Op m'n 18e m'n rijbewijs gehaald, maar door uiteenlopende 4-wielers is de aanschaf er de eerste 9 jaar niet van gekomen.
Ten tijde van m'n 27e, kocht ik m'n Husqvarna 701 Supermoto.
Die vervolgens m'n liefde voor Supermoto deed aanwakkeren, want als kind altijd gekeken naar MotorsTV en hun verslaglegging van het Supermoto-kampioenschap. En na 2x Pottendijk bezocht te hebben en het ontmoeten van één van m'n beste kameraden, besloten om m'n eerste Supermoto op basis van een 450 te bouwen.
Die escalatie is nog wel terug te vinden in m'n Sushi-topics, maar echt actief posten deed ik daar niet meer mee.
Geen stress, hij is er nog. Maar het supermoto'en ligt wel op een laag pitje.
Naast m'n Circuit supermoto, werd de 701 vervangen door een 950 SP Hypermotard en toen de aanschaf van een huis daadwerkelijk tot de mogelijkheden behoorde, werd de Hypermotard ingeruild op een stapel contanten. Want meubels in een huis is ook wel fijn.
Anyway, het rijtje tot aanschaf van m'n huis was:
- 2017 Husqvarna 701 SM
- 2018 Honda 450 SM
- 2020 Husqvarna 950 SP
- 2022 Honda 450 SM
Op de '22 Honda na, waren ze allemaal weg en is het rijden op de straat iets dat ik totaal niet mis.
Echter knaagde er iets, want naast Supermoto, heb ik altijd Enduro's tof gevonden.
Vond zelf altijd de leercurve te stijl (of ik dacht dat het zo was) om op "latere" leeftijd nog een enduro te kopen zonder cross ervaring. Maar toen het huis min-of-meer klaar was en er in het budget ruimte gevonden was voor een beetje speelgoed, toch maar de stoute schoenen aangetrokken de zoektocht gestart naar een leuke Enduro-fiets. Want met 32 jaar kun je nog wat valpartijen veroorloven op je lichaam, met 40 wordt dat rap minder. Dus het "nu of nooit"-gevoel was weer eens helemaal aanwezig.
Zoektocht naar een Enduro.
Eisen?
- 2 takt
- Modern
- Elektrische start
- Weinig uur
Dat was snel gevonden of niet?
Nou..... zoals zo vaak is ook hier de typische "Rutger-kronkel" weer niet weg te denken. Ondanks dat ik zo vaak ziek wordt van m'n eigen mening, lukt het mij niet om nietszeggende details die ik niet mooi vind naast mij neer te leggen.
Hoe zo'n beslissingsboom met kronkel eruit ziet? Nou als volgt.
V: Welke Moderne 2-takt enduro's zijn er?
A: KTM, GasGas, Husqvarna, Sherco, Beta, Rieju
V: Serieus, Sherco, Beta en Rieju?
A: Hmmm, wel beetje beunhaas-merken inderdaad. Die wil ik niet.
V: KTM, GasGas en Husqvarna dus, keuze genoeg toch!?\
KTM heeft een oranje frame, moet je rekening mee houden in sticker ontwerp. Anders vloekt dat zo keihard en ik vind het niet mooi.
GasGas is rood, dus eigenlijk al een No Go. (ja honda en ducati, i know, maar toch!) Plus ze hebben lelijke koplamp.
Husqvarna: Donkerblauw frame, wat afschuwelijk. Doe even normaal!
V: Je stelt je weer aan, wat wil je nou echt?
Oke, een KTM met een zwart frame (elke 3 modeljaren hebben ze een modeljaar met zwart frame) of een Husqvarna Rockstar edition. Die hebben ook een zwart frame.
V: Nou, een 2-takt enduro met zwart frame dus. Das niet moeilijk toch?
Ja maar ik wil met injectie en dan niet de eerste modeljaren. Want die zijn nog niet heel betrouwbaar.
V: Nog meer idioterie?
Moet een 300 zijn, want 250 is te fel. 300 heeft meer koppel.
Nou, dus m'n zoektocht was dus wederom een speld in een hooiberg, naar een Husqvarna TE300i met Tpi/Tbi (2018 of nieuwer) maar met zwart frame en met de nieuwere radkappen.
In Nederland stonden in Augustus 2024 welgeteld 0 exemplaren te koop die aan m'n eisen voldeden.
Dus Filters in Kleinanzeigen en op Marktplaats aangemaakt en wachten..
Oktober 2024: 1 hit op Marktplaats.
Een heel erg vage advertentie in de onderdelenrubriek, over een Te 300i Rockstar Edition in onderdelen middenin Assen.
Geen kenteken, geen foto's, geen logisch verhaal.
De advertentie had nog geen enkele reactie, dus kansje gewaagd en de verkoper een berichtje gestuurd.
Tegelijkertijd de advertentie gemeld aan Marktplaats, want het was overduidelijk een complete motor op de foto en dan staat hij in de verkeerde rubriek. Plus als hij verwijderd wordt, ben ik de enige die contact heeft met hem

