Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 08:01

dave van marion schreef: 05 mei 2026, 20:23
Elise schreef: 05 mei 2026, 11:03 Ze verplichten dat de MID meter in de laadpaal moet zitten om ervoor in aanmerking te komen, een externe MID meter is niet geldig, dus ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat het alleen geldt voor opladen auto en andere verbruikers er niet onder vallen.
Weet niet of die MID meter ook in je thuisaccu zit of kan
Een MID meter in je thuisaccu is geen MID meter in je laadpaal.

Als dat wel zo zou werken dan je laadpaal voeden vanuit je thuisaccu en dan van 2 MID meters vergoeding opstrijken :)
Nee, die vlieger gaat niet op.

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 08:05

RS-Ron schreef: 04 mei 2026, 22:30 Na de offerte van SolarEdge nu ook offerte van een Victron thuisaccu binnen.
dave van marion schreef: 05 mei 2026, 20:23 Zit zelf op de nieuwe thuisaccu van solaredge nexis te wachten heb solaredge zonnepanelen (38stuks)
Had jij ook naar SolarEdge Nexis gekeken Ron?
Het lijkt wat anders te zijn dan dat Home systeem?

https://marketing.solaredge.com/solaredge-nexis-en-3ph
https://marketing.solaredge.com/charged ... er-website

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 mei 2026, 12:09

Elise schreef: 06 mei 2026, 08:05
RS-Ron schreef: 04 mei 2026, 22:30 Na de offerte van SolarEdge nu ook offerte van een Victron thuisaccu binnen.
dave van marion schreef: 05 mei 2026, 20:23 Zit zelf op de nieuwe thuisaccu van solaredge nexis te wachten heb solaredge zonnepanelen (38stuks)
Had jij ook naar SolarEdge Nexis gekeken Ron?
Het lijkt wat anders te zijn dan dat Home systeem?

https://marketing.solaredge.com/solaredge-nexis-en-3ph
https://marketing.solaredge.com/charged ... er-website
Jazeker, alleen is SolarEdge behoorlijk duurder. Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer. Ook heb ik voor iets meer het dubbele aan batterij capaciteit met een hoogbegaafde laadpaal.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 12:45

RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 12:09 Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer.
80 oude panelen = 40 nieuwe panelen :wink:

Direct de DC van de panelen de batterij in proppen zie ik ook als een heel groot voordeel, die conversies van DC naar AC van de panelen om vervolgens weer om te zetten naar DC om de batterij in de proppen is inderdaad niet heel erg efficiënt.
Wat ik wel jammer vind is dat je max 450Volt hebt op de trackers en die nogal strikt is, ik moet hier ook de strings aanpassen.

HarryC

Bericht door HarryC » 06 mei 2026, 12:53

Ik heb eens ergens een filmpje voorbij zien komen dat, wanneer je een bedrijf hebt, je zonnepanelen en thuis batterij zakelijk kunt aanschaffen en daar subsidies op kunt aanvragen/krijgen te weten de EIA regeling en de ISDE regeling. Zelfs als je bedrijf niet aan huis hebt maar je zakelijke telefoon en laptop thuis gebruikt of moet kunnen opladen zou dit al voldoende zijn. Heb mezelf er nooit meer in verdiept maar wellicht zijn hier mensen die daar meer van weten en wellicht dat iemand zijn voordeel ermee kan doen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 mei 2026, 13:48

Elise schreef: 06 mei 2026, 12:45
RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 12:09 Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer.

Direct de DC van de panelen de batterij in proppen zie ik ook als een heel groot voordeel, die conversies van DC naar AC van de panelen om vervolgens weer om te zetten naar DC om de batterij in de proppen is inderdaad niet heel erg efficiënt.
Wat ik wel jammer vind is dat je max 450Volt hebt op de trackers en die nogal strikt is, ik moet hier ook de strings aanpassen.
Ik begreep, maar jij begrijpt er meer van, dat het 80 reguliere panelen zijn, niet mijn huidige, inmiddels oldtimer panelen. Maar daar kan ik naast zitten!

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 14:35

RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 13:48
Elise schreef: 06 mei 2026, 12:45

Ik begreep, maar jij begrijpt er meer van, dat het 80 reguliere panelen zijn, niet mijn huidige, inmiddels oldtimer panelen. Maar daar kan ik naast zitten!

Gr Ron
Max 6kWp per Multi RS Solar (3kWp per tracker).
Met drie stuks voor een 3-fase opstelling kom je op 18kWp.
18000wp / 80 panelen = 225wp maximaal per paneel.

En dan moet je er ook nog voor zorgen dat je stringspanning van de panelen niet hoger wordt dan maximaal 8 x de accuspanning.
Dus trek je de accu goed leeg en zakt de spannning van zeg 56V naar 52V, dan mag de stringspanning niet hoger zijn dan 416volt.
(Die factor 8 heeft op de een of andere manier te maken met het DC naar DC omzetten)

Ik heb hier 24 Solar Frontier panelen liggen (dunne film panelen) die een hele hoge spanning leveren.
Die kunnen op een hele heldere maar koude winterdag als het flink vriest zomaar 120Volt halen, die moet ik dus gaan opdelen in strings van maximaal 3 stuks om onder die max 8 x accuspanning te blijven. Strings van 4 kan problemen gaan opleveren.

Voor jou ook wel een ding om rekening mee te houden als je voor de Multi RS kiest, dat je strings daar wel goed op aangepast worden.
SF.png
SF.png (36.77 KiB) 1620 keer bekeken

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 mei 2026, 17:28

:forum: Zoekt LOI cursus thuisbatterij voor dummies…… ik kom wel ff bij je op de lijn voor ik de knoop doorhak! :shock:

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 18:44

RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 17:28 :forum: Zoekt LOI cursus thuisbatterij voor dummies…… ik kom wel ff bij je op de lijn voor ik de knoop doorhak! :shock:

Gr Ron
Ha Ron, ik weet ook niet alles hé :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 mei 2026, 19:09

Elise schreef: 06 mei 2026, 18:44
RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 17:28 :forum: Zoekt LOI cursus thuisbatterij voor dummies…… ik kom wel ff bij je op de lijn voor ik de knoop doorhak! :shock:

Gr Ron
Ha Ron, ik weet ook niet alles hé :tooth:
Haha nou wel eens met Ron je hebt er een mooi portie kennis van!
Interessant altijd om te lezen vind ik :)

Elise

Bericht door Elise » 07 mei 2026, 07:57

^^
Komt die paar jaar HTS elektronica toch nog van pas :angel:
Maar buiten de wet van Ohm weet ik daar echt helemaal niets meer van, ik denk dat het meer interesse is in e.e.a. Veel lezen, mensen spreken en proberen om de boel te doorgronden om zo een weloverwogen keuze te maken i.p.v. een krabbel onder een offerte van de eerste de beste verkoper met een mooi verhaal te zetten.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 mei 2026, 08:18

Er komen veel details om de hoek kijken inderdaad, welke conversie het beste past is een beetje afhankelijk van hoe je de thuisaccu gebruikt. Wij hebben er een EV bij die we thuis laden, dat worden er waarschijnlijk 2. Hoe doet zo'n ding het in de winter, wel of niet inkopen bij lage prijs. Zit er een noodstroom module in en op welke groepen sluiten we die aan. Wel of geen dynamisch stroomcontract nemen om te "handelen" in stroom en wat levert dat onder aan de streep ongeveer op? Wel of niet de BTW terugvragen, kost de eerste 4 jaar €450 euro per jaar. Wat gaat de overheid doen? In 4 jaar zijn er weer 3726 regels veranderd. Het is tot een bepaalde hoogte wel mogelijk alle variabelen af te wegen, maar uiteindelijk zal het op een aantal punten toch een gok blijven. Volledige zekerheid voor de toekomst met deze overheid is, denk ik, een illusie. Ik moet nog een grove berekening maken wat het nou ongeveer gaat schelen zonder saldering en met twee EV's en de huidge conversie zonder saldering. Ik moet wel een beetje zicht hebben op de termijn dat het gaat renderen.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 07 mei 2026, 19:09

Dat vind ik wel het lastigste van het hele verhaal eerlijk gezegd.

Ik verwacht rond de 8000kWh op jaarbasis te gaan verbruiken, met €0,25 per kWh voor een 3 jarig contract kom ik op +/- €2000 op jaarbasis. Met een thuisaccu moet ik in de wintermaanden nog steeds stroom van het net afnemen, ik schat rond de 3000kWh, laten we zeggen +/- €500 als dat kan op de goedkope momenten met een dynamisch contract.
Dan is het verschil €1500 en daarmee wordt het al verdomd lastig om op redelijke termijn de investering terug te verdienen.

Ben wel benieuwd hoe jij daar naar kijkt Ron.

En mocht het zover komen dan koop ik de Multi RS'en btw vrij en ga voor het overige materiaal geen BTW terugvragen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 mei 2026, 19:45

Vind ik ook lastig, je kan de situatie van de afgelopen jaren ook niet gebruiken, met salderen heeft een thuisaccu niet veel meerwaarde. Ik moet eens uitrekenen hoeveel ik volgend jaar voor mijn 6500kw/u ga krijgen wat het kost om de 5000kw/u / 6500 met twee EV's die ik gebruik gaat kosten. Het Abartje kost ook zo'n 3000€ aan benzine per jaar.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 11 mei 2026, 08:54

Ik sprak afgelopen weekend iemand, die in het bestuurlijke van een gemeente zit, over een thuisaccu. Ik gaf aan dat Stedin in onze gemeente de boel helemaal heeft aangepast en wij naar mijn mening nergens voor hoeven te vrezen v.w.b. uitval door nestcongestie. Hij gaf aan dat we er rekening mee moeten houden dat tussen nu en 2030 de kans bestaat dat er een start wordt gemaakt om op piektijden gewoon een hele gemeente (of wijken in een grote stad) afgeschakeld worden op bepaalde uren. Roulatie, dus vandaag dit dorp, morgen die wijk en overmorgen weer een andere gemeente die ze afschakelen.

Ik had met dat scenario geen rekening gehouden, maar lijkt me zeker niet ondenkbaar dat het gewoon gaat gebeuren. En als er op gemeentelijk niveau al zo over wordt gesproken zijn de plannen wellicht al in een ver gevorderd stadium?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 mei 2026, 09:02

Echt beschamend dat het zo ver moet komen bij een rijk en welvarend land.

Ik ben net 2,5 week in Nepal geweest, daar valt de stroom wel eens uit, waarna er bij de betere hotels direct automatisch generatoren aanslaan. Nepal is ontzettend arm, dus daar had ik uiteraard begrip voor.

Maar dat hier nu over nagedacht wordt in ons land.... Het is werkelijk waar te triest voor woorden.

Elise

Bericht door Elise » 11 mei 2026, 15:06

Bram schreef: 11 mei 2026, 09:02 Echt beschamend dat het zo ver moet komen bij een rijk en welvarend land.
Eens Bram, maar onze regering is al vele jaren hard bezig om die rijkdom te verkwanselen en dan is het gedaan met de welvaart.

Luco

Bericht door Luco » 11 mei 2026, 16:57

blij dat ik een aggregaat heb. schakel maar af :tooth: :tooth:

EvdP
Auto: Weer een BMW...

Bericht door EvdP » 11 mei 2026, 18:06

Tienduizenden mensen willen niet van lucratieve draaischijfmeter af

Een kwart van de mensen met een ouderwetse draaischijfmeter weigert steevast een vervangende digitale elektriciteitsmeter te installeren. Ze hopen zo ook na januari zonnestroom te kunnen salderen en terugleverkosten te vermijden. Tienduizenden huishoudens krijgen te maken met dwangsommen als ze blijven weigeren.

Uit data van de netbeheerders blijkt dat er nog zo’n 500.000 ferrarismeters in Nederlandse meterkasten hangen. In zo’n meter draait een metalen schijf als er stroom wordt verbruikt: hoe meer stroom, hoe harder de draaisnelheid. En zo wordt een telwerk aangestuurd. Als er zonnestroom wordt teruggeleverd, dan draait de schijf de andere kant op en loopt de teller zienderogen terug.
Dat maakt het met de huidige terugleverkosten voor zonnestroom en het naderende einde van de salderingsregeling lucratief om zo lang mogelijk aan die oude meter vast te houden.
„Dat er in een individueel geval langer gesaldeerd kan worden is zo. Deze mensen hebben geluk’’, beaamt Theo Scholten van Netbeheer Nederland. Maar niet voor lang: de nieuwe Energiewet schrijft voor dat iedereen op een digitale meter móét overstappen. „Wie nog geen brief heeft gehad krijgt die waarschijnlijk dit jaar nog.’’
De meterwissel is gratis voor mensen die na de eerste brief instemmen met de meterwissel, maar wie blijft weigeren, moet later wel zelf voor de vervanging betalen. Dat zal zo’n 100 euro zijn. En wie echt niet wil, krijgt te maken met dwangsommen van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

Weigeraars

Het schrikt mensen vooralsnog niet af. Er wordt massaal nee gezegd tegen de digitale meter. Netbeheerder Stedin heeft inmiddels 27.000 huishoudens aangeschreven, maar ruim een kwart blijft weigeren. Stedin heeft na twee verzoeken inmiddels zevenduizend dossiers overgedragen aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur met een handhavingsverzoek. Als de cijfers van Stedin maatgevend zijn, krijgt de RDI de handen vol aan meer dan 100.000 weigeraars.
De Rijksinspectie gaat proberen om de mensen toch nog zover te krijgen, zelfs met huisbezoeken. Wie halsstarrig nee blijft zeggen, kan een oplopende dwangsom tegemoetzien. De Rijksinspectie denkt nog na over de hoogte ervan.
Netbeheer Nederland zegt dat de oude meters voor eind 2027 allemaal vervangen moeten zijn. Een enorme klus: de komende anderhalf jaar zijn er naar schatting iedere werkdag zo’n driehonderd monteurs voor nodig, die dagelijks 1300 meters moeten vervangen. Het komt boven op het vele werk dat alle netbeheerders toch al hebben om de netcongestie aan te pakken.
Een digitale meter kan levering én teruglevering van elektriciteit bijhouden. En dat is precies wat de ‘notoire weigeraars’, zoals Netbeheer Nederland de groep mensen eerder omschreef, niet willen. Want zo weet niemand dat de meter terugdraait en er van de eigen zonnestroom wordt geprofiteerd alsof er geen terugleverkosten bestaan.
Dat kan vele honderden euro’s per jaar schelen, want volgend jaar is de salderingsregeling afgeschaft en is zonnestroom die niet meteen zelf wordt verbruikt bijna niets meer waard.
Een andere reden om te weigeren is dat mensen zelf hebben gerommeld in de meterkast. Wie illegaal stroom aftapt voor bijvoorbeeld het kweken van wietplanten wil natuurlijk geen pottenkijkers.
Een derde reden is dat veel mensen de elektriciteitsmeter compleet hebben ingebouwd en de halve hal moeten slopen om vervanging mogelijk te maken. En dan is er nog een groep die vindt dat ‘de overheid’ niet hoeft te weten hoeveel energie iemand op welk tijdstip verbruikt.

Stroperig

De vervangingsoperatie verloopt tot dusver stroperig; er zijn nog maar 20.000 van de 500.000 meters vervangen, terwijl het jaar al bijna halverwege is. Netbeheerders verwachten desalniettemin dat het gaat lukken om voor eind 2027 alle meters te vervangen en dat er ook voldoende monteurs voorhanden zijn.
Er is naast de mogelijkheid om teruggeleverde stroom te kunnen meten nóg een belangrijk nieuw fenomeen dat alleen kan worden ingevoerd als de digitale meter de norm wordt.
Om netcongestie (files op het stroomnet) te bestrijden, werken de netbeheerders aan variabele tarieven. Wie ’s avonds rond het avondeten stroom verbruikt, zal meer moeten betalen dan wanneer die stroom om 12.00 uur ’s middags of in de nachtelijke uren wordt verbruikt. Voor een simpel ledlampje zal het niet uitmaken, maar voor stroomvreters zoals een elektrische auto thuis aan een privélaadpaal wel. Het is nog niet bekend wanneer deze nieuwe tarieven worden ingevoerd.

Digitale of slimme meter?
Wie een moderne elektriciteitsmeter krijgt, kan kiezen tussen een digitale en een slimme. Bij een slimme meter wordt het verbruik en de teruglevering continu doorgegeven aan de netbeheerder en aan de energieleverancier. Meterstanden doorgeven hoeft niet meer. Een digitale meter ziet er hetzelfde uit, maar heeft geen dataconnectie met de netbeheerder. Zelf meterstanden doorgeven blijft nodig.

Bron: AD.nl

Elise

Bericht door Elise » 11 mei 2026, 19:13

Om netcongestie (files op het stroomnet) te bestrijden, werken de netbeheerders aan variabele tarieven.

Wie een moderne elektriciteitsmeter krijgt, kan kiezen tussen een digitale en een slimme. Bij een slimme meter wordt het verbruik en de teruglevering continu doorgegeven aan de netbeheerder en aan de energieleverancier. Meterstanden doorgeven hoeft niet meer. Een digitale meter ziet er hetzelfde uit, maar heeft geen dataconnectie met de netbeheerder. Zelf meterstanden doorgeven blijft nodig.
Variabele tarieven kan dus niet met een (domme) digitale meter.
Hoe willen ze dan variabele tarieven gaan invoeren?

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 11 mei 2026, 19:43

Er zijn al variabelen tarieven voor stroom, daar kun je al voor kiezen (als je een ‘ slimme’ meter hebt).

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 11 mei 2026, 19:51

Heb ook een collega die nog zo'n ouderwets meter heeft en al jaren profiteert en al meerdere keren geweigerd heeft een nieuwe te nemen, ben benieuwd hoe lang die het volhoudt....een boete van bv. 100 euro is natuurlijk een lachertje natuurlijk.

Elise

Bericht door Elise » 11 mei 2026, 20:37

De fiscalist schreef: 11 mei 2026, 19:43 Er zijn al variabelen tarieven voor stroom, daar kun je al voor kiezen (als je een ‘ slimme’ meter hebt).
Dat begrijp ik, een slimme meter is verplicht voor een dynamisch contract, maar dat is tussen consument & energieleverancier.

Het artikel spreekt over de netbeheerders, dat die variabele tarieven kunnen gaan rekenen om netcongestie te bestrijden.
Hoe willen ze dat gaan invoeren als consumenten een domme meter hebben?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 mei 2026, 20:56

Ik ken wel een oplossing, indien domme meter betaal je altijd het hoogste tarief.
Krijgen ze mensen vanzelf over de streep toch een slimme meter toe te laten ;)

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 11 mei 2026, 21:01

Zoiets zal het wel worden idd, financiële prikkel

Plaats reactie