Fysieke knoppen zijn tegenwoordig niet meer. Ook niet bij BMW en MB. Neem ook maar vast afscheid van de (goddelijke) iDrive draaiknop. Die gaat er ook een keertje uit. Wordt dus kwestie van wennen. Wat betreft haptische knoppen op stuur, bij Audi vind ik ze nog wel goed klikbaar. Dit in tegenstelling tot VW (Golf 8, ID.3) en MB.DFJEF schreef: 30 dec 2025, 17:15 Inmiddels ook een rondje in de Alfa Tonale en Audi A5 gemaakt. Bij beiden kun je de ICE op commando erbij roepen en zit de gang er goed in. Ook hebben ze allebei 4WD en ondanks het koude en soms natte wegdek prima grip. De Tonale reed voor zo'n hoog ding eigenlijk niet verkeerd. De hoge zitpositie in de Alfa geeft je wel een minder sportief gevoel dan de Audi, waarin je de stoel lekker diep kunt instellen.
Al de schermen in die Audi zijn dan weer over de top vind ik, maar je ontkomt er bijna niet meer aan. Op zich is de bediening op het scherm in de Audi van de ventilatie en dergelijke best okay, maar toch prefereer ik fysieke knoppen, zoals de Alfa dat gedeeltelijk wel doet.
De haptische knoppen op het stuurwiel van de Audi zijn zoals de meesten van ons wel kunnen beamen, niet het meest gebruiksvriendelijk. Maar las ik hier ergens dat ze dit gaan veranderen in MY2026?
Bij welke nieuwe PHEV kan de ICE handmatig aangezet worden?
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Re: Bij welke nieuwe PHEV kan de ICE handmatig aangezet worden?
-
Kadett
De iDrive controller is al wegbezuinigd bij alle instapmodellen. Nieuwe iX3 ook niet meer. Noem mij oude lul maar ik zou er nooit aan kunnen wennen om enkel alles op een scherm te moeten doen. Knoppen ftw dan maar niet auto's na 2023 rijden.sitechris schreef: 31 dec 2025, 08:46Fysieke knoppen zijn tegenwoordig niet meer. Ook niet bij BMW en MB. Neem ook maar vast afscheid van de (goddelijke) iDrive draaiknop. Die gaat er ook een keertje uit. Wordt dus kwestie van wennen. Wat betreft haptische knoppen op stuur, bij Audi vind ik ze nog wel goed klikbaar. Dit in tegenstelling tot VW (Golf 8, ID.3) en MB.DFJEF schreef: 30 dec 2025, 17:15 Inmiddels ook een rondje in de Alfa Tonale en Audi A5 gemaakt. Bij beiden kun je de ICE op commando erbij roepen en zit de gang er goed in. Ook hebben ze allebei 4WD en ondanks het koude en soms natte wegdek prima grip. De Tonale reed voor zo'n hoog ding eigenlijk niet verkeerd. De hoge zitpositie in de Alfa geeft je wel een minder sportief gevoel dan de Audi, waarin je de stoel lekker diep kunt instellen.
Al de schermen in die Audi zijn dan weer over de top vind ik, maar je ontkomt er bijna niet meer aan. Op zich is de bediening op het scherm in de Audi van de ventilatie en dergelijke best okay, maar toch prefereer ik fysieke knoppen, zoals de Alfa dat gedeeltelijk wel doet.
De haptische knoppen op het stuurwiel van de Audi zijn zoals de meesten van ons wel kunnen beamen, niet het meest gebruiksvriendelijk. Maar las ik hier ergens dat ze dit gaan veranderen in MY2026?
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Het adagio voor onze haptische DFers in 2026(ik ook hoor!)
Liever naar de knoppen dan naar de Filistijnen
Koffie?
Liever naar de knoppen dan naar de Filistijnen
Koffie?
- Knot
Naja, het is ook gewoon wennen, over een aantal jaar weten we niet anders.
Wat ik echt blijvend irritant vind is die ISA, elke rit weer die ellende uitvinken.
Wat ik echt blijvend irritant vind is die ISA, elke rit weer die ellende uitvinken.
-
Wimo
Koffie, lekker. Even terug naar die idrive knop.. ik had dat ding dus ook in de i4 maar in de praktijk gebruikte ik het amper. Ik zit sowieso te denken.. behalve de navi invoer en stoelverwarming gebruik ik het scherm zelden.. audio/spotify via het stuurwiel en verder.... werkt alles gewoon?
