BMW E90 330i Individual

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Str8Six
Auto: eBike

BMW E90 330i Individual

Bericht door Str8Six » 18 nov 2025, 20:52

Er is witte rook!

Na 6 jaar met veel plezier eigenaar te zijn geweest van een fijne BMW 130i, kwam daar in januari van dit jaar een einde aan. Hoewel de auto met de soepele en snelle N52 altijd wist te overtuigen, begon ik steeds meer te verlangen naar wat extra comfort en luxe in plaats van puur sportiviteit. Daarnaast was de 130i uitgevoerd in zwart op zwart, terwijl mijn voorkeur juist uitgaat naar metallic kleur. De 130i heeft mij veel rijplezier en mooie ervaringen gebracht, maar het was tijd voor iets nieuws.
Afbeelding
(hele 130i avontuur is hier terug te lezen): viewtopic.php?t=37004

Gedurende het afgelopen halfjaar natuurlijk de bekende sites in de gaten gehouden, waar bijvoorbeeld een M140i een mooie potentiële opvolger zou zijn. Alleen is een M140i drie keer zo duur als de verkochte 130i, en qua rijden niet eens zo’n logische upgrade. Dus ik ging zoeken in een ander segment met iets meer luxe en comfort, met name gekeken naar: E9X 335i, F2X M135i, F3X 335i.
In dit segment staat alleen ontzettend veel te koop dat qua kwaliteit wat te wensen over laat. Aanbieders met halve advertenties, auto’s met teruggedraaide km-standen en de lagerschalen vliegen je om de oren. Mooiste vond ik eigenlijk een LCI E90 335i in lemans- blauw, maar deze zijn bijna niet te vinden, en meestal voor een prijs ver boven sommige nieuwere modellen.

Een andere optie was een 325/330i maar dan in een speciale, individuele uitvoering. En dan liefst nog met de N52 i.p.v. N53, maar ook dit bleek lastig. Vaak zijn deze uitgevoerd zonder sport-stoelen, of hebben alleen een individual kleur. Verbazingwekkend trouwens hoeveel aanbieders adverteren met ‘SONDERLACKIERUNG’ en dan niet de kleur benoemen. Of met: contact for details!! Lijkt me juist de kracht van internet, dat je niet elke aanbieder apart hoeft te benaderen voor wat info over een auto.

Afgelopen zomer ging dus prima zonder automobiel, en soms kwam er wat interessants langs in een WhatsApp groep. Nog bijna een Ford Fiesta gekocht van 2015 met wat schade, de prijs was goed en een leek een prima winter-beater, maar iemand anders was net eerder. Andere uiterste was een C63 AMG estate van de S204 generatie. Ik rijd niet zoveel, en qua techniek is dit wel echt iets speciaals. Daarnaast nog redelijk betrouwbaar en denk weinig tot geen afschrijving, deze zijn redelijk 'goedkoop' op te pikken momenteel. Het slechte imago van de sedan/coupe helpt hierbij niet, maar de station is prachtig naar mijn idee! (no offence, maar voor mij als BMW liefhebbers zelfs begeerlijker dan een vergelijkbare M3 E9X). Maar ook de C63 die ik eventueel op het oog had was helaas verkocht, en eerlijk gezegd ook wel iets te ver boven (onderhouds-) budget momenteel.

De twee 'fietsen' van dit voorjaar/zomer:

Afbeelding

Maar toen brak Oktober 2025 aan. Opeens laadde de accu van mijn Veloretti fiets niet meer op. Ook begon deze te brommen. Na wat diagnose werk (kapje eraf schroeven), bleek er water in de accu te zitten. Na mijn brandverzekerings-polis te hebben bekeken, de accu in sneltreinvaart afgevoerd. De dag erna via marktplaats gaan zoeken naar een vervangende accu, aangezien een nieuwe erg prijzig is (550,-). Na een geschikte aanbieder te hebben gevonden een vervangende accu aangeschaft en vrijdag ermee naar het werk gefietst. Helaas bleek na een korte vrijmibo in Amsterdam in een drukke staat, bleek mijn net aanschafte accu helaas met geweld van mijn fiets te zijn geroofd….. Daarbij werd de situatie op Nederlands spoor werd ook nijpender. De reistijd werd tot tweemaal toe in 1 week 90minuten i.p.v. 20. De tijd vastzittend in de Schipholtunnel heb ik goed besteed aan het perfectioneren van de zoekfilters op Mobile.de.

