Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Estoque

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Estoque » 18 jul 2025, 11:29

Dimitri schreef: 17 jul 2025, 10:59 Mis wel een foto van de nieuwe kloofbijl
Goed zoeken, ik had de afbeelding er al bij gedaan:
Afbeelding
Sabberjoch schreef: 17 jul 2025, 11:01
Dimitri schreef: 17 jul 2025, 10:59 Mis wel een foto van de nieuwe kloofbijl
ik zie ook alleen een heel klein vrouwelijk hakbijltje
Ik heb al zoveel gewicht op het voorwiel, met een nog grotere bijl slijt m'n voorwiel nog harder.
SlowCo schreef: 17 jul 2025, 20:57
Estoque schreef: 17 jul 2025, 08:42 Hij had 40pk meer mogen hebben.
Veertig erbij zal het niet opleveren maar is je Teneré al wel getuned?:
https://www.off-the-road.de/en/tenere-7 ... tenere-700

En eventueel wat kortere eindoverbrenging?
Zoals misschien wel te zien was, is het bericht vrij abrupt geëindigd.

Afbeelding
Afbeelding

Decat en grotere inlaat zitten er inmiddels op.
Afspraak voor testbank wordt gemaakt zodra ook de O2 sensor verlenger er is. Dan gaat we +- 6pk erbij halen en een bakkie koppel.

Als dat niet genoeg is, dan moet de tandwielverhouding er aan geloven.
Echter, afgelopen weekend richting de Nurburgring geweest met de Tenere voor ons jaarlijkse motorweekend. Eigenlijk is een tandwielverhouding niet echt heel gewenst als ik op de weg wil rijden.

- Hij loopt 187km/h op top zonder bepakking, 150km/h gaat nu met 8000 rpm, veel hoger hoeft dat niet van mij.
- In vergelijk met andere motoren is hij gewoon echt niet snel. Niet traag, maar zet het naast een 890 Duke en ik blijf godvergeten nergens.

Echter......

Op de limiet rijden met zo'n ding heeft ook wel wat. Beetje als vroeger, hard rijden met een langzame auto.
Alles voelt als racen, alles voelt als vliegen en supersnel. Gas uitmelken bij elke bocht. Het ding rijdt wel echt fantastisch.

Ik zat op een gegeven moment op de bekende verbindingsweg tussen Adenau en Brünnchen achter m'n broer op z'n 1250 GS adventure, dan merk je heel erg met uit accelereren dat ik echt tekort kom op de Tenere.

Nu durf ik te stellen, dat gezien m'n supermoto ervaring, ik ook wel echt hard rijd met de Tenere en een betere rijder ben dan m'n broer. Ik had hem ernaast kunnen zetten onder aanremmen, maar dan loopt de BMW gewoon uit na de bocht. Maar ook Quickshifter doet veel (ik heb die niet).

Andersom, van Brünnchen naar Adenau, wanneer het bergaf gaat, is het verschil een stuk kleiner. Dan kan ik hem voorbij komen. En dat op E-07 banden onder m'n Tenere, vs Straatbanden onder de GS.

Maar verder, wat een fiets is die Tenere. Ik heb echt zoveel schik gehad met dat ding op het asfalt. Die 700 heeft echt heel het weekend volgas gedraaid en geen krimp gegeven. Alles opdrukken wat witte platen had en meer cc's, wheelies, stoepranden springen, etc.

En het allermooiste, driften. Het is echt net als een Supermoto.

Hairpin, 2x terug trappen, voorrem inknijpen, opvangen op de koppeling, heup iets opzij bewegen, achterrem zachtjes aanleggen en bocht inremmen met de voorrem. Koppeling los en BWAAAAAAAP naar de volgende hairpin, en dan nog een keer doen.

Over het weekend stuk of 3 keer m'n achterrem aan de kook gehad, omdat hij het gewoon niet baas kon. Maar wat slippen en glijden doet dat ding en zo verschrikkelijk beheerst. Echt, wat een fijne machine en fijne banden.

Rolf205 schreef: 18 jul 2025, 10:12
Tegelijkertijd ook een andere slaapzak tot -20 meegenomen bij de Biltema, voor 40 euro ga ik niet nog een nacht kou lijden. Dus vanaf dat moment was alles weer mooi en leuk en goed en prima en fijn en comfortabel en en en en en ik wil nog steeds nooit meer kamperen in een tent. :P
Dat had ik dus al na nacht 1 gedaan... ;-) Tent is prima, maar liggen vernikkelen van de kou is echt ruk... (got the T-shirt)

Maar een mooi avontuur weer! Hoe wist je de locaties van de hutten? Staan die op Google maps?
Hoe hebben jullie de route gemaakt?
https://transeurotrail.org/

Routes van Zweden downloaden. Inladen in Osmand en klaar.
Kun je sectie selecteren en dan staan de hutjes aangegeven langs de route.

Je bepaalt 's ochtends dus naar welk hutje je rijdt langs de route. En dan volgt de route vanzelf.
Niet meer, niet minder. Super simpel en super goed.

Knot

Bericht door Knot » 18 jul 2025, 13:19

Heel wat anders dan driften op 4 wielen, ik doe het je niet na!

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 30 jul 2025, 19:02

Mooi avontuur!

Volgend jaar een vervolg of is de motorfiets dan alweer verkocht?

Estoque

Bericht door Estoque » 01 aug 2025, 16:07

Ferdi schreef: 30 jul 2025, 19:02 Mooi avontuur!

Volgend jaar een vervolg of is de motorfiets dan alweer verkocht?
2 t/m 10 mei staat TET UK op de planning.
Iets meer stenen, iets meer techniek, iets meer modder en minder tent.

Adam Riemann heeft net nieuwe video over een TET gedeelte in Wales. Daar wordt ik wel heel erg vrolijk van:
https://youtu.be/DcPM6s_WiHw?si=jfPxCNzfePGwj1a8

Of ik het met de Tenere ga doen. ik denk wel, maar ideaal is 220kg aan motorfiets niet op die paden.
Van de andere kant, zonder tent achterop is het wel iets minder zwaar. Maar met een 701/690 is het wellicht wat beter te behappen.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 05 aug 2025, 07:07

Dat is wel wat anders maar die trip wordt niet minder mooi! :)

Arstey

Bericht door Arstey » 06 aug 2025, 14:18

Het vermogen ga je niet missen daar, het lichte gewicht van jouw motor ga je dan weer blij van worden...

Estoque

Bericht door Estoque » 16 mar 2026, 12:58

Inmiddels nadert de aanstaande vakantie vrij rap. Dus ook de hoogste tijd om dit topic eens een schop te geven en de laatste ontwikkelingen hier door te nemen.

Zoals al in m'n Supermoto topic laten zien, is de Tenere 700 sinds December vertrokken naar een andere geluksvogel die de betrouwbare ADV'er mee mag nemen op avontuur.

Waarom de Tenere weg?
Nou, dat komt niet eens door mijzelf. Qua rijden was ik echt verliefd op die motor.
Het stuurt echt goed, offroad is hij capabel en qua geluid is zo'n japanse twin wel echt 99 punten. Echter heeft de Tenere 2 dingen die mij een beetje tegen begonnen te staan.

1. Het gebrek aan vermogen op straat.
2. Hoge zwaartepunt.

Afbeelding

Op een natte zondagmiddag waren we in de buurt wat aan het rijden (in de bossen, etc) met een oude AfricaTwin, Husqvarna 300, KTM 790 Adventure en ik op m'n Tenere.

Toen de vent op de Husqvarna 300 vroeg of hij eens een stukje op de Tenere mocht, want hij twijfelde of hij een 790/890 Adventure wilde, of een Tenere.

Dus op een goed nat zandpad werden de motoren geparkeerd en pakte hij m'n Tenere mee. Hij vloog weg met de Tenere, remde op een crossbaan iets aan, gooide de motor plat en vlamde door. Zag er super beheerst uit.

Vervolgens kwam hij terug, pakte de 790 Adventure R om die eens te proberen en vervolgens vlamt hij nog harder met dat ding door de bossen en op het crossbaantje. Hij kwam terug en riep iets in de trend van: "DAG EN NACHT VERSCHIL" en vervolgens was de keuze duidelijk: 790/890 Adventure R.

Daar vond ik natuurlijk wat van, dus ook even een klein stukje op de 790 gereden en eigenlijk kwam ik tot de zelfde conclusie. De 790 rijdt echt stukken soepeler in de bochten.

Wat is nou het verschil?
Een KTM 790/890 heeft de brandstof tanks veel lager liggen dan de Tenere. Waardoor het zwaartepunt veel lager ligt en de motor dus veel minder de bocht in wil vallen.

Wat is het nadeel van een KTM 790/890 Adventure R?
Hij is fucking lelijk. (mijn mening)

Afbeelding
Afbeelding

Zie hierboven: Dat zwart/Donkerblauw bij de carterbescherming is allemaal brandstoftank.
Het front met die lelijke grote koplamp maakt het geheel voor mij helemaal kapot. Die tanks vallen teveel op en dat front maakt het aangezicht gewoon verschrikkelijk.