-
OnlineMartijn_bmw
Ik heb idd hetzelfde, uitzetten van ISA zit onder een programma knop op het stuur evenals bediening van audio. (Stoel) verwarming is in de q4 zelfs nog gewoon separaat met knoppen.Wimo schreef: 31 dec 2025, 10:30 Koffie, lekker. Even terug naar die idrive knop.. ik had dat ding dus ook in de i4 maar in de praktijk gebruikte ik het amper. Ik zit sowieso te denken.. behalve de navi invoer en stoelverwarming gebruik ik het scherm zelden.. audio/spotify via het stuurwiel en verder.... werkt alles gewoon?
Blijft over navi bestemming invoeren op het scherm wat ik vaak inspreek. Verder gebruik ik het scherm niet eigenlijk.
-
Wimo
In de Tesla gaat het helemaal vanzelf.. stoel/stuurverwarming hangt gewoon vast aan mijn profiel via de telefoon. Die software en hardware is echt zoveel beter dan alle andere auto's die ik heb... zucht.
-
EG
Bij constant AWD blijft de motor ook altijd draaien. Start stop wordt dan ook uitgeschakeld. Als het goed is dat gewoon hetzelfde bij de nieuwere modellen. Ik vind dat wel echt handig als je het wilt "overnemen" van de computer bijv. omdat de motor koud is. Dat aan en uit bij kouwe motor vind ik niet zo fijn (ook al zou de techniek er tegen moeten kunnen).HarryC schreef: 14 dec 2025, 12:00 Nieuwe Volvo PHEV's (Plug-in Hybrides) bieden diverse rijmodi zoals:
Hybrid (standaard, mix van EV/benzine),
Pure (volledig elektrisch tot accu leeg),
Power (maximale prestaties), Constant AWD (altijd vierwielaandrijving), en vaak een Individuele modus om instellingen aan te passen
Bij mijn "oudere" Volvo draait de ICE altijd mee in de Power stand. Dus bij de nieuwe modellen is dat ook zo??
- RS-Ron
Wij kijken ook naar een overstap van de EV van mijn vrouw naar PHEV, eigenlijk precies om bovenstaande. Dag/dagelijks woon/werk alleen elektrisch, meest ritten naar familie ook en vakanties e.d. combi. De Seat Leon Sportstourer valt goed in de smaak dus maar eens offerte gevraagd. Zit ook 8 jaar garantie op, alleen is het natuurlijk de vraag welke 485 redenen de overheid verzint om je met een PHEV driedubbel een oor aan te naaien. We gaan het meemaken !Fabian schreef: 17 dec 2025, 14:29 Mij bevalt PHEV uitstekend. Ideaal in de stad (Daar is een EV echt veel voordeliger qua verbruik), maar als er dan eens ver gereden moet worden kan dat ook zonder enig issue. Ik zit met mijn tanker van 1850kg nu op 3,7l/100km en 12kwh/100km over 22000km. Even snel rekenen 3,7*2 Euro per liter= 7,40 Euro per 100km aan brandstof en 12kwh /0,30 Euro= 3,60 Euro per 100km aan stroom. Dus 11 Euro per 100km. Dat zou dus zeg maar 5 liter benzine op 100km zijn, dat is 1:20, best nice voor zo'n grote auto. Zou ik niet vaak zo ver weg hoeven (6x per jaar Papenburg, wat circuitdagen met de kar erachter, totaal zo'n 8000km denk ik) dan werd dit drastisch lager en minder brandstof en meer kwh. Dus nog voordeliger dan. Maar de auto levert wel voor elk doel, zonder enige beperking en dat vind ik het belangrijkste.
Gr Ron
- Arthur
- Auto: Nr.52
Past een Cupra Leon dan niet beter bij jullie? Collega heeft er eentje, mooie auto.
- RS-Ron
Bij mij wel, maar ik moet bekennen dat de FR met het black pakket ook wel een leuk ding is.

Gr Ron

Gr Ron
- sitechris
Cupra Leon heeft met 272 pk versie wel echt de betere motor (in vergelijking met 204 pk).
-
DFJEF
De Cupra is een mooie auto en heb een rondje in de Formentor gemaakt met dezelfde aandrijflijn (272pk). Op zich niet verkeerd, maar dit is dus precies zo'n PHEV waarbij de motor maar te pas en te onpas in- en uitschakelt. Cupra pretendeert dan sportief te zijn, maar je kunt dus niet de ICE handmatig standaard laten meedraaien. Frustrerend. Maar wat helemaal erg was, is dat het schakelen met flippers kunstmatig wordt weergegeven op het display, want als de ICE niet mee aangaat, bootst hij het schakelen na. Wat een poppenkast was dat. Verder een mooie en goed uitgeruste auto, maar je hebt altijd het gevoel dat je geen controle over de auto hebt. Bovendien hebben de voorbanden maar matig grip en staat het ESP lampje voortdurend te knipperen bij een beetje fanatiek sturen.