Tegelijkertijd werd er net een interessante advertentie in de 130i whatsapp groep gedeeld. Een BMW F31 van iemand zijn ouders, vooral ingezet voor langere reizen en vakanties. De prijs leek goed, en qua specs ook redelijk naar het zin. Dit betrof een 335i van 2013 en een echte WOLF IN SCHAFPELZ. Ben gaan proefrijden, maar helaas overmande er geen WOW gevoel bij deze auto. Dus na een proefrit en aankoopkeuring, er toch vanaf gezien.

Op een regenachtige maandagmiddag op kantoor zag ik in mijn ooghoek een push-melding op de telefoon van Mobile.de. ‘Ein neues angebot fur Ihre Suche’. Dit betrof nieuw aanbod op mijn zoekterm ‘Mondstein’. Nu zijn dit vaak 5-6 of 7-series, maar dit bleek een 330i E90.
Advertentie was erg kort en bondig, en de 5 foto’s van de buitenkant waren ook niet zo denderend. ‘Immer gut geplegt’ of ‘Keine Mangeln’ zijn natuurlijk vrij algemene begrippen, maar de auto leek de moeite waard. Gelijk een bericht gestuurd met wat verzoeken (optielijst, TUV, VIN, laatste onderhoud etc). Dit werd die avond beantwoord met een tegenbericht met alle gevraagde info, en mijn gevoel bij de auto werd steeds sterker. Prijs is goed, onderhoud is goed, ik wilde eigenlijk gelijk wel heenrijden.
Helaas bleken de verkopers zelf nog te wachten op hun eigen nieuwe auto, waardoor kijken en kopen niet op 1 dag zou kunnen plaatsvinden.
Toen heb ik besloten er maar gewoon een weekendje van te maken met mijn vriendin. Mocht de auto tegenvallen, hadden we in ieder geval een weekend in Duitsland doorgebracht.
Zodoende een hotel geboekt op 1.5 uur afstand van de auto, dit bleek later het hotel (Krauträmer) waar in 1974 de befaamde zwembad affaire met Johan Cruyff (WEL/NIET) heeft plaatsgevonden --> link naar hele background story: https://archive.is/hiKEV

En in duitsland kom je natuurlijk altijd leuke dingen tegen onderweg:
Afbeelding

De dag erna op naar het opgegeven adres gereden, en we struikelden een warm bad in. Ten eerste is de auto (op 1 voorbumper krasje na) smetteloos. Altijd binnen geparkeerd in de verwarmde garage. En de kleur (mondstein metallic) in combinatie met het merino leer in de kleur ‘Amarone’ is simpelweg prachtig. Net als de historie bij de auto:

De auto is in augustus 2005 besteld door BMW Ag, en afgeleverd bij BMW munchen Fuhrpark. Op de optielijst staan dingen als ‘Musterfahrzeug fuer ZS’, ‘Anlieferung bei BMW ZS’ en ‘0944 Later modification (retrofit) by ZS’. Ben er nog niet precies achter wat ‘BMW ZS’ betekend, en wat de modification is geweest, maar het is in ieder geval een soort fabrieks-aflevering of check voor intern gebruik.
Afbeelding
Auto is toen een jaar in bezit geweest bij BMW Ag zelf, en in November 2006 op kenteken gezet. De huidige verkoper was destijds werkzaam in de automotive sector en heeft de auto overgenomen van BMW. Ik ben dus de 2e eigenaar (BMW niet meegerekend).

Wat eerste plaatjes. Het was slecht weer dus beteren volgen snel!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belangrijkste opties vd lijst:
Code Beschrijving
0217 Actieve besturing
0226 Sportieve chassisafstemming
0249 Multifunctie v stuurwiel
0255 Sportstuurwiel leder
02M0 BMW LM wiel Individual 152 I, 18"
0403 Glasdak elektr.
0418 Kofferruimtepakket
0423 Vloermat velours
0465 Neerklapbare achterbank
0481 Sportstoel
0493 Opbergpakket
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0522 Xenon licht
0524 Adaptieve bochtverlichting
0541 Adaptive Cruise Control
0563 Lichtpakket
0601 TV-functie
0609 Navigatiesysteem Professional
0616 BMW Online
0672 6-voudige CD-wisselaar
0677 HiFi System Professional DSP
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
0778 Dorpellijsten "BMW Individual"
0863 Dealerlijst Europa
0879 Boorddocumentatie Duits
0940 Uitrusting op speciaal verzoek
0944 Extra ombouw voor individual
Individuele gegevens
Musterfahrzeug fuer ZS/ Anlieferung bei ZS
0944 Later modification by ZS
Steering wheel rim with wooden intarsia in "wood anthracite".
Interior wood trim in "birch anthracite".
0940 Sonderwunschausstattung
Seam of front and rear seats according to sport seats individual
Quilting yarn tan RR (nb. 7 072 183), Farb Nr. 1142 A.
Quilting yarn for "Sakkokappnaht"
Quilting yarn morello (nb. 7 016 610), code 1574 D.
Sewing thread morello (nb. 7 016 622)
Extended leather Merino amarone (nb. 8 025 168):
BMW Individual 3 Series - Composition 2
Paintwork "moon stone-metallic" (code S37).