Verder heeft de KTM natuurlijk absoluut niet de betrouwbaarheid van een Yamaha. De 790 staat bekend om z'n nokkenas-verbruik (Die slijten vroegtijdig in en gaat echt vaak kapot). De 890 daarentegen, heeft er stukje minder last van.

Verder klinkt de KTM ook bij koudstart alsof er knikkers in het carter liggen, worden ze regelmatig geplaagd door elektronica problemen en had ik al gezegd dat die lelijk is?

Pluspunt voor de KTM is: Quickshifter, 95 of 105 pk (30-40pk meer dan een Tenere) en de WP Xplor vering is wel echt top.

Dus we hadden een uitdaging, ik ga er in alles op achteruit; Looks, betrouwbaarheid, geluid, meer afschrijving.
Maar dan is m'n zoektocht naar vermogen is wel opgelost.

Gelukkig heeft KTM ook iets goeds gedaan de afgelopen decennia; en dat is Husqvarna kopen.
Want wat wil nou het geluk zijn. Husqvarna heeft op basis van de 890 Adventure R ook een Adventure fiets gemaakt. Namelijk de Norden 901.

Dus beslissing was gemaakt; Tenere eruit, Norden 901 erin.
Helaas heeft KTM Husqvarna ooit als premium-merk in de markt gezet.

(GasGas is voor de beginner, KTM is waar de jeugd van droomt, Husqvarna is voor de senior die geld heeft; kort gezegd).

Wat dus betekend dat het aantal 901's in Nederland dungezaaid is. De fietsen die er zijn, hebben veelal veel KM's of zijn overjarige modellen die voor een hoog bedrag nog naar een eigenaar moeten. (KTM ging financieel niet zo lekker in 2023 - 2025, waardoor heel veel voorraad bij de dealers stond etc).

Naast de 901 is er ook nog een 901 Expedition. Een versie van de 901 waarin alle 890 Adventure R opties zitten. Dus de juiste vering, handvat-verwarming, verwarmd zadel etc.

Met al die opties en BPM natuurlijk niet te betalen voor iemand die z'n motor ook regelmatig plat zal gooien in het zand :P.

Kortom; good old Ebay Kleinanzeigen erbij.
Tenere in de buurt verkocht en 1.5uur verderop Duitsland in om een geschikte Norden te bekijken.

Man lag in scheiding, vrouw had recht op de helft van de opbrengst, snel verhuist naar een appartementje zonder plek voor de motor. Vervolgens z'n voet gebroken tijdens het verhuizen en geen werk meer omdat hij 2 uur verderop verhuist was; kortom hij wilde geld zien en spullen kwijt.

Na snelle inspectie (wat moet je vinden op een motor met 6000km?) en een snelle start de koop rond gemaakt. In plaats van korting, kreeg ik er spullen bij. En in ruil daarvoor kreeg hij een ander bedrag op de overeenkomst, zodat hij niet over het gehele bedrag 50% hoefde in te leveren.

Verder is het een in Nederland verkochte 901. Aan een duitser dus.
Alle beurten zijn in NL gedaan en aangemeld bij de dealer.
Fabrieksgarantie tot 2028 (wel handig ivm het feit dat het geen japanner is).

In feite is het dus gewoon een Nederlandse fiets, waarbij nieuw geen BPM over betaald is. Maar wel BTW.
Dus geen gedoe met aangifte.

Good old "Notverkauf" <3

In de weken er na gelijk even korte metten gemaakt met de BPM: Belangrijke Primaire Modificaties.
- Akrapovic demper
- Koplampbescherming
- 2-vinger koppeling & remhandels
- Andere voetsteunen (lager en groter)
- Schakelpook & rempedaal achter
- Single-seat ipv Comfortzadel met zadelverwarming :S
- Aluminium wrap-around handkappen
- Andere koppelingsarm (zodat koppeling lichter gaat)
- Decat & Dongle

Verder nog een aantal zaken verwijderd/verkocht van de vorige eigenaar:
- SW Motech koffers & tassen
- Handgrepen verwijderd
- Reflectoren rondom verwijderd

Afbeelding

Het leuke van nieuwe motoren en auto's is natuurlijk rondstruinen op internet op zoek naar de dingen die je nog wil hebben.
Zo ook mijn zoektocht naar aluminium-bagage rekken die niet lelijk zijn.

Na Reddit, Facebook en Google erop nageslagen te hebben, blijk er gewoon geen mooie aluminium rekken te bestaan voor de ktm 790/890/Norden.

