Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1067
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Estoque » 15 apr 2025, 15:39

Zoals enkelen van jullie wel weten, is de tweewieler-hobby bij mij ook al een tijdje aanwezig.

Op m'n 18e m'n rijbewijs gehaald, maar door uiteenlopende 4-wielers is de aanschaf er de eerste 9 jaar niet van gekomen.
Ten tijde van m'n 27e, kocht ik m'n Husqvarna 701 Supermoto.

Die vervolgens m'n liefde voor Supermoto deed aanwakkeren, want als kind altijd gekeken naar MotorsTV en hun verslaglegging van het Supermoto-kampioenschap. En na 2x Pottendijk bezocht te hebben en het ontmoeten van één van m'n beste kameraden, besloten om m'n eerste Supermoto op basis van een 450 te bouwen.

Die escalatie is nog wel terug te vinden in m'n Sushi-topics, maar echt actief posten deed ik daar niet meer mee.
Geen stress, hij is er nog. Maar het supermoto'en ligt wel op een laag pitje.

Naast m'n Circuit supermoto, werd de 701 vervangen door een 950 SP Hypermotard en toen de aanschaf van een huis daadwerkelijk tot de mogelijkheden behoorde, werd de Hypermotard ingeruild op een stapel contanten. Want meubels in een huis is ook wel fijn.

Anyway, het rijtje tot aanschaf van m'n huis was:
- 2017 Husqvarna 701 SM
- 2018 Honda 450 SM
- 2020 Husqvarna 950 SP
- 2022 Honda 450 SM

Op de '22 Honda na, waren ze allemaal weg en is het rijden op de straat iets dat ik totaal niet mis.
Echter knaagde er iets, want naast Supermoto, heb ik altijd Enduro's tof gevonden.

Vond zelf altijd de leercurve te stijl (of ik dacht dat het zo was) om op "latere" leeftijd nog een enduro te kopen zonder cross ervaring. Maar toen het huis min-of-meer klaar was en er in het budget ruimte gevonden was voor een beetje speelgoed, toch maar de stoute schoenen aangetrokken de zoektocht gestart naar een leuke Enduro-fiets. Want met 32 jaar kun je nog wat valpartijen veroorloven op je lichaam, met 40 wordt dat rap minder. Dus het "nu of nooit"-gevoel was weer eens helemaal aanwezig.

Zoektocht naar een Enduro.

Eisen?
- 2 takt
- Modern
- Elektrische start
- Weinig uur

Dat was snel gevonden of niet?

Nou..... zoals zo vaak is ook hier de typische "Rutger-kronkel" weer niet weg te denken. Ondanks dat ik zo vaak ziek wordt van m'n eigen mening, lukt het mij niet om nietszeggende details die ik niet mooi vind naast mij neer te leggen.

Hoe zo'n beslissingsboom met kronkel eruit ziet? Nou als volgt.

V: Welke Moderne 2-takt enduro's zijn er?
A: KTM, GasGas, Husqvarna, Sherco, Beta, Rieju

V: Serieus, Sherco, Beta en Rieju?
A: Hmmm, wel beetje beunhaas-merken inderdaad. Die wil ik niet.

V: KTM, GasGas en Husqvarna dus, keuze genoeg toch!?\
KTM heeft een oranje frame, moet je rekening mee houden in sticker ontwerp. Anders vloekt dat zo keihard en ik vind het niet mooi.
GasGas is rood, dus eigenlijk al een No Go. (ja honda en ducati, i know, maar toch!) Plus ze hebben lelijke koplamp.
Husqvarna: Donkerblauw frame, wat afschuwelijk. Doe even normaal!

V: Je stelt je weer aan, wat wil je nou echt?
Oke, een KTM met een zwart frame (elke 3 modeljaren hebben ze een modeljaar met zwart frame) of een Husqvarna Rockstar edition. Die hebben ook een zwart frame.

V: Nou, een 2-takt enduro met zwart frame dus. Das niet moeilijk toch?
Ja maar ik wil met injectie en dan niet de eerste modeljaren. Want die zijn nog niet heel betrouwbaar.

V: Nog meer idioterie?
Moet een 300 zijn, want 250 is te fel. 300 heeft meer koppel.

Nou, dus m'n zoektocht was dus wederom een speld in een hooiberg, naar een Husqvarna TE300i met Tpi/Tbi (2018 of nieuwer) maar met zwart frame en met de nieuwere radkappen.

In Nederland stonden in Augustus 2024 welgeteld 0 exemplaren te koop die aan m'n eisen voldeden.
Dus Filters in Kleinanzeigen en op Marktplaats aangemaakt en wachten..

Oktober 2024: 1 hit op Marktplaats.
Een heel erg vage advertentie in de onderdelenrubriek, over een Te 300i Rockstar Edition in onderdelen middenin Assen.
Geen kenteken, geen foto's, geen logisch verhaal.

De advertentie had nog geen enkele reactie, dus kansje gewaagd en de verkoper een berichtje gestuurd.
Tegelijkertijd de advertentie gemeld aan Marktplaats, want het was overduidelijk een complete motor op de foto en dan staat hij in de verkeerde rubriek. Plus als hij verwijderd wordt, ben ik de enige die contact heeft met hem :P

Het verhaal was via de Marktplaats-app niet veel logischer.
- Duitse motor, compleet met alle papieren en facturen.
- De Nederlandse eigenaar had hem een paar weken en gebruikt om door de bossen te rijden zonder kenteken
- Motor was volledig intact en had hem enkel in "onderdelen" gepost, omdat die rubriek gratis was.

Dus maar besloten met m'n kameraad er heen te rijden en een kijkje te nemen. Want dit was recept voor een avontuur.
Omdat m'n Amarok niet beschikbaar was, de Macan GTS van m'n pa meegenomen met aanhanger. Naar Assen gekacheld en kijkje genomen.

Rode vlaggen ohne ende:
- De jongen die open deed was het complete plaatje; stone-island trui, vuilniszak-jas aan, kameraad op de wit-leren bank met niet-westerse roots, panter printjes overal en vooral veel gouden accenten.
- Er hing binnen een wietlucht
- Blijkbaar was: "Ja ik heb geld geleend voor de aanschaf van een andere motor" een goede openingszin, want daar begon hij mee toen ik vroeg naar de papieren.

Allereerst de papieren:
Die klopten volledig. Chassisnummer gewoon intact, niet aan gerommeld.
Facturen van de vering erbij
Factuur van de aanschaf erbij
Boekjes, Duitse brief, inschrijving, alles compleet aanwezig. Kortom, importeren zou dus neit moeilijk worden qua papieren.

Vervolgens chassisnummer gegoogle'd, op facebook naar gezocht, meldcodes gezocht op internet, etc. Niets kwam naar voren als zijnde "gestolen" oid.

Motor bekeken en eigenlijk een vervolg van wat binnen aangetroffen was. Gewoon keurig.
Voorvelg had een kleine slag, kleine deukjes in de expansiebocht en de verlichting deed slecht. Verder gewoon keurig.

Dus na het hardop benoemen van de slechte dingen van de fiets, het even kijken naar z'n nieuwe motor waar hij dus geld voor geleend had (en even moeten horen hoe hard een Kawa Z700 wel niet ging) en wat diep gefrons, een schooiersbod gedaan op de motor.

Blijkbaar helpt met een Porsche voorrijden niet echt, want m'n bod werd afgewezen en ik moest maarliefst 500,- meer geven voor wat ik bood. Dus toen de deal beklonken was voor 125,- meer dan m'n schooiersbod, de motor ingeladen en met grote glimlach naar huis vertrokken.