Terug naar het aankoopproces: de aanbieder op mobile.de bleek een stel op leeftijd, die de auto dus destijds nieuw hadden gekocht, en 19 jaar hebben bereden en onderhouden. Kon tijdens de proefrit eigenlijk geen minpuntje ontdekken, behalve een zwetende kleppendeksel, wat een gebruikelijk N52 dingetje is. Kon mijn BMW enthousiasme ook slecht verbergen dus de onderhandeling verliep nogal kort. (jij verkoopt, ik wil, hand).
Afgelopen zaterdag zijn we nogmaals heen gereden om de auto op te halen met een oprijwagen. Dit leek me (administratief gezien) de makkelijkste manier.
De auto staat inmiddels op Nederlandse bodem en ga volgende week naar de RDW voor invoeren. Is inmiddels 20 jaar oud dus geen BPM meer door leeftijdskorting. Verwacht begin december te kunnen rijden en laat nog even wat dingetjes uitvoeren die bij de 130i ook langskwamen, daarover later meer.
Laatst gewijzigd door Str8Six op 19 nov 2025, 07:56, 5 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Re: BMW E90 330i Individual

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2025, 21:01

Leuk verhaal en mooie aankoop!
Gefeliciteerd :) :df:

Str8Six

Bericht door Str8Six » 18 nov 2025, 21:08

Nog wat extra achtergrond info over het 'Individual Composition 2', voor degenen die het interessant vinden. Heb wat dingen doorgelezen en uitgezocht afgelopen weken:

Destijds was het individual programma net herzien, en waren er duidelijker ingedeelde pakketten beschikbaar voor de 3, 5 en 7-series vanaf 2005.

Voor de 3-serie was er de keuze uit 3 pakketten:
- Komposition 3 : uitgebreid individual merino leer met individual lijsten, stuur en instaplijsten
- Komposition 2: zelfde als level 3, maar met een individual metallic kleur en i.c.m. velgen styling 152
- Komposition 1: zelfde als level 2, maar met onderzijde van het dashbboard en bovenzijde deurkaarten in leer

Deze auto is voorzien van komposition 2, en er is gekozen voor Mondstein metallic i.cm. Merino amarone leer, niet contrasterende stiksels, en donker hout in ‘birke antrazite’. Staat erg goed, en het merino leer is aanmerkelijk zachter dan het regulieren dakota. Ook is het stuurwiel iets dikker, helemaal van nappa leer en voorzien van een ring. Voelt kwalitatief erg goed aan.
Levels:
Afbeelding
Voorbeelden:
Afbeelding

Prachtig boekje trouwens, zie post 4 van dit forum: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=12437
Was destijds echt veel mogelijk.
En leuk dat er een herkenbare lijn in zit. Bijvoorbeeld het velgdesign '152', was destijds de velg die je kreeg bij individual, ongeacht de serie. Dus deze is (in andere maten) op zowel de 3, 5 en 7 serie gebruikt. Ook achter de kleur combinaties lijkt een idee te zitten, in de folder gaf BMW 'recommended combinations' aan. Daarnaast kon bij level 1 (het meest uigebreide) weer geen M-sport pakket.

Dealer foto van back-in-the-days in zelfde spec, maar dan zonder acc:
Afbeelding

Geneve motorshow, maar dit betreft dus een touring ipv sedan:
Afbeelding

Ook op de Individual website/configurator van weleer was Mondstein een veelgeziene kleur:
Afbeelding

Heb nog geen 1-op-1 foto gevonden van destijds, al weet je het zonder kenteken/VIN natuurlijk nooit helemaal zeker. Veel websites (BMW.de) en dealer/show websites zijn inmiddels al vele malen vernieuwd, en via thewaybackmachine werken vaak foto's of Javascripts niet meer. I will keep digging!
Laatst gewijzigd door Str8Six op 19 nov 2025, 07:59, 2 keer totaal gewijzigd.

mark123

Bericht door mark123 » 18 nov 2025, 21:33

Gave uitvoering!

bartje325i

Bericht door bartje325i » 18 nov 2025, 21:52

Mooie auto hoor, veel plezier ermee. Maar dat zal wel goedkomen.

