Upgradeturbo's voor S58 ?
-
Turbo
Upgradeturbo's voor S58 ?
Een kennis heeft een 2021 X3M Competition met stage 2 of 2+ tuning maar 1 vd turbo's is wss aan vervanging of revisie toe (lekt beetje olie ) en vraagt zich af of dit niet het moment is om ineens een upgrade te doen kwa turbo's want OEM zijn die blijkbaar ook prijzig .
Hij vroeg me wat de beste upgradeturbo's zijn (verhouding prijs/kwaliteit/ prestaties ) :CTS turbo , Pure-Turbo , Vargas , Mosselman , Van Der Lee ,RK Autowerks ,Spool Performance ,TTE 940 ,Turbo Systems ,MuchBoost
Past zo'n VanDerLee GT3 EVO S58 turbokit voor M3/M4 ook op X3M Competition (ze hebben allen S58-motor maar misschien onderlinge verschillen kwa montageplaats ivm plaats onder motorkap ? ) ?
Er bestaan voor de X3m ook singleturboconversions maar da's dan vaak voor 1200pk en meer , dat vindt hij overkill voor straatgebruik en wss ook weinig responsief/laggy bij lage tot middelmatige toerentallen
Hij vroeg me wat de beste upgradeturbo's zijn (verhouding prijs/kwaliteit/ prestaties ) :CTS turbo , Pure-Turbo , Vargas , Mosselman , Van Der Lee ,RK Autowerks ,Spool Performance ,TTE 940 ,Turbo Systems ,MuchBoost
Past zo'n VanDerLee GT3 EVO S58 turbokit voor M3/M4 ook op X3M Competition (ze hebben allen S58-motor maar misschien onderlinge verschillen kwa montageplaats ivm plaats onder motorkap ? ) ?
Er bestaan voor de X3m ook singleturboconversions maar da's dan vaak voor 1200pk en meer , dat vindt hij overkill voor straatgebruik en wss ook weinig responsief/laggy bij lage tot middelmatige toerentallen
-
theo300pk+
Re: Upgradeturbo's voor S58 ?
Ik rij met de hybride turbo's van Pure Turbos. Op 98 752 pk en 102 830 pk. Met 10% ethanol komt daar ca. 30/40 pk bij.
Zijn nog de old skool turbo's waarvan er werkelijk inmiddels talloze in de M3 worden gebruikt.
Waren destijds duur maar wel robuust.
Turbo's en motor geven geen krimp en nul olie verbruik.
Zou ze evenwel nu niet meer kiezen.
Zijn thrust bearing turbos zoals de meeste upgrade hybrids worden gemaakt.
Zou nu kiezen voor ball bearing kogel gelagerd. Schoepen draaien volkomen wrijvings vrij. Itt tot die van mij die blijven kort doordraaien na slinger aan de schoepen.
Uit mijn hoofd sprekend zijn de turbos van TTE en TTH en Ladermanufaktur Hamburg wel kogel gelagerd.
In NL ben ik alleen thrust bearing tegengekomen. Imo ook die nieuwe van van der Lee. Maar moet jezelf nazien.
Single turbo heb ik ook naar gekeken maar leveren op regular fuel weinig vermogen. Doen alleen >>> 1000 pk op ethanol.
Enige stap die in nog overweeg is port injection er bij omdat de stock directe injectie niet meer brandstof kan leveren terwijl de turbo nog wel extra kan leveren.
Dan komt er nog ca. 100 pk bij met extra benzine inspuiting.
Met beperking van het koppel tot max. 1000 nm voldoen de stock internals.
Uiteraard kan PI ook met E-Blend met deze setup voor nog meer vermogen maar dan moeten de internals en bak worden versterkt dus dat is niet aantrekkelijk.
Ik ben benieuwd wat jezelf allemaal ontdenkt.
Laat svp weten.
Zijn nog de old skool turbo's waarvan er werkelijk inmiddels talloze in de M3 worden gebruikt.
