Het grote warmtepomp topic
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Het grote warmtepomp topic
Thanks Smiley. Het blijkt ook dat de leidingen verkeerd om aangesloten zijn op de CV ketel. Ik snap er zelf geen hol van, dus dat scheelt weer. Zou zeggen dat als het enkelpijps is je maar één leiding hebt.
Jup Elise, alleen beneden een thermostaat. Ik denk dat het gewoon dubbelpijps wordt (elektrisch is volgens AI echt heel veel duurder op de lange termijn) en dan onzichtbaar maken via grote plint/koof, echt geen zin om mijn bovenverdieping compleet open geboord te hebben, met alle herrie, teringzooi en stof van dien. Plus dat je dan ook nog eens alle kamers serieus overhoop moet halen omdat er anders geen ruimte is om te werken. Dat is met twee kleine kinderen niet heel erg tof...En ook qua kosten niet, want overal nieuwe vloer in loopt ook wel op.
Jup Elise, alleen beneden een thermostaat. Ik denk dat het gewoon dubbelpijps wordt (elektrisch is volgens AI echt heel veel duurder op de lange termijn) en dan onzichtbaar maken via grote plint/koof, echt geen zin om mijn bovenverdieping compleet open geboord te hebben, met alle herrie, teringzooi en stof van dien. Plus dat je dan ook nog eens alle kamers serieus overhoop moet halen omdat er anders geen ruimte is om te werken. Dat is met twee kleine kinderen niet heel erg tof...En ook qua kosten niet, want overal nieuwe vloer in loopt ook wel op.
- maurizio
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Bram, wat bedoel je met een enkel pijps systeem?
Is dat: 1 aanvoer en 1 retour ==> alle radiatoren en de vloerverwarming zijn een aftakking van die hoofdpijp?
En hoe zit de vloerverwarming eraan verbonden (is er bijvoorbeeld nog een extra ventiel wat deze afkapt als de aanvoer temperatuur te hoog oploopt?)
Als de hoofdbuis groot genoeg is en er geen extra regelventielen tussen zitten.... is het een kwestie van fatsoenlijk waterzijdig inregelen. Zodat iedere ruimte dezelfde warmte afgifte krijg.
Rationale: Als nu een deel vh huis te warm wordt gaat daar teveel flow (= liters/minuut) naartoe en waar het te koud is is er te weinig. Dus in de warme ruimte de flow beperken, dan gaat vanzelf meer flow naar de andere ruimtes.
Even een snelle google
Is dat: 1 aanvoer en 1 retour ==> alle radiatoren en de vloerverwarming zijn een aftakking van die hoofdpijp?
En hoe zit de vloerverwarming eraan verbonden (is er bijvoorbeeld nog een extra ventiel wat deze afkapt als de aanvoer temperatuur te hoog oploopt?)
Als de hoofdbuis groot genoeg is en er geen extra regelventielen tussen zitten.... is het een kwestie van fatsoenlijk waterzijdig inregelen. Zodat iedere ruimte dezelfde warmte afgifte krijg.
Rationale: Als nu een deel vh huis te warm wordt gaat daar teveel flow (= liters/minuut) naartoe en waar het te koud is is er te weinig. Dus in de warme ruimte de flow beperken, dan gaat vanzelf meer flow naar de andere ruimtes.
Even een snelle google
- Arthur
- Auto: Nr.52
Hebben wij ook en zo is het mij eens uitgelegd. Kan het niet precies uitleggen en ff AI gevraagd. Komt overeen wat mij uitgelegd is.
Een enkelpijps (of éénpijps) systeem is een type centrale verwarmingsinstallatie waarbij alle radiatoren in een ruimte of woning achter elkaar op één enkele leiding zijn aangesloten. Deze leiding fungeert zowel als aanvoer (warm water naar de radiator) als retour (afgekoeld water terug naar de ketel).
Een enkelpijps (of éénpijps) systeem is een type centrale verwarmingsinstallatie waarbij alle radiatoren in een ruimte of woning achter elkaar op één enkele leiding zijn aangesloten. Deze leiding fungeert zowel als aanvoer (warm water naar de radiator) als retour (afgekoeld water terug naar de ketel).
