Upgradeturbo's voor S58 ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Turbo

Upgradeturbo's voor S58 ?

Bericht door Turbo » 13 feb 2026, 04:03

Een kennis heeft een 2021 X3M Competition met stage 2 of 2+ tuning maar 1 vd turbo's is wss aan vervanging of revisie toe (lekt beetje olie ) en vraagt zich af of dit niet het moment is om ineens een upgrade te doen kwa turbo's want OEM zijn die blijkbaar ook prijzig .

Hij vroeg me wat de beste upgradeturbo's zijn (verhouding prijs/kwaliteit/ prestaties ) :CTS turbo , Pure-Turbo , Vargas , Mosselman , Van Der Lee ,RK Autowerks ,Spool Performance ,TTE 940 ,Turbo Systems ,MuchBoost

Past zo'n VanDerLee GT3 EVO S58 turbokit voor M3/M4 ook op X3M Competition (ze hebben allen S58-motor maar misschien onderlinge verschillen kwa montageplaats ivm plaats onder motorkap ? ) ?

Er bestaan voor de X3m ook singleturboconversions maar da's dan vaak voor 1200pk en meer , dat vindt hij overkill voor straatgebruik en wss ook weinig responsief/laggy bij lage tot middelmatige toerentallen

theo300pk+

Re: Upgradeturbo's voor S58 ?

Bericht door theo300pk+ » 13 feb 2026, 18:47

Ik rij met de hybride turbo's van Pure Turbos. Op 98 752 pk en 102 830 pk. Met 10% ethanol komt daar ca. 30/40 pk bij.
Zijn nog de old skool turbo's waarvan er werkelijk inmiddels talloze in de M3 worden gebruikt.
Waren destijds duur maar wel robuust.
Turbo's en motor geven geen krimp en nul olie verbruik.
Zou ze evenwel nu niet meer kiezen.
Zijn thrust bearing turbos zoals de meeste upgrade hybrids worden gemaakt.
Zou nu kiezen voor ball bearing kogel gelagerd. Schoepen draaien volkomen wrijvings vrij. Itt tot die van mij die blijven kort doordraaien na slinger aan de schoepen.
Uit mijn hoofd sprekend zijn de turbos van TTE en TTH en Ladermanufaktur Hamburg wel kogel gelagerd.
In NL ben ik alleen thrust bearing tegengekomen. Imo ook die nieuwe van van der Lee. Maar moet jezelf nazien.

Single turbo heb ik ook naar gekeken maar leveren op regular fuel weinig vermogen. Doen alleen >>> 1000 pk op ethanol.

Enige stap die in nog overweeg is port injection er bij omdat de stock directe injectie niet meer brandstof kan leveren terwijl de turbo nog wel extra kan leveren.
Dan komt er nog ca. 100 pk bij met extra benzine inspuiting.
Met beperking van het koppel tot max. 1000 nm voldoen de stock internals.

Uiteraard kan PI ook met E-Blend met deze setup voor nog meer vermogen maar dan moeten de internals en bak worden versterkt dus dat is niet aantrekkelijk.

Ik ben benieuwd wat jezelf allemaal ontdenkt.
Laat svp weten.

Plaats reactie