HakanPower's Golf 5 Edition 30 "Trackspec"

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HakanPower
Auto: Golf 5 Edition 30

HakanPower's Golf 5 Edition 30 "Trackspec"

Bericht door HakanPower » 31 jan 2026, 12:26

Welkom,

Ik ben Hakan uit Zuid-Holland. Hieronder zal ik mijn topic bijhouden over mijn Golf MK5 Editie 30. De eerste post zal ik de huidige speclist bijhouden. Puur voor overzicht.

- Golf MK5 Editie 30 DSG

Afbeelding

Motorisch & Uitlaat:

- 2.0 TFSI (BYD) (EA113)
- Marvin Stage 2+
- Motul 5W40 8100 X-Clean
- Littco K04 anti surge core
- Alpha competition turbo muffler delete
- Hogedrukpomp Autotech (HPFP)
- Hogedrukpomp 5mm mod (HPFP)
- Hogedrukpomp guard (HPFP)
- TTRS lage druk pomp (LPFP)
- RS4 ventiel (OEM)
- Pipercross PK380 intake (90mm)
- Custom hitteschild
- Bartek race intercooler
- VIS Motorsport balansas delete
- APR red top bobines
- NGK BKR8EIX bougies (0.65)
- GFB DV+ T9351
- 4 bar mapsensor
- Intake DV silicone slang
- Thermostaat (80°c)
- JN Racing siliconen koelslangen
- Koelvloeistof dop zwart (MK7 GTI)
- Ruitenvloeistofdop zwart

Versnellingsbak:
- DSG (DQ250)
- DSG tune (Marvin)

Uitlaatsysteem:
- Miltek 3" downpipe
- Miltek 2.75" Hi-flow cat
- Miltek 2.75" non resonated catback

Onderstel & remmen:
- MK6 R20 stuurhuis
- Eibach Pro Street S schroefset
- Eibach anti roll bar voor (street)
- Eibach anti roll bar achter (track)
- Eibach koppelstangen
- Alpha Competition strutbrace voor (boven)
- K-brace achter (boven)
- Ultra racing strutbar voor (onder)
- Ultra racing center subframe brace (onder)
- Ultra racing strutbar achter (onder)
- Powerflex Anti lift kit (paars)
- Powerflex dogbone paars (pff85-504p)
- Powerflex dogbone paars (pff85-505p)
- S3 8P remmerij 345mm voor (Brembo Xtra)
- S3 8P remmerij 310mm achter
- Motul RBF 660 remvloeistof

Velgen & banden:
- Motec Ultralight 18x8 et45/40 (8.3kg & 8.7kg)
- Goodyear Eagle F1 AS6 (225 40 18)

Exterieur:
- Smoked koplampen
- Smoked mistlampen
- GTI grille hoogglans zwart
- Ondergrille hoogglans zwart
- Gravity+ Composites intake duct (Forged carbon)
- Custom3dBadges Edition 30 badge (Forged carbon)
- Tropenroosters hoogglans zwart
- VW logo hoogglans zwart voor
- VW logo hoogglans zwart achter
- Rood zwart GTI embleem grille
- Rood zwart GTI embleem achter
- Steenslag guards achter
- Bosch Aerotwin ruitenwissers
- Wiper delete B2K
- Puddle lights LED
- Kentekenverlichting LED
- Wielnaven gespoten

Interieur:
- E-MFA Kufatec oil temp, kvs temp
- RCD 330+ android carplay
- CM Customs/Vipez hemel bekleding
- CM Customs/Vipez A/B/C stijlen
- CM Customs/Vipez DSG pook
- Clubsport rear seat delete mat
- Zwarte dimmende binnenspiegel
- Facelift stuur (losse knopjes)
- Forged carbon F1 flippers
- Compleet interieur LED verlichting
- W8 verlichting
- X---ion 200 Audio

Overig:
- LaboCosmetica #SAM + #HPC Pro Ceramic Hydrophobic Coating (min 4 jaar / 60dkm)
- Gyeon Trim Evo (trim + rubbers) (min 3 jaar)

Afbeelding

Volgende modificaties die op de planning staan:
- BC Racing BR-RA schroefset (incl camberplates)
- Whiteline aluminium draagarmenset (zwarte pu)
- Whiteline Anti lift kit (zwarte pu)
- TA Technix 10 delige kit achter (paarse pu)
- Dinger Developments subframe deadcenter kit

- Prestatie verschil aanschaf versus huidig

Edition 30 performance bij aanschaf:
- 0-100kmh: 5.81s
- 80-120kmh: 2.98s
- 100-160kmh: 6.24s
- 100-200kmh: 14.13s
- 2e 100-200 run was 14.63 (back to back +0.50s)

Edition 30 Performance huidig:
- 0-100kmh: ?
- 80-120kmh: 2.31s (Verschil: -0.67s)
- 100-160kmh: 4.79s (Verschil: -1.45s)
- 100-200kmh: 10.54s (Verschil: -3.59s)
- 2e 100-200 run was 10.56 (back to back -4.07s)
Laatst gewijzigd door HakanPower op 03 feb 2026, 20:05, 9 keer totaal gewijzigd.

HakanPower

Re: HakanPower's Golf 5 Edition 30 "Trackspec"

Bericht door HakanPower » 31 jan 2026, 12:29

Goedenmorgen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen. Ik ben Hakan, inmiddels al 34 jaar oud.. Groot autoliefhebber. In de loop van de jaren veel wagens in bezit gehad.

Hier aangemeld omdat dit toch wel een serieuzer forum is waar veel kennis gedeeld wordt. Zit zelf op het VW forum waar ik het hele project tot in detail heb bijgehouden. Enkel voelt het meer als een dagboek daar. Omdat er weinig activiteit is.

Dus hoop hier wat meer te kunnen delen, wat meer in detail te traden. En daarnaast ook meer kennis op te doen over een aantal zaken.

Hier een kleine greep uit de wagens in het verleden: E36 328i cabrio, Ibiza 6K2 Cupra, Golf MK3 VR6, meerdere Seat Leon 1M's Topsport/FR 1.8T, Leon 1P Cupra & FR DSG. Nog een Caddy MK3 gehad en aangepakt. En nu inmiddels bij de Golf 5 Editie 30 uitgekomen.

De keus voor de Editie 30 kwam eigenlijk door het eisenpakket dat ik had. Plus daarnaast het budget wat ik wou uitgeven.

Het eisenpakket was eigenlijk een basis met een motor die 400+pk aankan, DSG, 5 deurs, Dakje op een platform wat niet te jong is. Zelf heb ik een hekel aan al die "moderne" techniek. Al die rijassisten, alles wat ingrijpt en bijstuurt.

Dan bleef er een select groepje over, Editie 30/35, R20, S3, TTS stonden allemaal op het lijstje. De Editie 35 viel af omdat het voor mij geen meerwaarde had om een nieuw jasje over de zelfde techniek als de Editie 30 te hebben. Alles met 4Motion/Quattro viel voor mij ook af. Puur omdat het teveel vermogensverlies heeft eenmaal in beweging. En voornamelijk ook te zwaar voor wat ik wil. Het voelt al snel erg tam zelfs met 400+pk.

Per toeval kwam ik een Editie 30 tegen op Marktplaats. Stond te koop als "Mooiste van Nederland" in de kleur United Grey (LA7T) de wagen is echt bomvol kwa opties. En gezien de historie in Nederland (2 eigenaren) Duitsland (1 eigenaar). Alle facturatie die erbij zat en leuke speclist aan upgrades. Iets wat voor mij zeker wel een meerwaarde heeft, mits de juiste kwaliteit. Omdat ik veel toch zelf zou aanschaffen.

Zo stond hij erbij bij aanschaf (Mei 2025):
Afbeelding

En 20 minuten later stond die op naam:
Afbeelding

Ik zal proberen een "korte" recap te plaatsen over wat ik heb gedaan. Het is enkel al zoveel in zo een korte tijd. Dat ik gewoon wat dingen zal highlighten.

Inmiddels al zeer veel aan gedaan, cosmetisch. Alles voorzien van LED, alles wat chrome was vervangen voor hoogglans zwart. De middengrille vernieuwd, daarnaast de mistlamp roosters vervangen voor tropenroosters. En alle grillen hoogglans zwart laten spuiten. En nog een boel meer.

Tussentijdse foto:
Afbeelding

Motorisch alles up to date gebracht, hij was van een liefhebber en dat kon je zeker ook zien. Maar uiteraard alles geserviced, motorolie, DSG olie, remvloeistof. Alle vacuumlekkages gefixt o.a. kleine slangen, remboosterslang, onderdrukpomp & de rembekrachtiger zelf (inwendig lek)

Motorruimte bij aanschaf:
Afbeelding

Met al die info, de wagen op 100 punten gebracht en nieuwe upgrades geplaatst. Daarnaast veel gedaan om te temperatuur naar beneden te halen. Het complete koelsysteem is vernieuwd. Hier is een 80 graden DSG thermostaat en 80 graden motor thermostaat geplaatst. Ipv 87 graden oem. Heb veel van de koelslangen vervangen voor siliconen koelslangen. Heb een aantal zaken in de hittewerende folie gewrapt. Wat tot mijn verbazing nog veel meer hielp dan ik had gedacht.