-
OnlineBram
De vvw staat hier meen ik los van? Heeft zijn eigen verdeler en pomp beneden? Nogmaals, ik heb er weinig verstand van 
- maurizio
Dan staan alle radiatoren in serie en is de eerste radiator na de ketel heel warm en de laatste in de lus het koudste?Arthur schreef: 11 mar 2026, 12:04 Een enkelpijps (of éénpijps) systeem is een type centrale verwarmingsinstallatie waarbij alle radiatoren in een ruimte of woning achter elkaar op één enkele leiding zijn aangesloten. Deze leiding fungeert zowel als aanvoer (warm water naar de radiator) als retour (afgekoeld water terug naar de ketel).
Simpel: CV/WP - Leiding - radiator in - radiator uit - leiding - radiator in - radiator uit - leding etc...
Dat lijkt me een heel vreemde setup en inderdaad lastig te regelen zijn.
Maar nog steeds, zou je met waterzijdig inregelen de boel beter aan het werken krijgen.
Het heeft toch voor de WP installatie ook gewerkt?!? De flow verdeling komt nu alleen wat kritischer.
-
OnlineMartijn_bmw
Bijzonder als het zo werkt, ik had daar nog nooit van gehoord.maurizio schreef: 11 mar 2026, 12:31Dan staan alle radiatoren in serie en is de eerste radiator na de ketel heel warm en de laatste in de lus het koudste?Arthur schreef: 11 mar 2026, 12:04 Een enkelpijps (of éénpijps) systeem is een type centrale verwarmingsinstallatie waarbij alle radiatoren in een ruimte of woning achter elkaar op één enkele leiding zijn aangesloten. Deze leiding fungeert zowel als aanvoer (warm water naar de radiator) als retour (afgekoeld water terug naar de ketel).
Simpel: CV/WP - Leiding - radiator in - radiator uit - leiding - radiator in - radiator uit - leding etc...
Maar nog steeds, zou je met waterzijdig inregelen de boel beter aan het werken krijgen.
Het heeft toch voor de WP installatie ook gewerkt?!? De flow verdeling komt nu alleen wat kritischer.
-
OnlineBram
Het heeft op zich wel gewerkt, maar om het beneden echt aangenaam te krijgen moet de thermostaat zo rond de 20.5 graad staan, dat vind ik al best hoog. En dat is al beter dan de oude situatie, toen we geen vvw, spouwmuurisolatie en nieuwe kunststof kozijnen op de hele benedenverdieping hadden.maurizio schreef: 11 mar 2026, 12:31Dan staan alle radiatoren in serie en is de eerste radiator na de ketel heel warm en de laatste in de lus het koudste?Arthur schreef: 11 mar 2026, 12:04 Een enkelpijps (of éénpijps) systeem is een type centrale verwarmingsinstallatie waarbij alle radiatoren in een ruimte of woning achter elkaar op één enkele leiding zijn aangesloten. Deze leiding fungeert zowel als aanvoer (warm water naar de radiator) als retour (afgekoeld water terug naar de ketel).
Echter, boven blijft het behoorlijk fris en dat is al sinds de installatie van de Quatt zo. Vind ik niet echt een ramp, maar ik ben niet alleen in huis, er wonen nog drie vrouwen, waarbij er twee nogal (3 en 6 jaar) jong zijn. Dus boven mag het wel iets aangenamer dan hoe het nu is. En los van dat, het schijnt dat een HR ketel en de hybride pomp veel efficiënter werken als er een dubbelpijps systeem is en LTV radiatoren in de slaapkamers. Nou gebruiken we al weinig gas (300 m2 p/j), dus ik denk dat de echte winst vooral in het verhogen van het comfort zit.