Het verhaal was via de Marktplaats-app niet veel logischer.
- Duitse motor, compleet met alle papieren en facturen.
- De Nederlandse eigenaar had hem een paar weken en gebruikt om door de bossen te rijden zonder kenteken
- Motor was volledig intact en had hem enkel in "onderdelen" gepost, omdat die rubriek gratis was.
Dus maar besloten met m'n kameraad er heen te rijden en een kijkje te nemen. Want dit was recept voor een avontuur.
Omdat m'n Amarok niet beschikbaar was, de Macan GTS van m'n pa meegenomen met aanhanger. Naar Assen gekacheld en kijkje genomen.
Rode vlaggen ohne ende:
- De jongen die open deed was het complete plaatje; stone-island trui, vuilniszak-jas aan, kameraad op de wit-leren bank met niet-westerse roots, panter printjes overal en vooral veel gouden accenten.
- Er hing binnen een wietlucht
- Blijkbaar was: "Ja ik heb geld geleend voor de aanschaf van een andere motor" een goede openingszin, want daar begon hij mee toen ik vroeg naar de papieren.
Allereerst de papieren:
Die klopten volledig. Chassisnummer gewoon intact, niet aan gerommeld.
Facturen van de vering erbij
Factuur van de aanschaf erbij
Boekjes, Duitse brief, inschrijving, alles compleet aanwezig. Kortom, importeren zou dus neit moeilijk worden qua papieren.
Vervolgens chassisnummer gegoogle'd, op facebook naar gezocht, meldcodes gezocht op internet, etc. Niets kwam naar voren als zijnde "gestolen" oid.
Motor bekeken en eigenlijk een vervolg van wat binnen aangetroffen was. Gewoon keurig.
Voorvelg had een kleine slag, kleine deukjes in de expansiebocht en de verlichting deed slecht. Verder gewoon keurig.
Dus na het hardop benoemen van de slechte dingen van de fiets, het even kijken naar z'n nieuwe motor waar hij dus geld voor geleend had (en even moeten horen hoe hard een Kawa Z700 wel niet ging) en wat diep gefrons, een schooiersbod gedaan op de motor.
Blijkbaar helpt met een Porsche voorrijden niet echt, want m'n bod werd afgewezen en ik moest maarliefst 500,- meer geven voor wat ik bood. Dus toen de deal beklonken was voor 125,- meer dan m'n schooiersbod, de motor ingeladen en met grote glimlach naar huis vertrokken.

Het probleem van de verlichting was ook een heftige zoektocht:

2 Relais van 8,- verder en alles deed weer zoals het hoorde.
De aftermarket koplamp is een LED exemplaar die door Husqvarna zelf verkocht wordt als Non-roadlegal, dus vandaar dat die het enkel deed op de grootlicht-stand. Dat is dus een feature

Een afspraak bij m'n vrienden van RDW Almelo verder en wat BPM afgetikt, hadden we een enduro-fiets op NL kenteken!

Vervolgens in de wereld van OTR's gedoken. Ofwel Off The Road-ritten.
Dit zijn evenementen waar soms meer dan 1000 enduro's afkomen, voor een route van vaak 45-55km over veelal onverharde paden en weilanden met enduro's.
Al met al heel spannend voor iemand zonder cross/enduro ervaring.
De eerste OTR waar ik mij voor inschreef was namelijk de lokale enduro van Tubbergen. En laat ik maar beginnen met dat in zenuwachtig was.
Hoe zenuwachtig? Nou; zaterdagavond 9 uur naar bed-zenuwachtig.

