EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 4068
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 28 mei 2026, 23:04

Tom schreef: 28 mei 2026, 20:43
Martijn_bmw schreef: 28 mei 2026, 20:27 ID3 is tot 326pk leverbaar dat is toch niet weinig vermogen? :)
Voor tractie is achterwielaandrijving dan zeker wel fijn
Oh dat is toch meer dan ik dacht dan :)
De 204 of 231 electro-PK’s in een ID3 of Cupra Born maakt het ook niet echt een stumper door het 100% koppel vanaf 1 toer. (Of hoe noem je dat :tooth: ) Ik kan met de Born van moeders de vrouw prima meekomen met vlot verkeer. Ben al een beetje aan het rondkijken voor een ID3 of Born als vervanger voor de Abarth.

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29903
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 29 mei 2026, 07:34

De 231pk Born van MDV hier is idd ook prima vlot en stuurt ook best leuk zeker voor een EV.

Haha Ron idd vanaf 1 toer want stil staan is ook echt motor uit/stil na wegrijden klimmen de toeren wel waanzinnig snel bij een electro motor

ErikS
Berichten: 19051
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door ErikS » 09 jun 2026, 15:29

Damn, kwam een (dacht ik) Noorse test tegen met Ranges van de nieuwe EV's.

Daar haalde de iX3 zelfs meer km's op een lading dan aangegeven door BMW.
781 ipv 770!

Dat is ook voor 't eerst. :tooth: :lol:
Ik heb de i5 naar prive trouwens, dus rijdt nog minimaal een jaar door. Maar gok dat dat er nog veel meer worden.

Kadett
Berichten: 5644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 09 jun 2026, 16:59

Tom schreef: 28 mei 2026, 20:17 Dat snap ik Jos, maar dat is met verbrandingsmotor. Met een EV is dat niet langer het geval. En juist daar zie je dat veel fabrikanten de achterwielen aandrijven. Met veel vermogen is het begrijpelijk, maar ook een ID.3 heeft de motor op de achterwielen (terwijl die weinig vermogen heeft, voor tractie is het dus niet nodig). Bij de ID.Polo hebben ze er wel weer voor gekozen om de motor op de voorwielen te zetten.
Zonder aandrijfassen kan je de stuuruitslag verhogen en een kortere draaicirkel creëeren. Geen idee of dat ook echt zo is bij achterwiel aangedreven EV's aangezien elke auto tegenwoordig minimaal 20" en 245 breedte lijkt te hebben.

Wimo
Berichten: 2988
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 09 jun 2026, 18:29


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29903
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2026, 21:08

Kadett schreef: 09 jun 2026, 16:59
Tom schreef: 28 mei 2026, 20:17 Dat snap ik Jos, maar dat is met verbrandingsmotor. Met een EV is dat niet langer het geval. En juist daar zie je dat veel fabrikanten de achterwielen aandrijven. Met veel vermogen is het begrijpelijk, maar ook een ID.3 heeft de motor op de achterwielen (terwijl die weinig vermogen heeft, voor tractie is het dus niet nodig). Bij de ID.Polo hebben ze er wel weer voor gekozen om de motor op de voorwielen te zetten.
Zonder aandrijfassen kan je de stuuruitslag verhogen en een kortere draaicirkel creëeren. Geen idee of dat ook echt zo is bij achterwiel aangedreven EV's aangezien elke auto tegenwoordig minimaal 20" en 245 breedte lijkt te hebben.
Klopt draaicirkel van bijvoorbeeld onze Born (id3) is idioot klein echt perfect in stadsverkeer

Wimo
Berichten: 2988
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 10 jun 2026, 07:36

Voor de meeste mensen is het belangrijkste dat een auto lang meegaat. Maar welke automerken zijn nu eigenlijk het meest geschikt voor extreem hoge kilometerstanden? Analysebedrijf iSeeCars heeft het antwoord. Ze hebben meer dan 174 miljoen gebruikte auto’s onderzocht en geanalyseerd hoe waarschijnlijk het is dat een automerk 250.000 mijl (ongeveer 400.000 kilometer

De resultaten tonen aan dat het nog steeds een Japanse gigant is die de scepter zwaait als het gaat om ‘onsterfelijkheid’. Toyota behaalt een superieure eerste plaats. Maar liefst 17,8 procent van de Toyota-auto’s heeft een kans om meer dan 40.000 kilometer te halen. Dat is bijna vier keer zo veel als het gemiddelde in de branche.

Lexus op twee en Tesla in top zes
Alsof de dominantie van Toyota nog niet genoeg is, vinden we hun eigen luxemerk Lexus op de tweede plaats met 12,8 procent. En iets verderop in de lijst staat een onverwachte Amerikaan, want Tesla staat in de top zes van de 32 geanalyseerde automerken.

Volgens iSeeCars heeft een Tesla 4,6 procent kans om 400.000 kilometer te halen. Dat is bijna precies het gemiddelde van de hele branche (4,8 procent), wat betekent dat Tesla ver boven giganten als BMW (26e plaats) en Mercedes-Benz (18e plaats) eindigt.

Microscopisch kleine kans: Jaguar, Maserati en Mini
Onderaan de lijst vinden we de merken die het het moeilijkst hebben om de 400.000 kilometer te halen. Voor Land Rover is de kans microscopisch klein: slechts 0,1 procent. Jaguar, Maserati en Mini scoren zelfs 0,0 procent. Voor veel andere fabrikanten ging het aanzienlijk beter.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9487
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bert ///M3 » 12 jun 2026, 16:21

Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is:



i5 M60. Zie dat ding even wegspuiten bij 0:42 :shock:

Ik moest wel even op bmw.nl kijken wat dat was :lollerdelol:

ErikS
Berichten: 19051
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door ErikS » 15 jun 2026, 13:17

Bert ///M3 schreef: 12 jun 2026, 16:21 Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is:



i5 M60. Zie dat ding even wegspuiten bij 0:42 :shock:

Ik moest wel even op bmw.nl kijken wat dat was :lollerdelol:
Ja, fijne auto's :tooth: :lol:
Ontzettend snel, en het gaat verschrikkelijk makkelijk allemaal.
Heerlijke daily! :beer:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12207
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door WJ » 15 jun 2026, 15:28

Met al die milieuzones die eraan zitten te komen, als je daar over een paar jaartjes in wil rondkarren dan heeft het echt 0,0 zin om nu een hybride te kopen neem ik aan?

Zit naar wat bedrijfswagens te kijken, de range van elektrische Caddy achtige wagentjes is wlpt allemaal rond de 300km, in het echt mag je blij zijn met 250km dus zonder lading. Dat is niet echt ideaal, maar hybrides heb ik over een aantal jaar dus ook niks meer aan ondanks dat sommige van die dingen 100+ km elektrisch kunnen rijden?

vester86
Berichten: 2935
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door vester86 » 15 jun 2026, 17:58

Zakelijk (bestel/bus) zou ik niks meer op brandstof kopen. Al helemaal niet als je in binnensteden of uberhaubt in de grote steden moet zijn.

Prive iets op benzine gaat nog wel jaren goed

Online
Eric Z
Berichten: 4334
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Eric Z » 15 jun 2026, 20:17

Ik weet niet hoever de plannen voor de pseudo-eindheffing zijn. Maar die als je twijfelt tussen wel/geen bestelwagen kan je die ook nog laten meewegen in je keuze.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29903
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 15 jun 2026, 20:31

Eric Z schreef: 15 jun 2026, 20:17 Ik weet niet hoever de plannen voor de pseudo-eindheffing zijn. Maar die als je twijfelt tussen wel/geen bestelwagen kan je die ook nog laten meewegen in je keuze.
Die komt er 100% maar is alleen van toepassing op personenauto’s.
Verder eens met ander advies als je met je bus grote steden in moet zou ik enkel nog een EV overwegen.