Afbeelding

Het probleem van de verlichting was ook een heftige zoektocht:

Afbeelding

2 Relais van 8,- verder en alles deed weer zoals het hoorde.

De aftermarket koplamp is een LED exemplaar die door Husqvarna zelf verkocht wordt als Non-roadlegal, dus vandaar dat die het enkel deed op de grootlicht-stand. Dat is dus een feature :P

Een afspraak bij m'n vrienden van RDW Almelo verder en wat BPM afgetikt, hadden we een enduro-fiets op NL kenteken!

Afbeelding

Vervolgens in de wereld van OTR's gedoken. Ofwel Off The Road-ritten.
Dit zijn evenementen waar soms meer dan 1000 enduro's afkomen, voor een route van vaak 45-55km over veelal onverharde paden en weilanden met enduro's.

Al met al heel spannend voor iemand zonder cross/enduro ervaring.
De eerste OTR waar ik mij voor inschreef was namelijk de lokale enduro van Tubbergen. En laat ik maar beginnen met dat in zenuwachtig was.

Hoe zenuwachtig? Nou; zaterdagavond 9 uur naar bed-zenuwachtig.

Afbeelding

En toen de eerste OTR erop zat, was ik gegrepen door het Enduro virus.
Het is ontzettend leuk om zowel op hoge, als lage snelheid de behendigheid te vinden op 2 wielen in de modder. Het is compleet anders dan Supermoto, maar veel basisprincipes zijn het zelfde.

Goed druk houden op de stepjes, met het lichaam gewicht op de wielen brengen, veel staan en vooral net zoveel ouwehoeren.
Ook twee-takt is echt leuk in verhouding met een 4-takt. Zo lekker licht, een powerband die veel overeenkomsten kent met ouderwetse turbo's en een machtig fijne sound & geur.

Kortom, blij dat ik deze hobby opgepikt heb.

Maar gezien dit topic "Ruttie's Offroad Avonturen" heet en geen "Ruttie's TE300i" voelen jullie misschien al aan waar deze hobby weer naartoe is geëscaleerd.

"'t Escalkeert kats oet de hááánd!"

Een paar jaar geleden in een opwelling lid geworden van een motorclub, om onder een feestje uit te komen waar ik 0 behoefte in had.
M'n broer zat ook bij die club en die hadden een motorweekend geplanned staan in Luxemburg ten tijde van het feestje. Dus als smoes mij aangemeld, meegegaan en sinds dien doe ik elk jaar een motorweekend.

Aantal van de heren waarmee we op motorweekend gaan, gaan ook naar diverse OTR's. En als de OTR's er niet zijn, gaan ze regelmatig op de zondagochtend of middag een rondje in de buurt met de Enduro's. En zo duurde het niet lang, voordat de TET geopperd werd.

Voor de mensen die het niet kennen, de TET; ofwel Trans Euro Trail is een serie routes door Europa die voornamelijk op Adventure/Offroad motoren geënt zijn.

https://transeurotrail.org/sweden/#2.22/53.69/6.35

Dus eind 2024 werd er een plan gesmeed; 2025, 1e week van Mei gaan we een week TET-rijden in Zweden.
's avonds kamperen, kampvuur bouwen en overdag lekker sturen.

Probleem: Niet te doen met een 2-takt Enduro.
Oplossing: Enduro weg doen, andere motor kopen.
Beter oplossing: Adventure motor bij kopen.

En om jullie nog een "Kronkel van Rutger"-beslissingsboom te beparen.
Hierbij de korte tl;dr versie:

Harde eisen:
- Meer dan 1 cilinder
- Simpel
- Mooi
- Betrouwbaar

ik vind maar 2 moderne Adventure motoren mooi:
- CRF300
- Tenere 700

De CRF is met 1-cilinder en 27pk niet de meest speelse fiets op het gravel van Zweden, dus de Tenere 700 was de enige keuze.
Modern, simpel en betrouwbaar. Maar dan; Welke Tenere 700!

Yamaha heeft sinds 2019 de Tenere 700 in programma. In verschillende gradaties.
Maar de topversie is de World Raid.

Deze heeft vele betere KYB vering, 2 individuele brandstoftanks van 23L (totaal) en overall gewoon een stoer uiterlijk.
Zijn wel zwaarder dan de standaard Tenere, maar ik predik al enige tijd; vorm over functie!

Dus met de keuze gemaakt; de zoektocht gestart naar een slachtoffer.
En na 3 weken zoeken; kwam de perfecte Duitser in beeld!

Weinig km, vlak over de grens (20km van m'n werk) en volgehangen met originele accessoires.
Ook al voorzien van een lelijke stickerset, dus omvallen met de motor is ook geregeld.

Een appje gestuurd, geld geteld en heen gereden na m'n werk.
Afbeelding

Na een correcte onderhandeling het speelgoed ingeladen + alle originele onderdelen en huiswaarts gegaan.
Afbeelding

Een week later de invoer geregeld via m'n vrienden van de RDW Almelo, BPM afgetikt en wachten op het groene pasje.
Afbeelding

Wachten op een kentekenplaat duurt lang, dus maar in de tussentijd wat gesleuteld en wat mods besteld.
Afbeelding

- Verder een andere koppelingshevel aan het blok (minder koppelingskracht nodig)
- SP lader & Oxford handvatverwarming aangepast
- Oliebeurtje & Luchtfilter-wissel
- ABS Module geinstalleerd, waardoor de motor de ABS settings onthoudt. Ipv elke keer te resetten na het uitschakelen.

Afgelopen week m'n plaatje binnen gekregen en geen moment gewacht.
Samen met 2 supermoto-vrienden een dag op Meppen geboekt om in het zand te spelen.

Zowel de 300 als de Tenere meegenomen, omdat ik met de tenere wilde oefenen. De 300 was voor m'n kameraad die we aan het overhalen zijn om ook een Enduro te kopen. Zodat we in de winter ook wat te ouwehoeren en bbq'en hebben, ipv enkel in de zomer met Supermoto.

Afbeelding
Afbeelding

Wat is een Tenere dan zwaar in vergelijking met de 300.
Zit een goede 100kg verschil tussen.

Van de Tenere op de 300 stappen voelt alsof je van een motor op een mountainbike stapt.
Andersom voelt het helemaal onbegrijpelijk.

Dus als je dan valt, dan moet je ook gewoon even rusten :P
Afbeelding
Afbeelding

Maar wel heel erg leuk!

Afgelopen zondag zo'n 200km gemaakt op de Tenere als eerste echte rit. Veelal over zandpaden hier in de buurt. Bizar hoeveel snelheid je kunt maken met zo'n zware fiets. Geeft ook bizar veel vertrouwen met de vering en de stuurdemper.

Afbeelding

En nu?
Nu gaan we voorbereiden op de TET.

Dus aanschaf van motorpak, bepakking en alle andere benodigdheden.
En dat allemaal voor een beetje avontuur :P

Potverdomme, ik heb weer een belachelijke hobby erbij..

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2309
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door frankie » 15 apr 2025, 15:49

Wat een verhaal zeg, super gaaf!

Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 330
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door bartje325i » 15 apr 2025, 15:52

Hahaha goed verhaal man. Mooi om te zien hoe snel het uit de klauwen escaleert 🤣.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42756
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Arthur » 15 apr 2025, 16:04

Mooi man, leest lekker weg weer. Veel plezier gewenst :thumbup:

SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door SlowCo » 15 apr 2025, 16:11

Heerlijk om mee te lezen.
Geniet ervan!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29291
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Luco » 15 apr 2025, 16:32

Gek :tooth: :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3089
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Ferdi » 15 apr 2025, 17:41

