Na 6 jaar met veel plezier eigenaar te zijn geweest van een fijne BMW 130i, kwam daar in januari van dit jaar een einde aan. Hoewel de auto met de soepele en snelle N52 altijd wist te overtuigen, begon ik steeds meer te verlangen naar wat extra comfort en luxe in plaats van puur sportiviteit. Daarnaast was de 130i uitgevoerd in zwart op zwart, terwijl mijn voorkeur juist uitgaat naar metallic kleur. De 130i heeft mij veel rijplezier en mooie ervaringen gebracht, maar het was tijd voor iets nieuws.

(hele 130i avontuur is hier terug te lezen): viewtopic.php?t=37004
Gedurende het afgelopen halfjaar natuurlijk de bekende sites in de gaten gehouden, waar bijvoorbeeld een M140i een mooie potentiële opvolger zou zijn. Alleen is een M140i drie keer zo duur als de verkochte 130i, en qua rijden niet eens zo’n logische upgrade. Dus ik ging zoeken in een ander segment met iets meer luxe en comfort, met name gekeken naar: E9X 335i, F2X M135i, F3X 335i.
In dit segment staat alleen ontzettend veel te koop dat qua kwaliteit wat te wensen over laat. Aanbieders met halve advertenties, auto’s met teruggedraaide km-standen en de lagerschalen vliegen je om de oren. Mooiste vond ik eigenlijk een LCI E90 335i in lemans- blauw, maar deze zijn bijna niet te vinden, en meestal voor een prijs ver boven sommige nieuwere modellen.
Een andere optie was een 325/330i maar dan in een speciale, individuele uitvoering. En dan liefst nog met de N52 i.p.v. N53, maar ook dit bleek lastig. Vaak zijn deze uitgevoerd zonder sport-stoelen, of hebben alleen een individual kleur. Verbazingwekkend trouwens hoeveel aanbieders adverteren met ‘SONDERLACKIERUNG’ en dan niet de kleur benoemen. Of met: contact for details!! Lijkt me juist de kracht van internet, dat je niet elke aanbieder apart hoeft te benaderen voor wat info over een auto.
Afgelopen zomer ging dus prima zonder automobiel, en soms kwam er wat interessants langs in een WhatsApp groep. Nog bijna een Ford Fiesta gekocht van 2015 met wat schade, de prijs was goed en een leek een prima winter-beater, maar iemand anders was net eerder. Andere uiterste was een C63 AMG estate van de S204 generatie. Ik rijd niet zoveel, en qua techniek is dit wel echt iets speciaals. Daarnaast nog redelijk betrouwbaar en denk weinig tot geen afschrijving, deze zijn redelijk 'goedkoop' op te pikken momenteel. Het slechte imago van de sedan/coupe helpt hierbij niet, maar de station is prachtig naar mijn idee! (no offence, maar voor mij als BMW liefhebbers zelfs begeerlijker dan een vergelijkbare M3 E9X). Maar ook de C63 die ik eventueel op het oog had was helaas verkocht, en eerlijk gezegd ook wel iets te ver boven (onderhouds-) budget momenteel.
De twee 'fietsen' van dit voorjaar/zomer:

Maar toen brak Oktober 2025 aan. Opeens laadde de accu van mijn Veloretti fiets niet meer op. Ook begon deze te brommen. Na wat diagnose werk (kapje eraf schroeven), bleek er water in de accu te zitten. Na mijn brandverzekerings-polis te hebben bekeken, de accu in sneltreinvaart afgevoerd. De dag erna via marktplaats gaan zoeken naar een vervangende accu, aangezien een nieuwe erg prijzig is (550,-). Na een geschikte aanbieder te hebben gevonden een vervangende accu aangeschaft en vrijdag ermee naar het werk gefietst. Helaas bleek na een korte vrijmibo in Amsterdam in een drukke staat, bleek mijn net aanschafte accu helaas met geweld van mijn fiets te zijn geroofd….. Daarbij werd de situatie op Nederlands spoor werd ook nijpender. De reistijd werd tot tweemaal toe in 1 week 90minuten i.p.v. 20. De tijd vastzittend in de Schipholtunnel heb ik goed besteed aan het perfectioneren van de zoekfilters op Mobile.de.
Tegelijkertijd werd er net een interessante advertentie in de 130i whatsapp groep gedeeld. Een BMW F31 van iemand zijn ouders, vooral ingezet voor langere reizen en vakanties. De prijs leek goed, en qua specs ook redelijk naar het zin. Dit betrof een 335i van 2013 en een echte WOLF IN SCHAFPELZ. Ben gaan proefrijden, maar helaas overmande er geen WOW gevoel bij deze auto. Dus na een proefrit en aankoopkeuring, er toch vanaf gezien.
Op een regenachtige maandagmiddag op kantoor zag ik in mijn ooghoek een push-melding op de telefoon van Mobile.de. ‘Ein neues angebot fur Ihre Suche’. Dit betrof nieuw aanbod op mijn zoekterm ‘Mondstein’. Nu zijn dit vaak 5-6 of 7-series, maar dit bleek een 330i E90.
Advertentie was erg kort en bondig, en de 5 foto’s van de buitenkant waren ook niet zo denderend. ‘Immer gut geplegt’ of ‘Keine Mangeln’ zijn natuurlijk vrij algemene begrippen, maar de auto leek de moeite waard. Gelijk een bericht gestuurd met wat verzoeken (optielijst, TUV, VIN, laatste onderhoud etc). Dit werd die avond beantwoord met een tegenbericht met alle gevraagde info, en mijn gevoel bij de auto werd steeds sterker. Prijs is goed, onderhoud is goed, ik wilde eigenlijk gelijk wel heenrijden.
Helaas bleken de verkopers zelf nog te wachten op hun eigen nieuwe auto, waardoor kijken en kopen niet op 1 dag zou kunnen plaatsvinden.
Toen heb ik besloten er maar gewoon een weekendje van te maken met mijn vriendin. Mocht de auto tegenvallen, hadden we in ieder geval een weekend in Duitsland doorgebracht.
Zodoende een hotel geboekt op 1.5 uur afstand van de auto, dit bleek later het hotel (Krauträmer) waar in 1974 de befaamde zwembad affaire met Johan Cruyff (WEL/NIET) heeft plaatsgevonden --> link naar hele background story: https://archive.is/hiKEV
En in duitsland kom je natuurlijk altijd leuke dingen tegen onderweg:

