Afgelopen woensdag EVO geschorst en M3 weer op kenteken gezet. Na maandje of 5. Voelt altijd weer fantastisch. Net alsof je een nieuwe auto ophaalt.
Gisteren / zaterdag dus met de M3 naar Amsterdam (schoonouders). Heerlijk weer genieten van die prachtige coupe, het comfort, de 6 cylinder, de gasrespons, de 8000rpm redline, etc.
Maar dan, op de terugweg, A4 / afslag Alphen. Ik was rustig aan het rijden, laat gas los in zes en voel dat er iets gebeurd. In een fractie van een seconde. Check Engine Light aan en onrustig op 5 cylinders lopen
Gelukkig wel gewoon huis kunnen halen. Aanvankelijk nog niet eens zoveel stress. Meer meegemaakt. Bobines begeven het soms wel eens van zo'n M3. 30 minuten bezig en is dan opgelost.
Thuis gekomen aan de computer gehangen. "Misfires on multiple cylinders. Number 6, 3, 1, 4". WTF.
Kortom dan weet je niet welke bobine het is. En of het wel een bobine is of misschien toch iets ergers. Googlen op Internet geeft alleen maar meer stress. Gebroken klepveer, doorgeslagen koppakking, etc. Inmiddels laat en donker. Niks meer te doen. Dus stressed naar bed en super slecht geslapen. Wat zal het zijn ?
Vanochtend (zondag) direct aan de slag. Meer gedaan dus vrij simpel wanneer je weet wat je moet doen. Interieur filter eruit, bak van interieur filter eruit, kleppendeksel cover eraf. Starten en lopen op vijf cylinders. Ik disconnect de bobine van cylinder 6 en geen verandering
Bobine eruit, nieuwe erin. Fingers crossed, starten en ... opgelost
Ding loopt weer prachtig op 6 cylinders.
Alles weer gemonteerd, foutcodes gewist en ook nog maar even ruitenwissertje gewisseld. Want die was ook versleten.
Gelukkig had ik gewoon bobine op voorraad liggen, net zoals ruitenwisser. Erg fijn wat spulletjes op voorraad. Dus ook direct maar weer nieuwe bobine + ruitenwissers besteld...
Markk gaat zich omkleden en stukje sturen