Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 08:01

dave van marion schreef: 05 mei 2026, 20:23
Elise schreef: 05 mei 2026, 11:03 Ze verplichten dat de MID meter in de laadpaal moet zitten om ervoor in aanmerking te komen, een externe MID meter is niet geldig, dus ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat het alleen geldt voor opladen auto en andere verbruikers er niet onder vallen.
Weet niet of die MID meter ook in je thuisaccu zit of kan
Een MID meter in je thuisaccu is geen MID meter in je laadpaal.

Als dat wel zo zou werken dan je laadpaal voeden vanuit je thuisaccu en dan van 2 MID meters vergoeding opstrijken :)
Nee, die vlieger gaat niet op.

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 08:05

RS-Ron schreef: 04 mei 2026, 22:30 Na de offerte van SolarEdge nu ook offerte van een Victron thuisaccu binnen.
dave van marion schreef: 05 mei 2026, 20:23 Zit zelf op de nieuwe thuisaccu van solaredge nexis te wachten heb solaredge zonnepanelen (38stuks)
Had jij ook naar SolarEdge Nexis gekeken Ron?
Het lijkt wat anders te zijn dan dat Home systeem?

https://marketing.solaredge.com/solaredge-nexis-en-3ph
https://marketing.solaredge.com/charged ... er-website

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 mei 2026, 12:09

Elise schreef: 06 mei 2026, 08:05
RS-Ron schreef: 04 mei 2026, 22:30 Na de offerte van SolarEdge nu ook offerte van een Victron thuisaccu binnen.
dave van marion schreef: 05 mei 2026, 20:23 Zit zelf op de nieuwe thuisaccu van solaredge nexis te wachten heb solaredge zonnepanelen (38stuks)
Had jij ook naar SolarEdge Nexis gekeken Ron?
Het lijkt wat anders te zijn dan dat Home systeem?

https://marketing.solaredge.com/solaredge-nexis-en-3ph
https://marketing.solaredge.com/charged ... er-website
Jazeker, alleen is SolarEdge behoorlijk duurder. Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer. Ook heb ik voor iets meer het dubbele aan batterij capaciteit met een hoogbegaafde laadpaal.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 12:45

RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 12:09 Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer.
80 oude panelen = 40 nieuwe panelen :wink:

Direct de DC van de panelen de batterij in proppen zie ik ook als een heel groot voordeel, die conversies van DC naar AC van de panelen om vervolgens weer om te zetten naar DC om de batterij in de proppen is inderdaad niet heel erg efficiënt.
Wat ik wel jammer vind is dat je max 450Volt hebt op de trackers en die nogal strikt is, ik moet hier ook de strings aanpassen.

HarryC

Bericht door HarryC » 06 mei 2026, 12:53

Ik heb eens ergens een filmpje voorbij zien komen dat, wanneer je een bedrijf hebt, je zonnepanelen en thuis batterij zakelijk kunt aanschaffen en daar subsidies op kunt aanvragen/krijgen te weten de EIA regeling en de ISDE regeling. Zelfs als je bedrijf niet aan huis hebt maar je zakelijke telefoon en laptop thuis gebruikt of moet kunnen opladen zou dit al voldoende zijn. Heb mezelf er nooit meer in verdiept maar wellicht zijn hier mensen die daar meer van weten en wellicht dat iemand zijn voordeel ermee kan doen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 mei 2026, 13:48

Elise schreef: 06 mei 2026, 12:45
RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 12:09 Victron heeft het voordeel dat er 80 panelen direct op aangesloten kunnen worden (de RS) zonder omvormer.

Direct de DC van de panelen de batterij in proppen zie ik ook als een heel groot voordeel, die conversies van DC naar AC van de panelen om vervolgens weer om te zetten naar DC om de batterij in de proppen is inderdaad niet heel erg efficiënt.
Wat ik wel jammer vind is dat je max 450Volt hebt op de trackers en die nogal strikt is, ik moet hier ook de strings aanpassen.
Ik begreep, maar jij begrijpt er meer van, dat het 80 reguliere panelen zijn, niet mijn huidige, inmiddels oldtimer panelen. Maar daar kan ik naast zitten!

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 14:35

RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 13:48
Elise schreef: 06 mei 2026, 12:45

Ik begreep, maar jij begrijpt er meer van, dat het 80 reguliere panelen zijn, niet mijn huidige, inmiddels oldtimer panelen. Maar daar kan ik naast zitten!

Gr Ron
Max 6kWp per Multi RS Solar (3kWp per tracker).
Met drie stuks voor een 3-fase opstelling kom je op 18kWp.
18000wp / 80 panelen = 225wp maximaal per paneel.

En dan moet je er ook nog voor zorgen dat je stringspanning van de panelen niet hoger wordt dan maximaal 8 x de accuspanning.
Dus trek je de accu goed leeg en zakt de spannning van zeg 56V naar 52V, dan mag de stringspanning niet hoger zijn dan 416volt.
(Die factor 8 heeft op de een of andere manier te maken met het DC naar DC omzetten)

Ik heb hier 24 Solar Frontier panelen liggen (dunne film panelen) die een hele hoge spanning leveren.
Die kunnen op een hele heldere maar koude winterdag als het flink vriest zomaar 120Volt halen, die moet ik dus gaan opdelen in strings van maximaal 3 stuks om onder die max 8 x accuspanning te blijven. Strings van 4 kan problemen gaan opleveren.

Voor jou ook wel een ding om rekening mee te houden als je voor de Multi RS kiest, dat je strings daar wel goed op aangepast worden.
SF.png
SF.png (36.77 KiB) 256 keer bekeken

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 mei 2026, 17:28

:forum: Zoekt LOI cursus thuisbatterij voor dummies…… ik kom wel ff bij je op de lijn voor ik de knoop doorhak! :shock:

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 06 mei 2026, 18:44

RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 17:28 :forum: Zoekt LOI cursus thuisbatterij voor dummies…… ik kom wel ff bij je op de lijn voor ik de knoop doorhak! :shock:

Gr Ron
Ha Ron, ik weet ook niet alles hé :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 mei 2026, 19:09

Elise schreef: 06 mei 2026, 18:44
RS-Ron schreef: 06 mei 2026, 17:28 :forum: Zoekt LOI cursus thuisbatterij voor dummies…… ik kom wel ff bij je op de lijn voor ik de knoop doorhak! :shock:

Gr Ron
Ha Ron, ik weet ook niet alles hé :tooth:
Haha nou wel eens met Ron je hebt er een mooi portie kennis van!
Interessant altijd om te lezen vind ik :)

Elise

Bericht door Elise » 07 mei 2026, 07:57

^^
Komt die paar jaar HTS elektronica toch nog van pas :angel:
Maar buiten de wet van Ohm weet ik daar echt helemaal niets meer van, ik denk dat het meer interesse is in e.e.a. Veel lezen, mensen spreken en proberen om de boel te doorgronden om zo een weloverwogen keuze te maken i.p.v. een krabbel onder een offerte van de eerste de beste verkoper met een mooi verhaal te zetten.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 mei 2026, 08:18

Er komen veel details om de hoek kijken inderdaad, welke conversie het beste past is een beetje afhankelijk van hoe je de thuisaccu gebruikt. Wij hebben er een EV bij die we thuis laden, dat worden er waarschijnlijk 2. Hoe doet zo'n ding het in de winter, wel of niet inkopen bij lage prijs. Zit er een noodstroom module in en op welke groepen sluiten we die aan. Wel of geen dynamisch stroomcontract nemen om te "handelen" in stroom en wat levert dat onder aan de streep ongeveer op? Wel of niet de BTW terugvragen, kost de eerste 4 jaar €450 euro per jaar. Wat gaat de overheid doen? In 4 jaar zijn er weer 3726 regels veranderd. Het is tot een bepaalde hoogte wel mogelijk alle variabelen af te wegen, maar uiteindelijk zal het op een aantal punten toch een gok blijven. Volledige zekerheid voor de toekomst met deze overheid is, denk ik, een illusie. Ik moet nog een grove berekening maken wat het nou ongeveer gaat schelen zonder saldering en met twee EV's en de huidge conversie zonder saldering. Ik moet wel een beetje zicht hebben op de termijn dat het gaat renderen.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 07 mei 2026, 19:09

Dat vind ik wel het lastigste van het hele verhaal eerlijk gezegd.

Ik verwacht rond de 8000kWh op jaarbasis te gaan verbruiken, met €0,25 per kWh voor een 3 jarig contract kom ik op +/- €2000 op jaarbasis. Met een thuisaccu moet ik in de wintermaanden nog steeds stroom van het net afnemen, ik schat rond de 3000kWh, laten we zeggen +/- €500 als dat kan op de goedkope momenten met een dynamisch contract.
Dan is het verschil €1500 en daarmee wordt het al verdomd lastig om op redelijke termijn de investering terug te verdienen.

Ben wel benieuwd hoe jij daar naar kijkt Ron.

En mocht het zover komen dan koop ik de Multi RS'en btw vrij en ga voor het overige materiaal geen BTW terugvragen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 mei 2026, 19:45

Vind ik ook lastig, je kan de situatie van de afgelopen jaren ook niet gebruiken, met salderen heeft een thuisaccu niet veel meerwaarde. Ik moet eens uitrekenen hoeveel ik volgend jaar voor mijn 6500kw/u ga krijgen wat het kost om de 5000kw/u / 6500 met twee EV's die ik gebruik gaat kosten. Het Abartje kost ook zo'n 3000€ aan benzine per jaar.

Gr Ron

Plaats reactie