Dus daar moesten we zelf maar wat voor gaan bedenken. Helaas kun je met een motor niet simpel gewoon intekenen of zelf wat gaan zetten middels de zetbank, dus qua werkwijze zijn we iets grondiger te werk gegaan. We spreken van Januari, toen de kou nog onder 0 was. Dus 's avonds in de garage gaan zitten zonder kachel gingen we niet doen. Vervolgens als vrijgezel de executive decision genomen dat het maar in de woonkamer moest gebeuren.

Afbeelding

Kleedje op de vloer, motor naar binnen. Slopen en klaar voor een 3D scan.
Ik > Appje naar m'n kameraad gedaan; "Welk spul spuit jij op reflecterende ondergronden, zodat je wel kunt 3D scannen?"
Hij > "Babypoeder"
Ik > Een vrijgezel met babypoeder, wat denk je zelf?
Hij > Bakpoeder wil ook!

Plantenspuit met beetje water, bakpoeder en nevelen maar!
Afbeelding

Voilá!
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens het hele zwikkie in Fusion geladen om te beginnen aan m'n alu rekjes.
Afbeelding
Afbeelding

Begint er op te lijken! Projectje is iets naar de achtergrond verschoven i.v.m. andere prioriteiten op werk. Maar als ik een paar vrije uurtjes heb, ben ik lekker aan het tekenen. Plan is om het uit 5mm dik aluminium te maken.

Vervolgens heb je natuurlijk bakpoeder zitten op je motor. Dat moet eraf! Ruikt wel lekker als de motor opwarmt, maar je krijgt er wel troep van. Helaas heb ik nog geen kenteken, dus moeten we middels aanhanger naar de wasbox hier verder op (300m).

Of we wagen het erop.
Afbeelding

Juist. Maarliefst 60m van m'n huis, op de heenweg. Controle!
Omdat de motor nog niet ingevoerd was, natuurlijk ook geen papieren bij mij. Dus het leek een vrij groot drama te worden omdat het een "spookvoertuig" zou zijn.

Gelukkig wilde de beste agent meerijden naar m'n huis, om de originele papieren in te zien (duitse papieren) zodat we dat allemaal konden besparen.

Je had alleen het gezicht van die agent moeten zien toen hij binnenkwam in een huis, waar alles aan de kant geschoven was en in de hele woonkamer een wit-poeder lag. Moest ik nog wel even uitleggen :P

Gelukkig had de duitser hem nog niet afgemeld, dus was het duitse kenteken nog geldig. Dus bleef de boete beperkt tot "rijden zonder plaat", wat gelukkig maar 199,- kost in Nederland.

Tot zover heeft 1.5km die ik met de motor gereden heb al wel vrij veel geld gekost :P. Hopelijk zet die trend zich niet door.

Afgelopen dinsdag naar de RDW geweest om de invoer te regelen van de motor.
Gezien het weer ging ik toch niet rijden, en elke maand die je wacht met import scheelt natuurlijk weer die andere BPM.

Afbeelding

Inmiddels is de BPM betaald, kenteken onderweg en hebben we afgelopen zaterdagavond de laatste dingen besproken en geboekt.
Voorpret kan inmiddels dus wel echt beginnen.

Dingen die ik nog moet bestellen/regelen:
- Nieuw motorpak
- Aluminium rekjes afmaken
- Nieuwe banden
- Extra valbeugels
- Stickers op de kappen.
- ETA aanvragen

Tot volgende update!

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 16 mar 2026, 14:38

super vet! tof verhaal weer en leest lekker weg:) veel plezier en veilige km's! waar gaat de aanstaande trip naartoe of heb ik daar overheen gelezen?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 16 mar 2026, 15:28

Mooi verhaal, mooie motor!

Estoque

Bericht door Estoque » 16 mar 2026, 15:59

e30touring1990 schreef: 16 mar 2026, 14:38 super vet! tof verhaal weer en leest lekker weg:) veel plezier en veilige km's! waar gaat de aanstaande trip naartoe of heb ik daar overheen gelezen?
Great Western Trail / James Higgs Trail in de UK.

Eerste 1.5 week van Mei gaan we die kant op.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 16 mar 2026, 16:56

Schitterend weer die avonturen van je. Succes met de rekjes en veel plezier op vakantie en op de trail!

Jules
Auto: F31 320d|PanigaleV2|M1100S

Bericht door Jules » 16 mar 2026, 20:18

Haha lekker verhaal weer.
Idd erg lelijk de KTM. Husky wel tof! Lijkt me ook wel wat om eens te proberen.

Plaats reactie