Heerlijk verhaal weer!
Ben erg benieuwd naar de trip, dat gaat hoe dan ook een feestje worden :)

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 708
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Dimitri » 15 apr 2025, 21:20

Hahhaha benieuwd wat voor feestje je onderuit moest komen, en dat de beste smoes was om lid te worden van een motorclub.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5431
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Kasteel » 15 apr 2025, 22:03

Klinkt goed! Zo’n 300cc 2t heeft echt een hoog hebben-hebben-gehalte (ook met idee dat het ooit niet meer gaat bestaan :))

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1899
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Jules » 15 apr 2025, 22:13

Elke keer als jij iets koopt dan wil ik ook haha.
Vet man! Veel plezier ermee.

Forza
Berichten: 1016
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Forza » 16 apr 2025, 07:26

Hier ook een World Raid rijder, hele fijne fiets! Offroad rijden met zo'n ding is prima, totdat je tot de remschijven in de modder staat :tooth: (origineel bandjes helpen dan ook niks :blackeye: ).

Bijlagen
Capture.JPG
Capture.JPG (252 KiB) 4917 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Martijn M » 16 apr 2025, 08:59

Mooi topic weer Rutger! Ben benieuwd naar je avonturen in Zweden!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Philipoo » 16 apr 2025, 09:12

Lekker, Rut. Je bent weer uitstekend aan het escaleren.

Ook mooi dat je nog even flext dat je met een porsche komt aanrijden, zodat we wel echt zeker weten dat je veel geld hebt ;)

ps. dikke Transalp op die laatste foto

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Sabberjoch » 16 apr 2025, 10:42

Philipoo schreef: 16 apr 2025, 09:12
Ook mooi dat je nog even flext dat je met een porsche komt aanrijden, zodat we wel echt zeker weten dat je veel geld hebt ;)
Geparkeerd met de spoiler omhoog uiteraard :coffee:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28375
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Martijn_bmw » 16 apr 2025, 10:53

Philipoo schreef: 16 apr 2025, 09:12 Lekker, Rut. Je bent weer uitstekend aan het escaleren.

Ook mooi dat je nog even flext dat je met een porsche komt aanrijden, zodat we wel echt zeker weten dat je veel geld hebt ;)

ps. dikke Transalp op die laatste foto
Zinloze zeur opmerking wat mij betreft, hij heeft tenminste veel DF topics bijdrage en er zitten hier zat mensen met “veel geld” boeiend hoeveel iemand wel/niet heeft toch… vind de bijdrages leuk om te lezen!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Philipoo » 16 apr 2025, 11:28

Martijn_bmw schreef: 16 apr 2025, 10:53
Philipoo schreef: 16 apr 2025, 09:12 Lekker, Rut. Je bent weer uitstekend aan het escaleren.

Ook mooi dat je nog even flext dat je met een porsche komt aanrijden, zodat we wel echt zeker weten dat je veel geld hebt ;)

ps. dikke Transalp op die laatste foto
Zinloze zeur opmerking wat mij betreft, hij heeft tenminste veel DF topics bijdrage en er zitten hier zat mensen met “veel geld” boeiend hoeveel iemand wel/niet heeft toch… vind de bijdrages leuk om te lezen!
Estoque schreef: 23 jul 2024, 13:55
DFJEF schreef: 23 jul 2024, 13:17
Estoque schreef: 23 jul 2024, 13:03 *Pakt popcorn en koopt kaartje voor de aankomende achtbaan van emoties*
Inside info.....? :?
Jazeker, Philip en ik verzamelen al jaren samen Pokémonkaarten, Flippo's en superbonken.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2873
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door e30touring1990 » 17 apr 2025, 11:36

gaaf verhaal en goed uit de hand gelopen! Leest leuk weg :)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1067
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Estoque » 29 apr 2025, 10:08

Allemaal bedankt voor de leuke reacties, het verhaal komt zoals altijd weer recht uit m'n grote duim. Maar dan aangevuld met enkel waarheden en m'n gedachtengang.