Uiteindelijk is mijn keuze op de Audi A5 gevallen. Geen tractie issues vanwege quattro, voldoende power (299pk variant), stuurt niet onaardig en het belangrijkste waar dit topic mee begon, je kunt de ICE altijd mee laten draaien. Nog steeds merk je dat je met 2 ton onderweg bent, dat krijg je er niet uit gefilterd. Maar onder aan de streep een prima PHEV denk ik.
Uiteindelijk is mijn keuze op de Audi A5 gevallen. Geen tractie issues vanwege quattro, voldoende power (299pk variant), stuurt niet onaardig en het belangrijkste waar dit topic mee begon, je kunt de ICE altijd mee laten draaien. Nog steeds merk je dat je met 2 ton onderweg bent, dat krijg je er niet uit gefilterd. Maar onder aan de streep een prima PHEV denk ik.
-
OnlineMartijn_bmw
DFJEF schreef: 10 jan 2026, 14:38 De Cupra is een mooie auto en heb een rondje in de Formentor gemaakt met dezelfde aandrijflijn (272pk). Op zich niet verkeerd, maar dit is dus precies zo'n PHEV waarbij de motor maar te pas en te onpas in- en uitschakelt. Cupra pretendeert dan sportief te zijn, maar je kunt dus niet de ICE handmatig standaard laten meedraaien. Frustrerend. Maar wat helemaal erg was, is dat het schakelen met flippers kunstmatig wordt weergegeven op het display, want als de ICE niet mee aangaat, bootst hij het schakelen na. Wat een poppenkast was dat. Verder een mooie en goed uitgeruste auto, maar je hebt altijd het gevoel dat je geen controle over de auto hebt. Bovendien hebben de voorbanden maar matig grip en staat het ESP lampje voortdurend te knipperen bij een beetje fanatiek sturen.
Dat schakelen is niet nep. De EV motor zit in de bak tussen ice motor en versnellingen in had mijn CLA ook.
Dus ook in EV modus schakelt de bak gewoon door de versnellingen heen
Integratie: De elektromotor is geïntegreerd in de behuizing van de automatische DSG-versnellingsbak (vaak aangeduid als de DQ400e).
- Elise
Dat zijn die befaamde VW versnellingsbakken, waar ik Fabian wel eens over lees, met vervangingsprijzen van 15k ex. btw?
-
OnlineMartijn_bmw
Dat geldt überhaupt voor PHEV je hebt alles van een ICE én van een EV aan boord dus dubbel kans op dure ellende… ik zou nooit privé een PHEV zonder garantie rijden. De accu’s slijten ook veel harder dan van een EV omdat ze kleiner zijn en dus meer belast / vaker van 100-0 worden gereden.Elise schreef: 10 jan 2026, 15:04 Dat zijn die befaamde VW versnellingsbakken, waar ik Fabian wel eens over lees, met vervangingsprijzen van 15k ex. btw?
Beetje besparing aan brandstofkosten ben je zo kwijt hoge reparatiekosten.
- Elise
En hogere mrb vanwege toename gewicht.Martijn_bmw schreef: 10 jan 2026, 15:14 Beetje besparing aan brandstofkosten ben je zo kwijt hoge reparatiekosten.
Dan wil je zo'n ding toch niet privé?
-
DFJEF
Okay bedankt voor de info. Het voelde in ieder geval niet zo. Maar in volledige EV modus komt dat natuurlijk ook minder goed over.Martijn_bmw schreef: 10 jan 2026, 14:50
Dat schakelen is niet nep. De EV motor zit in de bak tussen ice motor en versnellingen in had mijn CLA ook.
Dus ook in EV modus schakelt de bak gewoon door de versnellingen heen
Integratie: De elektromotor is geïntegreerd in de behuizing van de automatische DSG-versnellingsbak (vaak aangeduid als de DQ400e).
-
OnlineMartijn_bmw
Die 2 tientjes meer zijn zo terugverdiend.Elise schreef: 10 jan 2026, 15:29En hogere mrb vanwege toename gewicht.Martijn_bmw schreef: 10 jan 2026, 15:14 Beetje besparing aan brandstofkosten ben je zo kwijt hoge reparatiekosten.
Dan wil je zo'n ding toch niet privé?
Is maar 10l benzine die je hoeft uit te sparen per maand en je bent als breakeven.
En voordeel zit natuurlijk in de bpm zie een 330e die goedkoper is dan een 318i in NL
- Elise
Dat voordeel van bpm begrijp ik, maar ik gok dat je dat wel weer inlevert als je je phev wilt verkopen/inruilen?
(beetje vergelijkbaar met een goedkope chinese ev die nieuw ook een paar duizend goedkoper is, maar later minder opbrengt bij inruil/verkopen).
(beetje vergelijkbaar met een goedkope chinese ev die nieuw ook een paar duizend goedkoper is, maar later minder opbrengt bij inruil/verkopen).
- Knot
Mwah.... zat reviews te lezen waar men zegt ipv de Golf GTE kan je net zo goed de eHybrid nemen, scheelt je een hoop poen, en echt een performance auto is het ook niet dus wat brengen die 68pk extra je dan?sitechris schreef: 10 jan 2026, 12:54 Cupra Leon heeft met 272 pk versie wel echt de betere motor (in vergelijking met 204 pk).
- RS-Ron
204 PK vind mijn vrouw prima voldoende, zit natuurlijk ook wel een ander prijskaartje aan een Cupra met 272PK. Als je de Seat in onderhoud hebt bij de dealer wordt de garantie automatisch verlengd naar 8 ipv 4 jaar. Dan gaan we allebei, hopelijk, vervroegd met pensioen.
Geen idee wat er dan komt, zien we dan wel.
Haar auto wordt alleen voor woon/werk, boodschappen enz gebruikt. En paar keer per jaar op vakantie. Ik ga zelf met de refurbisched Abarth, oude Giulia of de opvolger van de witte Giulia. De witte heb ik geschorst, medio maart laten keuren en weer in de verkoop.
Gr Ron
Haar auto wordt alleen voor woon/werk, boodschappen enz gebruikt. En paar keer per jaar op vakantie. Ik ga zelf met de refurbisched Abarth, oude Giulia of de opvolger van de witte Giulia. De witte heb ik geschorst, medio maart laten keuren en weer in de verkoop.
Gr Ron
-
OnlineMartijn_bmw
Klopt hoor maar 98% van de auto’s begint zijn leven zakelijk en dan is de lagere catalogus prijs interessant voor de bijtellingElise schreef: 10 jan 2026, 16:02 Dat voordeel van bpm begrijp ik, maar ik gok dat je dat wel weer inlevert als je je phev wilt verkopen/inruilen?
- sitechris
Ah wat leuk, dan ben ik niet meer de enige hier met een A5 Phev. Topicje openen?DFJEF schreef: 10 jan 2026, 14:38 Uiteindelijk is mijn keuze op de Audi A5 gevallen. Geen tractie issues vanwege quattro, voldoende power (299pk variant), stuurt niet onaardig en het belangrijkste waar dit topic mee begon, je kunt de ICE altijd mee laten draaien. Nog steeds merk je dat je met 2 ton onderweg bent, dat krijg je er niet uit gefilterd. Maar onder aan de streep een prima PHEV denk ik.
-
DFJEF
Ben ook overtuigd door mijn broer die dezelfde heeft als jij (competition). En de door jouw gedeelde ervaring heeft ook positief geholpen.sitechris schreef: 10 jan 2026, 18:22Ah wat leuk, dan ben ik niet meer de enige hier met een A5 Phev. Topicje openen?DFJEF schreef: 10 jan 2026, 14:38 Uiteindelijk is mijn keuze op de Audi A5 gevallen. Geen tractie issues vanwege quattro, voldoende power (299pk variant), stuurt niet onaardig en het belangrijkste waar dit topic mee begon, je kunt de ICE altijd mee laten draaien. Nog steeds merk je dat je met 2 ton onderweg bent, dat krijg je er niet uit gefilterd. Maar onder aan de streep een prima PHEV denk ik.
In de huidige door de 13 in een dozijn Chinezen SUF's en andere SUV's dominerende markt toch een verademing wat design betreft. Van dag een een mooie auto gevonden. Maar zoals gezegd, blijft die 2 ton wel behoorlijk voelbaar. Helaas een consequentie van het huidige belastingklimaat / Euronorm, dus iets wat onvermijdelijk is. Duurt waarschijnlijk nog tot midden dit jaar tot de wissel. Nog even genieten van de 600 kilo lichtere Italiaan.....