Duitse auto importeren - BPM berekenen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
MJW
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: Cayman 981 S
Locatie: ZH

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door MJW » 18 mei 2026, 16:20

Ja dat moet je goed checken. Ik kon alleen online een afspraak (Boblingen net onder Stuttgart) maken voor de 981S die ik van een particulier kocht. Ik was daar in de buurt een weekje fietsen. Op zaterdag JA gezegd en een aantal uren op verschillende dagen online zitten te enteren in het Strassenverkehrsambtsystem (3 verschillende buros die onder Boblingen vielen) om een afspraak te krijgen. Dat viel nogal tegen dus. En opeens had ik er een op donderdagochtend 10:00 uur. Verkoper geapped: kun je dan? En dat pakte uiteindelijk goed uit. Ook nog net genoeg tijd om de pecunia over te maken naar de verkoper. Eerst moet je naar de Schildermacher om je uitvoerplaten+WA af te rekenen en met die rekening (nog geen platen) ging ik met de eigenaar naar het SVA. Aldaar lang wachten en uiteindelijk de overschrijving met Duitse papieren op mijn naam (ook weer wat afrekenen) weer naar de Schildermacher en dan krijg je je platen en kun je sturen.

ErikS
Berichten: 19051
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door ErikS » 09 jun 2026, 16:02

Martijn_bmw schreef: 18 mei 2026, 16:11
Mark 320iS schreef: 18 mei 2026, 10:58
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2026, 06:12 Gaaf Mark, gefeliciteerd! Welk model B3?
Thanks! Het is een e90 B3, ik zal tzt wel een topic opnenen.
Cool! ben benieuwd naar het topic :)
Sterkte, zou ik zeggen. :tooth: :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2991
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door Mark 320iS » 09 jun 2026, 19:52

ErikS schreef: 09 jun 2026, 16:02
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2026, 16:11
Mark 320iS schreef: 18 mei 2026, 10:58

Thanks! Het is een e90 B3, ik zal tzt wel een topic opnenen.
Cool! ben benieuwd naar het topic :)
Sterkte, zou ik zeggen. :tooth: :mrgreen:
Wil je 'm overnemen? Je hebt vast nog wel ergens een turbo rondslingeren toch? :beer:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29903
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2026, 21:16

Mark 320iS schreef: 09 jun 2026, 19:52
ErikS schreef: 09 jun 2026, 16:02
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2026, 16:11
Cool! ben benieuwd naar het topic :)
Sterkte, zou ik zeggen. :tooth: :mrgreen:
Wil je 'm overnemen? Je hebt vast nog wel ergens een turbo rondslingeren toch? :beer:
:lol: :lol:

ErikS
Berichten: 19051
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door ErikS » 10 jun 2026, 14:10

Mark 320iS schreef: 09 jun 2026, 19:52
ErikS schreef: 09 jun 2026, 16:02
Martijn_bmw schreef: 18 mei 2026, 16:11
Cool! ben benieuwd naar het topic :)
Sterkte, zou ik zeggen. :tooth: :mrgreen:
Wil je 'm overnemen? Je hebt vast nog wel ergens een turbo rondslingeren toch? :beer:
Vol gegoten met goud, want dat kosten ze. :tooth:

HSR
Berichten: 5650
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door HSR » 10 jun 2026, 15:23

inmiddels keurig rapportje gekregen van Bolsenbroek. Ook een hele hoop geleerd over de sector. Volgens mij komt het hier op neer. Ondanks dat de BPM met meer dan €3000 verminderd kan worden is het raadzaam om dat niet te doen. De kans neemt enorm toe op een handmatige controle wanneer je meer dan €3000 bpm vermindering claimt, en de kans wordt dan heel groot dat je uiteindelijk de koerslijst aan BPM moet betalen. Dit zou te maken hebben met veelvuldige fraude uit het verleden. Uni kleur auto importeren en er dan het interieur en de wielen van het basismodel onder klussen, krasjes hier en daar aanbrengen en de BPM fors verlagen. Daar trappen ze niet meer in.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door MParallel » 10 jun 2026, 17:59

Is het allemaal niet waard nee.

Online
TLRS
Berichten: 3175
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door TLRS » 10 jun 2026, 18:40

Bijzonder verhaal. Die bpm op basis van taxatie gaat toch met een vrij compleet rapport. Berg foto’s enzo. Hoezo dan fraude..

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2405
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door Will F. » 10 jun 2026, 19:03

HSR schreef: 10 jun 2026, 15:23 inmiddels keurig rapportje gekregen van Bolsenbroek. Ook een hele hoop geleerd over de sector. Volgens mij komt het hier op neer. Ondanks dat de BPM met meer dan €3000 verminderd kan worden is het raadzaam om dat niet te doen. De kans neemt enorm toe op een handmatige controle wanneer je meer dan €3000 bpm vermindering claimt, en de kans wordt dan heel groot dat je uiteindelijk de koerslijst aan BPM moet betalen. Dit zou te maken hebben met veelvuldige fraude uit het verleden. Uni kleur auto importeren en er dan het interieur en de wielen van het basismodel onder klussen, krasjes hier en daar aanbrengen en de BPM fors verlagen. Daar trappen ze niet meer in.
Of je nou 3000 vermindering op een bpmaangifte van 10k doet of op één van 30k lijkt me ook wel uitmaken??

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8765
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 jun 2026, 10:52

Heb het een aantal jaar geleden op de GLB van mijn pa gedaan maar heb nooit controle ofzo gehad.
Gewoon netjes een rapport erbij en opgestuurd naar de belasting. Geen probleem.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7429
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Duitse auto importeren - BPM berekenen

Bericht door Fabian » 11 jun 2026, 11:15

https://www.bkan.nl/vier-vonnissen-bpm- ... newsletter

De afgelopen week zijn er meerdere BPM-uitspraken gepubliceerd die draaiden om de vraag: hoeveel afschrijving mag een importeur opvoeren bij de aangifte van een gebruikte auto. In de vier zaken oordeelden de rechters overwegend dat gestelde schade in het taxatierapport onvoldoende was onderbouwd of niet relevant was.

Bij meerdere geïmporteerde voertuigen constateerde Domein Roerende Zaken (DRZ) problemen met veiligheidssystemen, airbags of carrosseriedelen. Volgens de rechters mag in zulke gevallen de taxatiemethode niet worden gebruikt voor de BPM-berekening. Dat beperkt de mogelijkheid om via schade een lagere handelswaarde en dus minder BPM te realiseren.

In één uitspraak wist de belastingplichtige nog wel succes kunnen te boeken. In een zaak over een Audi Q5 verlaagde de rechtbank de naheffingsaanslag omdat was uitgegaan van een onjuiste historische nieuwprijs.

Het betreft deze vier uitspraken:

Gerechtshof Den Haag – Jeep Wrangler (ECLI:NL:GHDHA:2026:1292)
Het hof oordeelde dat extra schade door roest onvoldoende was onderbouwd en daarom niet mocht leiden tot extra BPM-afschrijving. Ook een waardevermindering vanwege een RDW-registratie zonder oordeel over de kilometerstand werd afgewezen. Volgens de rechters rust de bewijslast op de belastingplichtige. Die moet aantonen dat het ontbreken van een RDW-oordeel daadwerkelijk een waardedrukkend effect heeft op juist dat specifieke voertuig. Dat gebeurde hier niet.

Rechtbank Den Haag – twee Volkswagen Tiguans (ECLI:NL:RBDHA:2026:3862)
Bij één Tiguan verhinderden storingen in veiligheidssystemen het gebruik van de taxatiemethode, omdat sprake was van een essentieel gebrek. Voor de andere Tiguan vond de rechtbank dat meer schade niet aannemelijk was gemaakt dan DRZ had vastgesteld. De naheffingsaanslagen bleven in stand.

Rechtbank Den Haag – vier importauto’s (ECLI:NL:RBDHA:2026:3861)
De zaak betrof een Seat Leon en drie Mercedessen. De rechtbank oordeelde dat meerdere voertuigen essentiële gebreken hadden, waardoor de taxatiemethode niet kon worden toegepast. Ook bezwaren tegen CO2-metingen volgens WLTP/NEDC2 en een beroep op Europees recht slaagden niet.

Rechtbank Den Haag – Audi Q5 (ECLI:NL:RBDHA:2026:3976)
De rechtbank wees de meeste bezwaren tegen de naheffingsaanslag af, waaronder de gestelde motorschade. Wel bleek de Belastingdienst uit te zijn gegaan van een te lage historische nieuwprijs. Daardoor werd de naheffingsaanslag beperkt verlaagd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 9 gasten