Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rolf205

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Rolf205 » 19 jan 2026, 16:44

Paskal schreef: 19 jan 2026, 07:53 Eea is in mijn ogen sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie. Zo ligt hier het stroomverbruik tussen 20.00 & 9.00u altijd minimaal rond de 10 kw (douchen, verlichting etc). Als de wp 's nachts aanslaat ligt het natuurlijk nog fors hoger. Die 10 kw moet ik nu allemaal van het net afhalen wat op jaarbasis dus zo maar 3.500 kw is. Met mijn 44 panelen krijg ik zo'n 300 dagen per jaar een eventuele 10 kw-accu wel vol dus kan me zo maar voorstellen dat een 10 kw-accu wel eens lonend zou kunnen zijn voor mij om die afname van het net te berperken. Ik heb me er verder nog niet in verdiept dus geen idee wat een beetje 10-kw-accu kost, maar ik heb nog tot jan. 27 de tijd om te kijken wat zinvol is.
Mijn situatie is vergelijkbaar. Ik heb afgelopen jaar ook fors betaald voor terugleveren; overdag wek ik veel op en 's avonds draait de WP altijd om mn 400l buffervat weer op te warmen. Mijn meterkast gaat ook verplaatst worden, dus dan wil ik (voorbereiden op) een thuisbatterij van > 10kW, 3 fase en noodstroomvoorziening zodat ik de WP altijd kan draaien. Ik heb er op gegoogled, maar er zijn eindeloos veel aanbieders; wat zijn een beetje de betrouwbare merken met waar voor je geld?

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 19 jan 2026, 17:20

Martijn_bmw schreef: 19 jan 2026, 14:31
RS-Ron schreef: 19 jan 2026, 14:27
Knot schreef: 19 jan 2026, 12:48 Als je een 80kwh auto wil laden mag je zeker een riante accu hebben, dat lijkt me onbetaalbaar. Ik geloof dan eerder in een buurtaccu waar je gezamenlijk gebruik van gaat maken.

Denk dat mensen het eerder gaan zoeken in 5kwh accu's ergens met een prijs rond de 1000 euro zodat ze een dagdeel kunnen overbruggen en het nog betaalbaar blijft als investering. Ook voor een dag met beetje bewolking om en om is dat lekker als je een stroomverbruiker hebt tappen (droger, vaatwasser, PHEV aan de 230V) om die momentjes even naar 0 te brengen en einde van de middag toch vol te zijn.
Ligt er weer een beetje aan, zoals wij de EV gebruiken moet er, uitzonderingen daargelaten, per laadbeurt 3/4 kw in om op 80% te laden. Dat doen we nu ook als, dat is vaste parkeerplek van moeders de vrouw. Als je hem op 15/20% leegrijdt is dat een ander verhaal......

Gr Ron
Dan rij je wel heel weinig per keer :) Iets van 20km rijden ben je wel 4kwh verder gemiddeld.
Maar eens als je je verbruik wil verdelen kan je je laadgedrag wel aan passen om daarmee het kWh verbruik te verdelen over de dagen.
Mijn vrouw rijdt wat rustiger dan jij en ik :tooth: Maar dan zal het 5kw zijn, dan zou ik dat met een thuisbatterij van 20/25kw aardig kunnen tackelen. Volgende week komt de installateur die de zonnepanelen heeft geplaatst ook even kijken voor een offerte van een thuisbatterij. Heb 11 jaar geen storingen gehad dus is ook wel prettig en vertrouwd adres.

Gr Ron

Knot

Bericht door Knot » 19 jan 2026, 19:34

Vertrouwd adres is wel zo fijn ja, zat mensen die er geen zak van snappen en/of half werk leveren daarna.

Net de jaarrekening doorgegeven, 7kwh verbruikt en 249m3 gas, krijg ik alsnog terug van het al schrale voorschotbedrag van € 55 volgens mij. :ken ik jou:

Laatste feestjaar is (helaas) ingegaan, volgend jaar is het over met de pret.

Plaats reactie