Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Enige reden dat ik hybride voor mdv heb gekocht is de 8 jaar garantie. Ik vertrouw het allemaal niet. Vooral iedere keer de koude motor aan en uit (benzine naar volledig electrisch en andersom) krijg ik kippenvel van.
Ik laat hem in sportstand (motor blijft aan) totdat ie 90 graden is dan mag ie pas switchen. Voelt beter.
Ik laat hem in sportstand (motor blijft aan) totdat ie 90 graden is dan mag ie pas switchen. Voelt beter.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Ik heb totaal geen verstand van de automotive sector, de marges aldaar en 50% verliezen is natuurlijk idioot veel.
Maar 3.8 miljard winst draaien in 9 maanden tijd klinkt niet echt slecht.
-
OnlineKadett
Dit is natuurlijk BMW maar Toyota hybride blokken hebben geen problemen bij normaal gebruik. Ga je lopen trappen met koud blok daar kan geen enkele motor tegen.veejay schreef: 31 okt 2025, 21:00 Enige reden dat ik hybride voor mdv heb gekocht is de 8 jaar garantie. Ik vertrouw het allemaal niet. Vooral iedere keer de koude motor aan en uit (benzine naar volledig electrisch en andersom) krijg ik kippenvel van.
- Martijn_bmw
Het is idd ook wel een beetje waar je mee vergelijkt, de jaren voor deze slechte jaren waren namelijk all-time high dan ziet het er natuurlijk ook al snel veel slechter uit. Maar onderliggend is er wel echt een issue idd voor de Europese merken.Bram schreef: 31 okt 2025, 21:07 Ik heb totaal geen verstand van de automotive sector, de marges aldaar en 50% verliezen is natuurlijk idioot veel.
https://www.debelegger.nl/post/mercedes ... -strategieMercedes ziet winst verdampen door deze mislukte strategie
Rens Boukema
25 okt 2024
In het kort:
Halvering van winst: Mercedes-Benz zag zijn winst halveren in het derde kwartaal door zwakke vraag en hevige concurrentie, vooral in China.
Kostenreductie: Mercedes gaat kosten verder verlagen, mede omdat de vraag in de luxemarkt niet meer aansluit op het aanbod.
Concurrentie uit China: De Chinese voorkeur voor betaalbare elektrische voertuigen zet druk op Mercedes, dat vasthoudt aan een “waarde boven volume”-strategie.
MB winst afgelopen 10jr:
- Bijlagen
-
- IMG_0007.jpeg (52.14 KiB) 1297 keer bekeken
- Elise
Kijk eens naar de winst per werknemer.Bram schreef: 31 okt 2025, 21:07 Maar 3.8 miljard winst draaien in 9 maanden tijd klinkt niet echt slecht.
- JP
Hebben ze daar die leuke EJU vast ook al afgeschaft.....
Bijna 10.000 euro bonus voor Porsche medewerkers
Bijna 10.000 euro bonus voor Porsche medewerkers
- Martijn_bmw
- Elise
Omzet/Winst per werknemer is juist iets waar ik naar kijk bij aandelen.Martijn_bmw schreef: 01 nov 2025, 10:01Die is niet zo spannend, de winst per geïnvesteerde euro wel.
En dat zijn er nogal wat![]()
Als die relatief laag is en de omzet loopt flink terug, terwijl de personeelskosten gelijk blijven, komen de klappen des te harder aan.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Elise
Absolute winst, die 3.8 miljard, is voor een bedrijf met 1000 werknemers heel wat anders dan een bedrijf met 100.000 werknemers.Bram schreef: 01 nov 2025, 10:16Waarom zou ik zo die cijfers moeten interpreteren? Gewoon een vraag.
Oh, er staat hierboven al een antwoord zie ik![]()
Uiteraard ook weer afhankelijk van de branche waarin het bedrijf in kwestie zit, kan natuurlijk zijn dat je in een sector zit waar je werknemers 10 keer meer omzet moeten draaien dan in een sector waar veel arbeid verricht wordt om maar wat te noemen.
