Mazda RX7 FB

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 03 mei 2026, 21:11

Vandaag opgehaald! :bignews:
IMG_2090.jpeg
IMG_2090.jpeg (383.81 KiB) 2070 keer bekeken
IMG_2091.jpeg
IMG_2091.jpeg (234.31 KiB) 2070 keer bekeken
Het E30 touring V8 project was alweer even verkocht en had dus wel zin in een ander knutselobject. Eens wat anders is wel leuk, klaplampen lijken wel een terugkerend thema (eerder een 944, Corvette C4 en C5).

Het is dus een RX7 FB, van 1984, met de tweeschijfs wankel met wel 100 pk…en handgeschakelde vijfbak.
IMG_2092.jpeg
IMG_2092.jpeg (227.22 KiB) 2070 keer bekeken
IMG_2093.jpeg
IMG_2093.jpeg (386.89 KiB) 2070 keer bekeken
Vandaag beetje aan de carburateur van de wankel geprutst. Ding liep warm niet stationair, inmiddels wel. Paar keer de straat op en neer gereden, ging prima tot het moment dat de motor ineens afsloeg.

De vraag is natuurlijk, wat gaan we ermee doen. De wankel behouden was niet helemaal het plan :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 44717
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.52
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Arthur » 03 mei 2026, 21:37

Leuk wagen :thumbup:

SlowCo
Berichten: 4817
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door SlowCo » 04 mei 2026, 02:53

Leuke aankoop. Misschien een RX-8 blok (+bak?) erin? Turbo erop?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29902
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2026, 06:42

Leuke aankoop, weer heel iets anders na jaguar en e30 project. Ben benieuwd wat je er van gaat maken :)

Online
BartMS
Berichten: 749
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door BartMS » 04 mei 2026, 09:47

Ziet er uit als een vrij net exemplaar, niet zonde om die om te bouwen?

Om het hoogtoerige karakter te behouden kom je al snel op een K20 swap :df:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 04 mei 2026, 19:50

Interieur is in uitzonderlijk goede staat. Buitenom wel wat battle scars maar voor een auto van 42 jaar oud stelt het weinig voor.

Zonde…tja wellicht. De wankel liep best wel oké gisteren maar hij sloeg dus ineens af en was pas weer te starten nadat ie afgekoeld was. Ik ga nog even zoeken naar het euvel.
IMG_2094.jpeg
IMG_2094.jpeg (368.55 KiB) 1828 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10994
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Joy » 04 mei 2026, 20:01

Leuk interieur heeft ie. Stuur staat ook mooi rechtop zo te zien. Weer een leuke basis voor een project. Ze kunnen afslaan door een overschot aan brandstof in de motor door afstellingsproblemen. Dit kun je testen door de zekering van de brandstofpomp los te trekken, 10-15 seconden de startmotor rond laten gaan en dan de zekering terug plaatsen.
De minder prettige versie is dat de rotorseals versleten zijn en de motor als ie warm raakt zoveel compressie verliest dat ie niet meer aanslaat tot ie weer koud is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30140
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Luco » 04 mei 2026, 20:04

v8 erin

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 05 mei 2026, 11:17

Joy schreef: 04 mei 2026, 20:01 Leuk interieur heeft ie. Stuur staat ook mooi rechtop zo te zien. Weer een leuke basis voor een project. Ze kunnen afslaan door een overschot aan brandstof in de motor door afstellingsproblemen. Dit kun je testen door de zekering van de brandstofpomp los te trekken, 10-15 seconden de startmotor rond laten gaan en dan de zekering terug plaatsen.
De minder prettige versie is dat de rotorseals versleten zijn en de motor als ie warm raakt zoveel compressie verliest dat ie niet meer aanslaat tot ie weer koud is.
Bedankt Joy! Ik denk niet dat het een compressie-issue is. Het motortje loopt top maar valt ineens uit. Als het compressie-verlies zou zijn aan de hand van opwarming dan zou ie mijns inziens steeds een beetje minder goed moeten gaan lopen. Vanwege de lange stilstand zit er wellicht troep/roest in de tank.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 05 mei 2026, 11:19

Luco schreef: 04 mei 2026, 20:04v8 erin
Liefst niet teveel gewicht op de neus, en iets van 200pk op 970 kg lijkt mij mooi zat. Ik zat te denken aan een V6je. Een 3.0 Jaguar S-type met handbak koop je voor een appel en een ei...

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 5093
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Philipoo » 06 mei 2026, 10:57

Eigenlijk zonde om de wankel eruit te halen. Je kan er ook altijd gewoon een grote turbo aan vast knopen! Echt een leuk ding wel, heb een zwak voor rx7's

SlowCo
Berichten: 4817
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door SlowCo » 06 mei 2026, 11:28

SlowCo schreef: 04 mei 2026, 02:53 Leuke aankoop. Misschien een RX-8 blok (+bak?) erin? Turbo erop?
^^^^ :headbang:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 10 mei 2026, 19:30

Philipoo schreef: 06 mei 2026, 10:57 Eigenlijk zonde om de wankel eruit te halen. Je kan er ook altijd gewoon een grote turbo aan vast knopen! Echt een leuk ding wel, heb een zwak voor rx7's
Het ding liep warm als een ouwe krant maar inmiddels is duidelijk waarom.
IMG_2126.jpeg
IMG_2126.jpeg (507.5 KiB) 1372 keer bekeken
Voor de duidelijkheid die rommel kwam dus uit de tank. Beetje…verroest van binnen, maar nog wel te redden.

