Nederland gaat naar de haaien
-
OnlineLuco
Re: Nederland gaat naar de haaien
kunnen we geen kabinet tyf op dag in het leven roepen.
- Elise
^^
Maak van dag maar dagen........en met het huidige kabinet kom ik op 365
Maak van dag maar dagen........en met het huidige kabinet kom ik op 365
-
OnlineMartijn_bmw
- JP
Ja die overeenkomst ken ik. Elke "rit" begint met hoop, eindigt met twijfel, en ergens tussendoor hoor je een geluid waarvan je denkt: “dat hoorde er gisteren nog niet bij
-
OnlineMartijn_bmw
- Arthur
- Auto: Nr.52
Je rijdt BMW tegenwoordig?JP schreef: 11 apr 2026, 19:46Ja die overeenkomst ken ik. Elke "rit" begint met hoop, eindigt met twijfel, en ergens tussendoor hoor je een geluid waarvan je denkt: “dat hoorde er gisteren nog niet bij![]()
- Elise
Minister roept gemeenten zonder azc op het matje: dwang niet uitgesloten
Den Haag - Gemeenten die niet genoeg asielzoekers opvangen, worden door minister Van den Brink (Asiel) gesommeerd om tekst en uitleg te komen geven op het ministerie. Honderd gemeenten ontvingen deze week een brief. Als de uitleg van de lokale overheden niet goed genoeg is, gaat het kabinet ’volgende stappen’ zetten, met dwang als uiterste redmiddel.
Het is pas een paar weken geleden dat het kabinet gemeenten via een brief dringend verzocht om noodopvangplekken beschikbaar te stellen. Een handjevol gemeenten reageerde hierop met extra noodopvang, maar het is lang niet genoeg. Het aanmeldcentrum in Ter Apel zit nog steeds overvol en het kabinet wil niet alleen noodopvangplekken, maar vooral juist opvang voor de langere termijn.
Deze week benadrukt asielminister Van den Brink (CDA) nog eens dat hij van gemeenten verwacht dat ze meewerken aan het oplossen van de opvangproblematiek. Sinds de invoering van de Spreidingswet hebben gemeenten de wettelijke taak om opvangplekken te realiseren, maar nog lang niet alle gemeenten doen dit.
„Ik heb ze verteld dat ze mij mogen aanspreken op het beperken van de instroom, maar ook dat ik met ze wil samenwerken voor het oplossen van het opvangprobleem.”
Van den Brink heeft donderdag een tweede brief de deur uitgedaan. Dit keer naar de ongeveer honderd gemeenten die niet voldoen aan de taakstelling vanuit de Spreidingswet.
De minister benadrukt dat het gaat om de ’gewone’ stappen die moeten worden doorlopen. „Ik voer de wet zoals die er ligt gewoon uit. Die zegt dat de volgende fase is dat de gemeenten die niet hebben geleverd dit moeten uitleggen.”
Tegelijkertijd spreekt de minister ook expliciet over ’volgende stappen’, wanneer gemeenten geen gehoor geven aan de oproepen vanuit het kabinet. Van den Brink wil het liefst geen dwang toepassen, maar sluit het ook zeker niet uit. „Als gemeenten consequent blijven weigeren, geen tekst en uitleg willen geven, geen alternatieven bieden en niet willen samenwerken met andere gemeenten, dan kom je in de situatie waarin je verder moet gaan.”
-
Wimo
Terecht. Tijd dat ze snappen dat het geen keuze is.
-
TLRS
Juist, werknemer slaaf van de werkgever. En de werkgever slaaf van de overheid. Dus klaar met dat gezeik van werkgevers over regeldruk en belastingdruk.Elise schreef: 11 apr 2026, 15:36 Natuurlijk mag een werknemer van de sociale werkplaats voor zichzelf bepalen hoeveel moeite hij doet, ze zijn al blij als hij komt opdagen. En we betalen met z'n allen belasting om het mogelijk te maken dat die mensen in de sociale werkplaats aan de gang kunnen.
Overigens moet je de sociale werkplaats niet verwarren met het bedrijfsleven![]()
- Elise
Dat mag al een tijdje niet meer hoor.TLRS schreef: 13 apr 2026, 12:04Juist, werknemer slaaf van de werkgever. En de werkgever slaaf van de overheid. Dus klaar met dat gezeik van werkgevers over regeldruk en belastingdruk.Elise schreef: 11 apr 2026, 15:36 Natuurlijk mag een werknemer van de sociale werkplaats voor zichzelf bepalen hoeveel moeite hij doet, ze zijn al blij als hij komt opdagen. En we betalen met z'n allen belasting om het mogelijk te maken dat die mensen in de sociale werkplaats aan de gang kunnen.
Overigens moet je de sociale werkplaats niet verwarren met het bedrijfsleven![]()
Afschaffing van de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden