Roadtrips / Op vakantie met de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthursx
Berichten: 998
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Arthursx » 06 mei 2026, 11:51

Ja we hebben echt mega geluk gehad met het weer. De eerste dagen strakblauwe lucht en 22 graden, daarna af en toe wat bewolking maar eigenlijk geen regen gehad. Snap wel dat het met een hot hatch iets minder chill is qua wegen. Heb ook wel wat potholes ontweken, maar over het algemeen vielen de wegen ons mee.

Robin
Berichten: 57866
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Ten zuiden van Stavanger

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Robin » 06 mei 2026, 13:21

Mooi Arthur en geinig die Bond picture!

A110_Bleu_Sierra
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 apr 2023, 23:13
Auto: Alpine A110 (2023)

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door A110_Bleu_Sierra » 06 mei 2026, 13:29

Ha, sommige van die plaatjes in Curves zien er heel erg bekend uit.

A110_Bleu_Sierra
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 apr 2023, 23:13
Auto: Alpine A110 (2023)

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door A110_Bleu_Sierra » 06 mei 2026, 13:31

Schotland heb ik ook goede verhalen over gehoord. Maar daar speelt het weer wel een factor. Je hebt aadig geluk gehad Arthur. Corsica had ik eigenlijk voor het weer ook later willen doen, maar ja de vrouw werkt in het onderwijs. En het pakte nu geweldig uit. Vrijwel de hele vakantie zon en boven de 20 graden.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 7030
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Weer een BMW...
Locatie: Op de gasbel

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door EvdP » 06 mei 2026, 15:13

Mooi foto's van Schotland. Ben er zelf ook al eens geweest, om heel eerlijk te zijn vind ik Ierland qua natuur mooier. (Wij zaten boven Inverness in Schotland)

Arthursx
Berichten: 998
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Arthursx » 06 mei 2026, 15:32

Ben ook in Ierland geweest, maar dit vond ik toch nog mooier. Als je nog eens teruggaat, zou ik echt het westen aanraden, echt spectaculair. Wij hebben bewust het noorden (loch ness etc.) overgeslagen. Al wil ik nog wel eens de NC500 en PENIS 287 doen (Grand Tour)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30144
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 06 mei 2026, 21:15

Mooie pics zeg

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 7030
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Weer een BMW...
Locatie: Op de gasbel

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door EvdP » 06 mei 2026, 21:22

Arthursx schreef: 06 mei 2026, 15:32 Ben ook in Ierland geweest, maar dit vond ik toch nog mooier. Als je nog eens teruggaat, zou ik echt het westen aanraden, echt spectaculair. Wij hebben bewust het noorden (loch ness etc.) overgeslagen. Al wil ik nog wel eens de NC500 en PENIS 287 doen (Grand Tour)
Wij zaten in Schotland dicht bij Tain (Glenmorangie whisky) en zijn ook nog langs de kust naar John o Groats gereden (stukje van de NC500 dacht ik).

In Ierland zijn wij geland op Cork en met een huurauto naar de kust gereden en zo ook de Clifs of Moher bekeken.

Arthursx
Berichten: 998
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Arthursx » 07 mei 2026, 09:38

Wij destijds via Dublin en ook naar de Cliffs of Moher. Ook wel gaaf ja

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13161
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door MartijnGizmo » 07 mei 2026, 17:10

Arthursx schreef: 06 mei 2026, 11:51 Ja we hebben echt mega geluk gehad met het weer. De eerste dagen strakblauwe lucht en 22 graden, daarna af en toe wat bewolking maar eigenlijk geen regen gehad. Snap wel dat het met een hot hatch iets minder chill is qua wegen. Heb ook wel wat potholes ontweken, maar over het algemeen vielen de wegen ons mee.
Wij deden zomer 2013 een rondje Schotland, toen ook prima weer erbij. Eigenaresse van de BnB in Edinburg had het taai met de hitte, extra ventilator voor ons gehaald etc, wij vonden het wel aangenaam met 23 graden! :mrgreen: Drukte viel me toen erg mee, maar de NC500 bestond toen nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

Arthursx
Berichten: 998
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Arthursx » 08 mei 2026, 09:00

Heel vet ook!

