van een betrouwbare, betaalbare en constante energievoorziening naar wiebelstroom met gigantische prijspieken, een overheid die ons moet waarschuwen dat de stroom uit kan vallen (dat verwacht ik in een derdewereldland) en miljardeninvesteringen om de capaciteit op te hogen. Niet omdat we die capaciteit nodig hebben, maar omdat er een overschot is dat we op bepaalde momenten niet kwijt kunnen. Een groot deel van die schone energie wekken we op met obscure subsidies omdat al die windparken niet opzichzelfstaand rendabel zijn. Heeft dan niemand dit scenario ooit vooraf bedacht? :)

Plaats reactie