Motorruimte vandaag de dag:
Afbeelding

Hoe meer ik er aan verving en vernieuwde hoe "slechter" die ging lopen. Hij liep zuiver zonder overslag. Maar op het gas gooide hij de dv open. Dus blies af onder het accelereren.

Hij zou 370pk 500nm moeten hebben. Ik wist dat die dit bij lange na niet zou draaien. Gezien mijn eerdere ervaringen op dit platform. Ook had ik hem met Dragy gemeten en er kwam 100-200 14.1 uit en de 2e run was al 14.6 dit zijn +/- 300pk tijden op dit platform.

De tune toen laten nakijken en er was echt van alles mis mee.. echt absurd hoe sommige bedrijven wagens afstellen. Maar dit was er mis:

- Loopt veels te arm
- Hogedruk pomp map niet goed aangepast
- Injector map slecht aangepast
- Ontsteking map niet goed aangepast
- Nokkenasverstelling slecht aangepast
- Boost regeling verkeerd afgesteld
- Foutcodes weggeschreven omtrent brandstof en evap
- Pingelsensoren uitgeschreven. Lezen wel maar reageren niet

De lijst ging nog door met nog wat kleine zaken. Sommige dingen kunnen komen als de auto in slechte staat was bijvoorbeeld met afstellen. Maar ook dit was niet het geval. Er zijn gewoon teveel dingen weg geschreven/uitgeschreven dat niet had gemogen. De vorige eigenaar was werkzaam bij dit tuning bedrijf. Dan verwacht je ook dat er "extra" aandacht in gestoken is. Maar niets was minder waar.

En naar de tuner gebracht om deze opnieuw af te stellen. Ook daar stuitte we weer op een ander probleem. Er was erg gekloot met de DSG map. Vooral in de 1/2/3e versnelling.

Nieuwe DSG software erop en de bak sloeg in storing in de 2e versnelling... andere DSG software erop en de 2e versnelling bleef niets doen. Bleef ook hangen in 2 en wou niet naar 3 pas bijv 5500rpm en klapte dan in 3.. oude software terug en de bak reageerde weer als "normaal"

Hierdoor liep ook het afstellen van de motor wat stroef. De DSG tune die erop zit loopt gewoon niet synchroon. All hoewel je dat niet zou merken aan hoe de auto rijd in dagelijks verkeer. Super vloeiend, voelt de schakelmomenten niet eens. Onder vollast, dipt die na elk schakelmoment even.

Al met al de motor toch safe kunnen afstellen. Wel met huiswerk dat de DSG nagekeken moet worden. De Mechatronic uitwisselen staat eerst op het lijstje.

De tune zelf is naar wens, wou een brede midrange powerband. Wat goed mogelijk is met de anti surge core die ik heb. Ik geef niets om piekvermogen of piekcijfers. Drivabillity en consistentie zijn key. De motor vraagt 0 timing en IAT blijven zeer consistent laag. Dragy eraan gehangen om te zien wat de tijden waren. 3x back to back 100-200 gedaan. 10.5, 10.5, 10.6 zeer consistent wat dus ook uit de data van de software te halen is.

Ik moet wel nog terug als de DSG in orde is. Dan kan er meer uitgehaald worden. Hij verliest nog grond met en na het schakelen. Vooral van 4 naar 5 duidelijk merkbaar. En daardoor ook een stagnatie in 5 & 6. Als ik dat geregeld heb, dan gaat hij makkelijk de 9 seconde in kwa 100-200. Het vermogen zit er wel al. Bijvoorbeeld 80-120kmh in 2.31 seconde. 100-160kmh in 4.79 seconde.

Maar dat is niet iets waar ik me nu echt druk om maak. De auto is geen daily, het is mijn weekend/mooi weer auto.

Momenteel staat de Editie 30 er zo bij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto staat in een SAM+HPC coating van Labocosmetica met een 4 jarige standtijd. Deze wordt goed bijgehouden uiteraard. Ook zijn alle kunstofdelen rondom de auto voorzien van Gyeon Trim. Met een standtijd van 3 jaar. Dit laat de auto weer echt als nieuw ogen. Het is voor mij geen beater, er zit veel liefde en aandacht in de wagen om hem zo te krijgen als die nu is. En het is nog teveel auto. Om hem volledig over te zetten naar een trackday auto.

Ik zal in de 2e post verder ingaan op de koers met deze wagen. Alle modificaties zijn natuurlijk met een bepaalde gedachtegang op de wagen gekomen. En wat voor mij momenteel het huidige einddoel is.

Deel 2:

Het idee met deze wagen was eindelijk eens "all out" te gaan met een auto. En niet met het idee dat de auto ooit nog verkocht wordt.

Bij aanschaf wou ik hem als daily gebruiken tot de winterperiode. En dan als mooi weer auto. Dit heb ik ook aangehouden en vanaf November maximaal 1000km gereden en dat was incl een trip naar Duitsland vanuit Zuid-Holland.

Alle modificaties die ik aan de wagen gedaan heb zijn met het doel er de "ultieme" fast road/trackday wagen ervan te maken. Ik weet dat je niet best of both worlds kan hebben. Dus aan beide kanten zal ik wat inleveren. En dat vind ik niet erg. Ik wil er (nu) nog niet een full trackday auto van maken.

Naast alles technisch en motorisch in orde gemaakt te hebben. Heb ik zeer veel geupgrade om naar mijn doel toe te werken. Een goed onderstel is key, zeker naar wat ik verlang van de auto. Vele reageren op de auto ipv dat ze de auto echt besturen. Ik wil er gewoon een bepaalde karakter eigenschap in hebben wat bij mijn rijstijl past.

Allereerst begonnen met de velgen + banden. Er zaten 18" 7.5J Detroits onder a 13.1kg per velg. Hier heb ik nieuwe Motec Ultralights 18" 8J onder gelegd van 8.7kg per velg. Een mooie reductie van het roterende gewicht. Dit was een set van 8J ET40 rondom. Perfect fitment. Maar omdat ik er semi slicks omheen wil hebben. De voorste naven met 5mm afgedraaid. De voorvelgen wegen nu 8.3kg.

Momenteel heb ik er Goodyear Eagle F1 AS6 onder gelegd. Hier wil ik Toyo R888R onder leggen. Ik weet dat puur voor een trackday een AR1 een betere keus kan zijn. Enkel de R888R zijn direct fired up, dit omdat het ook een straat auto blijft momenteel. Ze grippen direct. Daarnaast ken ik de band erg goed. En vind de wang ook erg fijn.

Afbeelding

Op de foto is al te zien dat het geen originele remmerij is. De normale GTI is geleverd met 288mm op de vooras en de Editie 30 met 310mm op de vooras. Dit zijn S3 8P remmen, zelfde formaat als de R32 met 345mm op de vooras en 310mm op de achteras. Daarnaast heb ik de wagen voorzien van Motul RBF660 remvloeistof. Ook is de rembooster en onderdrukpomp vervangen. En daarnaast alle vacuumleidingen. Voor nu is dit goed. De wagen remt zeer goed. Ook als ik hier op de platteland wegen de wagen eens goed gebruik. Enkel zal ik eerst een trackday moeten doen om te weten of ik dit later wil/moet upgraden.

Kwa onderstel zit er momenteel een Eibach Pro Street S schroefset op. Eigenlijk een van de beste schroefsetjes die ik gereden heb voor het dagelijkste verkeer. Toch sportief afgeveerd maar voelt totaal niet stug over hobbels etc. Hier zit ook mijn knelpunt met deze set. Hij bied te veel comfort. Vooral op hoge snelheid of stevig op de remmen. Hier wil de neus teveel naar beneden duiken. Waardoor de wagen erg nerveus wordt. Op "hoge" snelheid was de auto extreem zoekerig/zweverig. Hij danst als het ware, ook in een lange doordraaier op snelheid. Als je dan de rem brushed, dan wordt die heel onvoorspelbaar tot het gevaarlijke aan toe. En dan sleep je de rem bijvoorbeeld. En de kont wil er direct voorbij.

Eerst heb ik de wagen opnieuw laten uitlijnen. En gevraagd om een sportieve uitlijning. Dit heeft iets geholpen. Ik ben toen verder gaan kijken. Ik heb een strutbar voor en een k-brace achter geplaatst. Ook dit hielp met het dansende en onvoorspelbare gedrag. Maar het is een schim van bijvoorbeeld de Leon 1P die ik hiervoor gehad heb.

De auto is voorzien van een Golf 6 R20 stuurhuis. Deze heeft een kortere overbrenging en is directer. Een Powerflex anti lift kit. En Eibach anti roll bar set voor + achter. Achter stond op de track stand, voor op street. Voor ook op track gezet en ja ook dat hielp wel iets maar ik raakte turn in kwijt. Je had gewoon meer stuuruitslag nodig. Iets wat ik niet fijn vond. En dus weer terug gezet op de street stand op de vooras. Dit is meer het karakter waar ik naar verlang. Scherp/direct in de neus.

Hierna van Ultra Racing, 3 chassis braces geplaatst. Voor, midden & achter. Allemaal onderop de auto. Ook dit hielp en je voelt dat de wagen al 80% naar wens is kwa stuurgedrag. Enkel de 2 problemen van hierboven waren nog steeds aanwezig. En dit bepalen helaas het overgrote deel van het karakter van de auto.

Hierdoor kwam ik gewoon tot de conclusie dat deze schroefset het niet is voor mij. Ja het is een dure €1500+ schroefset. En voor vele echt een perfecte set. Ik heb dit platform eerder gereden. Waar ik tot op de puntjes de wagen kon sturen. Met minimale upgrades. Nu op deze wagen met zoveel upgrades krijg ik het niet voor elkaar. Naar wat ik verlang van de auto. En het zit 100% in de damping/veerconstante van de Eibach set.

Ben op forums gaan lezen en in de UK een paar topics gevonden met exact deze set. Die liepen tegen hetzelfde probleem aan. Dit zijn wagens die dus ook richting trackday's gaan. Dus ben eerst gaan kijken wat is er allemaal te koop. Enkel geeft bijna geen enkel merk de veerconstante vrij. Na wat aanvraag gedaan te hebben. Zag ik bijvoorbeeld AP 4.3kg voor 4.1kg achter. Dit zou zeker te licht zijn. En vele vinden AP al stug bijvoorbeeld. Dus bij de normale man is er vaak weinig info op te vragen.

Op de Leon had ik een Triple S set. Ja budget, ja niet track bestendig. Maar kwa rijgedrag op de poten was die perfect. De auto deed precies wat ik ervan verlangde en was voorspelbaar & consistent. Nooit wheelhop, kon goed de limieten in bochten aanvoelen ook bij 200+kmh. Enkel met de Editie 30 wou ik geen budget parts. Omdat alles gewoon premium is wat op de auto zit.

Gekeken naar ST en BC Racing. De ST set sprak me niet echt aan. BC Racing daarintegen wel. Vooral door het makkelijke aanpasbare aan de schroefset. Erg duidelijk wat er geleverd word. Ik heb voor de BR-RA set gekozen. De 7kg/6kg set. Maar ik twijfel om de vooras te voorzien van 8 of misschien 9kg voorveer. Hier ben ik nog niet over uit. Deze is in hardheid verstelbaar en voorzien van camberplates. Beide een must voor mij.

Afbeelding

Tevens heb ik ook van Whiteline een kit besteld met aluminium draagarmen, icm zwarte pu rubbers en een nieuwe anti lift kit. Deze zijn ook voorzien van zwarte pu rubbers. Daarnaast heb ik van DingerDevelopments uit de UK nog een subframe deadcenter kit liggen. En zal ik een set bestellen voor de complete achteras. Zodat elke draagarm/stang nieuw is en voorzien van paarse pu rubbers.

Afbeelding

Dan zal het complete onderstel vernieuwd zijn. Alles is dan geupgrade. En zal dat zeker voor de paar trackdays die ik wil pakken dit jaar voldoende zijn.

Ik wil voor nu nog geen gestript interieur rijden. Wel heb ik getest hoe de auto stuurt met en zonder achterbank, reserve spul etc. Dit was een verschil van 40.1kg. Tevens ook zonder passagiersstoel gereden een keer om te kijken wat het verschil is. Deze weegt nog eens 25.3kg. Totaal zo 65kg eruit. En je merkt dat de auto veel meer responsive heeft en vooral veel meer wilt indraaien in de lage snelheids bochten.

Dus voor nu een compromis gevonden, zonder achterbank en met een Clubsport mat. Dus toch nog toonbaar met iets van klasse.

Afbeelding

Motorisch is die in orde, temperaturen blijven laag, rijd momenteel met Motul 5W40. Dit zal ik misschien met een trackday verversen naar Motul 5W50. Door alle maatregelen om heatsoak etc tegen te gaan. Denk aan de tropenroosters, 80 graden thermostaten, heatwrap, forged carbon intake duct. Blijft de olietemperatuur laag. Deze blijft bij normaal rijgebruik op 83 graden. Hij is zeer snel op 79 graden. Binnen een paar minuten. En dan blijft die hangen op 83/84 graden. En koelvloeistof temp ook 84 graden. Beide erg laag. Met sportief gebruik, lange stukken doorrijden op de snelweg. Klimt de olietemp naar 88/92 graden. Maar zakt ook weer snel terug als je normaal rijd.

Tevens de gouden heatwrap heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik had gemeten met een infrarood thermogun:

Verschillen: (links zonder & rechts met heatwrap)
- Luchtfilter: 40.6 & 44.8 graden (+4.2 graden) (beide geen wrap)
- Intake naast blok: 50.2 & 36.1 graden (-14.1 graden)
- Intake achter cil4: 75.6 & 57.8 graden (-17.8 graden)
- Intake bij lmm: 90.2 & 64.0 graden (-26.2 graden)

- Hitteschild midden: 119.0 & 56.3 graden (-62.7 graden)
- Hitteschild hoek (heetste punt): 125.2 & 58.6 graden (-66.6 graden)

Er waren comments over dat de kleur ook de nauwkeurigheid van de meting kon beinvloeden. Dit kan ik begrijpen uiterraard. Enkel eerst kon je de strutbar niet eens aanraken omdat die te heet was na een stuk rijden. Laat staan je intake buis of zelfs nog het hitteschild boven je turbo..

Het hitteschild was zelf altijd 120-130 graden. En dit kon je nooit met je hand aanraken. Nu kan ik na een rit van 30 minuten mijn hand op het hitteschild leggen. Dus daaruit geloof ik de metingen ook wel.

Afbeelding

Ik denk dat ik zelf in de basis goed bezig ben. Dat de auto de goede richting op gaat. En dat ik nu nog de puntjes op de i moet zetten. En dan hoop ik de auto in Juni af te hebben. Klaar is die natuurlijk nooit. Maar wel de doelstellingen behaald hebben die ik graag wil behalen. En dan de Editie 30 op Zandvoort uit te laten.
Laatst gewijzigd door HakanPower op 03 feb 2026, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 31 jan 2026, 12:45

Welkom, da's nog eens een serieuze eerste post.
Mooi project zo en ben benieuwd wat de DSG problemen zijn en of dat met nieuwe mechatronica opgelost gaat worden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2026, 12:58

Welkom! Mooie eerste intro posts en gaaf bezig met de ED30 :df:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 31 jan 2026, 16:57

Welkom, mooie Golf!

Jules_W
Auto: BMW M2

Bericht door Jules_W » 31 jan 2026, 17:39

Welkom! Wat een heerlijk project :love: Optisch ook gewoon een erg knappe auto

JP

Bericht door JP » 31 jan 2026, 17:59

Welkom !! serieuze build zo :thumbup:

jos_br

Bericht door jos_br » 31 jan 2026, 18:14

En weer eens een VAG product, altijd goed!!!

Welkom hier,

Jos.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 31 jan 2026, 18:42

Welkom! Leuk project!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 31 jan 2026, 19:39

Dikke Golf! Erg goed aangepakt, staat er mooi bij!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 31 jan 2026, 19:51

Welkom, mooi hok! En in 10 seconden van 100 naar 200 is absoluut indrukwekkend :)

HakanPower

Bericht door HakanPower » 01 feb 2026, 10:24

Dank jullie wel voor het warme welkom!

Ik doe me best om er wat moois van te maken. Alle puzzelstukjes moeten straks op zijn plaats vallen.
SlowCo schreef: 31 jan 2026, 12:45 Welkom, da's nog eens een serieuze eerste post.
Mooi project zo en ben benieuwd wat de DSG problemen zijn en of dat met nieuwe mechatronica opgelost gaat worden.
Hoop indd dat het de mechatronic is, anders zou een bakwissel noodzakelijk zijn. Niet het einde van de wereld. Maar zit er ook niet op te wachten
Bram schreef: 31 jan 2026, 19:51 Welkom, mooi hok! En in 10 seconden van 100 naar 200 is absoluut indrukwekkend :)
Dankjewel, zelf vind ik het wel oke. Mijn doel was echt een 9s run. Gezien de 100-160 tijd zou die in de 9s moeten rijden. Op de Dragy leaderboards (Golf 5) staat die 100-200 op plek 5 in NL. Plek 4 is een Turbosystems K430 hybrid. En plek 6 is een BBT430 hybrid. Alles daaronder rijd met een gebouwde motor met X turbo. Dus hij doet niet onder en dat met een OEM K04 met een anti surge core. Dat geeft geen extra vermogen. Maar haalt wel het issue met surge onderin weg. Waardoor je dus eerder kan spoolen en een bredere vermogensband hebt. Maar ik weet dat er meer uit te halen valt. Maar dat is het issue met de bak. Dus dat zou ik eerst moeten fixen.

We zijn al snel verwend met alle hedendaagse techniek en de vermogens die bij de jongere wagens komen. En soms zijn we te streng voor onszelf.

Voor de zomer ben ik er zelf nog niet over uit welke bandenmaat ik wil rijden op de vooras. Soms twijfel ik ipv 225 40 18 een 245 35 18 te nemen. Alleen R888R niet leverbaar in die maat.

Voor nu geen grip issues, in 2 kan ik mits droog gewoon volgas in een rechte lijn. Kwa bochtenwerk is het wel doseren in de 2 met deze temperaturen. In 3 eigenlijk geen issues, ook niet onder de 10 graden. Uit ervaring met de Leon 1P destijds met een K03 hybrid. Was het op de R888R ook kwa bochtenwerk 90% vol gas. Op de Leon reed ik toen 8J ET35 met 225 45 17. OZ Alleggerita HLT (6.9kg). En dat gewicht speelt natuurlijk ook een factor in de controleerbaarheid en het minder lomp inkomen van het vermogen.

Alleen wil geen 17" rijden met de Edition 30. Ondanks dat het er zeker niet verkeerd uit zag.

Verder kwa uitlijning ben ik nog bezig. Denk ik ongeveer -2.2 graden camber op de vooras. Achteras moet ik me nog wat verder in inlezen. Voor mij is de achteras gewoon om te volgen. Dus iets negatief camber en wat te doen met toe?

En als ik vragen mag, kwa ervaringen met FWD op VAG platform. Ik lees heel veel mixed adviezen kwa toe. Veel adviseren toe out met FWD. Ik ben daar eigenlijk totaal geen fan van. Gezien ons ophanging systeem al zo werkt dat met inveren/uitveren de wielen naar buiten gedrukt worden. En je dus nog meer toe out krijgt.

Zelf hou ik van toe in, niet veel maar een beetje. Zodat met bijv een launch of op het gas de wielen recht getrokken worden. Als de neus iets lift. Ondanks de anti lift kit zal de neus toch minimaal bewegen.

Wat ik dan lees is ondanks dat ik dat erg fijn vind. Dat veel stabiliteit geeft. Dat het nadelig kan zijn voor het bochtenwerk. En je meer onderstuur kan verwachten. Maar vanaf hoe ver toe in zouden die symptomen dan zichtbaar worden kwa rijgedrag?

Alvast bedankt voor de adviezen :)

Ik kan ook de hele speclist delen van de modificaties die momenteel aan de auto gedaan zijn. Mochten mensen dat leuk vinden om te lezen.

Heb erg veel topics gezien op dit forum. Die ik hier eens ga uitspitten. Veel leesvoer hier!

Martin*

Bericht door Martin* » 01 feb 2026, 17:26

Welkom!
Leuke Golf GTI, en dat type V GTI zie je tegenwoordig niet meer zo veel rijden. Kleur is ook erg fraai en de modificaties heb je met smaak gedaan.

Luco

Bericht door Luco » 01 feb 2026, 17:57

Bij een FWD geeft toe in dacht ik aan de achterkant een veel lossere achterkant, het is dus maar net wat je fijn vind.

MVB

Bericht door MVB » 02 feb 2026, 09:42

Precies je juiste optische aanpassingen, erg mooi exemplaar. Golf V is een mooi platform voor een FWD kunnen echt wel lekker sturen :df:

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 02 feb 2026, 14:27

https://suspensionsecrets.co.uk/toe/
Toe in on the rear improves the straight line stability of the car

HakanPower

Bericht door HakanPower » 03 feb 2026, 20:05

maurizio schreef: 02 feb 2026, 14:27 https://suspensionsecrets.co.uk/toe/
Ik heb het gelezen. Goede info om een juiste basis uit te halen. Bedankt!

Hierbij nog de complete speclist. En daarbij de winsten behaald sinds aanschaf. Daarnaast heb ik de eerste post aangepast. En om het overzichtelijk te houden. Zal ik daar verder de speclist updaten.

- Golf MK5 Editie 30 DSG

Motorisch & Uitlaat:

- 2.0 TFSI (BYD) (EA113)
- Marvin Stage 2+
- Motul 5W40 8100 X-Clean
- Littco K04 anti surge core
- Alpha competition turbo muffler delete
- Hogedrukpomp Autotech (HPFP)
- Hogedrukpomp 5mm mod (HPFP)
- Hogedrukpomp guard (HPFP)
- TTRS lage druk pomp (LPFP)
- RS4 ventiel (OEM)
- Pipercross PK380 intake (90mm)
- Custom hitteschild
- Bartek race intercooler
- VIS Motorsport balansas delete
- APR red top bobines
- NGK BKR8EIX bougies (0.65)
- GFB DV+ T9351
- 4 bar mapsensor
- Intake DV silicone slang
- Thermostaat (80°c)
- JN Racing siliconen koelslangen
- Koelvloeistof dop zwart (MK7 GTI)
- Ruitenvloeistofdop zwart

Versnellingsbak:
- DSG (DQ250)
- DSG tune (Marvin)

Uitlaatsysteem:
- Miltek 3" downpipe
- Miltek 2.75" Hi-flow cat
- Miltek 2.75" non resonated catback

Onderstel & remmen:
- MK6 R20 stuurhuis
- Eibach Pro Street S schroefset
- Eibach anti roll bar voor (street)
- Eibach anti roll bar achter (track)
- Eibach koppelstangen
- Alpha Competition strutbrace voor (boven)
- K-brace achter (boven)
- Ultra racing strutbar voor (onder)
- Ultra racing center subframe brace (onder)
- Ultra racing strutbar achter (onder)
- Powerflex Anti lift kit (paars)
- Powerflex dogbone paars (pff85-504p)
- Powerflex dogbone paars (pff85-505p)
- S3 8P remmerij 345mm voor (Brembo Xtra)
- S3 8P remmerij 310mm achter
- Motul RBF 660 remvloeistof

Velgen & banden:
- Motec Ultralight 18x8 et45/40 (8.3kg & 8.7kg)
- Goodyear Eagle F1 AS6 (225 40 18)

Exterieur:
- Smoked koplampen
- Smoked mistlampen
- GTI grille hoogglans zwart
- Ondergrille hoogglans zwart
- Gravity+ Composites intake duct (Forged carbon)
- Custom3dBadges Edition 30 badge (Forged carbon)
- Tropenroosters hoogglans zwart
- VW logo hoogglans zwart voor
- VW logo hoogglans zwart achter
- Rood zwart GTI embleem grille
- Rood zwart GTI embleem achter
- Steenslag guards achter
- Bosch Aerotwin ruitenwissers
- Wiper delete B2K
- Puddle lights LED
- Kentekenverlichting LED
- Wielnaven gespoten

Interieur:
- E-MFA Kufatec oil temp, kvs temp
- RCD 330+ android carplay
- CM Customs/Vipez hemel bekleding
- CM Customs/Vipez A/B/C stijlen
- CM Customs/Vipez DSG pook
- Clubsport rear seat delete mat
- Zwarte dimmende binnenspiegel
- Facelift stuur (losse knopjes)
- Forged carbon F1 flippers
- Compleet interieur LED verlichting
- W8 verlichting
- X---ion 200 Audio

Overig:
- LaboCosmetica #SAM + #HPC Pro Ceramic Hydrophobic Coating (min 4 jaar / 60dkm)
- Gyeon Trim Evo (trim + rubbers) (min 3 jaar)

Hierbij nog een video waar goed te zien is hoe de auto erbij staat. De wagen is zelf al zeker 4 jaar niet gepolijst. Dit is de coating die zijn werk doet!

https://youtube.com/shorts/GRBiH3VNa_8? ... 3ydAhCJ6BV

De wagen wordt ten alle tijden met de hand gewassen met Labocosmetica Semper en eens per 2 maanden met Revitax en/of Purifica. Dit om de coating in goede stand te houden. Heel af en toe gebruik ik ook de wetcoat van Labocosmetica.

Volgende modificaties die op de planning staan:
- BC Racing BR-RA schroefset (incl camberplates)
- Whiteline aluminium draagarmenset (zwarte pu)
- Whiteline Anti lift kit (zwarte pu)
- TA Technix 10 delige kit achter (paarse pu)
- Dinger Developments subframe deadcenter kit

- Prestatie verschil aanschaf versus huidig

Edition 30 performance bij aanschaf:
- 0-100kmh: 5.81s
- 80-120kmh: 2.98s
- 100-160kmh: 6.24s
- 100-200kmh: 14.13s
- 2e 100-200 run was 14.63 (back to back +0.50s)

Edition 30 Performance huidig:
- 0-100kmh: ?
- 80-120kmh: 2.31s (Verschil: -0.67s)
- 100-160kmh: 4.79s (Verschil: -1.45s)
- 100-200kmh: 10.54s (Verschil: -3.59s)
- 2e 100-200 run was 10.56 (back to back -4.07s)

De 0-100 heb ik niet meer gemeten nog met de Editie 30.

Deze wil ik in de 4 seconde krijgen. Ik weet dat dit mogelijk is. Mijn vorige Leon 1P ook FWD met K03 hybrid en met 75% minder modificaties deed 0-100 op Goodyear Eagle F1 AS5 4.93s als PB met consistent 5.0/5.1 runs. En op R888R deed die als PB 4.58s met consistent 4.7s runs back to back.

De focus met de Golf is enkel minder op 0-100 en 402m. Maar is wel nog een doel van mij. De gedachtegang kwa modificaties is wel hetzelfde. Enkel het gebruiksdoel zal anders zijn.

Luco

Bericht door Luco » 03 feb 2026, 21:08

maurizio schreef: 02 feb 2026, 14:27 https://suspensionsecrets.co.uk/toe/
Je hebt inderdaad gelijk, de afstelgegevens van de Supercopa nog even nagekeken, toe in is stabieler, toe out is lossere achterkant, maar op circuit wel sneller, stuurt scherper in.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 04 feb 2026, 09:27

Welkom hier! Leuke build. Ze worden mooi oud die Golf 5'jes. Mits ze een beetje goed onderhouden zijn en er mooi bij staan, dat is hier wel gelukt!

Plaats reactie