Robin
Berichten: 57866
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Ten zuiden van Stavanger

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Robin » 08 mei 2026, 10:26

MartijnGizmo schreef: 07 mei 2026, 17:10 Eigenaresse van de BnB in Edinburg had het taai met de hitte, extra ventilator voor ons gehaald etc, wij vonden het wel aangenaam met 23 graden! :mrgreen:
Welcome to Ed'nbruh:
Afbeelding

:P

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13161
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door MartijnGizmo » 08 mei 2026, 11:23

Wel paar van deze horen rijden toen!


Robin
Berichten: 57866
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Ten zuiden van Stavanger

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Robin » 08 mei 2026, 11:25

lol mooi:)

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 4338
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Enrico » 10 mei 2026, 08:25



Dag 2 van de Roadtip afgelopen jaar in de Picos de Europa. Het weer was beter, de landschappen ruiger. Maar heerlijk verlaten, mooie wegen en indrukwekkende uitzichten. Eigenljk is het mooist om de video op je TV te kijken of op een PC. Ik krijk heimwee als ik er naar kijk na dat ik gisteren 8 uur in de files bezig was om van Den Haag naar Veghel naar Soest en terug naar Den Haag te rijden.

Robin
Berichten: 57866
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Ten zuiden van Stavanger

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Robin » 23 mei 2026, 10:12

Hier maar even:
https://www.ad.nl/economie/vakantierit- ... ~a93d62d5/
Mooie comments daaronder ook.Op een rit van 3000km kost 't €50 extra...alsof de wereld vergaat. En ja ik snap dat alles mee- en optelt. Het geld wordt minder waard etc. Misschien iets minder duur gaan wonen een idee? :P :zwijntje:

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 4338
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto te

Bericht door Enrico » 24 mei 2026, 14:34

Robin schreef: 23 mei 2026, 10:12 Hier maar even:
https://www.ad.nl/economie/vakantierit- ... ~a93d62d5/
Mooie comments daaronder ook.Op een rit van 3000km kost 't €50 extra...alsof de wereld vergaat. En ja ik snap dat alles mee- en optelt. Het geld wordt minder waard etc. Misschien iets minder duur gaan wonen een idee? :P :zwijntje:
Lunch voor twee op een terras op een zondag. 50 euro… hoef je 1x minder te doen en je kan op vakantie.

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1536
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Rivanov » 24 mei 2026, 16:30

Naar Frankrijk gaan. Bij Total betaal je € 1,99 voor E95..

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30144
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 06 jun 2026, 15:59

toch is ai wel leuk voor routes, net even zitten knoeien met een rit door europa waar iig nice en monaco in zitten, even aan AI gevraagd en even doorgraven en er kwam dit uit.

Dit is een prachtige uitdaging. Een rondreis van 9 dagen vanuit Babylonienbroek naar Nice en Monaco – uitsluitend via secundaire wegen (Routes Nationales en Départementales) – met een strak daggemiddelde van 400 tot 500 kilometer.Omdat secundaire wegen een lagere maximumsnelheid hebben (vaak 80 of 90 km/u) en je door dorpen rijdt, moet je rekening houden met 5 tot 7 uur pure zuivere standtijd per dag. Dit is een pittige, maar fantastische roadtrip voor één persoon die echt van autorijden en het landschap geniet.Hieronder vind je de exacte route van dag tot dag. Elk eindpunt heeft een selectie van prima, normale hotels die perfect binnen jouw budget van €80 tot €120 per nacht vallen.🗺️ Het 9-daagse Routeplan (Tolvrij)Dag 1: Babylonienbroek ➔ Langres (Frankrijk)Route: Je verlaat Babylonienbroek en rijdt via de N267 en N65 naar het zuiden. Je passeert de Belgische Ardennen via de N4 richting Bastogne. Vervolgens rijd je Frankrijk binnen via de Franse D964 langs de Maas naar Verdun, om te eindigen in de historische vestingstad Langres.Afstand: Ca. 460 km.Hotelopties (€80 - €120):Ibis Langres: Een betrouwbaar, modern en schoon hotel net buiten de stadsmuren met gratis parkeergelegenheid.Logis Grand Hôtel de l'Europe: Een sfeervol, typisch Frans hotel in het centrum met een beveiligde binnenplaats voor de auto.Dag 2: Langres ➔ Grens regio Lyon / Bourgoin-JallieuRoute: Je volgt de legendarische Route Nationale 74 (nu vaak D974) door het hart van de Bourgogne-wijngaarden (Beaune en Chalon-sur-Saône). Je zakt via de D906 verder af naar het zuiden om de drukte van Lyon heen richting Bourgoin-Jallieu.Afstand: Ca. 410 km.Hotelopties (€80 - €120):Kyriad Lyon Est - Bourgoin Jallieu: Comfortabel doorsnee hotel met goede bedden, airco en uitstekend beveiligde parkeerplaats.Ibis Budget Bourgoin Jallieu: Functioneel en strak binnen budget, ideaal voor een soloreiziger die puur een goede slaapplek zoekt.Dag 3: Bourgoin-Jallieu ➔ Nice (Via de Route Napoléon)Route: Dit is de koninginnenrit. Je rijdt via de D1075 naar Grenoble. Vanaf daar neem je de Route Napoléon (N85). Deze secundaire weg slingert adembenemend door de Alpen via Gap en Sisteron helemaal tot aan de Middellandse Zee in Nice.Afstand: Ca. 440 km.Hotelopties (€80 - €120):B&B HOTEL Nice Aéroport: Gelegen aan de rand van de stad, makkelijk bereikbaar met de auto en moderne kamers binnen budget.Ibis Styles Nice Centre Gare: Iets centraler gelegen. Handig als je de auto wilt laten staan en de stad in wilt lopen.Dag 4: Cultuur & Glamour: Nice en MonacoRoute: Vandaag rijd je heel weinig kilometers, maar de weg is legendarisch. Je neemt de Moyenne Corniche (M6007) van Nice naar Monaco. Onderweg passeer je het spectaculaire bergdorpje Èze. In Monaco kun je parkeren in een van de ondergrondse parkeergarages (zoals Parking du Casino). Aan het eind van de middag rijd je via de Basse Corniche langs de kust terug naar je hotel in Nice.Afstand: Ca. 45 km.Hotel: Je slaapt in hetzelfde hotel in Nice als de nacht ervoor.Dag 5: Nice ➔ Mende (Centraal Massief)Route: Je verlaat de kust en trekt via de D11 en de D902 de ruige Provence in. Je passeert Aix-en-Provence en rijdt via de schitterende N102 en D901 dwars door de Cevennen naar het karakteristieke stadje Mende. De wegen zijn bochtig en spectaculair.Afstand: Ca. 430 km.Hotelopties (€80 - €120):Hotel de France (Mende): Centraal gelegen, gastvrij, met een uitstekende Franse keuken voor de avond.Ibis Mende Coeur de Lozère: Modern ingericht en van alle standaard gemakken voorzien.Dag 6: Mende ➔ BourgesRoute: Je trekt verder naar het noorden via de N106 en de N144. Je doorkruist het groene, rustige hart van Frankrijk (Auvergne en de Berry-regio) over glooiende secundaire wegen met prachtige vergezichten tot in de historische stad Bourges.Afstand: Ca. 400 km.Hotelopties (€80 - €120):Ace Hôtel Bourges: Zeer hoog beoordeeld 'no-nonsense' hotel. Ruime, stille kamers en een afgesloten parkeerterrein.The Originals City, Hôtel Le Berry: Direct tegenover het station en op loopafstand van de kathedraal.Dag 7: Bourges ➔ ReimsRoute: Je rijdt via de D940 door de bossen van Sologne, steekt bij Gien de Loire over en rijdt via de D944 door de uitgestrekte Franse landerijen rechtstreeks naar de Champagne-hoofdstad Reims.Afstand: Ca. 410 km.Hotelopties (€80 - €120):Campanile Reims Centre - Cathédrale: Comfortabele kamers op loopafstand van de indrukwekkende kathedraal.B&B HOTEL Reims Centre Gare: Keurig, functioneel hotel met betaalbare parkeergelegenheid en goede wifi.Dag 8: Reims ➔ Charleroi (België)Route: Vandaag maak je een kortere en rustigere rit door het Regionaal Natuurpark van de Ardennen. Je rijdt via de Franse D985 naar Rocroi en steekt bij Couvin de Belgische grens over. Via de N5 rijdt je naar de regio Charleroi.Afstand: Ca. 415 km (inclusief een ruime, toeristische lus door de Franse Ardennen).Hotelopties (€80 - €120):Aero 44 Hotel Charleroi Airport: Comfortabel hotel net buiten de drukte met uitstekende parkeerfaciliteiten.Ibis Charleroi Centre Gare: Direct in het centrum, modern ingericht en scherp geprijsd.Dag 9: Charleroi ➔ BabylonienbroekRoute: De laatste etappe brengt je weer terug naar huis. Je mijdt de snelwegen door de Belgische N5, N2 en N269 te pakken richting Antwerpen. Je steekt de Nederlandse grens over bij Putte en rijdt via de Brabantse binnenwegen (N289 en N267) rustig terug naar Babylonienbroek.Afstand: Ca. 420 km (gemaakt via een toeristische route om de Antwerpse Ring-snelwegen te vermijden).🛠️ Belangrijke tips voor deze soloreisNavigatie-instelling: Zet je GPS (Google Maps of Waze) standaard op "Tolwegen vermijden" én "Snelwegen vermijden". Controleer elke ochtend handmatig of de voorgestelde route inderdaad de D- of *N-*wegen pakt.Milieustickers: Omdat je om steden als Lyon en door Nice rijdt, is een Franse Crit'Air milieusticker verplicht op de voorruit. Je vraagt deze voor een paar euro vooraf aan op de officiële Franse overheidswebsite.Tanken: Secundaire wegen betekenen dat je veel minder tankstations tegenkomt dan langs de snelweg. Tank zodra je tank halfleeg is, bij voorkeur bij grote supermarkten (Leclerc, Carrefour, Intermarché) net buiten de dorpen; hier is de brandstof tot wel 30 cent per liter goedkoper.Laat het gerust weten als je voor een specifieke dag de exacte bezienswaardigheden onderweg wilt weten, of als je hulp nodig hebt bij het direct vinden van de officiële boekingspagina's van de genoemde hotels!