BMWDennis
Berichten: 212
Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door BMWDennis » 15 jun 2026, 20:37

Eventueel een cargo uitvoering van een personenauto in de lease als rijbereik van grijs kenteken niet voldoet.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10994
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 15 jun 2026, 20:44

Een ID Buzz Cargo heeft niet heel veel laadruimte maar heeft wel een fatsoenlijke reikwijdte. En behoorlijk scherp geprijsd her en der.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 36167
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 15 jun 2026, 20:50

Ja busjes, altijd goed. Kijk wel uit als je ook internationaal rijdt, boven de 2500kg tacho-plicht. Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet makkelijker.

Emissiezone?

Nou, ik heb zo'n ZES-bord met kentekencamera voor het balkon staan. Krijg alleen niet het idee dat er al op gehandhaafd wordt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12207
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door WJ » 15 jun 2026, 22:16

BMWDennis schreef: 15 jun 2026, 20:37 Eventueel een cargo uitvoering van een personenauto in de lease als rijbereik van grijs kenteken niet voldoet.
Ja ben ik nu ook naar aan het kijken. Maar weet niet of ik dat aandurf. Zo’ n nieuwe Skoda Elroq of Kia ev3 ofzo en de achterbank eruit. Renault 4 is er zelfs in Cargo uitvoering vanaf de dealer maar lijkt erg klein.

Busjes met het grotere accu pakket en wlpt 400+ zijn ex 40k op z’n minst. De instappers Buzz of PV5 zijn er wel sub 35k ex. Maar zijn op alle fronten duurder in vaste lasten dan caddy formaat bestelautos.
Had gehoopt voor 32 ex klaar te kunnen zijn haha :bag:

Vind het maar lastig als kleine ondernemer.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10994
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 15 jun 2026, 22:35


BMWDennis
Berichten: 212
Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door BMWDennis » 16 jun 2026, 01:00

Als je die ruimte niet nodig hebt; Een Explorer Cargo 58kWh met WLTP 440km zit je op die 32 ex. Een gebruikte met 77kWh en 600km WLTP kan ook voor die 32 ex., maar wel met geel kenteken MRB. Zou je eigenlijk met je kilometers en stroomtarief moeten kijken of je dat maandelijks terug verdiend.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12207
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door WJ » 16 jun 2026, 19:28

BMWDennis schreef: 16 jun 2026, 01:00 Als je die ruimte niet nodig hebt; Een Explorer Cargo 58kWh met WLTP 440km zit je op die 32 ex. Een gebruikte met 77kWh en 600km WLTP kan ook voor die 32 ex., maar wel met geel kenteken MRB. Zou je eigenlijk met je kilometers en stroomtarief moeten kijken of je dat maandelijks terug verdiend.
Ik ga eens met een rolmaatje hier en daar rondrennen. Beetje oldskool stations zijn er ook niet echt meer volgensmij? Met vlakke ingang achter, ik kom niet echt verder dan de E-Astra


Staan enkele witte hier en daar ja, ik wil alleen geen wit. :tooth: Maar wie weet, beggars cant be choosers ofzoiets.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 267
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JWdrive » 17 jun 2026, 08:35

WJ schreef: 16 jun 2026, 19:28
BMWDennis schreef: 16 jun 2026, 01:00 Als je die ruimte niet nodig hebt; Een Explorer Cargo 58kWh met WLTP 440km zit je op die 32 ex. Een gebruikte met 77kWh en 600km WLTP kan ook voor die 32 ex., maar wel met geel kenteken MRB. Zou je eigenlijk met je kilometers en stroomtarief moeten kijken of je dat maandelijks terug verdiend.
Ik ga eens met een rolmaatje hier en daar rondrennen. Beetje oldskool stations zijn er ook niet echt meer volgensmij? Met vlakke ingang achter, ik kom niet echt verder dan de E-Astra
VW ID7, BMW i5, etc. Maar andere prijsklasse.

Is het geen idee om een EV te rijden met flinke accu en een aanhanger erachter? Dan kan je 2 auto's (werkbus en normale auto) vervangen door 1. Aanhanger heb je genoeg keuze in ruimte etc.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 36167
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 23 jun 2026, 13:09

Je verwacht het niet hè....... :coffee:
Onderzoek wijst uit: fabrikanten liegen over status accupakket EV
https://www.autoblog.nl/nieuws/onderzoe ... etrouwbaar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Henk Jan, Hsp en 3 gasten