JdvPolo
Auto: BMW M2

Bericht door JdvPolo » 19 nov 2025, 00:35

Wat gaaf! Heerlijk verhaal met een nog lekkerdere auto! Woorden als Sunderwunsch, Individual, Designo etc, word ik altijd heel vrolijk van. Hopelijk net zoveel plezier van deze als dat je van de 130i hebt gehad!

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 19 nov 2025, 07:10

Str8Six schreef: 18 nov 2025, 20:52 Kon mijn BMW enthousiasme ook slecht verbergen dus de onderhandeling verliep nogal kort. (jij verkoopt, ik wil, hand).
:lol:

Gefeliciteerd en mooie keuze! De N52 is zeker een lekkere motor en de E90 is een fijne auto, dus de combinatie moet zeker top zijn. Veel plezier ermee!

Dimitri
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Bericht door Dimitri » 19 nov 2025, 08:08

Heel erg gaaf HJ!! Echt een mooi ding.

Ik zag toevallig vandaag de week een PFL E90 met de blackline achterlichten en vond dat toch wel erg mooi. Dat soort dingen nog van plan of moet hij conform de OEM lijst blijven?

Afbeelding

Arthursx

Bericht door Arthursx » 19 nov 2025, 08:16

Leuk verhaal en aankoop, toch altijd weer een avontuur waar je terecht komt. Gefeliciteerd. Kleur vind ik persoonlijk niet fantastisch, op de foto lijkt het te veel op zilvergrijs.

Knot

Bericht door Knot » 19 nov 2025, 08:22

Mooi gevonden zeg en leuk verhaal, 19 jaar in bezit is wel een gelukstreffer zeg!

StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & BMW 114i

Bericht door StefanW » 19 nov 2025, 09:32

Leuk verhaal om te lezen HJ! Enthousiasme spat er vanaf.
Auto ziet er zeer netjes uit. Veel plezier ermee.

Str8Six

Bericht door Str8Six » 19 nov 2025, 09:52

Thanks voor jullie reacties so far! Ben nogal in mijn nopjes, eigenlijk precies wat ik zocht. Iets meer comfort, niet te veel geld en toch een leuke uitvoering. En de N52 beviel eigenlijk erg goed in de 130i. N55 vond ik toch ook wel wat spannend, zeker met een wat hogere KM-stand, en denk niet per se leuker.
Arthursx schreef: 19 nov 2025, 08:16 Leuk verhaal en aankoop, toch altijd weer een avontuur waar je terecht komt. Gefeliciteerd. Kleur vind ik persoonlijk niet fantastisch, op de foto lijkt het te veel op zilvergrijs.
Eerlijk gezegd, ik had ook geen hele hoge verwachtingen toen ik mijn eerste berichtje stuurde. In de meeste gevallen valt het toch vaak tegen bij een karige advertentie.

Wat betreft de kleur: deze is lastig vast te leggen. Natuurlijk zit Mondstein zeker in hetzelfde pallet als zilver, maar veel details zijn anders.

Ten eerste heeft de kleur zowel een blauwe, grijze als gouden ondertoon.
Mondstein vertaald = Moonstone, wat (zoals de meeste andere individual kleuren) vernoemd is naar een edelsteen.
Kenmerk van deze steen is (net als de maan), dat deze niet 100% helder is.

Dat zie je ook terug in de kleur. Van afstand en bij rechte lichtinval, lijkt de auto bijna mat/frozen.

Als voorbeeld hier een M3, voorbumper/spatbord lijken bijna mat, terwijl motorkap zijkant 'gewoon' glimmen:
Afbeelding

Hier nog wat extra achtergrond info:
Afbeelding
--> Marketing verhaal vanuit BMW natuurlijk, maar wel interessante technieken.
Ook het stukje wat betreft temperatuur van het Merino leer en de techniek gebruikt bij de kleuren Opal black en Brilliant white klinken erg exclusief.

Ik zal tzt wel even wat betere foto's en beelden maken van de 3-serie, maar dit filmpje geeft de verschillende tonen bij lichtinval wel redelijk weer:

Ben zelf fan geworden van de kleur omdat er destijds een nieuwe M5 (F10) bij de lokale dealer stond, vond ik als scholier toen echt helemaal het einde.

BartMS
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i

Bericht door BartMS » 19 nov 2025, 11:19

Mooi verhaal HJ!

