Auto stress en het genoegen van wat spulletjes op voorraad

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
markk

Auto stress en het genoegen van wat spulletjes op voorraad

Bericht door markk » 01 mar 2026, 10:17

Ken je dat, auto stress wanneer er plotseling wat stuk gaat?

Afgelopen woensdag EVO geschorst en M3 weer op kenteken gezet. Na maandje of 5. Voelt altijd weer fantastisch. Net alsof je een nieuwe auto ophaalt.

Gisteren / zaterdag dus met de M3 naar Amsterdam (schoonouders). Heerlijk weer genieten van die prachtige coupe, het comfort, de 6 cylinder, de gasrespons, de 8000rpm redline, etc.

Maar dan, op de terugweg, A4 / afslag Alphen. Ik was rustig aan het rijden, laat gas los in zes en voel dat er iets gebeurd. In een fractie van een seconde. Check Engine Light aan en onrustig op 5 cylinders lopen :-(

Gelukkig wel gewoon huis kunnen halen. Aanvankelijk nog niet eens zoveel stress. Meer meegemaakt. Bobines begeven het soms wel eens van zo'n M3. 30 minuten bezig en is dan opgelost.

Thuis gekomen aan de computer gehangen. "Misfires on multiple cylinders. Number 6, 3, 1, 4". WTF. :devil:
Kortom dan weet je niet welke bobine het is. En of het wel een bobine is of misschien toch iets ergers. Googlen op Internet geeft alleen maar meer stress. Gebroken klepveer, doorgeslagen koppakking, etc. Inmiddels laat en donker. Niks meer te doen. Dus stressed naar bed en super slecht geslapen. Wat zal het zijn ?

Vanochtend (zondag) direct aan de slag. Meer gedaan dus vrij simpel wanneer je weet wat je moet doen. Interieur filter eruit, bak van interieur filter eruit, kleppendeksel cover eraf. Starten en lopen op vijf cylinders. Ik disconnect de bobine van cylinder 6 en geen verandering :hot: ... dat geeft hoop ...

Bobine eruit, nieuwe erin. Fingers crossed, starten en ... opgelost :-)
Ding loopt weer prachtig op 6 cylinders. :beer:

Alles weer gemonteerd, foutcodes gewist en ook nog maar even ruitenwissertje gewisseld. Want die was ook versleten.

Gelukkig had ik gewoon bobine op voorraad liggen, net zoals ruitenwisser. Erg fijn wat spulletjes op voorraad. Dus ook direct maar weer nieuwe bobine + ruitenwissers besteld...

Markk gaat zich omkleden en stukje sturen :df:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Auto stress en het genoegen van wat spulletjes op voorraad

Bericht door Bram » 01 mar 2026, 10:29

:clap:

Luco

Bericht door Luco » 01 mar 2026, 11:28

hahaha, gelukkig iets simpels, heb vandaag eerste ritje met de Alpine gedaan.

Alleen weer stress met de motorfiets, aspen erin gedaan, ik denk gisteren ff starten, niks nada, hij hangt toch aan de druppellader, nou ja grote lader erbij en hij wilde wat doen, ff nachtje laten staan en vanochtend starten, niks, nada, klik en klaar.
Verdomme, kutding, ik denk wat ruik ik toch, lijkt wel iets verbrands, nee dat is het niet, goed ruiken en kijken, ja hoor, accu geploft ofzo, loopt een streep nat langs.
Dus zo maar demonteren en vrijdag nieuwe halen.

Will F.

Bericht door Will F. » 01 mar 2026, 11:52

Heerlijk als je het zelf zo vlot kan verhelpen! :clap:
Wat voor diagnose tool gebruik je?

markk

Bericht door markk » 01 mar 2026, 12:46

Mucar v07s - meerdere auto's en blijft gewoon actief wanneer licentie verloopt. Alleen krijg je geen nieuwere auto's / updates meer....

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 01 mar 2026, 17:09

Mooi verhaal weer en herkenbaar dat ook...........
Hier ook sinds oktober voor het laatst met de Lotus gereden, eerste ritje zit er weer aan te komen....voelt dan alsof je in een 'nieuwe' auto rijdt. :df:
Hier schors ik de auto's niet eigenlijk al staan ze soms een paar maanden stil, is ook enkele tientjes werk voor de Lotus en ook het gemak dat je hem zo kan pakken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2026, 19:01

Leuk geschreven weer Mark! En idd herkenbaar :)

Plaats reactie