Waren destijds duur maar wel robuust.
Turbo's en motor geven geen krimp en nul olie verbruik.
Zou ze evenwel nu niet meer kiezen.
Zijn thrust bearing turbos zoals de meeste upgrade hybrids worden gemaakt.
Zou nu kiezen voor ball bearing kogel gelagerd. Schoepen draaien volkomen wrijvings vrij. Itt tot die van mij die blijven kort doordraaien na slinger aan de schoepen.
Uit mijn hoofd sprekend zijn de turbos van TTE en TTH en Ladermanufaktur Hamburg wel kogel gelagerd.
In NL ben ik alleen thrust bearing tegengekomen. Imo ook die nieuwe van van der Lee. Maar moet jezelf nazien.
Single turbo heb ik ook naar gekeken maar leveren op regular fuel weinig vermogen. Doen alleen >>> 1000 pk op ethanol.
Enige stap die in nog overweeg is port injection er bij omdat de stock directe injectie niet meer brandstof kan leveren terwijl de turbo nog wel extra kan leveren.
Dan komt er nog ca. 100 pk bij met extra benzine inspuiting.
Met beperking van het koppel tot max. 1000 nm voldoen de stock internals.
Uiteraard kan PI ook met E-Blend met deze setup voor nog meer vermogen maar dan moeten de internals en bak worden versterkt dus dat is niet aantrekkelijk.
Ik ben benieuwd wat jezelf allemaal ontdenkt.
Laat svp weten.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Mooie info Theo. Zal wel gaan dat ding. Is 'n XDrive Comp toch? 100-200 al eens Dragy getest?

Denk maakt meer kapot dan je lief is....

Denk maakt meer kapot dan je lief is....
- MartijnGizmo
Ik zou ook kijken naar een tuner waar je een goed gevoel bij hebt, en die een turbo laten adviseren. Het liefst iemand die ook de montage kan regelen… voorkom je weer dat iedereen naast elkaar staat te wijzen als er iets niet klopt.
- tomgtr
Dat soort extreme toename PKs blijven wel een beetje kroeg PKs. Als je ze echt gaat gebruiken is het meestal vooral onderzoek naar de volgende zwakste schakel in aandrijflijn, remmen, formaat ballen en rijkunst.
-
Onlinesitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
+1, ik zou zelf ook echt alles onder 1 dak geregeld willen hebben. Scheelt een hoop gezeik.MartijnGizmo schreef: 15 feb 2026, 11:26 Ik zou ook kijken naar een tuner waar je een goed gevoel bij hebt, en die een turbo laten adviseren. Het liefst iemand die ook de montage kan regelen… voorkom je weer dat iedereen naast elkaar staat te wijzen als er iets niet klopt.
- Bjeffindividual
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
De mannen van AutotopNL hebben mega ervaring met de s58. Zijn zeer benaderbaar.
-
theo300pk+
In NL leidt motortuning snel tot paniek. In de VS, Australie en elders is 800 pk tuning klein bier. Het S58 blok en versnellingsbak heeft aangetoond dat deze stock zonder problemen 900 pk (950 pk met nokke-assen) en max. 1000 nm kunnen verdragen. Uiteraard alleen door ervaren en deskundige tuners die weten hoe ze dit moeten realiseren. Essentieel hierbij is dat het koppel bij lage tot midden toeren beperkt blijft en pas bovenin wordt vrijgelaten.
Met elementaire en relatief goedkope upgrades aan blok - drijfstangen - en bak - stage 1 kan je met e-blend zelfs > 1000 pk en max. 1200 nm realiseren.
Wil wel benadrukken dat het om wat maximaal wordt gedaan. Inderdaad ongelooflijk dat dat heel blijft. En sommige zelfs heel lang en op de dragstrip. In de US doen ze bijna hun best om de blokken te laten plofffen, ongelooflijk en onzinnig.
Natuurlijk is het sensible om daar een royale marge aan te houden om zonder angst en problemen te kunnen genieten.
Ik lig ieg niet wakker van mijn 750 pk op 98. En 100-200 rond 5 sec. vind ik snel genoeg en nog comfortabel.
For the record nu met 102/E10 en 860 pk/950 nm duurt 100-200 tussen de 4,4 en 4,9 seconden. Is wel afhankelijk van het weer en ihb de temperatuur. Naar de 30 graden neemt het vermogen merkbaar af. Daar tegenover is het vermogen rond of lager dan vriespunt bij droogweer echt bizar.
Denk imo dat het verschil in temperatuur wel op kan lopen naar meer dan 50 pk meer of minder.
Rule of Thumb is bij 10 graden warmer of kouder 3% meer of minder vermogen. Dus reken maar uit.
Op Bimmerpost in topics acc. cijfers getoond bij koud en warm weer. Kan je blij van worden of juist niet .........
Ik weet dat in de US de S58 meer dan 1500 whp doen en 100-200 in < 2,5 sec.
Ik heb nog marge .........
Met elementaire en relatief goedkope upgrades aan blok - drijfstangen - en bak - stage 1 kan je met e-blend zelfs > 1000 pk en max. 1200 nm realiseren.
Wil wel benadrukken dat het om wat maximaal wordt gedaan. Inderdaad ongelooflijk dat dat heel blijft. En sommige zelfs heel lang en op de dragstrip. In de US doen ze bijna hun best om de blokken te laten plofffen, ongelooflijk en onzinnig.
Natuurlijk is het sensible om daar een royale marge aan te houden om zonder angst en problemen te kunnen genieten.
Ik lig ieg niet wakker van mijn 750 pk op 98. En 100-200 rond 5 sec. vind ik snel genoeg en nog comfortabel.
For the record nu met 102/E10 en 860 pk/950 nm duurt 100-200 tussen de 4,4 en 4,9 seconden. Is wel afhankelijk van het weer en ihb de temperatuur. Naar de 30 graden neemt het vermogen merkbaar af. Daar tegenover is het vermogen rond of lager dan vriespunt bij droogweer echt bizar.
Denk imo dat het verschil in temperatuur wel op kan lopen naar meer dan 50 pk meer of minder.
Rule of Thumb is bij 10 graden warmer of kouder 3% meer of minder vermogen. Dus reken maar uit.
Op Bimmerpost in topics acc. cijfers getoond bij koud en warm weer. Kan je blij van worden of juist niet .........
Ik weet dat in de US de S58 meer dan 1500 whp doen en 100-200 in < 2,5 sec.
Ik heb nog marge .........
-
OnlineSlowCo
Tijd voor een nieuwe forumnaam: Theo900pk+ 
-
theo300pk+
850/950 pk is uiteindelijk wel de bedoeling.
Afgezien van de kosten krijg ik geen slapeloze nachten over de motor.
Onlangs een oliesample laten onderzoeken. De gemeten residuen en eigenschappen van de oude olie geven geen enkele indicatie van een getuned motorblok en dito slijtage.
Is minimaal en ruim binnen de gestelde marges.
Bovendien is het olie verbruik van de motor afgelopen 75k km iedere keer nihil geweest.
Kan niet anders vaststellen dat de motor in alle opzichten geweldig is.
Levert extra ordinaire prestaties en blijft daaronder volledig onaangetast.
Maar back to topic
Voor 98 ron zijn is ofwel het turbine wiel of het compressor wiel te groot om goed binnen de efficiency range van de turbo's te werken.
Met 102 ron werken de turbo's wel binnen de efficiency range.
Heeft ook te maken met verhouding compressor en turbine wiel.
Kotte Performance test de laatste turbo van LaderManufaktur Hamburg en die levert meer vermogen dan mijn Pure's.
En is bovendien kogel gelagerd.
Dat zou mijn keuze zijn.