En toen de eerste OTR erop zat, was ik gegrepen door het Enduro virus.
Het is ontzettend leuk om zowel op hoge, als lage snelheid de behendigheid te vinden op 2 wielen in de modder. Het is compleet anders dan Supermoto, maar veel basisprincipes zijn het zelfde.
Goed druk houden op de stepjes, met het lichaam gewicht op de wielen brengen, veel staan en vooral net zoveel ouwehoeren.
Ook twee-takt is echt leuk in verhouding met een 4-takt. Zo lekker licht, een powerband die veel overeenkomsten kent met ouderwetse turbo's en een machtig fijne sound & geur.
Kortom, blij dat ik deze hobby opgepikt heb.
Maar gezien dit topic "Ruttie's Offroad Avonturen" heet en geen "Ruttie's TE300i" voelen jullie misschien al aan waar deze hobby weer naartoe is geëscaleerd.
"'t Escalkeert kats oet de hááánd!"
Een paar jaar geleden in een opwelling lid geworden van een motorclub, om onder een feestje uit te komen waar ik 0 behoefte in had.
M'n broer zat ook bij die club en die hadden een motorweekend geplanned staan in Luxemburg ten tijde van het feestje. Dus als smoes mij aangemeld, meegegaan en sinds dien doe ik elk jaar een motorweekend.
Aantal van de heren waarmee we op motorweekend gaan, gaan ook naar diverse OTR's. En als de OTR's er niet zijn, gaan ze regelmatig op de zondagochtend of middag een rondje in de buurt met de Enduro's. En zo duurde het niet lang, voordat de TET geopperd werd.
Voor de mensen die het niet kennen, de TET; ofwel Trans Euro Trail is een serie routes door Europa die voornamelijk op Adventure/Offroad motoren geënt zijn.
https://transeurotrail.org/sweden/#2.22/53.69/6.35
Dus eind 2024 werd er een plan gesmeed; 2025, 1e week van Mei gaan we een week TET-rijden in Zweden.
's avonds kamperen, kampvuur bouwen en overdag lekker sturen.
Probleem: Niet te doen met een 2-takt Enduro.
Oplossing: Enduro weg doen, andere motor kopen.
Beter oplossing: Adventure motor bij kopen.
En om jullie nog een "Kronkel van Rutger"-beslissingsboom te beparen.
Hierbij de korte tl;dr versie:
Harde eisen:
- Meer dan 1 cilinder
- Simpel
- Mooi
- Betrouwbaar
ik vind maar 2 moderne Adventure motoren mooi:
- CRF300
- Tenere 700
De CRF is met 1-cilinder en 27pk niet de meest speelse fiets op het gravel van Zweden, dus de Tenere 700 was de enige keuze.
Modern, simpel en betrouwbaar. Maar dan; Welke Tenere 700!
Yamaha heeft sinds 2019 de Tenere 700 in programma. In verschillende gradaties.
Maar de topversie is de World Raid.
Deze heeft vele betere KYB vering, 2 individuele brandstoftanks van 23L (totaal) en overall gewoon een stoer uiterlijk.
Zijn wel zwaarder dan de standaard Tenere, maar ik predik al enige tijd; vorm over functie!
Dus met de keuze gemaakt; de zoektocht gestart naar een slachtoffer.
En na 3 weken zoeken; kwam de perfecte Duitser in beeld!
Weinig km, vlak over de grens (20km van m'n werk) en volgehangen met originele accessoires.
Ook al voorzien van een lelijke stickerset, dus omvallen met de motor is ook geregeld.
Een appje gestuurd, geld geteld en heen gereden na m'n werk.

Na een correcte onderhandeling het speelgoed ingeladen + alle originele onderdelen en huiswaarts gegaan.

Een week later de invoer geregeld via m'n vrienden van de RDW Almelo, BPM afgetikt en wachten op het groene pasje.

Wachten op een kentekenplaat duurt lang, dus maar in de tussentijd wat gesleuteld en wat mods besteld.

- Verder een andere koppelingshevel aan het blok (minder koppelingskracht nodig)
- SP lader & Oxford handvatverwarming aangepast
- Oliebeurtje & Luchtfilter-wissel
- ABS Module geinstalleerd, waardoor de motor de ABS settings onthoudt. Ipv elke keer te resetten na het uitschakelen.
Afgelopen week m'n plaatje binnen gekregen en geen moment gewacht.
Samen met 2 supermoto-vrienden een dag op Meppen geboekt om in het zand te spelen.
Zowel de 300 als de Tenere meegenomen, omdat ik met de tenere wilde oefenen. De 300 was voor m'n kameraad die we aan het overhalen zijn om ook een Enduro te kopen. Zodat we in de winter ook wat te ouwehoeren en bbq'en hebben, ipv enkel in de zomer met Supermoto.

Wat is een Tenere dan zwaar in vergelijking met de 300.
Zit een goede 100kg verschil tussen.
Van de Tenere op de 300 stappen voelt alsof je van een motor op een mountainbike stapt.
Andersom voelt het helemaal onbegrijpelijk.
Dus als je dan valt, dan moet je ook gewoon even rusten

Maar wel heel erg leuk!
Afgelopen zondag zo'n 200km gemaakt op de Tenere als eerste echte rit. Veelal over zandpaden hier in de buurt. Bizar hoeveel snelheid je kunt maken met zo'n zware fiets. Geeft ook bizar veel vertrouwen met de vering en de stuurdemper.

En nu?
Nu gaan we voorbereiden op de TET.
Dus aanschaf van motorpak, bepakking en alle andere benodigdheden.
En dat allemaal voor een beetje avontuur

Potverdomme, ik heb weer een belachelijke hobby erbij..