Mijn vader heeft vroeger een 335i E93 in Mondstein metallic gehad met Cohibabraun merino aan de binnenkant. De metallic kleur is inderdaad heel lastig vast te leggen op foto's en in het echt zoveel mooier dan hoe vlak het oogt op de foto's.

Erg leuk ook om te lezen over al die opties en mogelijkheden uit die tijd. Ik ben daar zelf een stuk minder handig in!

Jeroen

Bericht door Jeroen » 19 nov 2025, 12:03

Schitterend! Had hem al voorbij zien komen in de 130i groep, maar nu met het verhaal erbij: echt een puike aankoop. En dat interieur is fantastisch. Veel plezier ermee!

Tristan

Bericht door Tristan » 19 nov 2025, 16:25

Leuke auto en hele fraaie kleur. Ik had deze kleur op mijn F30 328i.

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 nov 2025, 19:22

Tristan schreef: 19 nov 2025, 16:25 Leuke auto en hele fraaie kleur. Ik had deze kleur op mijn F30 328i.

Afbeelding
Mooie auto was dat ook!

Joop

Bericht door Joop » 19 nov 2025, 23:12

Leuk avontuur en hele mooie auto met een goed verhaal! Veel plezier ervan. :df:

De E90 werd nog voor specifieke Individual opties naar Landshut (en later Garching, tegenwoordig onderdeel van BMW M) gestuurd om daar aangebracht te worden, daar waar de lopende band voor de serieproductie niet op ingericht was. Daar staat de ‘ZS‘ voor. Alleen waar het echt een afkorting voor is, is mij ook (nog) niet duidelijk.

Edit: ZS staat voor: “Zentrum für Sonder- und Individuallackierungen“

Tegenwoordig gebeurd dat zelden nog, tenzij men bij een 7er, 8er of X7 nog een uitzonderlijke wens hebben, buiten alle catalogi om.

Arthursx

Bericht door Arthursx » 20 nov 2025, 08:06

Ja bijzondere kleuren zijn vaak lastig vast te leggen, de foto van Tristan komt ie al wat beter uit!

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 nov 2025, 10:58

De BMW E90 330i met N52 wordt mooi oud, is uit het gamma van de petjes verdwenen en is met handbak al een echte liefhebbers auto aan het worden. RWD met lijn 6, handbak en voldoende vermogen om lekker vlot te rijden. Mooi exemplaar deze !

Gr Ron

mark323ti

Bericht door mark323ti » 20 nov 2025, 19:35

Mooi verhaal en dito auto.
Een mooi voorbeeld dat je particulier nog echt wel pareltjes kan kopen en tegelijkertijd een mooie deal.
De bekende youngtimer dealers doen de prijs x2 denk ik.

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 20 nov 2025, 21:06

Dik apparaat en mooi gevonden zo! Mijn E63 was Mondstein, prachtige en bijzondere kleur, al lijkt 't op de foto's inderdaad al gauw zilvergrijs. Ik zou ook zo weer een speeltje in Mondstein kunnen kopen, zeker een E90 330i (die heb ik nu ook, maar in saai Titansilber haha). Veel plezier ermee!

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 21 nov 2025, 20:40

Heel fraai! 330i met handbak is sowieso fijn, maar als Individual maakt hij het wel helemaal af natuurlijk.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 24 nov 2025, 09:18

Leuk verhaal over deze e90! Fraaie spec, veel plezier ermee!

Str8Six

Bericht door Str8Six » 24 nov 2025, 16:30

Vandaag bij de rdw geweest, hopelijk snel (echt) rijden! Stukje er naartoe en terug was al genieten, alleen even wennen aan active steering op rotondes.
Komt wat krapper uit dan je verwacht en gewend bent.
Gasrespons ook ietsje langzamer dan in de 130i. Nu is dat natuurlijk bekend omdat die een lichter vliegwiel heeft en ietsje meer vermogen, maar ga bij de 330i ook zeker nog even wat preventieve N52 dingetjes doen (disa, vanos solenoids+filters).

Ondertussen het geluidssysteem, comfort vd auto en stoelen nu ook wat beter kunnen uitproberen tijdens de rit naar rdw, so far approved!

Rdw:
Afbeelding

Fijn (walknappa) stuur. Stukje dikker en zachter:
Afbeelding

Gave en onbeschadigde lijstjes (Birke Anhtrazite)
Afbeelding

Mooi contrast in schaduw:
Afbeelding

En in de zon:
Afbeelding

En nog een accessoire ontdekt. Dacht dat de vorige eigenaar zelf iets had geknutseld vanuit een cabrio, maar dit blijkt een originele bmw accessoire bedoeld voor de sedan;
Afbeelding

Plaats reactie