-
OnlineBram
Volgens AI vooral een kostenbesparingsdingetje geweest in de jaren 70/80.Martijn_bmw schreef: 11 mar 2026, 12:38Bijzonder als het zo werkt, ik had daar nog nooit van gehoord.maurizio schreef: 11 mar 2026, 12:31Dan staan alle radiatoren in serie en is de eerste radiator na de ketel heel warm en de laatste in de lus het koudste?Arthur schreef: 11 mar 2026, 12:04 Een enkelpijps (of éénpijps) systeem is een type centrale verwarmingsinstallatie waarbij alle radiatoren in een ruimte of woning achter elkaar op één enkele leiding zijn aangesloten. Deze leiding fungeert zowel als aanvoer (warm water naar de radiator) als retour (afgekoeld water terug naar de ketel).
- Elise
Bram schreef: 11 mar 2026, 10:59 De laatste dagen is het trouwens andersom, super koude vloer beneden en boven achterlijk warm.
Die combinatie begrijp ik dan even niet.
Geen idee hoe de installatie met die Quatt is aangesloten, maar ik zou eerder gokken dat er een driewegklep defect is.
Iets anders, die Quatt Chill, krijg je dan niet heel veel last van condensatie op je radiatoren?
Laatst gewijzigd door Elise op 11 mar 2026, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Heb je boven ook al isolatie en dubbelglas?
Ik weet nog toen wij vroeger thuis boven dubbelglas kregen dat dat qua comfort echt een verschil van dag en nacht was.
Ik weet nog toen wij vroeger thuis boven dubbelglas kregen dat dat qua comfort echt een verschil van dag en nacht was.
-
OnlineBram
Ja boven hebben we overal HR++ glas. En de zolder is geïsoleerd.
-
OnlineBram
Geen idee, de Chill heeft een condensopvangbakje heb ik gelezen.Elise schreef: 11 mar 2026, 13:08Bram schreef: 11 mar 2026, 10:59 De laatste dagen is het trouwens andersom, super koude vloer beneden en boven achterlijk warm.Die combinatie begrijp ik dan even niet.
Geen idee hoe de installatie met die Quatt is aangesloten, maar ik zou eerder gokken dat er een driewegklep defect is.
Iets anders, die Quatt Chill, krijg je dan niet heel veel last van condensatie op je radiatoren?
- Fabian
Heb je een foto van een radiator boven? (hoe de pijp erin en eruit gaat).
Ben even benieuwd, nog nooit een eenpijps systeem gezien namelijk. Dan is het voor iedereen duidelijk en kunnen we meedenken
Ben even benieuwd, nog nooit een eenpijps systeem gezien namelijk. Dan is het voor iedereen duidelijk en kunnen we meedenken
-
OnlineBram
Toevallig een foto op internet gevonden van de advertentie van ons huis in 2019 

-
OnlineMartijn_bmw
Maar even opgezocht omdat ik ook benieuwd was.
zie plaatje.
zie plaatje.
Voordelen 2-pijps of parallel systeem
Gelijke warmteverdeling: alle radiatoren worden gelijkmatig verwarmd, zonder dat er warmte onderweg verloren gaat. Dit verhoogt het comfort aanzienlijk.
Goede regelbaarheid: het is eenvoudig om thermostaatkranen te plaatsen en ruimtes onafhankelijk van elkaar te verwarmen.
Efficiëntie: parallelle systemen passen beter bij moderne verwarmingssystemen zoals HR-ketels en warmtepompen, die vaak met lagere temperaturen werken.
Voordelen 1-pijps of serieel systeem
Eenvoudige installatie: er zijn minder leidingen nodig, wat vaak leidt tot lagere installatiekosten.
Compacte oplossing: dit systeem is vooral geschikt voor kleinere woningen of ruimtes waar niet veel radiatoren nodig zijn
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2026-03-11 141804.png (59.34 KiB) 969 keer bekeken
- Knot
1-pijps heb je aan het einde van de rit minder warmte meer over en je moet ze eigenlijk vol open zetten anders loopt het niet.
- Elise
Waarop baseer je dat het een 1 pijps systeem is Bram?
-
OnlineBram
Op de mening van het bedrijf dat onze CV installatie onderhoudt 
- Elise
Ik zie op die foto dat de leidingen de vloer in lopen, dus op basis daarvan is het lastig in te schatten natuurlijk.