Maar onderling, in de sector, is het een mooie vergelijking.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Hier maar even:
https://www.ad.nl/auto/vaarwel-bmw-3-se ... ~a93c4e48/
Hoewel ik écht in hart en nieren een sportsedan liefhebber ben, zie ik de tendens al tijden inderdaad. Ook stationwagons waar ik 10j terug niet naar omkeek tov de sedan trekken mijn belangstelling meer. Dit tot 'irritatie'v van MdV die het soort van 'verhuiswagens' vindt en gewoon een dikke X5/Cayenne/Ford F150 blieft:)
Hoewel ik écht in hart en nieren een sportsedan liefhebber ben, zie ik de tendens al tijden inderdaad. Ook stationwagons waar ik 10j terug niet naar omkeek tov de sedan trekken mijn belangstelling meer. Dit tot 'irritatie'v van MdV die het soort van 'verhuiswagens' vindt en gewoon een dikke X5/Cayenne/Ford F150 blieft:)
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Zijn dit niet gewoon boomers die hoogzitters willen hebben, en jeugd/jongeren die tot aan hun oogbollen in kosten van levensonderhoud zitten en geen ruimte hebben voor dikke D segmenters, icm een recessie waarbij er minder lease auto's uitgedeeld worden?
- Marc Sierra
Ik ben altijd al groot liefhebber geweest van de sportsedan en ik vind de trend dat iedereen tegenwoordig een SUV moet hebben echt verschrikkelijk. Afgezien van dat ik het meestal lelijke bakken vind zijn er ook verschrikkelijk veel nadelen aan: https://www.nu.nl/economie/6358971/hoge ... e-weg.html
Hetgeen waar ik me vooral erg aan stoor is dat SUV's (en ook nieuwe bestelwagens) de koplampen vaak zo hoog hebben zitten dat ze recht in de buitenspiegels schijnen van een lagere auto. Dat gecombineerd met de achterlijk felle koplampen van tegenwoordig zorgt ervoor dat je regelmatig continu verblind wordt door degene die achter je rijdt.
Wat mij betreft mag er een verbod komen op SUV's, het zijn een soort fatbikes voor volwassenen.
Hetgeen waar ik me vooral erg aan stoor is dat SUV's (en ook nieuwe bestelwagens) de koplampen vaak zo hoog hebben zitten dat ze recht in de buitenspiegels schijnen van een lagere auto. Dat gecombineerd met de achterlijk felle koplampen van tegenwoordig zorgt ervoor dat je regelmatig continu verblind wordt door degene die achter je rijdt.
Wat mij betreft mag er een verbod komen op SUV's, het zijn een soort fatbikes voor volwassenen.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Sedan is de lelijkste uitvoering van een auto die er is. Doe mij maar een station/hatchback/SUV. Die ouwelullen sedan uitvoeringen, zijn net fietsen met een spiegeltje erop, zouden verboden moeten worden!
-
Robin
LOLArthur schreef: 19 dec 2025, 10:39 Sedan is de lelijkste uitvoering van een auto die er is. Doe mij maar een station/hatchback/SUV. Die ouwelullen sedan uitvoeringen, zijn net fietsen met een spiegeltje erop, zouden verboden moeten worden!
Jag Mk2
Jag Series 1/2/3
Maserati Quattporte div generaties
DeTomaso Deauville
Rollses/Bentleys
Aston Lagonda
450SEL 6.9
560SEL
500E
M3/5
Etc
- JP
Nou, de Dreier stopt voor de Neue Klasse, C-klasse weet je nooit hoeveelste facelift het is, en de A4 is nu een A5 geworden, qua benaming toch ? Sedan of Station, als je overal beren op de weg ziet, kun je beter niks meer verkopen.Robin schreef: 19 dec 2025, 08:30 Hier maar even:
(...)
Al een artikel dat coupés ook niet meer verkocht worden? Of 3 deurs......handbak verdwijnt....etc.etc.
- Niels
- Auto: Prius+
Nee hoor. Een enkele particulier zal het waarschijnlijk prima vinden om verslaafd te zijn aan de Chinese EV maar de 2e hands markt moet ze nog minder dan andere EV’s hetgeen natuurlijk inhakt op de afschrijving. 2 a 3 jaar een Chinese EV rijden lijkt goedkoop maar kost in realiteit serieus knaken. Willen ze het aanbod interessant houden dan moet het kwalitatief hoogstaand zijn, anders is het kansloos op termijn.romo schreef: 29 okt 2025, 08:13 Chinese autofabrikanten breken verkooprecords in Europa en passeren Koreaanse merken
https://archive.ph/4JNas
Dit is slechts het begin.
-
Wimo
Dat is peanuts voor ze. De Duitsers duikelen zo hard naar beneden dat het me niet zou verbazen als de volgende generatie gewoon vuilniszakken met krantenvulling als stoelen gebruikt.Niels schreef: 21 dec 2025, 21:40Nee hoor. Een enkele particulier zal het waarschijnlijk prima vinden om verslaafd te zijn aan de Chinese EV maar de 2e hands markt moet ze nog minder dan andere EV’s hetgeen natuurlijk inhakt op de afschrijving. 2 a 3 jaar een Chinese EV rijden lijkt goedkoop maar kost in realiteit serieus knaken. Willen ze het aanbod interessant houden dan moet het kwalitatief hoogstaand zijn, anders is het kansloos op termijn.romo schreef: 29 okt 2025, 08:13 Chinese autofabrikanten breken verkooprecords in Europa en passeren Koreaanse merken
https://archive.ph/4JNas
Dit is slechts het begin.
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Ik zie het niet zo somber in. Merken als Mercedes en BMW komen nu met hele serieuze EV's. Neem de CLA, Neue Klasse en meer. De ix3 is al uitverkocht komend jaar. Nu bestellen betekent in 2027 rijden.
Vooral op onderstelgebied lopen de Duitsers mijlenver voor op de Chinezen. Een BYD heeft een mooi interieur, veel luxe maar is qua onderstel geen match voor bv een elektrische CLA.
Niet dat ze geen pijn lijden nu, want in China storten de verkopen in. Maar ik vraag me af of de Chinese merken echt voet aan de grond krijgen in Europa en VS. Laat staan als China op het wereldtoneel gekke dingen gaat doen.
Vooral op onderstelgebied lopen de Duitsers mijlenver voor op de Chinezen. Een BYD heeft een mooi interieur, veel luxe maar is qua onderstel geen match voor bv een elektrische CLA.
Niet dat ze geen pijn lijden nu, want in China storten de verkopen in. Maar ik vraag me af of de Chinese merken echt voet aan de grond krijgen in Europa en VS. Laat staan als China op het wereldtoneel gekke dingen gaat doen.
- JP
Inderdaad, China heeft het van de kwantiteit, niet direct alle kwaliteit. Xiaomi verkocht 300000 auto's binnen een uur. Ook daar is die markt zo wel heel snel verzadigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ooit zeiden we dat ook van Japanners.
Kwaliteit onderstel zegt 99% van de kopers niets, maar de aanschafprijs Chinese EV`s ver onder de Europese aanbieders, dat zegt iedereen wat, dan wordt het gewoon gekocht.
Kwaliteit onderstel zegt 99% van de kopers niets, maar de aanschafprijs Chinese EV`s ver onder de Europese aanbieders, dat zegt iedereen wat, dan wordt het gewoon gekocht.
-
CWATR
- Auto: Pulsar GT, Accord R, A110
Conservatieve amerikanen hebben nog zoiets van ‘ buy american’ maar de europeanen kijken echt alleen maar naar de knip. Dat eigen industrie naar de filistijnen gaat interesseert ze niet.
-
Robin
^Centenkwestie dus idd @Romo
Dit.CWATR schreef: 22 dec 2025, 20:50 Conservatieve amerikanen hebben nog zoiets van ‘ buy american’ maar de europeanen kijken echt alleen maar naar de knip. Dat eigen industrie naar de filistijnen gaat interesseert ze niet.
-
Wimo
Ook daar is het gewoon een centenkwestie. De VS deelt geld uit in de vorm van incentives als je een Amerikaans product koopt. Ook de regels voor buitenlandse fabrikanten zijn daar veel strenger dan in Europa.
Wat dat betreft zijn wij vrij soft, we heffen alleen wat extra invoerbelasting.. en zodra we strenger worden staat men hier meteen te schreeuwen dat Europa kut is en alles beperkt..
Wat dat betreft zijn wij vrij soft, we heffen alleen wat extra invoerbelasting.. en zodra we strenger worden staat men hier meteen te schreeuwen dat Europa kut is en alles beperkt..
-
Robin
Europa is een skitterend continent, de huidige EU is kut; Wat ze ook doen....