Porsche Cayman S Handbak 987.1/2

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
Plaats reactie
itsmario

Porsche Cayman S Handbak 987.1/2

Bericht door itsmario » 19 mei 2026, 13:41

Beste auto liefhebbers,

Ik Zoek een Cayman S specifiek met Handbak. Mag 987.1/2 zijn. Straat gebruik of clubsport (moet zonder grote comfort issues 1000+km met vriendin naar het buitenland kunnen rijden)

Km stand rond de 100.000km zou mooi zijn.

Liefst uiteraard met actuele bore scoring test of wellicht een herbouwde motor met facturen, foto's etc.

Qua opties geen directe voorkeuren - - > als jullie nog tips hebben hoor ik het graag wat de opties 'die je moet hebben' rond die tijd

Ik ben van plan er sowieso Ohlins dempers bij Leo/Madeno onder te laten plaatsen. Misschien zegt dit al genoeg zodat je weet met welk oog ik naar een auto kijk en hoe hij moet voelen tijdens een testrit :). Ik ga het niet te gek maken door alles aan te passen waardoor je uiteindelijk een clubsport+ monster hebt.

Ik heb altijd BMW's gehad, zowel wedstrijd klaar voor het circuit als volledig aangepast voor de straat, ooit heb ik in een cayman gereden en toen wist ik:

Dit rauwe, directe laag op de grond qua gevoel en emotie is perfect, dat wil ik nog een keer rijden.
Het moment is aangebroken en ik ben op zoek :)
Is dus echt als weekend auto.

Qua opties ben ik niet meer zo kritisch als vroeger, alles in de basis moet gewoon kloppen zonder gezeur, instappen en lekker genieten door de eifel, alpen, Spanje en een verdwaalde trackday of touristenfahrt (niet meer zo hardcore als vroeger)

Overige aankoop tips of adressen waar 'te keuren' voor aankoop hoor ik ook graag. Of wie er regelmatig dit soort wagens te koop heeft.

Hoor het graag

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Re: Porsche Cayman S Handbak 987.1/2

Bericht door De fiscalist » 19 mei 2026, 16:18

Porscheforum.nl al geprobeerd??

Qua opties:
987 Cayman R buiten budget waarschijnlijk, maar dat is de versie om te hebben voor jouw beoogde gebruik
PSE is een grote pre wat mij betreft, zonder klinkt ie wat tam (wat fijn is als je 1.000 km op een dag maakt)
De DFI motoren hebben geen tussenaslager problemen meer , ook borescoring komt daarop eigenlijk niet voor dacht ik.

Succes met de zoektocht!

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 19 mei 2026, 18:56

Keuren bij Vd Gugten in Bodegraven. Sinds Joeri de zaak heeft overgenomen is er ook beperkte verkoop van nette auto's. Misschien komt daar wat voorbij.

MJW
Auto: Cayman 981 S

Bericht door MJW » 19 mei 2026, 23:03

Ik zou ff doorsparen voor een 981 S. Zie mijn verhaal op PF. En ik weet het verschil vrij goed met een BMW (de 981 S is in de plaats van een F31 340iX met Ohlins RnT door Leo en een OS Giken van Hardeman). Dus zeker geen geld uitgeven aan PASM (beter van niet als je Ohlins gaat monteren en ik vond het sowieso maar nix, zie mijn PF verhaal) en ik ben (ver) weggebleven van potentiele bore-score en IMS kandidaten. Wat is je budget (aanschaf-sec en MODs?). Ik heb inmiddels al best wat aan laten passen door Joeri (al genoemde vd Gugten) en ben er nog niet klaar mee. Maar wat rijdt het heerlijk!!! Kijk vooral ook op mobile.de of autoscout24.de.

Ter overweging-zeker als budget niet toereikend is voor een 981 S: een niet-S met handbak geeft veel beleving en de mgh om meer en vaker van het toerenbereik (het wordt pas leckah vanaf 4000 tpm) op te zoeken. De PDK, al helemaal in de normale stand- zit al snel in de 6e of 7e versnelling.

itsmario

Bericht door itsmario » 20 mei 2026, 23:00

Thx ik ga ook even kijken op het Porsche forum.
Duidelijk over vd Gugten voor het keuren en de mods, zaak uitstraling ziet er goed uit, zie daar nu slechts 2 auto's online (wel goede)

- PASM had ik idd ook al twijfels over bij Ohline montage, dus ook duidelijk
- PSE ook een goede .. zou het geluid even moeten ervaren .. dat wordt een lastige! Hou wel van herrie maar een vervelende brom uren op de snelweg is minder gewenst idd .. of anders een klep-systeem uitlaat laten monteren. Zal even navragen welke uitlaat de Cayman S had waarin ik jaren geleden heb meegereden.

budget +- 30k
mods 5-10k, heb leo al gebeld over drie "stages": 1: Ohlins 2: Alle rubber bussen vervangen door PU en 3: remblokken/schijven/leidingen
Er is budget om "overige zaken vers te maken"
Er is budget als een motor ploft

De kwestie is meer dat ik gewoon geen 50-70k+ aan een auto meer wil uitgeven, ook ivm investeren in andere zaken

Het blijft een lastige kwestie, vind je een goede Cayman S en hooguit Ohlins eronder, of moet je "van alles vers maken of gaat er van alles kapot" en had je alsnog die van 50-70k kunnen kopen. Of zegt de motor zoek het maar uit..
Maarja .. als er met die van 50-70k ook wat mis is ga je weer ... misschien wel wat minder mods nodig?!

Dit heb ik nog niet afgewogen, heb nu gewoon voor ogen lekker een goedkoper model te kopen, genieten, en niet alles hoeft meer perfect zoals "Vroeger". Budget als er wat mis gaat is er, soort risico van het vak dan maar, Maar hoor graag jullie ervaringen want ben niet bekend met porsches.

itsmario

Bericht door itsmario » 20 mei 2026, 23:02

PS en moet je dit nou eens lezen "lekker goedkoop model kopen" voor het weekend... alsnog een grote luxe positie in het leven

MJW
Auto: Cayman 981 S

Bericht door MJW » 21 mei 2026, 11:23

Ik heb destijds in mijn zoektocht naar een Cayman (met ook alleen maar BMW ervaring/kennis) eindeloos veel YT en Rennlist bezocht. Tegenwoordig gebruik ik veel AI tools zoals ChatGPT en CoPilot. Uiteindelijk krijg je dan wel een goed beeld van de potentiele gebreken. Zodanig zelfs dat een verkoper van een 991 S en ik op een paar typische kwaaltjes wees: "zo jij hebt er wel verstand van...".

Plaats reactie