Maar als de radiatoren koud zijn en je stookt de boel op kun je wel voelen of het zo is en in welke volgorde de radiatoren staan.
Maar als de radiatoren koud zijn en je stookt de boel op kun je wel voelen of het zo is en in welke volgorde de radiatoren staan.
- Arthur
Ik heb ze behoorlijk geknepen staan. Als ze allemaal vol open staan blijft de cv langer draaien heb ik het idee. En bij een klein eindje open worden ze ook al heel warm. Nu heb ik er 4 een klein beetje open staan, slaapkamers van de kinderen en beide badkamers. Op 2 andere slaapkamers staan ze dicht, al staat er in 1 daarvan de radiator soms een beetje open als m’n vrouw daar wat werk zit te doen. De 5e slaapkamer heeft geen radiator maar een airco (dat is ‘onze’ slaapkamer). Dan gaan de leidingen naar beneden en daar zijn alle radiatoren weggehaald en is er vloerverwarming aangesloten.Knot schreef: 11 mar 2026, 14:24 1-pijps heb je aan het einde van de rit minder warmte meer over en je moet ze eigenlijk vol open zetten anders loopt het niet.
- Knot
Bedoel met zo'n serieschakeling moet het toch iets open staan anders is het een niet lopend circuit, of zit er een bypass direct waar de leiding de radiator in komt?
- Arthur
Dan klopt het plaatje van Martijn niet. Ook al zet je 1 dicht dan nog gaat het door naar de ander. Anders zouden ze bij mij niet warm worden als er 2 dicht staan… 
- Fabian
Nooit geweten inderdaad!Martijn_bmw schreef: 11 mar 2026, 14:19 Maar even opgezocht omdat ik ook benieuwd was.
zie plaatje.
Voordelen 2-pijps of parallel systeem
Gelijke warmteverdeling: alle radiatoren worden gelijkmatig verwarmd, zonder dat er warmte onderweg verloren gaat. Dit verhoogt het comfort aanzienlijk.
Goede regelbaarheid: het is eenvoudig om thermostaatkranen te plaatsen en ruimtes onafhankelijk van elkaar te verwarmen.
Efficiëntie: parallelle systemen passen beter bij moderne verwarmingssystemen zoals HR-ketels en warmtepompen, die vaak met lagere temperaturen werken.
Voordelen 1-pijps of serieel systeem
Eenvoudige installatie: er zijn minder leidingen nodig, wat vaak leidt tot lagere installatiekosten.
Compacte oplossing: dit systeem is vooral geschikt voor kleinere woningen of ruimtes waar niet veel radiatoren nodig zijn
Mij lijkt een goede inregeling dan key inderdaad, anders ben je bij de 1e raditor zogezegd al een groot deel van de warmte kwijt, nog wat bij de volgende etc etc.
- maurizio
Ik kan me bijna niet indenken dat je de hele woning van een 1-pijps systeem maakt.
Anders zou je door bijvoorbeeld de 2de radiator in de keten dicht te draaien de rest vh het huis koud blijven.
Dus ik verwacht dat je meerdere 1-pijps lussen hebt.
Maar als alle buizen mooi weggewerkt zitten wordt het lastig uit te vogelen.
Resume: ik zie een experiementje aankomen.
Thermostaat op 25* en vanaf de cv gezien de eerste radiator dicht draaien. En kijken wat er niet meer warm wordt. En dan zo verder om de lussen in kaart te brengen.
Anders zou je door bijvoorbeeld de 2de radiator in de keten dicht te draaien de rest vh het huis koud blijven.
Dus ik verwacht dat je meerdere 1-pijps lussen hebt.
Maar als alle buizen mooi weggewerkt zitten wordt het lastig uit te vogelen.
Resume: ik zie een experiementje aankomen.
Thermostaat op 25* en vanaf de cv gezien de eerste radiator dicht draaien. En kijken wat er niet meer warm wordt. En dan zo verder om de lussen in kaart te brengen.
- Knot
De temperaturen gaan dit weekend flink zakken, dus is inderdaad een mooi experiment!