Het "grote banden topic"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn M

Re: Het "grote banden topic"

Bericht door Martijn M » 25 mar 2026, 16:55

Opa schreef: 25 mar 2026, 16:01
Martijn M schreef: 25 mar 2026, 15:36
Opa schreef: 25 mar 2026, 14:13 Iemand hier die misschien weet hoe een Michelin PS4S zicht verhoudt tot een Michelin PS5?
Allround is de PS5 echt de betere band. De zijwang is net wat slapper dan de PS4S maar dat vind ik geen minpunt op mijn auto bij normaal/sportief gebruik. Op het circuit merk je dat wel, maar daar zijn beide banden ook niet op hun best.
PS5 gaat langer mee, beter op nat dan PS4S en stuk voordeliger (in mijn maat).
Ondertussen 4 sets PS5 opgereden en daarvoor 1 set PS4S, allen in 235/40/18.
Heb jij ze onder de Megane RS Martijn?
Gaat ie niet erg 'hangen' in de bochten met die slappere wangen of is het verschil niet zo heel erg groot.
Is er ook nog verschil te merken in het aantal db's dat de banden produceren?
PSS5 is er ook indd, alleen pas vanaf 19" en niet in alle maten. Vind het hangen in de bochten wel meevallen. Nu is 't onderstel van mijn Megane wel stevig afgesteld dus echt rollen doet de body weinig. Merk niet dat ie over de banden rolt en zo zien de wangen er ook niet uit na flink boenderen. Aantal DB's kan ik niks over zeggen.
MartijnGizmo schreef: 25 mar 2026, 15:54
Ik zit met hetzelfde onder mijn MINI in 205/50-16, had nu Vredestein Ultrac eronder, want: enige UHP in die maat - wel ok, maar geen topper. Heb nu een winterset, dus kan voor de zomer weer wat ruiger gaan, denk dat het dit keer de Yokohama A052 wordt. Is volgens mij eigenlijk ontworpen voor (Japanse) gymkhana, en dus meteen vanaf 0 al lekker aan. Potentieel gaat ie daardoor nat na paar rondjes circuit, maar lijkt me voor straatboenderen wel een goede... :df:

Onder de BMW had ik Continental SportContact 7, die doen het toch ook wel erg goed. Denk dat die er gewoon weer onder komen deze zomer.
A052 is top ja, ik heb die op de circuit set. Met wat meer rondjes boenderen blijft de grip magistraal, maar ze smelten als boter. Fijnste is dat je niet zit te klooien met bandenspanning, die zet je 1x op de dag goed als de band op temperatuur is, en daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 25 mar 2026, 16:56

MartijnGizmo schreef: 25 mar 2026, 15:54
Alexsti schreef: 24 mar 2026, 17:10 Voor de Lotus is het overigens wel drama om banden te krijgen, geen normale sportband te krijgen in de juiste maten.....je bent gebonden aan semie slicks.
Dit seizoen zing ik het nog wel uit maar volgend jaar moet ik weer nieuwe, en begint de zoektocht weer.
Ik zit met hetzelfde onder mijn MINI in 205/50-16, had nu Vredestein Ultrac eronder, want: enige UHP in die maat - wel ok, maar geen topper. Heb nu een winterset, dus kan voor de zomer weer wat ruiger gaan, denk dat het dit keer de Yokohama A052 wordt. Is volgens mij eigenlijk ontworpen voor (Japanse) gymkhana, en dus meteen vanaf 0 al lekker aan. Potentieel gaat ie daardoor nat na paar rondjes circuit, maar lijkt me voor straatboenderen wel een goede... :df:

Onder de BMW had ik Continental SportContact 7, die doen het toch ook wel erg goed. Denk dat die er gewoon weer onder komen deze zomer.
De kleinere bandenmaten worden lastig idd. ik heb dan ook nog verschillende inch-maten voor en achter en ook de breedte maten bij de Lotus is anders voor en achter...
Voor 195/45/15 achter 225/45/16 bij de Lotus.
Soms kan je een goede band vinden voor bv. de voorkant maar is dan niet in de maat voor de achterkant of andersom....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 mar 2026, 17:15

Robin schreef: 25 mar 2026, 16:52
Opa schreef: 25 mar 2026, 16:01
Is er ook een PS5S, want die ben ik nog niet tegen gekomen?
Bij mij gaat het om bandenmaat 215/40/17, dus bijna hetzelfde als jullie Mini. :)
PS5S bestaat sinds '23(?) in supercar maten(vanaf 20 " ofzo?) , niet voor 't gangbare werk dacht ik(zelfs niet voor oem 19 inch stock M2, of nu al wel?)

Ik heb net gecheckt of de PSS5 onder de G87 M2 kan, (die vreet toch wel achterbanden, nog geen 20k km gereden en het eind in zicht, en ik ben een redelijk rustige rijder) maar niet beschikbaar.

Ik krijg via de Michelin site het advies om de PS4s te gebruiken, zal wel weer met het * van doen hebben denk ik.

Bimmer M
Auto: Een paar BMW's

Bericht door Bimmer M » 25 mar 2026, 18:33

romo schreef: 25 mar 2026, 17:15 Ik krijg via de Michelin site het advies om de PS4s te gebruiken, zal wel weer met het * van doen hebben denk ik.
PS S5 is er in een beperkt aantal maten. Waarschijnlijk is deze niet beschibaar in jouw M2 maten.

Joop

Bericht door Joop » 25 mar 2026, 21:27

Precies en de PS4S is de sportievere band tov de PS5 van de twee en meer geschikt voor de M2 (of de sportievere BMW rijder in zijn algemeenheid).

Onder de Z4 M40i had ik de PSS liggen, maar de achterbanden hielden het daar ook geen 15k km uit onder de auto. Wel een ideale combi overigens. Daar ook nooit de PS4S overwogen overigens. De ‘oudere’ PSS (voorganger van de PS4S) heeft net een scherper randje met sturen.
Onder de G21 Touring liggen wel PS4S’en met stermarkering (non runflat) en bevalt erg goed.

Plaats reactie