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 4338
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Enrico » 06 jun 2026, 16:21

Holly Mozes. Maakt AI ook een gpx bestand?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30144
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 06 jun 2026, 17:24

hahaha nee ik kijk zelf wel ff in mijn tomtom hoe het uitpakt
maar dit scheelt al veel werk

BartMS
Berichten: 749
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door BartMS » 06 jun 2026, 18:55

Ik ben ook wel benieuwd naar de prompt en de gebruikte AI agent. En idd of je hem een gpx kan laten uitpoepen of Google maps linkjes?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30144
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 06 jun 2026, 19:10

ik heb nu gewoon de adressen van de hotels ingetypt en dan spannende route met snel en tolwegen vermijden en dan poept tomtom de routes uit.
rit 1 2027.jpg
rit 1 2027.jpg (174.27 KiB) 909 keer bekeken
rit 2 2027.jpg
rit 2 2027.jpg (103.65 KiB) 909 keer bekeken
rit 3 2027.jpg
rit 3 2027.jpg (242.63 KiB) 909 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30144
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 06 jun 2026, 19:11

detailkaart
detail.jpg
detail.jpg (117.32 KiB) 907 keer bekeken

Online
BMWDennis
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door BMWDennis » 06 jun 2026, 19:26

Rond 8h op het onderste deel van de route kun je nog een afslag eerder naar het zuiden pakken om de D2202 of D28 mee te pakken. Of de eerste naar het zuiden en de tweede weer omhoog terug naar de route die je al hebt:
Schermopname_6-6-2026_191914_www.google.com.jpeg
Schermopname_6-6-2026_191914_www.google.com.jpeg (910.51 KiB) 898 keer bekeken
Schermopname_6-6-2026_192024_www.google.com.jpeg
Schermopname_6-6-2026_192024_www.google.com.jpeg (850.23 KiB) 898 keer bekeken
Schermopname_6-6-2026_19225_www.google.com.jpeg
Schermopname_6-6-2026_19225_www.google.com.jpeg (812.87 KiB) 898 keer bekeken
Schermopname_6-6-2026_192259_www.google.com.jpeg
Schermopname_6-6-2026_192259_www.google.com.jpeg (1005.94 KiB) 898 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], ron36 en 4 gasten