De dag erna op naar het opgegeven adres gereden, en we struikelden een warm bad in. Ten eerste is de auto (op 1 voorbumper krasje na) smetteloos. Altijd binnen geparkeerd in de verwarmde garage. En de kleur (mondstein metallic) in combinatie met het merino leer in de kleur ‘Amarone’ is simpelweg prachtig. Net als de historie bij de auto:
De auto is in augustus 2005 besteld door BMW Ag, en afgeleverd bij BMW munchen Fuhrpark. Op de optielijst staan dingen als ‘Musterfahrzeug fuer ZS’, ‘Anlieferung bei BMW ZS’ en ‘0944 Later modification (retrofit) by ZS’. Ben er nog niet precies achter wat ‘BMW ZS’ betekend, en wat de modification is geweest, maar het is in ieder geval een soort fabrieks-aflevering of check voor intern gebruik.

Auto is toen een jaar in bezit geweest bij BMW Ag zelf, en in November 2006 op kenteken gezet. De huidige verkoper was destijds werkzaam in de automotive sector en heeft de auto overgenomen van BMW. Ik ben dus de 2e eigenaar (BMW niet meegerekend).
Wat eerste plaatjes. Het was slecht weer dus beteren volgen snel!

Belangrijkste opties vd lijst:
Code Beschrijving
0217 Actieve besturing
0226 Sportieve chassisafstemming
0249 Multifunctie v stuurwiel
0255 Sportstuurwiel leder
02M0 BMW LM wiel Individual 152 I, 18"
0403 Glasdak elektr.
0418 Kofferruimtepakket
0423 Vloermat velours
0465 Neerklapbare achterbank
0481 Sportstoel
0493 Opbergpakket
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0522 Xenon licht
0524 Adaptieve bochtverlichting
0541 Adaptive Cruise Control
0563 Lichtpakket
0601 TV-functie
0609 Navigatiesysteem Professional
0616 BMW Online
0672 6-voudige CD-wisselaar
0677 HiFi System Professional DSP
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
0778 Dorpellijsten "BMW Individual"
0863 Dealerlijst Europa
0879 Boorddocumentatie Duits
0940 Uitrusting op speciaal verzoek
0944 Extra ombouw voor individual
Individuele gegevens
Musterfahrzeug fuer ZS/ Anlieferung bei ZS
0944 Later modification by ZS
Steering wheel rim with wooden intarsia in "wood anthracite".
Interior wood trim in "birch anthracite".
0940 Sonderwunschausstattung
Seam of front and rear seats according to sport seats individual
Quilting yarn tan RR (nb. 7 072 183), Farb Nr. 1142 A.
Quilting yarn for "Sakkokappnaht"
Quilting yarn morello (nb. 7 016 610), code 1574 D.
Sewing thread morello (nb. 7 016 622)
Extended leather Merino amarone (nb. 8 025 168):
BMW Individual 3 Series - Composition 2
Paintwork "moon stone-metallic" (code S37).
Terug naar het aankoopproces: de aanbieder op mobile.de bleek een stel op leeftijd, die de auto dus destijds nieuw hadden gekocht, en 19 jaar hebben bereden en onderhouden. Kon tijdens de proefrit eigenlijk geen minpuntje ontdekken, behalve een zwetende kleppendeksel, wat een gebruikelijk N52 dingetje is. Kon mijn BMW enthousiasme ook slecht verbergen dus de onderhandeling verliep nogal kort. (jij verkoopt, ik wil, hand).
Afgelopen zaterdag zijn we nogmaals heen gereden om de auto op te halen met een oprijwagen. Dit leek me (administratief gezien) de makkelijkste manier.
De auto staat inmiddels op Nederlandse bodem en ga volgende week naar de RDW voor invoeren. Is inmiddels 20 jaar oud dus geen BPM meer door leeftijdskorting. Verwacht begin december te kunnen rijden en laat nog even wat dingetjes uitvoeren die bij de 130i ook langskwamen, daarover later meer.