Anyway, aanschaf is de eerste stap richting financiële afhankelijkheid. Dus daar hebben we maar even werk van gemaakt, want het tripje richting zweden staat voor de eerste week van Mei geplanned.

Allereerst de trip.
We gaan dus TET rijden in Zweden. Zaterdag 3 mei heen met de avondboot, Zaterdag 10 mei terug met de avondboot naar Travermunde.
Groepje van 8 man met zeer uiteenlopende motoren.

1x KTM 640 Adventure
2x Honda Transalp
1x Honda Africa Twin
1x KTM 790 Adventure
1 CF Moto MT450
1x Honda CRF 300
1x Yamaha Tenere 700

Diversiteit on point, dus we worden niet gecanceld!

Om de kosten laag te houden en het gevoel van avontuur zo hoog mogelijk te krijgen, is ervoor gekozen om te gaan kamperen met z'n allen. Ook niet mijn idee van een leuke vakantie, maar samen uit samen koud. En daarnaast; een kampvuur maken is nou eenmaal makkelijker in het bos ipv een hotel.

Er is een Excel-sheet rondgestuurd waarin bijgehouden wordt wie wat meeneemt voor algemeen gebruik.

Prioriteiten worden dan ook eenvoudig zichtbaar.
Afbeelding

En dan moet je dus voorbereiden. Hoe verder je met de voorbereidingen komt, hoe vaker je je realiseert dat kamperen eigenlijk helemaal niet goedkoop is. Mijn god wat een horror.

Allereerst Tassen voor aan de motor. Omdat ik al aluminium rekjes heb, is een zachte tas makkelijker. Ik vind grote harde koffers niet mooi, maar ze zijn wel veel eenvoudiger in gebruik. Maar gezien ik graag avonturier wil uitstralen, moesten het soft-shells worden!

2x Kriega Overlanders OS-18's voor aan de zijkanten.

Dat zijn al 2 hotelovernachtingen, om alleen maar je shit mee te nemen.

Vervolgens moet je een Tent hebben. Het gewicht moet minimaal zijn, de verpakking niet te groot en opgezet natuurlijk ruim genoeg voor al je zooi die je in je andere tassen hebt zitten.

Na heel wat Youtube reviews gekeken te hebben, uitgekomen bij de 2 persoons MSR. Minder dan 3kg, ruim genoeg voor mijzelf en m'n ego, en eenvoudig op te zetten.

Mijn algoritme denkt nu wel dat ik een soort combinatie ben van een Supermoto-rijdende, kamperende Bear Grills met gerestaureerde 3-delige BBS velgen ben. Maar dat ben ik misschien ook wel :P

Wederom 2 hotelovernachtingen qua prijs kwijt voor een koud, kil en droog onderkomen tijdens het weekje zweden. Maar je moet er wat voorover hebben om te creperen.

En dan kom je bij slaapcomfort. Luchtbed en Slaapzak.
De tijden van 7,- Action luchtbedden zijn voorbij. Die dingen wegen namelijk een metrische ton in verglijking met dure dingen en hebben een R-waarde van niks. Dus dat betekend dat je nog kouder ligt, dan dat je al ligt.

Maar mijn god, wat kun je weer een godversmogen kwijt aan een beetje slapen.
Slaapzakken van 300,-?
Luchtbedden van 200,-?

Gezien ik een man van concessies ben, ook hier weer gesetteld voor een iets minder exemplaar dat mij welgeteld 2 tanken benzine bespaard heeft op die bizarre prijzen. Maar ja, het is een budget vakantie he!

Afbeelding

Wat weinig zooi voor zoveel geld. Ik haat kamperen.
Dus van alle overige aankopen geen foto gemaakt. Want het is zo ontzettend kut.

