RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 13:48
Elise schreef: 06 mei 2026, 12:45
RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 12:09
Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer.
80 oude panelen = 40 nieuwe panelen
Direct de DC van de panelen de batterij in proppen zie ik ook als een heel groot voordeel, die conversies van DC naar AC van de panelen om vervolgens weer om te zetten naar DC om de batterij in de proppen is inderdaad niet heel erg efficiënt.
Wat ik wel jammer vind is dat je max 450Volt hebt op de trackers en die nogal strikt is, ik moet hier ook de strings aanpassen.
Ik begreep, maar jij begrijpt er meer van, dat het 80 reguliere panelen zijn, niet mijn huidige, inmiddels oldtimer panelen. Maar daar kan ik naast zitten!
Gr Ron
Max 6kWp per Multi RS Solar (3kWp per tracker).
Met drie stuks voor een 3-fase opstelling kom je op 18kWp.
18000wp / 80 panelen = 225wp maximaal per paneel.
En dan moet je er ook nog voor zorgen dat je stringspanning van de panelen niet hoger wordt dan maximaal 8 x de accuspanning.
Dus trek je de accu goed leeg en zakt de spannning van zeg 56V naar 52V, dan mag de stringspanning niet hoger zijn dan 416volt.
(Die factor 8 heeft op de een of andere manier te maken met het DC naar DC omzetten)
Ik heb hier 24 Solar Frontier panelen liggen (dunne film panelen) die een hele hoge spanning leveren.
Die kunnen op een hele heldere maar koude winterdag als het flink vriest zomaar 120Volt halen, die moet ik dus gaan opdelen in strings van maximaal 3 stuks om onder die max 8 x accuspanning te blijven. Strings van 4 kan problemen gaan opleveren.
Voor jou ook wel een ding om rekening mee te houden als je voor de Multi RS kiest, dat je strings daar wel goed op aangepast worden.

- SF.png (36.77 KiB) 257 keer bekeken