Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 10 feb 2026, 14:36

Robin schreef: 10 feb 2026, 12:44 Ik zit p/m op toch nog € 311,66 VVE kosten en we hebben een lekker volle bankrekening weet ik van de voorzitter. Maarja liften/onderhoud/schilderwerk etc tikt wel even door anno 2026

https://nos.nl/artikel/2601713-ondanks- ... -onderhoud
Zag ik gisteren zoiets bij Radar voorbij komen tijdens het zappen.
https://radar.avrotros.nl/artikel/fragm ... rden-62341

Luco

Bericht door Luco » 10 feb 2026, 15:07

Tja, als huiseigenaar kan je zelf keuzes maken van wat je wel of niet laat doen en wat je zelf evt kan.
Bij een VVE gaat dat niet, en er zijn heel veel louche VVE beheerders die een percentage van de uitgezette opdrachten in hun eigen zak steken.
En liften zijn killing voor de bijdrage.

Elise

Bericht door Elise » 10 feb 2026, 17:30

Luco schreef: 10 feb 2026, 15:07 Bij een VVE gaat dat niet, en er zijn heel veel louche VVE beheerders die een percentage van de uitgezette opdrachten in hun eigen zak steken.
Was tijdje geleden ook een item over. Eigenaar van het grootste aantal appartementen in een gebouw die dan ook bepaald welk bedrijf het onderhoud doet, en laat dat onderhoud nu net gedaan worden door een zusterbedrijf van dat bedrijf dat de meeste aantal appartementen in eigendom heeft. Resultaat duur en slecht uitgevoerd onderhoud en als andere appartementseigenaar heb je zo goed als niks te zeggen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 10 feb 2026, 17:52

https://www.bol.com/nl/nl/p/mvo-maatsch ... 001655431/
Als je al een boek kan vullen met de liftindustrie, dan zal je ongetwijfeld op je hoede moeten zijn met het laten uitvoeren van werkzaamheden.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2026, 18:45

Bij een te koop staand appartement kijk ik altijd eerst naar de bijdrage VvE. Het lijkt soms wel willekeur.
Zijn er variabelen die de hoogte er van beïnvloeden ? m2 woonoppervlak, leeftijd appartement ?

Elise

Bericht door Elise » 10 feb 2026, 20:19

Daar is een verdeelsleutel voor.
Een penthouse betaalt een andere bijdrage dan een 2-kamer appartement.

Die bijdrage VvE zegt eigenlijk helemaal niet zoveel in eerste instantie, belangrijker is hoeveel geld er in kas is en wat de staat van onderhoud is. Maar daar kan Luco je alles over vertellen.

Luco

Bericht door Luco » 10 feb 2026, 23:35

JP schreef: 10 feb 2026, 18:45 Bij een te koop staand appartement kijk ik altijd eerst naar de bijdrage VvE. Het lijkt soms wel willekeur.
Zijn er variabelen die de hoogte er van beïnvloeden ? m2 woonoppervlak, leeftijd appartement ?
In principe zou het geen willekeur mogen zijn, er moet een splitsingakte zijn en daarin is de verdeelsleutel vastgelegd.
Meestal m2 zijn bepalend, maar bv betaald een appartement op de bg niet voor de lift, al is dat soms weer niet goed geregeld.
Ook is veel gemeenschappelijke ruimten redelijk duur (schoonmaak/onderhoud)
Soms zijn er ook voorschriften over dingen aanbrengen (kleur/merk/type) met name aan de buitengevel zoals zonwwering of luiken.

Liftindustrie is eigenlijk nog steeds een monopolie.
In principe kan elke fabrikant de lift van een andere fabrikant repareren, maar als je bv een otis lift hebt en kone doet het onderhoud dan zijn ineens de onderdelen stukken duurder voor kone dan dat je het door otis zou laten doen.

Tegenwoordig heb je wel steeds meer open source besturingen, die hanteren voor elke fabrikant/onderhoudsbedrijf dezelfde prijs.

Belangrijk is dat er een realistische mjop/mjob is daarin kan je zien wat er de komende jaren op de planning staat met de bedragen erbij, op basis daarvan wordt de bijdrage bepaalt, want een vve mag niet in de min staan.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 11 feb 2026, 08:31

JP schreef: 10 feb 2026, 18:45 Bij een te koop staand appartement kijk ik altijd eerst naar de bijdrage VvE. Het lijkt soms wel willekeur.
Is mij ook opgevallen hoor. Bedragen tussen de 75 en 375 Euro per maand, ogenschijnlijk voor hetzelfde.

Plaats reactie