Carburateur schoongemaakt, 5 liter jerrycan als tijdelijke benzinetank onder de auto gehangen, wankel loopt hartstikke mooi nu. Dus wellicht mag ie blijven.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7429
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Fabian » 10 mei 2026, 19:57

Zo dan!

Leuke aankoop, volg! 👍

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29902
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2026, 20:00

Oeh dat is wel logisch dan dat ie niet loopt met zoveel troep in de tank :tooth:

Crookie
Berichten: 4632
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Crookie » 10 mei 2026, 20:41

RJK schreef: 05 mei 2026, 11:19
Luco schreef: 04 mei 2026, 20:04v8 erin
Liefst niet teveel gewicht op de neus, en iets van 200pk op 970 kg lijkt mij mooi zat. Ik zat te denken aan een V6je. Een 3.0 Jaguar S-type met handbak koop je voor een appel en een ei...
Logge v6…. K20 is the way

SlowCo
Berichten: 4817
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door SlowCo » 10 mei 2026, 20:58

Fijn dat ie nu goed loopt en je er meteen van kan genieten. Leuke oldskool, originele klassieker om lekker mee te touren :df:

Geertmans
Berichten: 774
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Geertmans » 10 mei 2026, 23:46

Ontzettend leuk! En ook best zeldzaam

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13161
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door MartijnGizmo » 11 mei 2026, 10:32

Leuke karrtjes zijn het, nog met dat bescheiden eind-jaren-'70-ontwerp. Een lichte driecilinder met turbo zou ook nog een idee kunnen zijn, al is dat qua donormotoren wat dun gezaaid misschien.
Crookie schreef: 10 mei 2026, 20:41 Logge v6…. K20 is the way
140-160kg voor die V6, 180kg voor een K20... helemaal geen gekke optie, niet voor niets dat Rocketeer die motor in hun MX5-ombouw gebruikt.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 11 mei 2026, 10:42

Exact dat was de gedachte Martijn!

Een BMW B38 ook aan gedacht, maar krijg je dat aan de praat buiten de originele auto. Zal wel niet veel standalone support voor zo’n driepittertje zijn :-)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13161
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door MartijnGizmo » 11 mei 2026, 12:42

Nou... I.L. Motorsport is bezig met een B48 in een MX-5, samen met Nederlandse studenten van Fontys, dus is misschien realistischer dan gedacht? https://www.facebook.com/reel/1246542430969569

Je zou ook kunnen kijken naar Britse kitcars, Kei-car-motoren zijn beetje klein denk ik, maar misschien dat er eentje met een Ford driepitter is. Blokje van een Mk8 Fiësta ST ook wel gaaf.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 11 mei 2026, 12:51

B38 zou meteen met rdw versnellingsbak kunnen, wel makkelijk.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13161
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door MartijnGizmo » 11 mei 2026, 14:02

De oudere 1.0 EcoBoost hadden ze natuurlijk ook in de Formule Ford met 200pk bedenk ik me net, maar B38 in RWD-toepassing liggen idd soort van "voor het oprapen"... Standalone met behoudt van DI kan iig met MoTec, maar misschien dat er met PI ook goedkopere oplossingen zijn. Op YT inmiddels ook al wel wat E36/E46-builds met B48 te vinden, een schat aan info.

Crookie
Berichten: 4632
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door Crookie » 13 mei 2026, 08:37

MartijnGizmo schreef: 11 mei 2026, 10:32 Leuke karrtjes zijn het, nog met dat bescheiden eind-jaren-'70-ontwerp. Een lichte driecilinder met turbo zou ook nog een idee kunnen zijn, al is dat qua donormotoren wat dun gezaaid misschien.
Crookie schreef: 10 mei 2026, 20:41 Logge v6…. K20 is the way
140-160kg voor die V6, 180kg voor een K20... helemaal geen gekke optie, niet voor niets dat Rocketeer die motor in hun MX5-ombouw gebruikt.
Ik doelde op de motorloop van een v6 toz van een inline 4 met hoge rpm :-)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3726
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mazda RX7 FB

Bericht door RJK » 13 mei 2026, 10:18

Ik was altijd in de veronderstelling dat zo'n wankel met 100.000 km wel versleten is (ik denk vooral gebaseerd op verhalen over de oudere NSU wankels) maar op USA fora zie ik geregeld RX7's met km-standen boven de 200.000 km voorbij komen. Vooralsnog lijkt de 12a wankel in prima staat. Eerst die tank eens even goed behandelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten