Stuurwielen draadje

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 20:29

Even onderwerp FFB in sim stuurwielen.
Ik zag ergens in een reel voorbijkomen dat met DAMPING op '100' en je laat 't stuur los/je komt in 't gras ernaast de auto stoicijns rechtuit blijft rijden. Zet je DAMPING op ZERO dan klapt 't stuur alle kanten op als je 'm loslaat, bij wijze van spreken. Hij wil naar center toe. En van asfalt naar gras is schuddend zegmaar.
Nu was de vraag: Wat hebben jullie liever qua damping , 100 of zero.
Ik iig zei: dichter naar zero, al houd ik niet van die terugslagen naar center in het wiel.

En ik zei dat een real life steering wheel géén FFB heeft. Met 'n smiley. Maar wel gemeend.
Poppen aan 't dansen, twee Amerikaantjes: I have a real sportscar. You couldn't be more wrong. En : Then show me your real life steering wheel wobbling. We'll wait... en dat soort arrogante uitspraakjes, heb 'm even een driftfilmpje van mij in de 1M op Zandvoort getoond. LOL
Torquesteer in een FWD is géén FFB, powersteering ook niet.
Toen haalde eentje bakzeil: FFB is interchangeable with the steeringrack of a real car.

Dat wist ik zo net nog niet. In simracing(buiten die schuddende rigs) is het enige wat je voelt en wat iets doet, de FFB en jouw visuele interactie met wat je dus ziet op 't scherm. Die twee dingen. De feel van het simstuur en je ogen die registreren wat er gebeurt.

In een real life auto voel je 'alles'en ook aan je kont wat een auto kan doen. Je hebt meer zintuigen. Maar die zitten niet als zodanig in 't stuurwiel. Die dan wel weer naar center wil , maar dat is een geometrisch verhaal.

https://www.reddit.com/r/simrally/comme ... acing_ffb/
I’ve been rallying last week and it was just amazing. Never did it before, so I was excited how the feeling on the wheel would compare to a simracing wheel. I was shocked how little information you get from the wheel in the real rallycar. It was like wheelbase set to 5nm, 900degrees angle, and a lot of smoothing

WJ

Bericht door WJ » 22 jan 2026, 23:12

Het verschilt nogal per merk en game hoe het voelt natuurlijk. Maar bij mijn Fanatec dd+ zit zit ik met m'n damping ergens tussen de 10 en 30. Ik weet het niet helemaal meer uit m'n hoofd.

Volgensmij heb ik bij een laatste her-installatie dit verhaal bij AMS2 en de rest aangehouden en hier en daar nog wat aan geknutseld;
https://coachdaveacademy.com/tutorials/ ... ngs-guide/

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2026, 06:46

Dat klopt WJ. En eerlijk gezegd is bij mijn RS50 de damping vaak hoger dan 'close to zero', want ik houd niet van dat geklap in 't stuur.
Wel in bijv AC Rally wat dichter bij zero om meer (asfalt) te 'voelen'.

Maar mijn punt was dat een real life auto(stuur) geen FFB heeft/genereert:)

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 23 jan 2026, 11:30

Robin schreef: 23 jan 2026, 06:46 Dat klopt WJ. En eerlijk gezegd is bij mijn RS50 de damping vaak hoger dan 'close to zero', want ik houd niet van dat geklap in 't stuur.
Wel in bijv AC Rally wat dichter bij zero om meer (asfalt) te 'voelen'.

Maar mijn punt was dat een real life auto(stuur) geen FFB heeft/genereert:)
En dat is precies wat het simracen voor mij zo moeilijk maakt en soms ook frustrerend. In real life kan ik mijn auto prima opvangen op het circuit als de kont omkomt, ook op hogere snelheden. Driften kan ik ook best aardig al zeg ik het zelf... In AC Evo merk ik echter dat het heel erg verschilt van auto tot auto en juist de auto's die me in het echt het makkelijkst lijken om te corrigeren vind ik in de game het moeilijkst.

Ik kom bijvoorbeeld echt niet uit de voeten met die Giulia GTA sprint en die Caterham is ook super moeilijk. Die auto's beginnen uit het niets te oversturen en via FFB komt het (voor mij, als onervaren simracer) allemaal net te laat door en dan krijg ik die auto's niet meer gecorrigeerd. Deze auto's sturen ook heel licht. De echte raceauto's (M2 CS Racing, Cayman GT4, de GT3 auto's etc) sturen een stuk zwaarder en dan voel ik die overstuur reactie veel beter dan dan kan ik ze dus wel prima corrigeren. Ik kan me in real life niet voorstellen dat dat ook zo is (een GT3 auto redelijk op de limiet kunnen rijden en met een Caterham continue achterstevoren staan).

Geldt ook voor echt driften, ik 'voel' het gewoon niet helemaal. Soms krijg ik een auto prima in de drift en kan ik hem daar ook even houden, maar als ik hem dan terug moet halen gaat het fout.

Ervaren de ervaren simracers dat ook zo? Zijn er tips, moet ik bijv. mijn FFB settings anders instellen? Of gewoon een kwestie van oefenen?

Al met al vind ik het wel echt leuk hoor, met name die online races!

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2026, 11:35

@Mark wat je ook al in de appgroep zei, die Alfa Junior is onhoudbaar bijna met z'n kippekoppel en weing pk's en smalle bandjes. Caterham idem niet mooi te houden, terwijl de Huracan STO straatauto en de 964 Turbo 36 overal met twee vingers in de neus skeef gaat.

Ik zou denken dat het irl idd andersom is voor ons....

Zojuist even met de Mini van MdV gereden, ding heeft stuurbekrachtiging(doh) en staat nu op winterbanden, maar geen denken aan dat je iets in 't stuur voelt wat maar doet denken aan FFB in een sim wheel. Ik dacht al; ben ik nou gek? Neen dus:)
Als je velg/remschijf krom is of niet mooi gebalanceerd/uitgelijnd; dat noem ik geen FFB :P

Bijna alle zintuigen doen mee in een (ook normale geen circuit) echte auto, maar het stuur is mooi stil (geen 'FFB')

Plaats reactie