- Powerbank
- Beker
- Bestek
- Hoofdkussen
- Handdoek
- Stoel

Dus terug naar de motor, want die is natuurlijk ook niet klaar!
Wel eerst even nog een testrondje gemaakt. Want je moet het wel leuk houden.

Afbeelding

Vervolgens frisse olie en filtertje erop gegooid!
Afbeelding

Toen even een snelle pitstop gemaakt met de M3.
Nieuw rubber voor de Tenere.
Afbeelding

Gekozen voor Mitas E07+, gezien de ondergronden in Zweden vooral Gravel zijn. Grovere banden zie ik niet echt zitten daar.

Vervolgens de stickers van de voorruit getrokken. Deze was gewrapped en dat vond ik echt lelijk.
Tegelijkertijd van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de koplamp te voorzien van wat extra bescherming. Deze lenzen zijn nogal duur (niet los te koop, dus altijd hele koplamp vervangen á 800,-)

Dus het Cherokee-laatje is open getrokken voor wat gele koplamp-folie achter de beschermkap. Iets wat ik wel cool vind qua looks.
Helemaal naar m'n smaak is het voorkantje nog niet. Maar dat heeft alles te maken met die lelijke stickerset. En laat ik dat nou lekker laten zitten voor al dat steenslag dat komen gaat :P

Na Zweden zien we wel wat we gaan doen qua looks.

Vervolgens nog nieuwe remblokken rondom gestoken. Nieuw luchtfilter + Pre-filter geinstalleerd en de remolie ververst.
Gisteravond alle zooi nog maar eens gepast op de motor. Kijken of we nog wat missen en wat er eventueel nog bij op kan.

Afbeelding

Vanavond wil ik wat extra kilo's erop pakken en de sag-instellen voor mijn gewicht. Zodat we wel met een goed verende fiets richting de blonde vrouwen vertrekken aankomende Zaterdag.

Denk niet voor zaterdag nog een update te doen, maar na Zweden krijgen jullie die zeker!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29291
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Luco » 29 apr 2025, 11:01

Ik weet niet hoe warm de uitlaatdemper wordt, maar dan hangt die tas en straps wel gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1067
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Estoque » 29 apr 2025, 11:29

Valt wel mee hoor. Tassen waren in bovenstaande foto ook nogal plat, dus zodra ik er meer spul in gooi worden ze wel wat dikker. Dus neemt de afstand tussen de tas en de demper ook wel toe.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29291
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Luco » 29 apr 2025, 11:36

:thumbup:

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Sabberjoch » 29 apr 2025, 12:08

en anders heb je een voorverwarmde slaapzak!

Wouter81
Berichten: 9395
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Wouter81 » 29 apr 2025, 14:29

Leuke avonturen!

Zelf ben ik begonnen met crossen hier op Curaçao. Ik heb hier een Honda CRF250 4-takt gekocht en rij hier één of twee keer per week op de lokale crossbaan. Onlangs ook met mijn zoon van 13 (hij heeft een Kawasaki KX85 2-takt) een hele tocht over het eiland gedaan. Deels enduro, dwars door de natuur en deels over de openbare weg. Dit met zo'n 15 crossmotoren zonder kenteken. Kan hier allemaal.

Ik moet zeggen, ik vond het pittig genoeg in het begin als je nooit gecrosst hebt of offroad hebt gereden en alleen asfalt gewend was. Maar ik begin het gevoel nu een beetje te krijgen, het is zwaar maar toch wel erg leuk.

Ik heb recent veel gelezen over die TET ritten. Dat lijkt me ook geweldig om tzt. te gaan doen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42756
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door Arthur » 29 apr 2025, 14:55

En JP gaat mee, zie ik. Have fun! :kikker:

SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Ruttie's Offroad Avonturen [Klaarmaken voor avontuur!]

Bericht door SlowCo » 29 apr 2025, 16:31

Goed voorbereid weer. Veel plezier met k(r)amperen... :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten